Är det Norrlandsblodet i mig som gör det?

Glamoroza ox

Trådstartare
:D
Har sedan minsta dottern kom och fick sitt namn (ovetandes om att hon fick samma namn som min farfars mor) blivit lite mer intresserad av vart dessa äldre släktingar kom ifrån/bodde.

Har länge vetat om att både min mormor & farfar ursprungligen kommer ifrån Åre-trakterna.
Mormor vet jag inte exakt vart, får fråga mamma.
Farfar är född i Ånn.

Blir nyfiken på att åka dit upp och kolla lite.
Får se om jag kan få med mig maken :)

Efter lite googlande fick jag fram att min farfars mor var född i Norge, i Meråker.
Kul, då jag sökte vägbeskrivning på eniro så var det uppenbarligen genom Norge som var snabbaste vägen till Åre härifrån.

Jag har inget minne av det men en gång har jag varit där uppe i norr och hälsat på, var endast 1-2 år så liten uppdatering skulle inte sitta fel ;)

Nån här som är ifrån Åre-trakterna eller som bor där?
Finns det något speciellt man kan/bör kika närmare på om man tar sig dit?
Förutom vart släktingarna bodde.

Sv: Är det Norrlandsblodet i mig som gör det?

Om ni åker bil upp så åk 321 iafall ena vägen. Vägen är rätt kass men ack så vackert det är där (Oviksfjällen) :love:

Kan också rekommendera ett besök vid Hackås kyrka. Det blir en liten omväg men jag tänkte just på anknytningen till Norge, den är en del av pilgrimsleden till Nidarosdomen i Trondheim.

Om ni åker bil upp så åk 321 iafall ena vägen. Vägen är rätt kass men ack så vackert det är där (Oviksfjällen) :love:

Kan också rekommendera ett besök vid Hackås kyrka. Det blir en liten omväg men jag tänkte just på anknytningen till Norge, den är en del av pilgrimsleden till Nidarosdomen i Trondheim.

Googlade lite på dina tips.
Om vi åker upp så blir det säkerligen den vägen du rekommenderar.
Väldigt fina vyer där uppe.

Och kyrkan! Vilket arbete med alla detaljer där inne :love:

Fick pratat lite med mamma.
Mormor ska vara född i Brunflo, men uppväxt i Åre.
Hon mindes inte exakt adress till huset hon bodde i i Åre, men skulle vara nära in till byn (eller nått sånt, vet inte om själva Åre kan kallas för by ;) )
Hängde inte riktigt med på om det var mormors mamma el. om det var mormors mormor, men på Duveds kyrkogård ska hon vara begravd.

Jag kommer ifrån Duved, bodde där de första 20 åren av mina hittills 27 :)

Men för att komma därifrån så är jag ändå rätt dålig på sevärdheterna. Ska väl vara Karolinermonumentet då... Inte så mycket att se kan jag tycka men det är ju jag det ;)

Åre är jag dessutom duktigt anti!

Besök Tännforsen, Sveriges största vattenfall, det är pampigt! Sen en tur upp på Åreskutan. Jag föredrar att åka dit på sommaren, åker bara skidor om jag måste :-)

Ristafallen är absolut värt ett besök! Speciellt om man gillar Ronja Rövardotter ;)

Soluppgången uppe på skutan är fantastisk, dit åker jag och mina vänner ofta när det är fint väder och stället ifrån oss skidor och brädor och bara njuter :love:

Tännforsen som någon annan skrev är ett obligatoriskt besöksmål om man vill se sevärdheter, vintertid bygger de upp en gigantisk igloo och man kan även gå in under fallet. Väldigt mäktigt! Får se om vi får nån vinter i år så att det blir av bara...

Ottsjö är en liten by som ligger otroligt vackert till, har inte vart där på vintern men på sommaren är det fantastiskt med väldigt fina, långgrunda badplatser.

Det är vad jag kommer på just nu, finns otroligt mycket mer sevärt också. Fjällen är ju helt underbara bara dom!

*svarar alla*

Tack så jättemycket för alla tips!
Känner att det flesta tipsen är väldigt besöksbara.
Tännforsen och Ristafallen bara måste besökas.
Fantastiskt vackert!

Även om snö har sin tjusning så är det i vår familj mest sett som ett nödvändigt ont man får uppleva varje år vilket man vill eller inte :p

När/om (det lutar starkt åt när!) vi åker så kommer våra barn naturligtvis vara med.
Funderingarna går åt att åka maj-juni.
Minsta barnet kommer då vara 7-8 månader och de andra barnen 6 ½ år & 11 ½ år.
Får maken ledigt från jobbet och dottern lov att var borta från skolan (om det inte hinner bli sommarlov) så blir det en vecka uppåt landet :D

Fler tips är välkomna! :)

Senast ändrad:

:D
Har sedan minsta dottern kom och fick sitt namn (ovetandes om att hon fick samma namn som min farfars mor) blivit lite mer intresserad av vart dessa äldre släktingar kom ifrån/bodde.

Har länge vetat om att både min mormor & farfar ursprungligen kommer ifrån Åre-trakterna.
Mormor vet jag inte exakt vart, får fråga mamma.
Farfar är född i Ånn.

Blir nyfiken på att åka dit upp och kolla lite.
Får se om jag kan få med mig maken :)

Efter lite googlande fick jag fram att min farfars mor var född i Norge, i Meråker.
Kul, då jag sökte vägbeskrivning på eniro så var det uppenbarligen genom Norge som var snabbaste vägen till Åre härifrån.

Jag har inget minne av det men en gång har jag varit där uppe i norr och hälsat på, var endast 1-2 år så liten uppdatering skulle inte sitta fel ;)

Nån här som är ifrån Åre-trakterna eller som bor där?
Finns det något speciellt man kan/bör kika närmare på om man tar sig dit?
Förutom vart släktingarna bodde.

När du ändå är i krokarna rekommenderas ett stödköp på ICA-Kaxås.

Det ska jag försöka komma ihåg :)

Alltid är det något som behöver inhandlas.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 373
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
21 682
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 971
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 404
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar