Är det många som INTE blir dräktiga i år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GoldenSam
  • Startdatum Startdatum
Sv: Är det många som INTE blir dräktiga i år?

Mitt sto kollades igår och är på 3.e brunsten dräktig med Clinton I:bump::banana:

Kollade ett sto idag som var seminerad 3 gånger med Quattro B, hon hade inte tagit sig:cry: Mkt pengar och ingen dräktighet, känns inte roligt.. Dock två dräktiga än så länge. Väntar på ultraljud 17 dygn seminerad med Heartbeat, håller tummarna att 3 av 4 kanske tar sig?

*KL* Sällar mig till övriga med teorin om tidig betäckning kontra sen.

Mitt sto var ju tjuvbetäckt i april och konst. dräktig. Sprutade bort detta för att betäcka med "riktig" hingst. Nu, efter tre semineringar med Ludde utan att få någon riktig kalasbrunst ger vi upp och hoppas på bättre lycka nästa år.
Hon hade riktiga kalasbrunster i mars- april men sen har det inte velat sig så nästa års försök blir tidigt!

Tyvärr blir de inget iår, fick inte tag på en chauför. Taskigt men sant. Så vi satsar allt på nästa år då snälla hingstägaren erbjuder förmånligt pris då, så de kan man ju inte tacka nej till.
Min teori va mest att stoet tyckte det var försent, då hon hade kanon fina brunster vid maj där men senare såg man dom knappt.
Om det nu kan stämma, va vet ja :D Men nästa år ska vi satsa tidigt å verkligen få föl, gav upp lite tidigt iår men tyckte det blev försent.
Hoppas er andra får igång era ston :D

Nytt hopp!!!!!

Testade mot hingst i går då vi har bestämt att inte ta 19 dagars kollen pga ingen ombetäckning kommer att ske nu utan går direkt på 40 dagars då vi ändå måste betala....

Och hon viftade ordenkligt på svansen!!!!! :banana::bump::banana::bump:

Vill så gärna ha min Orlando bäbis!!! :love::love:

Längtar till slutet av mpnaden så vi får kolla!!!!!

Skulle aldrig våga hoppa över den tidiga kollen just för att hitta ev tvillingar i tidigt skede medan det går att göra något åt dem.
/Gylle som haft båda stona dräktiga med tvillingar i år (den ena med ett ägg som släppt flera dagar senare = inte alls tillväxt vid betäckningstillfället.

Mitt sto betäcktes med Jeppe i juni och det tog sig direkt och har alltid tagit sig på första, dräktig på 17 dygnet och allt såg jätte fint ut, kollade igen på 30 och då såg det "konstigt" ut enl vet, kollad igen på 50 och då var hon helt tom! Super trist men det vet man ju när man ger sig in i leken, men visst känns det!

Antingen har jag sett henne tävla m SR, eller så har jag sett henne som föl på seminstationen som jag använder för flera år sedan...Kul!

Samma här! Hoppar aldrig över den 30 dygns kollen även om man inte misstänkt att dom dubbelovulerat, skulle vara himla tråkigt att förlora både stoet och ev fölen....

*kl*

Nu är det klart att det inte blir något föl 2009 för oss. :( Stationen förlängde visserligen säsongen med två veckor och vi gjorde ett sista försöka att spruta igång en brunst på henne men det blev inget. Hon sprutades för en och en halv vecka sedan och har testats mot hingst ett par gånger om dagen (skulle ha gått i brunst "av sig själv" för tre veckor sedan men det gjorde hon inte).

Planen är att göra en über-grundlig undersökning av henne tidigit nästa vår eller så och sedan sätta igång tidigt med inseminering (jag får ju rabatt på samma hingst nästa år).

Mitt sto gick ner mycket dramatiskt i vikt efter fölningen så kanske var det även hennes allmäntillstånd som spökade. Efter avvänjning ska jag ta hem henne och göda och försöka bygga lite muskler så att hon är i bättre skick nästa säsong.

Jag har seminerat 3 ston i år, den första i april- tog sig efter 4 semineringar (hade lång brunst och ville inte släppa ägget, så de sprutade henne) Hon är konstaterad på 90d. Sto nr 2 blev seminerad en gång på fölbrunsten i slutet av juni, och tog sig! Ska dock kollas nu igen. Sto nr 3 är seminerad 1g på fölbrunsten- ej dräktig, 3ggr på 30d brunsten- kollad på 15d, vet kunde ej avgöra om hon var dräkig pga cystor, kollad igen på 22d, fortfarande kunde vet ej avgöra, så nu ska hon dit imorgon igen, på dag 32... Hoppas verkligen att de i alla fall kan avgöra om hon är dräktig eller ej denna gång...:confused:

*kl*
För andra året i rad har vi misslyckats med att få mitt ena PRE sto Emperatriz dräktig. Två olika hingstar har provats och både naturlig samt semin. Stoet är grundligt kontrollerad och även behandlad för diverse problem tidigare på säsongen.

Stor SUCK! Nu blir det ordentlig inridning och lite utbildning under vintern och sedan ger vi det ett sista försök nästa säsong.

Även syrrans hbl sto misslyckades vi med att få dräktig i år så nästa sommar väntas bara ett föl (PRE) på gården fast vi hoppats på tre. Nåja tidig start nästa vår och alla tummar hållna.

Hämtade hem mitt sto i fredags och då seminerad i torsdags och stängd i fredags så nu känns det lite hoppfullt, spolad och står nu på pencelin, hon blev sprutad och de såg två små ägg i onsdags och dessa hade vuxit på sig till torsdag, fick två sprutor med mig från stationen med? och sedan penovet att ge i fyra dagar. Hon var infekterad i fjol med och då fick jag pasta att ge henne men hon tog sig direkt då och föl fanns på 45 dygn men sedan har det försvunnit någonstanns på vägen. Ska tillbaks och kolla om tre veckor eller fem veckor när de sammlar upp stona som vill kollas. hur gör man om man vill kolla på 45 dygn och 90 dygn brukar seminstationerna stänga för året? Till stationen har jag 14mil enkel väg och till deras veterinär 20 mil enkel väg. Har en jättebra veterinär men hon har ingen utrustning hemma.

Här stänger stationen, men en veterinär har egen utrustning så jag ska dit och kolla på 20 dygn.
Endel större stuterier har egen utrustning och veterinärerna åker dit och kollar många ston, kanske finns ngt sådant närmare dig

Man kan ju ta ett blodprov för att få svar om de är dräktiga eller ej. Fast om det är viktigt för dig att få veta om det är fler än ett foster så syns väl inte det.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083
  • Artikel Artikel
Dagbok Anonymt nick, och nej jag vet inte om personen är just mytoman, jag vet bara att hon ljuger om väldigt mycket. En vän har i många år...
Svar
12
· Visningar
1 237
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka