Är det nån som kan Polska???

E

eileen1

Är det nån här som kan översätta Polski ko´n szlachetny pólkrwi???????????? :confused: :confused:
Jag förmodar det är en polsk ras men vilken då???

Sv: Är det nån som kan Polska???

eileen1 skrev:
Är det nån här som kan översätta Polski ko´n szlachetny pólkrwi???????????? :confused: :confused:
Jag förmodar det är en polsk ras men vilken då???

Min gubbe kan lpolska (dock ej expert på raser åså men i allafall)
Det han kunde tyda var i alla fall likande: Polsk häst, Halvblod men det han inte vet vad det betyder är szlachetny.

Hej!
Enligt min man som är polack betyder det Polskt ädelt halvblod. :bump:
Mvh/ Anna

I min häst Polska pass står det att hennes pappa är Wielpolska och under mamman stod det där???
Jag vet att min häst är polskt hbl, och är reg i wlkp, vilket inte heller säger mig något???? :confused:

wlkp är en förkortning för rasen wielpolska. Din häst är antagligen registrerad i det förbundet eftersom dess pappa är det.

Görel skrev:
wlkp är en förkortning för rasen wielpolska. Din häst är antagligen registrerad i det förbundet eftersom dess pappa är det.
:) Ahhhaaaa.....

Du är ju kunning när det gäller avel.
Om jag skulle vilja avla på henne nån gång i framtiden, vad blir då färgen på papprena????

Det beror på ifall stoets pappa och morfar är godkända, och i så fall vilket avelsförbund som godkänt dem. Plus att du förstås väljer en godkänd hingst :D

Vilket rakt och exakt svar ;)

Görel skrev:
Det beror på ifall stoets pappa och morfar är godkända, och i så fall vilket avelsförbund som godkänt dem. Plus att du förstås väljer en godkänd hingst :D

Vilket rakt och exakt svar ;)

Åhh Hoppla och hur kan man ta reda på det då???? :D

eileen1 skrev:
Åhh Hoppla och hur kan man ta reda på det då???? :D

Har du ingen stammtavla på henne? Polska stammtavlor brukar vara väldigt utförliga och går i flera led än dom svenska.
Jag har ett polskt sto som jag tog en avkomma på efter en godkänd svensk hingst. Jag var dock tvungen att ID-märka stoet trots att det redan fanns såna papper på henne som var 20 resor bättre än svensk ID-märkning (dom sa att det "lika gärna kan vara en hunds papper" på ASHV :mad: ) och naturligtvis stammbokföra henne för att avkomman skulle bli godkänd.

Lycka till

Hur menar du att avkomman skulle bli godkänd :confused:

Man behöver absolut inte stamboksföra ett sto för att avkomman ska få gröna papper! Dock måste en godkänd hingsts mamma vara stamboksförd.

Om ditt sto har gröna papper får avkomman det också! Har hon vita papper beror det på ifall det är morfar eller mormorsfar som inte är kvalificerad.

Hoppas det blev lite enklare nu ;)

Hallå där, jag tar genast tillbaka allt jag sa och gör "en pudel"! Tur att det finns folk som kan rätta en när tangenterna slinter!
För det första sa jag fel färg (böckerna är på ASVH) för det andra så hade inte mitt sto svenska papper när hon fick sitt föl. Jag gjorde iaf så att jag stambokförde henne och i samband med det visade jag fölet. Jag funderar vilt på det du skriver att hon inte alls behöver stambokföras, jag är tveksamm till att jag sas hade gjort det i onödan?? Tyvärr är det ganska längesen och min lightalzeimers har satt sina spår!

MVH Rosie

Det är OK :D

Tror faktiskt att du stamboksförde henne "i onödan". Fast som stamtavlenörd tycker jag aldrig att stamboksföring är onödigt ;)

Min häst har en polsk morfar (danskfödd mamma) så därför är jag lite extra intresserad av polska hästar :)

Jag hade nog stambokfört henne ändå, för visst var det kul att läsa om pållan i upplagan som kom sen. När jag köpte henne så var polska hästar och travare i strykklass och det var sällsynt att dom hade giltiga papper med sig. Men min pålla hade fullständiga papper och en hygglig stamtavla efter vad jag har förståt.
Vem är din häst efter? Du kan PM:a om du vill.

MVH Rosie

Jag har precis fått reda på om mitt sto av ASVH, att hon är efter godkänd far :) , så om jag vill stamboksföra henne här får hon "gröna papper", även hennes föl, om jag skulle betäcka henne med en godkänd hingst.

:) Glad för din skull!! Lycka till.

MVH Rosie

Rosie skrev:
:) Glad för din skull!! Lycka till.

MVH Rosie

Tackar å bockar....

Nu är det bara att "hitta" en lämpig far till mitt (kommande) föl.... :D

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 510
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 121
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
4 453
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit