Är det många som INTE blir dräktiga i år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GoldenSam
  • Startdatum Startdatum
Sv: Är det många som INTE blir dräktiga i år?

Knapplån!
Här har inte heller riktigt gått som väntat i år.
Stoet jag trodde inte skulle ta sig(tog sig inte på hela förra säsongen) tog sig på ett försök naturligt. Inte kollad efter 30 dygn.
Cozzan tog sig på första som vanligt o är fortfarande dräktig mot alla odds efter en mycket jobbig sommar med klinikvistelse. Ska kollas på 90 dygn på fredag.Kollad 45dygn.
Chami däremot seminerades på en jättefin brunst... såg inget vid 16 dygn o kollade henne i en vecka. Fortfarande syndes inget. Men hon är full i cystor så det kan vara svårt.
Hon sprutades för att inte hamna i midsommar med brunsten.
Men inte kom brunsten för det. 3v senare kom den. Vetten misstänkte att vi kanske sprutat bort ett embryo.:cry:
När nu äntligen brunst nr 2 kom så var den jättefin o seminerades 1 gång.
På 19 dygn syntes inget, men hon kändes dräktig o inget ägg.
Vid 25 dygn så hade ena cystan ändrat form...kändes dräktig o inget ägg.
Vid 32 dygn så hade det ändrat form ännu mer... men inget hjärta syndes.Kändes dräktig ännu o inget ägg.
Men vetten sa att där fanns absolut inget 32 dygns embryo.:(
Nu har det på annat forum diskuterats i en tråd om ston med cystor att de stona kan ha försenad tillväxt på fosterblåsan o vara svåra att se i början...så jag hoppas på det o ska kolla henne igen runt 90 dygn. För det syns helt klart någon förändring men den är svårtydd.

Sen hade jag ju haft en förhoppning om att för första ggn få betäcka med en hopphingst i år...då jag köpte mig ett mycket välmeriterat hopp sto dräktigt med Carland... men det vet vi ju hur det gick.:cry:
Hon bröt benet en dag innan beräknad fölning o hingstfölet dog 7 timmar gammal efter snitt. Outvecklade lungor.
Så nästa år får jag inget hbl föl...känns surt.

Gårdens ena sto tog sig tyvärr inte i år, seminerad med Camaro M. Vi var dock ganska sena med henne i år så vi får ta nya tag nästa vår.
Däremot har mitt eget sto tagit sig efter distanshingsten Croix de Guerre, kollad 18 dygn och hade då stort och fint ägg så det hade antagligen gått lite längre än 18 dygn sen befruktning (har gått på naturlig med hingsten i 7 dagar.)

Måste ta kontakt med min seminstation och höra hur jag ska bete mig om hon nu har tagit sig, för hingsten har avgift 45 dygn, eller 90 dygn och sedan kan jag betala foster och fölförsäkring och tyvärr finns det inget stort stuteri som har utrustning när man bor så avigt som mig. Och vet inte om det känns så kul att åka till en annan station som finns 20 mil bort men hon är vet som har den stationen det blir ju ännu mera kostnader då som jag inte har lust att betala.
Men om det inte går att lösa får det väl bli så.

Mitt sto e. BH Hertug hade inte blivit dräktig på två brunster. I dag kollad på 17 dgn och dräktig med Florencio :laugh:

Lite chockad över beskedet idag - DRÄKTIG på 20 dygn!!!!
:bump::banana::bump::banana::bump::banana::bump:

Grattis till dig som har kämpat hela säsongen och som skapade tråden. Ibland lönar det sig att vara envis.

Nu har jag fått mitt första odräktighetsintyg någonsin, det var veterinärens första också, som jag ska lämna till Sprehe, jag använde som en del vet Stalypso i år, och man ska lämna in intyget innan den 1/12 för att få tillgodosprångavgift nästa år. Som lite plåster på att stoet inte blev dräktigt så ska jag åka ner till stuteriet där han står och då få se hingsten i verkligheten, de har skrivit från Sprehe att jag var välkommen till dem och resan är nu inbokad. Min tanke är att stoet åker dit och att hon står där tills hon är dräktig på 45 dygn nästa vår, så jag vill även se hur det ser ut där hon ska stå.

Jag har ett lånesto dräktigt till nästa vår, går allt väl beräknas hon föla i slutet av april, avkomman blir då e. Blue Hors Leredo-Bourbon-Kew Gardens xx, så det ser jag fram emot.

Tackar
Det har varit så himla struligt och nu vid sista semineringen även tvilling varning då hon hade två stora ägg vid semineringen...:o
Jag har mest planerat för vad jag ska göra om hon inte var dräktig, skulle rida henne lite mer då hade jag tänkt...men nu får hon gå i flocken och ha det bra!!

Skriv gärna dina intryck när du varit hos Sprehe! Jag har också använt samma hingst som du med samma resultat och förmodligen också samma kostnader! Även jag funderar på att köra ner ett eller två ston till Tyskland till våren för att ha en bättre chans till dräktighet nästa år. Alternativet är att hämta seminet i Tyskland och låta stoet/stona stå kvar i Sverige. Då förkortar man ju transporttiden jämfört med att skicka med TNT eller DHL.

Mitt sto var dräktig idag!!!! Hon är på dygn 22. Dräktig med Dirco Hästak. :bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana:

Jag ska rappotera, åker dit i början av oktober. Hämta är ju en annan ide, men det känns ännu "säkrare" att ta AI. Det påstås att han har bra dräktighet i Tyskland...

Jag har också seminerat med Stalypso men vet inte hur resultatet blivit efter sista seminering. Vad har du för sto? Har hon alltid tagit sig lätt tidigare år? Mitt sto har det aldrig varit några problem med och oftast har hon tagit sig på 1:a.

Vet du om han har bra dräktighet på skick i Tyskland eller om det bara är på hemmastationen? Jag tänkte att man skulle kunna hämta, ffa om det är några som ska ha honom samtidigt. Han står ju inte alltför långt nere i Tyskland och sen är det genom Danmark upp. Borde inte ta så många timmar.

Hoppas att din har tagit sig! Jag gav upp på slutet så det blev inget försök i augusti. Det har blivit många skick ändå. Stoet har haft lätt att ta sig innan och har väl bara gått gall en gång och då var det en hingst som inte fungerade så bra just det året. Annars har hon blivit dräktig på första eller andra försöket med hingstar stationerade i Tyskland eller Belgien (3 ggr). Hon har sett fin ut och har aldrig haft någon infektion. Men man vet ju aldrig vad det är som gör att de inte tar sig. Tråkigt är det för nu måste man börja om nästa år. Dyrt också!

Sprehe säger att de skickar till många ställen i Tyskland och att skicken är OK då. Ett tag tänkte jag ev. pröva en annan hingst därifrån, då fick jag besked att Stalypso skulle ha bland den bästa fertiliteten av deras hingstar, bytte därför ej och vill gärna ha honom. Importören skulle också kolla en gång till vad de tror hans låga dräktighetsprocent beror på i Sverige, men det måste väl vara långskicken om han är bra på skick över dagen i Tyskland?? Vi som vill testa honom igen nästa säsong kanske ska synka våra stons brunster tidigt och dela på körkostnaderna?

mitt sto har jag försökt med hela säsongen o har blivit dräktig några gånger men resorberat....jätteledsen för det...hoppas nu att vid sista kollen 1a sep att hon trots allt är dräktig...

Hörde att många resorberat i år (Ted Nätterqvists ord)

Vad har "året" med det att göra?

Silvio stoet var inte dräktig med Monte Bellini :cry:, så nu får vi se om jag säljer henne el försöker tidigt nästa år med ngt annat...

så nästa år slutar på (om allt går vägen...)

Clinton - Contender - Lacros - Corrado (redan bokad ;))
Lord Z - Calypso II - Matrose
Numero Uno - Calypso II- Luckner
Cartier - Lucky Light - Lemon
Cartani - Quite Easy - Voltaire

Ja, det är en bra idé. Jag kommer nog att försöka med två ston dessutom. Inget kommer att ha föl vid sidan så då är det lite lättare med synkningen av brunsterna. Det kanske finns fler intresserade i södra Sverige!?

Nej så tråkigt, håller tummarna för att hon är dräktig nu då.

Jag har inte hört att ovanligt många har resorberat i år, men det kanske är så. Mitt annars klockrena sto har inte blivit dräktig alls, så från att alltid (3 ggr) ha tagit sig på första brunsten så är hon tom i år. Visst kan det hända, men jag tror ändå på att hingsten inte tål långskick eftersom dräktigheten blev så låg i Sverige.

Ja, min är ju också tom, det är väl runt 60 mil till Sprehe, så då blir det klart minskad transporttid. Jag ska som sagt ta reda på mer fakta när jag åker dit.

Savannah har varit lite kinkig att få dräktig iår, men nu har hon iaf inte kommit in i ny brunst, ska blodprova henne lite längre fram. UL är ju inte så vanligt att man gör på shettisar. Sen ska vi se om det nya stoet har tagit sig oxå. Polgara är dräktig nu iaf, eller hon tog sig på första.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083
  • Artikel Artikel
Dagbok Anonymt nick, och nej jag vet inte om personen är just mytoman, jag vet bara att hon ljuger om väldigt mycket. En vän har i många år...
Svar
12
· Visningar
1 237
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka