Är det normalt

BuenoBull

Trådstartare
att två marsvin dricker upp över 3dl vatten på en dag? Jag fyller på vatten innan jag åker till skolan vid halv sex ungefär. Sen kan det vara slut när jag kommer hem vid halv sex på kvällen. Är det normalt verkligen? Jag vet att Stina dricker mer än Pinglan men SÅ mycket? :crazy: Det verkar inte normalt... har haft en tråd uppe om mina marsvins drickand förut men jag tänkte höra om det verkligen är normalt. Är det nån annans marsvin som dricker så mycket?

Sv: Är det normalt

Mina marsvin tömmer ungefär 2,5 dl vatten/2 marsvin/dag men så kommer en hel del ut i spånet också (slafsiga till skillnad från kaninen). Sedan beror det hur mycket frukt och grönt marsvinet får i sig. Dom flesta vattenflaskor läcker lite varje gång marsvinen dricker och är ett "vanligt" problem.
Verkar dom vara påverkade negativt på något sätt?
Annars tycker jag att du inte behöver oroa dig speciellt om det pågått länge utan att marsvinen verkar vara dåliga.

Nej, iofs så verkar dom ju inte dåliga och det har pågått iaf i snart ett år så du har en poäng där! ;) De får ju frukost och kvällsmat.

Till frukost får de Lottie pellets (mest praktiskt med pellets på morgonen då det går fort att utfodra) och som kvällsmat är det lite varierande då jag tycker det är bra med varierande kost så dom får i sig det dom behöver. Det kan vara morötter, majs, broccoli, spenatblad, ruccola, persilja, palsternacka, sockerärtor och någon gång får de frukt också. Ex. äpple (tycker inte om det så mkt) persika och apelsin. Så de får ju i sig mkt vätska genom grönsakerna också.

Då tycker jag du inte behöver oroa dig längre för hade dom druckigt massa vatten pga sjukdom borde du ha märkt det vid detta laget.
Jag vet att tex diabetes finns hos marsvin men tror inte det är vanligt hos våra marsvin i Svergie. I USA har jag hört en del fall ifrån. En annan sak är om där finns saltsten och det är inget ett marsvin behöver utan bara en sådan där sak som zooaffärer tjänar pengar för och ger marsvin urinsten om man har otur.
Dom får ju uppenbarligen det dom behöver och dom visar inga sjukdomstecken :)
Vissa marsvin är vattenslaffsare helt enkelt och dina är absolut inte bland dom första jag hör som dricker/slaffsar stora mängder.

mina marsvin dricker ochså jättemycket och äter jättemycket hö! Buren är lagom rolig att städa varannan dag :smirk:

Okej! Tack för ditt svar! :) Men så det är inte bra med saltsten då? För jag har det till marsvinen nu. Har inte haft det i början heller förrns nu den senaste månaden typ. Jag har inte märkt nån skillnad sen de fick den. Tycker du att jag ska ta bort den?

Mina tjejer dricker också mycket vatten, men så tror jag vi har ganska torrt inne också.
De har saltsten, som det bara slickas på ibland, så jag tror inte det har med den att göra.

Nu blir jag ist orolig för att mina dricker för lite. De dricker nog i snitt 1 dl/dag på 2 svin. Fast de äter iof bara grönskaker och hö (ibland frukt) så de får väl i sig mkt vätska därifrån hoppas jag

Verkar dom uttorkade?
Åker skinnet tillbaka på plats om du lyfter på det en bit?
Går det trögt så har du skäl till att orora dig men går det rätt snabbt får dom vätska nog.
Det är hur mycket och vad för frukt som avgör hur mycket mer vatten dom behöver. Sedan beror det hur mycket dom slöar också samt har dom tillgång till saltsten och äter en del på den så ökar automatiskt törsten hos marsvinet.
Saltsten skall dom inte ha utan får i sig det lilla salt som dom behöver genom naturlig väg. Tillskillnad från tex hästar som svettas och ofta jobbas så dom svettas så krävs ju bara där en hel del mer salt. Marsvin kan inte svettas vilket troligtvis kan förklaras i att i naturen lever dom inte under stora temperaturförändingar. Varken mycket kallt eller mycket varmt finns i deras naturliga miljö utan temperaturer på 0-18 grader ungefär.
Så länge som marsvinet verkar friskt så behöver du inte bekymra dig så mycket. För lite eller för mycket vatten är sällan något som marsvin brukar ha problem med när dom är friska så länge som flaskan sitter där med fri tillgång till vatten.
När något blir annorlunda tex om marsvinet inte rör pellets trots att dom annars brukar slänga sig över den, om marsvinet sitter ihopburrat i ett hörn, om den börjara tappa päls eller fäller päls fläckvis speciellt om det är "mjäl" i pälsen samtidigt, om den uppför sig på annat sätt än normalt först då behöver man bekymra sig. Det förstås även att kolla igenom pälsen så inga småkryp finns där.

Om de äter mycket grönsaker och tex. gurka (som i stort sett bara är vatten) så behöver du nog inte oroa dig.

De har alltid druckigt ungefär den mängden, så jag har inte funderat så mkt på det förren jag såg här att många andras drack så mkt mer. De är pigga och glada så det är nog ingen fara. De har alltid vatten så de kan ju välja själva hur mkt de ska dricka. (de har ingen saltsten)

Mina två marsvin dricker knappt nåt! Jag fyller på deras lilla flaska högst en gång i veckan. Men dom får grönsaker varje dag så jag antar att dom får i sej den vätska dom behöver där. Dom är iallafall tjocka och feta och väldigt välmående! (Och tjocka får dom vara för mej, för dom bor i lagår´n utan värme så jag vill att dom ska vara tjocka för att hålla värmen.)

Saltsten är inte nödvändigt alls. Salt/mineraler får dom i sig genom pelletsen. Det finns gott om den varan i detta. Saltsten kan oftast orsaka njur/urinsten hos marsvin. Kanske dom slickar mycket på stenen = ökad törst...eller så är din vattenflaska otät, villket dom i 99% oftast är. Jag trodde min kanin drack ur 2 stora flaskor/dag (hade 2 st i buren) tills jag studerade ena flaskan närmare och såg hur den låångsamt droppade ur vattnet.

syrrans svin får Cvitamin i vattnet, av någon anledning så tycker de inte om det när man strör det över käket men vattnet smakar mumma med cvitamin i.
Äter de mycket hö dricker de upp allt i flaskan på ett halvt dygn ungefär (två svin), och även fast de får gurka till förbannelse (favoriten det tillsammans med mjölk :D ) så okynnesdricker de, dvs de springer fram, dricker en klunk och knuffas och dricker fasten de rimligtvis inte är törstig.
Vi låter dem hållas, den C vitamin de inte tar upp kissar de ut.
Man får göra rent ofta men spånbalar tar man från stallet, kostar nada och räcker länge till burdjur.

Mitt marvin dricker masser !:) Speciellt när ja har hällt i lite apelsinjuice i med;)

Akta för att hälla i apelsinjouice för ofta för det kan ge munsvamp. Kan vara svårt att bli av med och har man otur så går svampen även in i munnen = det gör ont att äta och marsvinet slutar därför att äta. Finns marsvin som dött pga munsvamp.
Sedan är det dessutom en del socker i apelsinjouicen också.
Bättre är då att köpa vitkål (är dessutom väldigt billig) och det brukar normalt räcka som c-vitamintillskott. För att ge variation byter man ut vitkål mot andra c-vitaminrika grönsaker som marsvinet gillar.

Du bör fylla flaskan varje dag dvs byta ut vattnet så det är färskt varje dag. En gång i veckan anser jag är helt oacceptabelt och själv anser jag inte vattnet vara färskt efter 1 vecka i en plastflaska.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 600
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 385
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30