Är det något som VET? - temperatur på häst

Balahé

Trådstartare
Har funderat på en sak nu när det varit varmt i sommar och insåg att jag faktiskt inte vet säkert. Att hästens temperatur kan påverkas av mat, smärta, aktivitet och sjukdom (feber) vet man ju. Men är det någon som vet hur mycket skillnad yttertemperaturen gör för hästens kroppstemperatur? Borde det påverka alls när hästen, liksom vi, inte är växelvarm? Hur mycket kan i så fall hästens temperatur påverkas av omgivningens temperaturväxlingar?
Vi har ju en och annan veterinär här som nog borde kunna svara på detta, men kanske vet någon annan?

Temperaturen hos såväl människor som hästar är hårt styrd av temperaturcentrum i hjärnan via nervsystemet och hormonsystemet. Kroppen strävar efter att hålla den inre temperaturen konstant för att alla inre organ och kemiska reaktioner ska fungera som de ska. Däremot kan temperaturen på huden variera mycket beroende på omgivningen. Men temperaturen inne i kroppen hålls mer eller mindre konstant hos människor/hästar förutom vid extrem nedkylning eller upphettning, eller tex vid feber då kroppen "med flit" höjer temperaturen för att farliga bakterier och virus inte ska trivas.
Så även om hästen känns väldigt varm att ta i på huden när den står i solen så har den förmodligen en alldeles normal temperatur inuti.

Anledningen till att jag började fundera var just att kroppstemperaturen växlat (har alltså tempat hästen). Inte jättemycket men ändå så pass att jag noterat det. Att hästen känns varm på ytan säger ju inte så mycket om hur varm den är inuti, precis som du skriver. Min fundering utifrån denna notering är hur mycket temperaturen kan varirera som en normalvariation utan att det måste tyda på sjukdom.

Lyckades hitta en mening om variation i kroppstemperatur i ett undervisningkursmaterial från Strömsholm. Där stod att det normalt kan vara en variation i temp över dygnet på 0,5 grader. Har ju tempat vid samma tid ungefär för att jag vet att det varierar över dygnet men ändå fått olika temp. Men visst kan de ha ätit en stund innan eller precis busat runt innan jag kommit ut. Man har ju inte dem under uppsikt 24/7.

Anledningen till att jag började fundera var just att kroppstemperaturen växlat (har alltså tempat hästen). Inte jättemycket men ändå så pass att jag noterat det. Att hästen känns varm på ytan säger ju inte så mycket om hur varm den är inuti, precis som du skriver. Min fundering utifrån denna notering är hur mycket temperaturen kan varierar som en normalvariation utan att det måste tyda på sjukdom.
Temperaturen skiftar något precis som hos människan. Efter ansträngning så är den något högre vid vila lite lägre, är det varmt ute så hästen svettas kan temperaturen vara lite högre och fryser hästen lägre, hästens värmecentral jobbar på att få rätt temperatur genom skakningar och svett. Det fungerar precis som för dig.

@Lobelia Ja, som du ser i mitt nästa inlägg, efter det du citerade, lyckades jag hitta en siffra (0,5) på hur många grader det kan skifta och ändå vara inom normalvärden.

Jag har i stort sett uteslutande 37,1 feberfri. Men ligger jag inlagd på sjukhus som har en tendens att ha "svinkallt" iom AC mm har de alltid tempat mej som max 36,7-36,9 ... Och då har jag även hemma tempat direkt efter uppvaknandet inte gått omkring eller så, utan vaknat, bestämt mej för att kolla temp, tagit temp.

Har funderat på en sak nu när det varit varmt i sommar och insåg att jag faktiskt inte vet säkert. Att hästens temperatur kan påverkas av mat, smärta, aktivitet och sjukdom (feber) vet man ju. Men är det någon som vet hur mycket skillnad yttertemperaturen gör för hästens kroppstemperatur? Borde det påverka alls när hästen, liksom vi, inte är växelvarm? Hur mycket kan i så fall hästens temperatur påverkas av omgivningens temperaturväxlingar?
Vi har ju en och annan veterinär här som nog borde kunna svara på detta, men kanske vet någon annan?
Min har samma.

Jag har tempat av ren nyfikenhet ett par gånger när jag råkat missbedöma vädret på morgonen och råkat koka hästen en smula på grund av täcket. Och ja, det gav utslag på tempen. Utan täcke har jag inte märkt av någon skillnad om jag har tempat morgon eller kväll. Har dock aldrig tempat naken häst som stått ute i sommarhetta.

Jag tempande min häst varje dag under några år fram tills i våras (är hopokondrisk i kombination med infektionskänslig häst) och temperaturen varierade definitivt med temperaturen ute. Hans medeltemp när det var vinter (under +5 typ) är 37.5-37.6 medan på sommaren (över +15 typ) ligger hans medel på 38.0. Varierar, men inte så fasligt mycket ändå. Dock efter ansträngning kan han få upp till 39.0 på sommaren och runt 38.0 på vintern. Förstår att han är mycket piggare på vintern än sommaren när tempen stiger så mycket vid ansträngning.

Har faktiskt tänkt länge vara nördig nog att skriva upp upp både hästens temp och yttre temp i excell och göra diagram, bara för att jag gillar statistik och siffror.. Finns ju ingen vettig anledning egentligen.

Individuellt tycker jag. Jag har fått hicka av unghästen ett par gånger då han tempat in på 38.5 - 38.7 vid intag (normaltemperatur 37.8 - 37.9). Det har då endera busats lite innan intag, eller varit varma dagar.

30 min senare har han varit nere i normaltemp. Han är dock en "varm" häst i sig själv - svettas lätt, lätt att överhetta med täcken osv. Han har även lätt att gå upp i temp. "Minsta lilla" sår och han ligger på 38.3 - 38.4. När han har ont drar tempen upp till samma värden som heta dagar eller bus strax innan.

Så jag har lärt mig att aldrig bry mig om något annat än morgontemp och vilotemp.

NÄR han får "äkta feber" är han ordentligt klen och ansåg tex att han var döende när han hade 38.7 i äkta feber. Så det märks tydligt skillnad på riktig feber och bara förhöjd kroppstemperatur på honom.

Den andra kan öka nån decimal om varmt/busat men skulle aldrig kravla sig upp emot 39 om han inte var sjuk på riktigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 177
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 511
Senast: tuaphua
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 327
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar