Är det många som INTE blir dräktiga i år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GoldenSam
  • Startdatum Startdatum
Sv: Är det många som INTE blir dräktiga i år?

Jag förstår inte hur du resonerar. :confused: Hade du också krävt att hingstägaren skulle betala bensin och andra transportkostnader som du haft ifall du kört stoet till hingsten för naturlig betäckning utan att få henne dräktig?

Om du fick som du ville så skulle ju hingstägarna bli "skadeståndsskyldiga" om inget föl blir till. Och hur många hingstägare tror du skulle våga ställa sin hingst till förfogande för andras ston då?

3 ston inseminerade
sto 1 (3 år) tog sig på första försöket, fryst sperma
sto 2 (föl vid sidan, insem på fölbrunsten) tog sig på första försöket, färsk sperma på hingstens station.
sto 3 (föl vid sidan, insem på 30dgr brunsten) tog sig inte på första (fryst) och är inseminerad igen med fryst, hon är inte kollad än.

KL

Jag kan hålla p teorin om att ston som betäckts tidigt har tagit sig medan ston som betäckts sent inte tar sig. Av 10 betäckta ston på gården så har 7 tagit sig direkt. Kvar är nu 3 st varav en är tom och bytt hingst (2 hippotrimbehand + igångsprutning) en har åkt hem och ska kollas om 14 dgr och den sista ser ut att komma i brunst igen nu. Slemhinnorna har börjat mörkna igen :cry:

Dessa 3 ston har haft dåliga brunster som inte har kommit regelbundet och 2 av dem har vi fått spruta igång. Hingstarna är uppenbarligen fertila i år då de har fått de andra stona dräktiga.

Själv har jag ett äldre sto på betäckning neråt landet och i går sprutades hon igång. Det blir första försöket då jag nyligen köpte henne. HÅller tummarna för att hon ska ta sig då hon bara får detta försök.

Hmm, i onsdags vägrade de ta bak.prov och de seminerade henne då i onsdags med. Åkte dit och kollade henne idag, då hade hon ett större ägg så de sminerar henne idag igen. Antar att jag ska dit på måndag igen och kolla henne. Om hon släppt ägget antar jag att man ska kolla henne igen runt dygn 17...??? Så de är väl bara att hållla alla tummar man har...

Vägra ta bakterie prov, vad sjutton är det för ställe ?

Kräv det !

:devil:

Vägra ta bakterie prov, vad sjutton är det för ställe ?

Kräv det !

:devil:

Ja du, de känns som de spelar ingen roll nu, blir hon dräktig så blir hon..

Sen en liten fråga till alla som är här inne, vilka dygn är stoet som allra känsligast i dräktigheten???

Alla hästar blir ju inte dräktiga på första försöket i det vilda heller. Naturen har ju sin egen gång medans vi människor har en annan åsikt.
Sen att det finns metoder att få hästar i brunst och betäcka dem med insemination och få dem dräktiga är ju bra. I alla fall för oss människor.

Min ena häst åkte till hingsten. Stod och luktade i stallet över dagen, brunstade och betäcktes samma kväll. Stod som ett ljus. Är konstaterad dräktig.

Den andra, vilken har ett stort och ganska krävande föl vid sidan, vill sig inte riktigt. (Normalt är hon som det andra stoet kommer i brunst och tar sig på direkten)
I år visar hon dålig brunst och inte så stort intresse för hingsten. Henne har vi sprutat om och betäckt för andra gången nu.

Tar hon sig inte är det knappast något som hingstägaren skall klandras för. Mera jag själv som envisas med att betäcka en häst som uppenbart inte riktigt är mogen för det.

Vad sen anledningen beror på vet man inte, den sena tiden på året, torkan eller det krävande fölet.

mvh Eva

Min totta stog nere i gränsbo(Nobel) i 22 dagar för inseminering. Färsk sperma. Tror det blev 9-10 ggr. Blev en saftig summa. Fast det var fel på henne kom dom senare fram till.Istället för att vara öppen med fina stora ägg sju dagar, så var hon det i 22 dagar. Till slut fick de spruta henne så att hon skulle släppa äggen för det gjorde hon inte. Hon producerade hela tiden stora fina ägg men släppte dom inte så dom Förstördes. Men dräktig blev hon:)

Skönt att äntligen ha fått en orsak till hennes humör:P

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Nu är Savannah ombetäckt, bara o vänta o se om hon tagit sig. Det är ju inte vanligt att man UL´ar shettisar.
Går hon i brunst igen så väntar vi till våren o gör nytt försök

Vi var på 17 dagarskontrollen i fredags och tyvärr hade vårt sto inte tagit sig:(. Vi ska göra ett försök till och åker till stationen på måndag igen.

Jaha då får man ställa sig till gänget som har problem att få stona dräktiga. Jag vakade och väntade på föl tills min veterinär kom tillbaks från semester, stoet var ordentligt rund runt magen visade inga brunster men fick inget juver så det visade sig inte bli föl, hade betalat fosterförsäkring till hingstägaren. Körde ner stoet 15 mil samma kväll vet kollat henne till seminstationen. Och ännu i fredags har hon inte kommit i någon riktig brunst små ägg som försvunnit och inte riktigt öppen för att seminera, nu har jag en jättebra station att skicka henne till men de kan ju inte göra något underverk, detta är fjärde året jag provar betäcka och inte fått föl i rad.
1. welshsto 18 år fått föl med annan ägare sex st sista som 15åring
naturlig betäckning
2. Halvblodsto 16år fått föl som fyraåring, ej dräktig på tre brunster fick ta hem henne för hon fick fång
3. Halvblodsto 13år aldrig fått föl fick spruta igång henne för hon gick små ägg i fjol också och inflammation men tog sig på andra blev då behandlad med hippotrin, kollad på 45 dygn absorberat eller kastat i vintras
4. Samma sto men vet ej hur det slutar om det ens går att seminera henne i år, men har en liten gnutta hopp kvar ännu.

Hmm, i onsdags vägrade de ta bak.prov och de seminerade henne då i onsdags med. Åkte dit och kollade henne idag, då hade hon ett större ägg så de sminerar henne idag igen. Antar att jag ska dit på måndag igen och kolla henne. Om hon släppt ägget antar jag att man ska kolla henne igen runt dygn 17...??? Så de är väl bara att hållla alla tummar man har...

Om semin veterinären, har följt ditt sto under en längre tid, och ditt sto inte blir dräktigt, så tar veterinären det initiativet till baktprov själv. Där vi seminerar, diskuterar vi tillsammans, veterinären och jag fram till den bästa lösningen.:angel: Jag har aldrig behövt att begära ett bakt prov, det har han tagit själv.:love:

Om semin veterinären, har följt ditt sto under en längre tid, och ditt sto inte blir dräktigt, så tar veterinären det initiativet till baktprov själv. Där vi seminerar, diskuterar vi tillsammans, veterinären och jag fram till den bästa lösningen.:angel: Jag har aldrig behövt att begära ett bakt prov, det har han tagit själv.:love:

Men de är ju de jag tycker är så konstigt att de inte tagit bakterieprov fast vi har pratat med seminvet. Det är ju endå jag som betalar allt.

Men de är ju de jag tycker är så konstigt att de inte tagit bakterieprov fast vi har pratat med seminvet. Det är ju endå jag som betalar allt.
Jag tycker att du ska fråga veterinären igen, varför det inte är gjort! Be henne förklara det för dig! Så här går det vanligtvis inte till utan det kan finnas en orsak till det som inte framgått ordentligt.

Jag tycker att du ska fråga veterinären igen, varför det inte är gjort! Be henne förklara det för dig! Så här går det vanligtvis inte till utan det kan finnas en orsak till det som inte framgått ordentligt.

Ok, nu känns det liksom meningslöst endå, är hon inte dräktig nu så e de ju kört, onödigt att tjata då.. Hon seminerades sist i fredags så ska dit o kolla så hon släppt ägget imorgon. Sen ska hon väl kollas igen runt dygn 17-19 om jag fattat de rätt.

Ok, nu känns det liksom meningslöst endå, är hon inte dräktig nu så e de ju kört, onödigt att tjata då.. Hon seminerades sist i fredags så ska dit o kolla så hon släppt ägget imorgon. Sen ska hon väl kollas igen runt dygn 17-19 om jag fattat de rätt.
Men du ska inte lägga fram det som ett tjat, utan mer som en nyfiken fråg du ställer för att få chansen att lära dig ;)

Men du ska inte lägga fram det som ett tjat, utan mer som en nyfiken fråg du ställer för att få chansen att lära dig ;)

Jo det är klart, det har du rätt i. Men man bli lite snurrig i bollen när man frågar om de kan ta baketrieprov och man få till svar att det inte är något fel på stoet.. Så då undrar jag ju självklart VAD är de som gör att hon inte blir dräktig då.. (nu vet vi ju ej om hon e dräktig eller ej än)

Jag seminerade på fölbrunsten då stoet fölade ganska sent, 17/6, sen seminerades hon den 25/6, vet fortfarande inte helt säkert hur det är med madamen.......när jag kollade på 18:e dygnet var det flera cystor så det var svårt att urskilja fosterblåsa o cystor. Återbesök dygn 22, då konstaterades dräktighet men fortfarande cystor. Ny koll på dygn 32, då sa vet, att hon var "stängd" och inte igång för ny brunst, hittade också en fosterblåsa som fortfarande växte, men cystorna hämade tillväxten på fostret så därför var det inte utvecklat som normalt för dag 32. Eftersom hon inte visade någon form av närhet till brunst skulle jag komma tillbaka om 10 dagar..........

Känner igen mig!! Seminerade på 30 dagars brunsten, cystor som gjorde att det ej gick att se om hon var dräktig och ingen ny brunst ( hade cystorna förra året oxå och då dräktig på 1a sem). På 35 dygn sprutad och sedan sprutad igen när det hade växt till ägg, släppte sedan två ägg nästan samtidigt = dåliga ägg. Släppte sedan en dag senare ett nytt ägg som skulle ha sett fint ut men troligt vis ej kunnat bli en dräktighet pga de andra äggen som "var i vägen"?! Väntar nu på ny brunst snabbt Flyinge slutar ju skicka snart) eller om hon trotts allt kanska kanske är dräktig.

Håller tummarna för dig.............jag ska kolla mitt sto imorgon kväll, men har ställt in mig på att det inte finns något foster........bäst så.

Frågan är om jag hinner med en runda till, vill ju, då stoet börjar bli till åren och hon rids ändå inte.........

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083
  • Artikel Artikel
Dagbok Anonymt nick, och nej jag vet inte om personen är just mytoman, jag vet bara att hon ljuger om väldigt mycket. En vän har i många år...
Svar
12
· Visningar
1 237
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka