Är det många som INTE blir dräktiga i år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GoldenSam
  • Startdatum Startdatum
Sv: Är det många som INTE blir dräktiga i år?

knapplån..

Idag kollades mitt sto för andra gången och var inte dräktig nu heller:cry: Hon har aldrig krånglat förut men bakt. prov är tagna och allt såg bra ut så verkar inte vara det iaf. Hon inseminerades båda gångerna med Heartbeat..

Vi har iallafall tagit beslutet att byta hingst och ta Cartier som står på stationen. Hon har ett föl efter honom vid sidan iår. På onsdag blir det nog ominseminering, hoppas verkligen det tar sig!! Fakturan på första hingsten blev ju rätt saftig så nu hoppas jag verkligen att hon blir dräktig! Dyrt med språng på två hingstar och inget föl annars:( Men jag vet ju att jag inte är ensam om att stå med sto som inte blir dräktig, får väl trösta mig med det.

Mvh Maria

Grattis till dräktigheten !!!
Vill bara säga att jag håller med dig i det du skriver. Varför ska stoägaren ha nga kostnader öht när inte hingsten kunnat leverera?Helt fel enligt mig. Inte ett öre skulle du behöva betala för oduglig semin.Hingstägaren borde kunna försäkra sig för om denna situation skulle uppstå.Har själv råkat ut för dålig semin och det är inte roligt.Efterhand har jag förstått att vissa hingstar, vissa stationer etc, ska man undvika men hur vet man det när man är nybörjare inom avel? Numera föröker jag välja hingstar som först o främst har bra semin för det är ju trots allt ett föl man vill ha.Och i år blev båda mina dräktiga på första semineringen.
För att även svara på TS fråga om ev inte dräktighet i år, så KANSKE ett svar kan vara att man försöker numera mer med utländska skick/poppishingstar där seminen ska räcka till många ston och långa transporter, framför hingsten nästgårds som har mindre flashig stam, eller en åtminstonde i Sverige vanligare stam. En teori bara, jag har inga belägg för att det är så.

kul att hon blev dräktig.

mitt sto tog sig inte på första försöket trots otroligt bra stationer på bägge sidorna och en hingst där speman såg ut att vara av mycket god kvalite.
hon har tidigare alltid tagit sig på första försöket.
som sagt det är mycket som ska spela in...o det är en chansning varje gång.

Min 4-åring är kollad idag, 18 dygn e seminering och hon verkar ha haft ny brunst och släppt ett ägg...Tala om snabb...och osynliga brunster! Koll igen ons och fred för att ev spruta igång henne på ett sista försök denna säsong!

Ska kolla mitt äldre sto på Onsdag, seminerad med Clinton I som tyvärr inte verkar has så bra dräktighet här i Sverige..

det är ju så tråkigt när det blir så sent...så chanserna minskar....mitt sto fölade i år först i juni så det blev ganska sen omseminering...

de e bara att hålla tummarna...o önska en liten vinst på lotto:angel:

KL

Har betäckt tre ston i år, bara en är dräktig. En av stona har tidigare varit svår att få dräktig men tog sig förra året. I år hade hon en väldigt lång brunst och tog sig inte. Det andra stoet som inte togs sig betäcktes på fölbrunsten. Båda betäcktes sent. Nu blir det tävling nästa år istället och så försöker vi igen då och börjar då lite tidigare.

Har två islands ston som har varit hos samma hingst sen april. Ville ha tidiga föl, men så blir det tydligen inte.. Dom tar sig inte *suckar* Ska ultraljudas igen i veckan. Är dom inte med föl då så blir det sista svängen.. Så tråkigt detta. Och nu har de börja byta om till vinterkläderna och då blir det ännu svårare att de tar sig om dom är tomma.. igen..
Det är inge fel på stona alls och Vet förstår inte varför det inte tar sig.

Svårt år tydligen. Men va beror det på?:confused:

//Jozzi

Tyvärr hamna ja med här :crazy:
kollade vårat kbl sto idag, har ej tagit sej, vet inte om jag ska prova igen, men har endå lagt ut endel slantar. Men det är ju inte billigt att ta sej dit fram å tillbaka igen :confused: Nån som har schysta tips om det är värt att fortsätta? Ska nog inte vara några fel varken på stoet eller hingsten.

Tyvärr hamna ja med här :crazy:
kollade vårat kbl sto idag, har ej tagit sej, vet inte om jag ska prova igen, men har endå lagt ut endel slantar. Men det är ju inte billigt att ta sej dit fram å tillbaka igen :confused: Nån som har schysta tips om det är värt att fortsätta? Ska nog inte vara några fel varken på stoet eller hingsten.

Om stoet är helt kollat,baktprovat, behandlat osv skulle jag chansa på att byta hingst. Många hingstägare kan du få ett försök med utan att betala om hon ej blir dräktig tex. Och om hon ej tagit sej på hela sommaren med denna hingst lär hon inte göra det nu heller. Ibland passar två hästar helt enkelt inte ihop...

Om stoet är helt kollat,baktprovat, behandlat osv skulle jag chansa på att byta hingst. Många hingstägare kan du få ett försök med utan att betala om hon ej blir dräktig tex. Och om hon ej tagit sej på hela sommaren med denna hingst lär hon inte göra det nu heller. Ibland passar två hästar helt enkelt inte ihop...

Hon är inte helt kollad, hon va inne på första UL idag (va lite sena med bet.) då sa vet. att livmoder såg bra ut, men ej dräktig. Vi får iallfall
en chans på oss till då vi bara inne på första försöket, så vi ger nog
en chans till sen blir det nog försent att betäcka. Tyvärr blir de lite stressigt då vi ev ska åka tors-fred ca 12 mil. lite tufft men kanske man får räkna med :)

Om ni nu ska köra iv äg långt och anstränga er och stoet hade jag absolut sett till att baktprova henne i denna brunst. Då ökar ju era chanser avsevärt! Och hingstbyte är ju inte aktuellt om ni bara provat en gång. Lycka till!

Jag vet inte om vårt sto passar in här.........hon är iallafall lite av ett problemsto, eller rättare sagt, hennes dräktighet är inte helt problemfri. Stoet är kollat på 18, 22, 32 och 41 dygn, samma visa varje gång........en fosterblåsa som är mindre än dygnen, men växer för varje gång........verkar vara liv i den men endast en 1/3 så stor som den skulle varit.

Då den hela tiden har växt o stoet inte går i brunst har vi valt att behålla fostret o inte spruta igång henne för ny brunst, vilket veterinären tror kan bli svårt nu när det börjar bli slut på sässongen.

Så det är bara att vänta o ny koll kommer att göras runt 90 dagar. Riktigt tråkigt men man får inte tappat hoppet helt, kanske kanske det blir ett litet föl nästa år.

kl

Ja, då var denna säsongen slut för stoet jag försökt få dräktigt med Stalypso, inte dräktig på fyra försök. Hon kollas på ul måndag, men var klart brunstig i dag, så nu blir det stuteri Sprehe för henne nästa säsong.
Skulle det visa sig att hon helt enkelt inte är kompatibel med Stalypso så kan jag välja en annan hingst hos dem och då finns hon på plats för att få färsk semin, de har som sagt några andra trevliga gossar i stallet, förutom Stalypso då. Stoet har alltid (3 ggr) tagit sig på första brunsten innan, så hon borde väl ta sig med någon där.

Jag är väldigt glad åt att jag har mitt lånesto dräktig med BH Leredo, så går allt väl fortsättningsvis så har jag i alla fall ett föl att se fram emot nästa säsong.

Håller tummarna för att det ska vara dräktigt för er andra som har kollar kvar.

Hade 3 dräktiga men ett av stona brunstade i förra veckan och är nu omseminerad. Får se hur det blir med det då hon idag skadat sig och står på penicillin och hela faderallan.

Får hoppas på de två andra om inte annat.

Elle12- jättetråkigt att det inte fungerade med Stalypso!! Det är ju du och jag som mest önskat få honom tillgänglig. Håller tummarna att det går vägen nästa år, och du har som sagt var mycket spännande att välja på om inte annat!

Så tråkigt, vilken hingst får du börja om med?

Senast ändrad:

Så synd med resorberingen-hoppas hon tar sig igen nu.

Ja, jag ger mig inte så lätt med just den hingsten och vet att stoet normalt är lätt att få dräktigt. Jag själv tror att S sperma inte tål långa transporter över natt, detta baserat på mitt och andras resultat i år på ston som normalt inte är några krångelmärrar, och i Tyskland blir stona dräktiga. På plats ska hon väl kunna bli dräktig tycker jag, om inte så får jag ha en lista i beredskap på deras andra gossar.

Aj aj då! Trist att läsa, men vi ses ju på måndag ändå för säkerhets skull antar jag...

*KL*

Fick idag ett kryptiskt meddelande av veterinären..
Stoet ultraljudades på 32dagen och veterinären såg en fosterblåsa men kunde inte se ngt hjärta..hon fick dock dåliga bilder.

Vad skulle ni göra? Ultraljuda om en månad (60dgr) eller om två (90dgr) eller ultraljuda öht?

Hinner ju iaf inte betäcka om..

Vad anser ni?

Ja, vi ses på måndag så att veterinären får skriva ett "odräktighetsintyg" till mig...

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083
  • Artikel Artikel
Dagbok Anonymt nick, och nej jag vet inte om personen är just mytoman, jag vet bara att hon ljuger om väldigt mycket. En vän har i många år...
Svar
12
· Visningar
1 237
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka