Är det många som INTE blir dräktiga i år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GoldenSam
  • Startdatum Startdatum
Sv: Är det många som INTE blir dräktiga i år?

När hingstar står på semin, så skall spermans kvalitet kollas av semin stationen där hingsten töms, men på den semin stationen som stoet står på sparar man två droppar och kontrollerar spermans kvalitet efter semineringen.
Så, om hingsten inte fungerar på semin, så borde någon har sett det på sperman.

Rätta mig om jag har fel.

Det är ju tyvärr inte så enkelt. Sperma kan se toppen ut, men hingsten får ändå inte stona dräktiga, eller så kan sperman se trist och slö ut men nog sjutton blir stona dräktiga..
MEN, om flera olika ston semineras, alla löper om, dräktigheter uteblir, då får man ju ta ett beslut om att hingsten fungerar dåligt. Jag tycker hingstägaren tog ett bra beslut att ta honom ur semin.

Är mycket kluven när det gäller återbetalningen av pengar. Jag har själv stått i samma situation med en av våra hingstar förra året, men är dock lycklig ägare till flera hingstar och kunde erbjuda stoägarna en annan hingst från oss. De som inte ville byta hingst erbjöds naturlig betäckning med gratis uppstallning. Två av dem kom i år och båda åkte hem dräktiga på första brunsten! :bump:

Ja det lät som en bra lösning. :idea:

Hingststationen har ju erbjudit betäckning med falfri hingst som de har hos sig. Alltså bör stoägarna kunna få ett föl för samma pris trots att det blir med annan hingst. Naturligtvis förstår jag att det är en stor besvikelse att dräktigheten uteblir, är mycket pengar inblandat i avel och har man väl valt en hingst är det trist att tvingas byta.

Tyvärr är jag som bara ägar en hingst inte i position att kunna göra det ni gör. Hade det varit så att jag själv fått språngavgiften hade det varit självklart för mig att betala tillbaka denna alt erbjuda ny betäckning även nästa säsong.

Prata med ansvarig på seminstationen, nog måste väl bakterieprov tas om stoet ej blir dräktig? Annars tar du en annan station nästa år helt enkelt. Jag gjorde också misstaget ett år att använda en station som bara glatt seminerade på, inga prover togs - inget sto blev dräktig. Den stationen använder jag aldrig mer.

Tack för svar. Min svärmor har pratat med en annan seminveterinär ikväll och han sa att vi skulle säga till att de ska ta bakterieprov imorgon. Så mina svärföräldrar ska dit med mitt sto + föl och så ska jag byta till en hingst som står här i sverige på stationen, så ökar förhoppningsvis chanserna att hon blir dräktig i år.

Hon seminerades i dag . Känns lite sent att ta prover i år men blir hon inte dräktig så får man be om det.
Hade ingen aning om att Nobel hade supersperma, men det låter ju positivt:) eller inte....... ( hon har ju inte tagit sig på tidigare semineringar :confused:)
:bump::bump::bump: håll tummarna!

Jo men hurkompenserar du dem som endast kan och vill använda sig av semin från din hingst?
Hur kompenserar DU dem?

Ponera att stationen inte vart så snäll med oss stoägare och bara sagt "nu stänger affären".
Då hade man stått HELT utan ett enda nåt för dessa pengar man lagt ut för stationsavgift, veterinär och inte minst TID (ta 5 besök X 4 brunster=20 svängar till staionen) för ingenting.
Nu tar den som inte borde ta ansvar och styr upp det med en fri betäckning.

Se det som en affärsuppgörelse.
Du är den som har varan eller tjänsten och jag är kund.

Vad har jag för rättigheter? Vad anser du sig ha för skyldigheter om nu din affärsplan går i stöpet?
Du har ju investerat i något du tror på och invaggat folk att använda den varan.
Är det rimligt att JAG ska betala för något som egentligen ligger på hingstägarens bord?

Det är så jag vill belysa problemet - jag är kund.
Vi stoägare verkar inte ha några rättigheter alls.
Hade du varit en affär som sålt en kass vara så hade det verkligen inte varit upp till kunderna att ta den smällen.

Du har hingst (vara) och du kan erbjuda en tjänst (betäckning).
Jag som kund har ställt de frågor man bör och vill ha en slutvara (föl) som jag betalar för att få.

Jag vet inte. Vill gärna se det från alla håll, inte bara hingstägrnas utan kanske stoägare som varit med om liknande.
Pepino hade en variant, men Twiggy säger att hon inte har den möjligheten.
Då kanske man måste se över vilka möjligheter man kan ge?

kl

Den hingst jag valde i år har inte haft bra resultat på sina skick till Sverige. Importören har varit väldigt öppen med detta när resultaten kommit in till henne och det verkar som om hon lyckats förhandla så att vi får hela språngavgiften tillgodo nästa år om de ej tar sig i år, enligt deras folder skulle man få halva avgiften tillgodo.
Om jag nu inte har sådan tur att hon tagit sig på det sista skicket, ej kollad på 17 dygn innan de slutar sin säsong den 31/7, så hade jag tänkt skicka henne till Tyskland nästa år där hingsten finns eftersom han har bra dräktighet där. En tanke som jag har är att han kanske ej är bra på långa skick? Att han fungerar på vanliga skick har de dock sagt eftersom han skickas i hela Tyskland, de kunde ej förstå varför det ej fungerat som det borde hit. Man kan börja tidigt då och fungerar det ändå ej med honom på mitt sto så har de en hel del andra hingstar att välja på där, man får byta till valfri från deras station ( blir svårt att välja i sådana fall;)).

Visst är det tråkigt att det kanske inte blir något föl från stoet nästa år, tid och pengar har det kostat då jag började köra henne till stationen i början av maj, men så kan det bli ibland, tyvärr, med levande varelser finns inga garantier. Stationen här i Sverige har i alla fall gjort allt för att hon ska bli dräktig:laugh:

Som jag sagt. I det här fallet är det inte jag som är säljaren utan hingststationen! Hade du kommit direkt till mig och betalat skick samt språng så hade jag naturligtvis kunnat återbetala det till dig! Nu är så inte fallet. Jag äger endast hingsten medan hingststationen är den som har hand om allt kring betäckningen, dvs kontakten med stoägarna, kontroll av sperman osv. Det är även de som tar betalt- inte jag.

Blir inga ston dräktiga får jag alltså inte ett öre.

Jag förstår att det känns surt. Jag har själv vid flera tillfällen betäckt utan att det blivit någo föl och vackert fått stå för alla kostnader.

Vet inte riktigt vad det är du tycker att jag har för skyldgheter? det jag som hingstägare bör och har gjort är att låta en hingststation göra ett omfattande spermaprov varpå hingsten rekommenderades för semin. Har även låtit en erfaren hingststation ha hand om allt kring aveln med avtalet att jag endast kommer in då stona väl är dräktiga.

Vem tycker du ska stå för alla dessa skick?
Stationen hänvisar till dig och du hänvisar till...?

Kanske det är så att du anser att jag får skylla mig själv och att det är självklart att jag står för det?
Förstår inte.

Sedan en sak till: visst har du anlitat stationen att de skall ha din hingst eller ringde dom till dig och bad att få ta honom?
Är det rimligt att dom ska stå för kalaset?

Jag tycker du är lite hård.
Jag, som har station, vet att sperman från en och samma hingst kan variera väldigt under säsongen.
T ex använda jag en av Pepino's hingstar i fjol. Första två gångerna var det dåligt, men tredje brunsten såg det bättre ut.
Nu hade jag oturen att ta skcik precis runt midsommar, när det brukar vara en svacka på många hingstar.
Den hingst jag har här i år såg sperman finfin ut på, men då jag tidigt på säsongen la "provskick" så var den nästan död efter 18 timmar.
Men efter ett par veckor med tappning 3 ggr i veckan så var överlevnaden finfin, och jag tror att han nu är en av de mest fertila hingstar vi haft här nånsin.
Men en hingst som inte tappas så ofta, utan kanske bara var 14e dag så kan ju risken finnas att spermaproduktionen inte kommer igång så bra att spermierna klarar skick.

För övrigt så tar jag på travhingstarna inga avgifter alls vid seminering här hemma. Veterinären tar ju sin avgift, men min inkomst ligger i att stoägaren tar väl hand om sitt sto, och ÖVERVAKAR fölningen, så att jag kan få min levande fölavgift.
Visst blir jag irriterad när folk med flit struntar i att vaka, och får döda föl, men sånt ingår också i konceptet, likaväl att ingen hingstägare med flit försöker sälja oduglig sperma.

Jag försöker se det här som vilket verksamhet som helst men varken jag eller de som sysslat med detta tycker det är rätt att jag som kund ska stå för något som inte är på mitt bord.

Det verkar vara ett laglöst land öht och stoägarna måste lita på att hingstägarna är "snälla".
Så summan av detta är ju att hingstägaren inte förlorat ett öre på de avgifter som lagts, utan får snarare gå tomhänt nästa sommar, under tiden som jag får betala för en vara jag inte fick.

Jag tror INTE att det är med flit på något vis, men det är likväl en affärsuppgör med pengar inblandade.

Min veterinär sa från första gången att sperman inte var topp, men gjorde ändå ett försök.
Däremot sade hon att det var BRA att seminstationen "erkände" att sperman inte var på topp efter jag tror 2:a försöket
och att dom berättade att inga blivit dräktiga, det var visst ovanligt.

Hon hade varit med om att sperman skickats hela sommaren utan ett knyst eller erkännande.
Så stor eloge till seminstationen!

Senast ändrad:

Nu när jag ändå är igång så fortsätter jag...

Ibland så har jag stoägare här som väljer hingstar som jag vet fungerar sämre på skick.
Jag tror ingen nånsin klagat om det tagit ett par brunster att få dräktigt då.
Är alla medvetna om en sämre fertilitet så är det ju inget problem.
I detta fallet med Twiggys hingst så anser jag att hon gjort vad hon kan.
Sperman såg fin ut, uppenbarligen så borde även din seminstation tyckt det, eftersom dom inte sa nåt annat till dig?
När flera ston ändå inte blivit dräktiga så stoppar hon upp allt, och ställer hingsten på naturligt, där den uppenbarligen, av nån konstig anledning, ger dräktigt.

Hur menar du hård?

Jag försöker se det här som vilket verksamhet som helst men varken jag eller de som sysslat med detta tycker det är rätt att jag som kund ska stå för något som inte är på mitt bord.

Det verkar vara ett laglöst land öht och stoägarna måste lita på att hingstägarna är "snälla".
Så summan av detta är ju att hingstägaren inte förlorat ett öre på de avgifter som lagts, utan får snarare gå tomhänt nästa sommar, under tiden som jag får betala för en vara jag inte fick.

Förstår du CK?

Nej, jag fattar faktiskt inte.

Men säg att Twiggy ger dig dina omkostnader tillbaka.
Vad händer då nu när du upptäcker att ditt sto inte heller är dräktigt med den andra hingsten? Hon kanske är infekterad, som de andra stona som fick skick från hennes hingst?
Anser du då att du ska kompensera HENNE för allt extrajobb och sömnlösa nätter hon fått när hon trodde det var hennes hingst som var strulig?

För övrigt så kan det vara svårt att få höglakterade ston dräktiga, jag rekommenderar aldrig nån att vänta tills brunsten efter 30 dagar...

Jag betalar gladeligen de kostader som ingår i en betäckning - såvida hingsten gör sitt, dvs kan producera föl på det sätt vi kommit överrens om.

Ställer man en hingst till förfogande på semin och jag som KUND frågat % och fått OK på det, så förväntar jag mig att det åtminstone finns en möjlighet till föl.

Har han nu dessutom infekterat mitt sto OCH förstört hennes sista säsong så blir jag ju inte direkt gladare.

Skulle det vara FEL på mitt sto (viket varken jag eller min veterinär tror det är) så är det givetvis något jag själv får stå för.

Men jag är inte så sugen att stå för något som inte är på mitt bord, i det här fallet hennes hingst oförmåga att producera föl via semin.

Varför ska det vara så svårt att se det från kundens vinkel?

Okej att jag nu inte får ett föl efter honom, okej att säsongen är sabbad enligt mina planer, okej att jag måste byta hingst okej att jag inte längre har en potensiell köpare till mitt föl. Okej.

Jag har ändå svårt att se varför JAG Ska stå för en kostnad som jag anser inte är MITT fel.
Det är en mindre kostnad jämfört med alla andra, men jag är så less höra att "det är ändå inte mitt fel, jag är lika ledsen som du osv"
Vi pratar ändå om utgifter, inkomster osv.

Det enda felet jag gjort är att jag har valt en hingst som inte håller måttet. Vem ska stå för allt därimellan? Det som inte genererat någonting alls? Det HADE kunnat handla om tusentals kronor, fryst kan kosta MULTUM. Nu har jag inte den exakta kostadet, kanske kring 1000 lappen.

Hur hingsten skulle infekterat ditt sto via semin vet jag inte riktigt?

Jag har aldrig gett dig någon % utan enbart hänvisat till testerna som sade att allt såg normalt ut. Jag erbjöd mig även att maila över testerna så du fick kika på dem med egna ögon.

Jag förstår inte var detta med infekterat kommer ifrån.
Hon är enligt sist vi kikade frisk som en nötkärna, det var något CK skrev.

Jag förstår nu att det är mitt fel och på mitt bord.
Du har fortfarande inte svarat vem du anser ska stå för skicken.

Hingsten har knappast infekterat ditt sto.
Det jag menade var att hingsten i fråga seminerat så få ston att det är svårt att säga om det är hingstens fel. Det kan vara så att han haft otur och bara fått "skitston".

Det är OVANLIGT att hingstar inte funkar alls med skick, så jag har svårt att tro att det är problemet.

Det enda du kan göra är att sluta använda nya hingstar, utan bara ta dom som är välbeprövade.

Vi får väl se om ditt sto nu är dräktigt. Är hon det inte så kan man knappast bara skylla på Twiggys hingst.

Nej precis.
Vi får se som sagt.

Det är konstaterat via andra prover att han inte fungerar på semin som jag förstod det, så visst kan man skylla på "skitston" men faktum kvarstår att hingsten inte borde verka på semin enligt de som kan.

Hon är enligt sist vi kikade frisk som en nötkärna, det var något CK skrev.

Genom att "kika" på ett sto ser man knappast några colibakterier eller streptococcer.
Jag säger inte att ditt sto ÄR infekterat. Bara att det kan vara det som gör att hon inte blivit dräktig, med en hingst som nu fått ryktet om att vara oduglig.

Ja var det mig du hade betalat för skicken hade jag gladeligen återbetalat det till dig om det visade sig vara problem med min hingst. I dagsläget anser jag dock att det är något du skall ta upp med den du betalat till om du anser det vara orättvist.

Som jag skrivit tidigare så är det en chansning att betäcka och saker kan gå fel, en betäckning skall resultera i ett föl- det är målet. Ibland når man tyvärr inte dit.

Jag har aldrig hört talas om att språng osv återbetalas om stoet ej blir dräktigt. Möjligtvis att man får byta hingst- vilket du fått.

Nej precis.
Vi får se som sagt.

Det är konstaterat via andra prover att han inte fungerar på semin som jag förstod det, så visst kan man skylla på "skitston" men faktum kvarstår att hingsten inte borde verka på semin enligt de som kan.

Nej det gör han inte heller längre.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083
  • Artikel Artikel
Dagbok Anonymt nick, och nej jag vet inte om personen är just mytoman, jag vet bara att hon ljuger om väldigt mycket. En vän har i många år...
Svar
12
· Visningar
1 237
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka