Är det många som INTE blir dräktiga i år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GoldenSam
  • Startdatum Startdatum
Sv: Är det många som INTE blir dräktiga i år?

Om de har seminerat stoet i flera brunster UTAN at varken baktprova eller behandla henne tycker jag att du ska KRÄVA baktprov. Tyvärr är det ju för sent nu i denna brunsten när de redan seminerat. Det kan inte hända något när man tar ett prov utan man får ett svar på om och i såfall med vad stoet är infekterad med och med vilket preparat hon ska behandlas.
Man kan ju göra många olika saker för att öka stoets chanser tex skölja livmodern, behandla med ab lokalt eller allmänt mm.
Jag tycker du ska ifrågasätta VAD stationen gjort för att ta reda på VARFÖR stoet ej blivit dräktig och vad de har för plan för henne nu?

Jag tycker du ska ifrågasätta VAD stationen gjort för att ta reda på VARFÖR stoet ej blivit dräktig och vad de har för plan för henne nu?

Jag tycker det är jättejobbigt. Jag är inte av den sorten som säger ifrån. Jag bara litar på att alla gör vad de kan och gör det rätta. Jag ångrar mig så in i H***ETE att jag tog den här stationen..!! Lätt o va efterklok..

Jag har ett sto som ännu inte tagit sig och nu gör vi ett sista försök. Hon har alltid tagit sig på 1:a de andra åren utom en gång då det blev tokigt vid midsommar. Har frågat dom också om ev infektion och där hon står säger dom att det finns inget som tyder på det. Kan man se sådant utan att ta ett prov? Hon semineras på gården och gårdsägaren säger att det inte varit några problem med infektioner sedan man seminerat hemma. Kan de inte få infektioner ändå.? Kan man behandla /ta prov när man seminerar? Skicket kommer nämnligen på fre och då kommer även vet ut. Vad ska jag göra/kan jag kräva? Det är ju jag som betalar och det är ju helt klart trevligt med ett föl som slutprodukt!
Nu är hingsten densamma som elle seminerat med och det är inte många i Sverige som tagit sig, så kanske det är hingsten som felet ligger hos???
:confused::confused::confused:

Ja visst är det helt galet osannolikt.
Vi använder två olika stationer och har absolut fullt förtroende för dessa, som tidigare år lyckats fantastiskt med våra ston, känner dem utan och innan och som vi har en bra kommunikation med.

Stationsinnehavarna sliter sitt hår och kan heller inte förklara vad som händer med de ston som normalt fungerar som klockor. Beträffande ett av stona finns en infektionsbild där hon återinfekteras med ecoli och där det nu även fanns streptokocker. Vi har ingen aning om varför denna situation uppstått då hon normalt alltid tagit sig direkt både på färskt och fryst.
Nu testar vi en sista gång på henne - fortfarande med samma hingst - med fullt artilleri på medicineringen. Hon har tidigare två avkommor med denna hingst och det har aldrig varit problem.

Beträffande de andra stona har vi fortfarande lite hopp, Vi håller fast vid vår plan med hingstarna vi ursprungligen valt och håller tummarna på det bästa.
Två av stona är treåringar och då gör det itne så väldigt mycket om de blir lite sena med sina föl eftersom det inte är tanken att de skall betäckas nästa år.

Endast två av stona har vi använt samma hingst till så det känns inte heller som om vi kan söka några orsaker hos spermans kvaliteter.

Vi har försökt analysera alla upptänkliga orsaker till problemet utan resultat. Två av stona har inte varit hos oss under vintern (gör att foderorsaker faller bort) och ett sto med annan ägare som varit hos oss däremot tagit sig direkt.

Vi tänker oss helt enkelt att detta är ett riktigt uselt år för oss avelsmässigt...ja då undantaget att vi faktiskt är riktigt nöjda med 2008 års fyra föl....som vi glädjer oss extra mycket över just nu.

Nu är hingsten densamma som elle seminerat med och det är inte många i Sverige som tagit sig, så kanske det är hingsten som felet ligger hos???

Antar att de var till mig.

Jo så kan det ju oxå vara. Min svärmors sto blev heller ej dräktig med honom förra året, men vi trode det helt enkelt berodde på att hon inte fått föl innan opch att hon var då 14 år. Men jag har ingen aning och det känns som om jag skiter i vilket nu.

Tråkigt att inte statistiken på hingsten blev bättre nu när din inte heller var dräktig denna gången, min ska kollas den 11:e... jag håller tummarna för att både din och min tar sig på sista försöket. Annars kanske vi kan ta samma transport till Tyskland nästa år...

Be veterinären ta ett baktprov nu när hon är brunstig, det är då de är öppna, skulle det växa så behandlas hon i denna brunst. Jag tar alltid bakt prov på stona innan seminering, den "lilla" kostnaden, runt 500:-, jämfört med om man seminerar på ett sto som ej är rent tycker jag det är värt.I år har jag tagit bakt prov två gånger för att vara säker på att hon blivit ren efter behandlingen. Det spelar ingen roll var man seminerar, om stoet är infekterat har det troligen skett innan hon kom till stationen, t ex om de ej blivit helt rena efter fölningen eller om de ej har varit dräktiga säsongen innan kan de ha kommit in bakterier ändå.

Senast ändrad:

Tråkigt att inte statistiken på hingsten blev bättre nu när din inte heller var dräktig denna gången, min ska kollas den 11:e... jag håller tummarna för att både din och min tar sig på sista försöket. Annars kanske vi kan ta samma transport till Tyskland nästa år...

Om min gråa fröken inte är dräktig så hänger jag gärna på med henne :) :angel:

mitt sto ska kollas den 4. om hon inte är dräktig då kanske hon oxå kan få följa med:angel:

Ja, då blir det kanske en full lastbil ner då... jag håller tummarna för att alla ska vara dräktiga nu istället, men blir de inte det kan vi som ska köra ston till Tyskland höras av angående eventuell samtransport.

Mitt treårssto är seminerad för tredje gången. Troligtvis dräktig men tidig resorbation första gången, då hon hade en mellanperiod på 23 dygn.Nu andra gången var hon brunstig på dag 17. Odling är tagen nu som visade ingen växt, och semineras nu för sista gången i år.

Ja, då blir det kanske en full lastbil ner då... jag håller tummarna för att alla ska vara dräktiga nu istället, men blir de inte det kan vi som ska köra ston till Tyskland höras av angående eventuell samtransport.
Jag har också ev. ett sto som ska ner tidigt nästa år. Dock så ska hon inte till Sprehe utan till Schockemöhle. Sen så bor jag utanför Västerås och ni andra kanske bor i Skåne (?) men skulle det gå att samordna på något vis så är jag gärna med på samma bil. :)

Javisst, vi får nog ta en stor lastbil verkar det som;)
Hoppet är inte ute för några av oss ännu, vi får väl se hur många det blir till slut, men ska mitt sto åka så blir det också tidigt.

Det här med transport till tyskland...
Jag kan oxå vara intresserad om mitt sto inte tar sig!!
har lastbilskort! nån som har lastbil?? :D

hittar jag ett lämpligt sto så hakar jag på,verkar kunna bli en hel "busslast" med odräktiga damer till DE ;)
jag har tillgång till lastbil och vännen Quickstar har massor med bokstäver på sitt körkort :idea::angel:

hittar jag ett lämpligt sto så hakar jag på,verkar kunna bli en hel "busslast" med odräktiga damer till DE ;)
jag har tillgång till lastbil och vännen Quickstar har massor med bokstäver på sitt körkort :idea::angel:

Hmmm ska du nu ha ännu fler, vi får nog lägga in en block på din dator för de danska salusidorna.......Och hur var det nu avel skulle du inte syssla med mer eller.....:D:p

Låter som en plan sickan! :idea:

*kl'
Har seminerat 3 ggr under 3 brunster med Clinton I, ryktet säger att det varit dålig dräktighet här i Sverige:mad: Vi har verkligen gjort allt, bakt prov första brunsten, Hippotrim beh i 5 dgr, bakt prov andtra brunsten samt sköljning m Genta e seminering, sköljning m Genta före och efter seminering på 3.e brunsten och nu skall hon kollas på måndag den 4.8. Är hon inte dr så avbryter vi för i år och börjar tidigare nästa år, trist på ett så fint avelssto som är 17 år:cry: Dottern som är 4 år skall oxå kollas på måndag, seminerad en gång med Balougraph, sent beslut att betäcka pga olyckliga omständigheter, men vi hoppas att hon tagit sig!

Senast ändrad:

*kl'
Har seminerat 3 ggr under 3 brunster med Clinton I, ryktet säger att det varit dålig dräktighet här i Sverige:mad: Vi har verkligen gjort allt, bakt prov första brunsten, Hippotrim beh i 5 dgr, bakt prov andtra brunsten samt sköljning m Genta e seminering, sköljning m Genta före och efter seminering på 3.e brunsten och nu skall hon kollas på måndag den 4.8. Är hon inte dr så avbryter vi för i år och börjar tidigare nästa år, trist på ett så fint avelssto som är 17 år:cry: Dottern som är 4 år skall oxå kollas på måndag, seminerad en gång med Balougraph, sent beslut att betäcka pga olyckliga omständigheter, men vi hoppas att hon tagit sig!
Usch vad tråkigt!

Ja, verkligen tråkigt! Har varit både dyrt och förväntansfullt...Stoet blir ELIT i år så det hade varit lite guldkant att ha henne dräktig oxå...

Hmmm ska du nu ha ännu fler, vi får nog lägga in en block på din dator för de danska salusidorna.......Och hur var det nu avel skulle du inte syssla med mer eller.....:D:p

Måste ju bygga upp allt igen,dom var ju faktiskt 5 och en i magen i april och vad har jag nu :eek: en 4årig dressyr"kamel" och en stor välstammad omusklad dam som iof är dräktig (än) med en brun :devil: bebis som säkert ochså blir hingst :eek:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083
  • Artikel Artikel
Dagbok Anonymt nick, och nej jag vet inte om personen är just mytoman, jag vet bara att hon ljuger om väldigt mycket. En vän har i många år...
Svar
12
· Visningar
1 237
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka