Är det OK att hundar skäller i rastgård och grannarna blir tokiga!

hoppsann

Trådstartare
Hej på er, behöver hjälp.
Är det någon som vet vad som gäller när hundar står och skäller, ylar och gnyr i rastgård när de är själva på dagarna? Det är ju synd om dem och inte minst blir det jobbigt att gå och lyssna på.
Hundarna är tysta och fina så fort ägarens bil närmar sig, så jag kan förstå att de inte förstår att deras hundar blir jobbiga att lyssna på när de inte är hemma. De är ju alltid tysta när de är hemma.

Till saken hör att det är ganska lantligt, med 7-8 gårdar inom ett par hundra meter, så det är en del av en liten by. Men många av de som bor på gårdarna är hemma på dagtid, antingen jobbar hemma eller är pensionärer och jag förstår att de besväras av ylanden, skällanden och gnällanden.

Har någon erfarenhet av lagar och förordningar? Har försökt ta mig igenom Länsstyrelsens skrivelser, men känner att jag måste veta ungefär var man skall leta! Man tycker ju så synd om hundarna...
Någon som har erfarenhet?
Tack på förhand!
mvh

Sv: Är det OK att hundar skäller i rastgård och grannarna blir tokiga!

Kan bara svara för mig själv. Så fort jag börjar vänja en hund/valp med att vara i hundgården så berättar jag det för grannarna. Och talar även om för dem att jag gärna vill att de berättar om det skälls och ylas.

Är det tysta när jag är hemma och väsnas när jag är borta, så tror jag självklart att det är lugnt. Här har alla grannar hundar, så det finns en viss acceptans med skällande hundar. Men inte från morgon till kväll.

Jag trodde i min enfald att vi grannar tyckte ungefär lika om det här och ville ha reda på om hundarna väsnades om dagarna. Men en tyckte inte lika.

När jag berättade att deras hund stod och skällde non stop i upp till 10 tim när de var borta, var tyst när husfolket var hemma, så blev hon vansinnig.
Och undrade vad hon skulle göra åt det? De hade skaffat katt och de här två kom inte överrens, sen frös hunden, så det var därför den stod och skällde.

Då tyckte jag att de kunde lämna tillbaka katten och ha den frusna hunden inne för det var ju synd om henne. Fick mig en rejäl utskällning, men hunden är inne när det är kallt och det är ju huvudsaken. Och katten är kvar.

Men jag som hundägare skulle verkligen uppskatta att få reda på hur hundarna är i hundgården. Jag kan ju inget göra om jag inte vet, eller hur?

Så berätta för grannarna, de tror garanterat att allt är lugnt när ingen sagt nånting till dem.

Lycka till!

Det finns inget reglerat angående detta i djurskyddslagstiftningen iaf, utan det är nog miljökontoret du får kontakta. Men först skulle jag prata med grannarna, för som du är inne på kanske de inte har en aning om att hundarna skäller på dagarna, och då bör de ju få veta det innan man tar till andra åtgärder.

Förutom det uppenbara att prata med hundägaren i fråga så kan du nog prata med miljöinspektören i din kommun. Tror att det är de som kommer ut och mäter decibel, alltså hur mycket oväsen hundarna verkligen för. Sen tror jag att det spelar in hur tättbebyggt området är, vilka tider hundarna väsnas etc etc.

Jag vet, eftersom jag för många år sedan blev anmäld av en bitter granngubbe just för att han hävdade att våra hundar störde honom. Saken var den att grannen tvärsöver också hade en hund, och den skällde inte så lite den heller så många gånger fick våra hundar skulden för grannens skällande hund. Dessutom kom jag på gubben ett antal gånger då han stod bakom sitt staket och provocerade mina hundar genom att skrika på dem och hytta med näven. Följden blev att de tyckte hjärtligt illa om gubben.

Hur som helst så kom de ut och mätte och de hade inget att anmärka på. Då anmälde gubben oss för att vi inte hade bygglov för den presenning som vi drog över halva hundgården sommartid för att ge mer skugga åt hundarna. Följden blev en tillsägelse från kommunen att det vore bäst om vi tog bort presenningen eftersom det KUNDE betraktas som en fast byggnation!

Denna bittre granne gjorde livet så surt för oss att vi till sist valde att flytta därifrån. Jag tycker att om man bor på landet så är det inte fel med lite tolerans, plus att man kommunicerar personligen med sina grannar.

Tack för bra svar Frazze och Kardemumma!
Hundägarna har blivit pratade med och blev då rätt upprörda och arga vad jag förstod.
Jag som inte har något som helst med saken att göra (förutom att jag har haft mina hästar i närheten), fick också en släng av skopan.

Det var visst synd om mina hästar eftersom de gick ute och jag aldrig gjorde något med dem. Vad nu det hade med saken att göra, eftersom de inte är en olägenhet för någon annan. De gick på en lösdrift som är godkänd för dubbla antalet djur och eftersom jag hade dem på lösdrift har jag naturligtvis varit extra noga med att uppfylla alla Länsstyrelsens rekommendationer. I dagsläget har jag en gammal avelsmärr + 1 avkomma.

De är som sagt upplysta om problemet men reagerar med ilska. Ylandet har ökat i samband med att en tik har börjat löpa, och jag kan förstå att det blir extra knivigt att få tyst på hannarna då. Har ju själv haft utställningshundar i många år så jag vet vad löptikar kan göra med hanar...
Grannarna har blivit informerade att de får gilla läget och att de har varit i kontakt med polisen som skall ha uppgett att det är helt ok att hundarna står och skäller...
Glad att jag flyttat pållarna kan jag säga, och jag tycker synd om alla berörda såväl 2- som 4-benta...
Tack igen! :)

Hej och tack för ditt svar! :)
Saken är den att alla där har eller har haft hund, så det är inget större problem med förståelsen.
Att hundar skäller vid besök, eller skäller "god morgon" och "god kväll" är inte något problem heller. Men när den ena sitter och ylar och gnyr och skäller konstant i ett par timmar, så förstår jag att det blir jobbigt.

Det finns väl en bitter gubbe som var den som tog upp saken med ägarna, men som sagt, det kan nog anses som ytterst befogat. Jag ringde till ett hus i närheten vid 10-snåret och hörde då hunden tydligt och klart.
Jag tycker att man på landet behöver sina grannar extra mycket och bör komma överens.
Undrar vad som hade hänt om de bodde i ett villaområde...
Det är ju ungefär så långt som det är till närmaste hus.
mvh

Jag har också funderat på hur ok det är att hundar skäller konstant i rastgårdar då vi har ett hundpensionat väldigt nära där hundarna skäller nästintill 24/7.... Jag tycker verkligen synd om de närmaste grannarna!

Tveksamt om det är OK, jag fick rätt vid en anmälan. Min granne hade sin hund i hundgård fulltid men inne nattetid. Satte dit vovven 05.45 på morgonen och då började eländet.

Först gick jag över och pratade med honom. Nu, 10 år senare får jag fortfarande fingret.:eek:

Jag anmälde, med namn såklart, ingen ide att vara anonym när det var min tomt hundgården låg intill:D, han fick ta bort hunden därifrån och fick bara ha den under dagtid OCH uppsikt-hunden fick alltså skälla men inte "helatiden skälla".

Han fick inte sätta dit hunden före 06.00 på morgonen ex, inte ens under "upsikt", vilket då gjorde att hunden ist fick vara inne till ca 16.00-16.30, när han kom hem från jobbet, den skällde inne också, blev vad tiden gick manisk, satt resten av tiden kopplad-varför skaffar en del hund kan man fråga?

Jag har också funderat på hur ok det är att hundar skäller konstant i rastgårdar då vi har ett hundpensionat väldigt nära där hundarna skäller nästintill 24/7.... Jag tycker verkligen synd om de närmaste grannarna!

De får väl kontakta Miljö o Hälsa i kommunen? Konstant skällande/ylande i flera timmar i sträck är inte acceptabelt, MoH kan utfärda förläggande om djurhållning så att grannar inte blir störda.
Själv har jag alltid varit tacksam när/om jag får veta att mina hundar stör, utom en gång när jag bodde i flerfamiljshus o fick en lapp i brevlådan om att mina hundar skällde konstant på nätterna när jag var på arbete. Konstigt nog så var ingen störd, förutom grannen en trappa upp åt andra hållet som borde varit minst störd o som aldrig var hemma eller svarade om det var denne som klagat.

Där jag bor nu, i skogen, fick jag veta att mina hundar gafflade vid 03, 04 tiden på morgnarna (arbetar natt o vovvarna går in o ut som de vill i hundgård via hundlucka), har en del grannar ganska nära, varav en del arbetar. När jag blev medveten om att hundarna störde andras nattsömn så fixade jag nattis åt vovvarna.

Jag tror att en i familjen är hemma hela tiden (kvinnan, hon är dessutom problemhunds utredare...) så de borde veta hur mycket det låtar, det jobbigaste enligt mig var i somras då de drog igång min förra hund så vi inte kunde ha henne ute i vår hundgård. I somras var det nyöppnat och jag ville ge det en chans och se om det blev bättre, men tyvärr inte.
Däremot känner jag mig osäker på att anmäla det till MoH därför vi inte bor närmast och det är viktigt med grannsämjan här verkar det som (är importerad utifrån så kan inte alla "regler" än) Men ska ta och se om jag kan leta reda på kvinnans nummer när jag hör dem nästa gång och påpeka att det låter mer än en km bort.

Och en eloge till dig som såg till att fixa problemet! Känns som det är långt ifrån alla hundägare som tycker det är ett problem när hundarna skäller konstant.

Mina hundar får INTE låta när de sitter i gård. Och gör det inte heller, ens om hundarna i de närliggande gårdarna ylar för fullt. De vet helt enkelt att det inte lönar sig.

Har man hundar som låter får man bosätta sig därefter.

Om de inte tror på dig kan du ju alltid spela in eländet och ge dem beviset så de kan se/lyssna själva.

Mina föräldrar har det lite som du, kanske inte lika illa men ändå fruktansvärt störande. Ca 100m från deras gård ligger granngården där de har inhyrda vallhundar som ska lära sig valla. De har runt 15 st och när dem sätter igång och skälla är det inte roligt! De gånger på sommaren man sovit där och hört dem hela nätterna då blir man måttligt road. Förstår inte hur gårdsägarna själva står ut.

Men mamma och pappa bryr sig inte så mycket, är mest jag som tycker det är otroligt irriterande när jag är där och hälsar på. Som tur är bryr sig inte min hund heller, hade inte varit kul att försöka förhindra rymningsförsök dit konctant!

KL

Märkligt hur många hundägare här som stör sig på att hundar låter - anser ni att hundar ska i stort sett vara stumma och allt annat ska anses som störande:confused:

Hästar gnäggar, kor råmar, hundar skäller - och grannarnas katter skiter i vår carport och sätter snygga tassavtryck på bilarna här. Visst, det är så där kul att de skiter på vår tomt och hoppar på bilarna men vad ska vi göra - säga till grannarna att håll era katter inlåsta annars anmäler vi er?

På andra sidan vägen här bor det ett par som jag tror jobbar natt båda två, de har hundgårdar med ett gäng hundar, och som skäller under dagarna. Inte ihållande konstant (vilket jag inte tror att någon hund gör egentligen ) utan mer sådär att man konstaterar att nu skäller grannarnas hundar igen. Ska vi då få frispel för detta och springa dit och klaga, säga åt dem att de får minsann låsa in sina hundar i huset.

Jag vet inte, tycker att det är så mycket intolerans och "gnäll" grannar emellan att jag blir TRÖTT. Lev och låt leva - så länge inga djur behandlas illa eller mår dåligt.

Fast tänk dig 15 hundar som skäller konstant i flera timmar! Skulle du inte tycka det vs det minsta irriterande?

Nej, faktiskt inte. I så fall skulle jag nog oroa mig mer för hur hundarna mår om de verkligen skäller konstant under så lång tid.

Jag vet inte, jag noterar att hundar skäller men det är inget som stör tillräckligt för att jag ska jaga upp mig och anmäla grannarna.

Gödsellukten som sprids på vårarna här när bönderna sprider flytgödsel på åkrarna stinker vedervärdigt och all mat smakar ungefär som det luktar utanför:eek: men nu bor vi ju på landet och man får liksom "tugga i sig" sådana saker.

Jag skulle aldrig våga ha hundar ute om grannarna klagat... Man vet aldrig, plötsligt får någon nog och då åker väl glykolen fram när man är på jobbet.

KL

Hästar gnäggar, kor råmar, hundar skäller

Skall vid enstaka tillfällen är en självklarhet. Ihållande skällande vid upprepade tillfällen är något helt annat.

Och nej, mina hundar låter ytterst sällan. Ett par skall när det kommer främmande, annars skäller de aldrig.

/Migo

Ditt inlägg låter som ett otrevligt hot...jag hoppas att jag har fel? Och kanske inte så bra att ge hundhatarna tips om hur de kan skada andras hundar:(

Min schäferhane, som inte finns i livet längre, blev hastigt sjuk för några år sedan med tillfälligt förlorad syn och vinglig gång samt njursvikt och förhöjda levervärden och det fanns misstankar om någon form av förgiftning. Han överlevde efter snabb behandling på djursjukhus. Han hade varit ute i trädgården och i hundgården på eftermiddagen samma dag. Det gnager än om vi kan ha någon sådan galenpanna till granne som försökte ha ihjäl vår hund den gången. Att förgifta oskyldiga djur måste vara det uslaste av alla sätt att hämnas på sina grannar.

KL

Märkligt hur många hundägare här som stör sig på att hundar låter - anser ni att hundar ska i stort sett vara stumma och allt annat ska anses som störande:confused:

Hästar gnäggar, kor råmar, hundar skäller - och grannarnas katter skiter i vår carport och sätter snygga tassavtryck på bilarna här. Visst, det är så där kul att de skiter på vår tomt och hoppar på bilarna men vad ska vi göra - säga till grannarna att håll era katter inlåsta annars anmäler vi er?

Det är skillnad på enstaka ljud och hundar som står och sträckskäller timme in och timme ut. Man ska respektera sina grannars rätt till lugn och ro och det är det inte att respektera folk att låta hundarna stå och föra oväsen dagarna lång och det är inte heller bra för hunden att hålla på sådär.

Det är ju bra att du tycker att det går att leva med. Själv blir jag väldigt trött på när en av grannarnas pälsbollar är utsläppt i trädgården och står där och gapar timme efter timme medan de inte är hemma. Inte bara för att det är ett irriterande bakgrundsljud att ha i så många timmar, det drar dessutom igång flera andra hundar i kvarteret och sedan är det helt kört att sova efter nattpassen.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 200
Senast: Milosari
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 803
Senast: Acto
·
Övr. Hund jag fick ett brev från hyresvärden idag där de stog att grannarna har lämnat klagomål på att min hund står å skäller och ylar så att dom...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 806
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka