Är det många som INTE blir dräktiga i år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GoldenSam
  • Startdatum Startdatum
Sv: Är det många som INTE blir dräktiga i år?

Men herregud - vem har sagt det?
Det var inte snällt...:mad:

Jag repeterar: Din hingst fungerar säkert jättebra på naturlig så ingen skall rädas att åka till dig, men på semin (vilket vi diskuterar här) fungerade han alltså inte alls.
Nu ska han ju inte stå på semin mer så det är ju inget att hymla om?

Alltså, på naturlig är han säkerligen jättebra.

Kan ni inte ta denna diskussion via PM istället?
Ni maler samma sak hela tiden,vilket ej är intressant för oss övriga!

Kan ni inte ta denna diskussion via PM istället?
Ni maler samma sak hela tiden,vilket ej är intressant för oss övriga!
Nej, varför är den inte det?

Tvärtom! Det här är en diskussion som egentligen alla uppfödare som hingsthållare skulle behöva fundera på, utan att gå in på just det här specifika fallet! Nästa gång kan det vara någon av oss andra hingstägare eller stoägare här inne som drabbas. Hur löser man bäst såna här situationer?

Men herregud - vem har sagt det?
Det var inte snällt...:mad:

Vem har sagt vad?:confused:

Angående diskutionen så handlar väl allt om vad man TROR att man köper.
Jag anser att man betalar för att man vill försöka få fram ett föl.
Inte att man ska ha ett föl.
Det är en viss skillnad. VEM är gud och kan lova att ett sto blir dräktigt? Och vem kan exakt tala om VARFÖR hon inte blir det?
Ibland funkar det inte.

Jag förstår inte varför du går åt så hårt på hingstägaren när hon har förklarat att det inte är hon som fått pengarna du betalt. Du får väl klaga på stationen istället, i det här fallet är det ju de som erbjuder varan och tar betalt.
Hon kan ju inte ge dig pengar tillbaka ur egen ficka - då går ju hon back istället. Skillnad vore ju som hon sade om hon hade fått pengarna.

Sånt här händer ibland och då får man kompromissa, alla kan inte bli helt nöjda. Du får ta upp det med ansvarig station tycker jag.

om man väljer att avla så är det så att man inte alltid kan räkna med att man ska få ett föl! Det finns risker med allt inom avel.

Även om du är sur för att du har lagt ut pengar som bara har gått rätt ut i sjön så får man väl ändå ha lite vett? Att gå på Twiggy om sin hingst på ett forum och beklaga sig här känns ju inte vidare bra. Det är ju trots allt en ensak mellan din - stationen och ägaren.

Vad jag förstår så har hingstägarna gjort allt rätt som har tagit hingsten ur semin du har erbjudits att få fribetäcka OCH stationen har erbjudit dig att få betäcka med annan hingst? Vad är det igentligen du klagar på. Och snälla om du nu ska fortsätta klaga så ring direkt till ägaren i telefon och diskutera för att sitta här och prata om det är mer smutskastning än något annat!

*kl*
I eftermiddag åker jag utomlands för en vecka och kommer inte kunna svara direkt i tråden. Hoppas därför att det from då går att hålla diskussionen på en mer generell nivå.

Tycker att det är en aktuell diskussion att hålla men lämna gärna specifik hingst utanför senare då jag inte kommer kunna svara i tråden själv.

Hon kan ju inte ge dig pengar tillbaka ur egen ficka - då går ju hon back istället. Skillnad vore ju som hon sade om hon hade fått pengarna.
Tro mig, det har jag redan gjort så det sjunger om det den här säsongen. :(

Ja det förstår jag. Det är ju lika för alla. Kan tro att Impuls ägare gick väldigt mycket back på honom också..

Jag tror några av er missförstår mig.

Jag är inte sur över språngpengarna som jag nu fått på en annan hingst.
Inte heller på utgifterna för station och veterinär.

Det är fraktpengarna som varken jag eller hingstägaren vill ta på sig.
Stationen har ingenting med dem att göra, inte heller kan jag ju begära pengarna tillbaka från posten :D

Jag har betäckt i många år och är fullt medveten att det är ett game och att saker kan hända, inte tal om det.

Nu tycker jag själv att det är fel att X antal stoägare som inte fått en liten chans att få dräktigt på semin ska betala flera frakt för tom sperma och sedan var det bara adjöss, han står inte kvar.

Det är ju ren tur att stationen (som inte äger eller leasar hingsten) lånar ut sina egna.

Skit detsamma, jag är egentligen inte den som orkar med sånt här, men inte känns det helt rätt och hingstägaren hade (om det varit jag) kunnat ge en typ av kompromiss och inte bara snyggt dragit sig tillbaka.
Det är ju hon som haft "affären" och är det någon som ska gå back på det hela så är det ju hon - inte jag som kund.

Jag är inte så sugen att disuktera varken den aktuella hingsten eller stationen, eller ägaren.
Men att belysa problemet kan väl aldrig vara fel?
Det måste finnas mååånga som sitter med liknande problem.
Är det INGEN som haft ett exakt liknande problem?
Jag kan ju inte vara ensam om att ha otur med den färska seminen?

Jag vill bara understryka till er alla - hingsten ser ut att vara jättefin och rejäl - var inte rädda att beröka honom med era ston.
Hans krigare verkar trivas bättre på naturlig och han har ju fått dräktigt i år så han verkar fungera.

Ha en skön utlandsvistelse Twiggy!

kl

Alltså jag tycker det låter som TwiggyM gjort vad hon har kunnat.

Även om det är surt att inte få stoet dräktigt och säsongen förstörd pga en hingst som inte funkar på semin så är det ju faktiskt så att det är smällar man får ta.

Man kan inte gardera sig till föl men man kan optimera chanserna, göra bakt-prov även om det ser bra ut, kompisen hade ett ungsto som fölade för första gången i år, fölningen gick enkelt, efterbörden kom ut fort, stoet tömde sig fint etc
ÄNDÅ hade hon massa bakterier, trots att det såg bra ut.

Tar man dessutom en hingst som står på semin för första gången så har man ju heller inte direkt optimerat chanserna, vi har ju på senare år haft flera exempel där det inte har funkat, Impuls hade väl samma problem, sperman SÅG bra ut men funkade inte, Optic VT har i år inte funkat på TAI, Sen var det väl några år sedan det var en Briar(?) son som var helt steril?
Även Maloubet de Pleville hade ju problem första året med seminen.
Det är en smäll man får ta när man testar nåt nytt.

Jag anser att när man avlar så får man ta risken att kasta massa pengar i sjön för att allting inte klaffar.
Exempel;
Jag kan ju inte skylla på min seminstation för att de inte fått mitt sto dräktigt trots bakt-prov, sköjningar, bra sperma, bra ägg osv. Ibland vill det sig inte ändå.
Jag har i år redan lagt 10300kr till stationen på mitt ena sto, hon är ännu inte konst. dräktig men jag tror inte hon är dräktig heller, inte tusan skyller jag det på stationen, de har gjort vad de har kunnat, JAG hade kunnat byta till en hingst på färsk sperma, JAG hade kunna köra stoet till en station som har hingsten på plats och seminera där för att öka på chanserna.

Nu bor inte jag så långt ifrån någon av de hingstarna jag använt i år så jag skulle ha kunnat köra dit stona istället om det hade krånglat men jag förstår samtidigt att du Waldorf inte har valt att göra det iom avståndet.
Men då är det också du som har valt det.
Hingstägaren har erbjudit dig lite plåster på såren och ändå talat om att hon INTE har fått ett öre av de pengarna du betalt. Hade hon fått det har hon ju talat om att hon skulle återbetalat det men så är ju inte fallet.

Jag hoppas ditt sto tar sig nu efter hingstbyte och att allt ordnar sig för alla parter.

Jag har haft utlandsskick i år, 1344:- styck 6 ggr + att jag kört 16 mil för att hämta direkt vid flyget de senaste fyra gångerna. Egentligen har de skickat 8 ggr, men jag slapp betala två då spädningsvätskan var felaktig. Jag har som sagt ej kollat på 17 dygn sista gången ännu, hingsten har fått två ston dräktiga i Sverige av 10 betäckta vad jag vet vid den senaste rapporten från importören, så helt ofertil är han ej, och hoppet lever hos mig ännu. Kan ju nämna att stoet tagit sig på första brunsten de tre gånger tidigare hon varit dräktig, så det troliga är väl att det är något med hingstens vara eftersom flera andra ston ej heller tagit sig. Om det nu inte blir som jag vill så har jag betalat runt 9000:- till övrigt (station, veterinär mm), så runt 18000:- förutom språnget som jag får tillgodo nästa år om stoet ej tar sig har jag lagt ut och förlorat, exklusive all tid det tagit. Som jag skrev innan så tar jag det då det är levande material som ej alltid blir som man förväntar sig, även om det inte är så kul. Man lär sig den hårda vägen att inte använda nygodkända eller sådana som ej funnits i landet tidigare. Fast å andra sidan så använde jag en sådan på det andra stoet också, och hon tog sig direkt.

Senast ändrad:

Fast i det stora hela är det ju inte frakten som är den stora summan.. Har du fått allt annat ersatt skulle jag nog inte ens bry mig att tjafsa om några 100-lappar.

Jag fick betala frakt för 5 skick från nya hingsten, eftersom stoet fick en konstig lång brunst efter att vi fått spruta igång henne då hon låst sig efter 2 seminförsök på bra brunster med Impuls.
Det och en månads uppstallningsavgift på station hade jag inte direkt räknat med från början. Det blir dyrare än man tror i de flesta fall, oavsett vems felet är.
Jag fick halva stallavgiften betald av Impuls ägare som god gest. :bow:
Frakten har jag dock stått för, om jag inte minns helt galet.

Mitt sto har inte blivit dräktig på fyra år. Bytte till samma station som hingsten stod på. Tog sig direkt, men kastade strax innan 90 dygn ifjol. Hade bestämt mig för att inte försöka igen då man blir så besviken. Men pratade med hingsthållaren och fick rabatt i år. Betäckte i år, dräktigt direkt. Men det har kostat, tro mig- mellan 10- 15 000 kr/ år. Men vill man ha ett föl, så får det kosta vad det kosta vill.

Prata med ansvarig på seminstationen, nog måste väl bakterieprov tas om stoet ej blir dräktig? Annars tar du en annan station nästa år helt enkelt. Jag gjorde också misstaget ett år att använda en station som bara glatt seminerade på, inga prover togs - inget sto blev dräktig. Den stationen använder jag aldrig mer.

Min svärmor sa till att vi ville att de skulle ta bak. prov, men de tyckte de va HELT onödigt så de skulle absolut inte göra..... Så de seminerade henne idag...

Jag har haft det jättesmidigt tidigare år, men i år fungerar ingenting... Stona vill inte ens brunsta ordentligt.

Den ena är betäckt, och tom, 3 gånger och den andra 2 gånger...:cry:

Min svärmor sa till att vi ville att de skulle ta bak. prov, men de tyckte de va HELT onödigt så de skulle absolut inte göra..... Så de seminerade henne idag...

VAD! :eek::eek::eek: Hur kan de säga att det var ONÖDIGT??? Har stoet blivit dräktigt? Nej! VAD har de gjort för att förbättra hennes chanser? Man blir ju mörkrädd. Snacka om att slänga stoägarens tid & pengar i sjön!

VAD! :eek::eek::eek: Hur kan de säga att det var ONÖDIGT??? Har stoet blivit dräktigt? Nej! VAD har de gjort för att förbättra hennes chanser? Man blir ju mörkrädd. Snacka om att slänga stoägarens tid & pengar i sjön!

jag håller med dig...detta tycker jag är skrämmande....det finns ju så många semin stationer och det är så synd att alla inte är seriösa..det är ju så svårt för en sto ägare(framförallt en som är ny i avel) att veta vem och vilka man kan lita på.
jag bara hoppas att sto ägare gör dessa prover iallafall och byter semin station!!

Jag känner mig grundlurad!! Visst mina kostnader kommer inte öka nu, men de är ju redan mkt pengar som jag lagt ut. Ska jag vara ärlig så har jag aldrig tyckt om den här stationen, men jag tog den för de är närmast och för att de var en hingst jag valde som de hade i sitt hingstprogrm. Så vad skulle du/ni gjort nu då?? Jag ska dit på fredag igen och kolla om hon släppt ägget eller om de ska seminera igen.

Det är ju så svårt för en sto ägare(framförallt en som är ny i avel) att veta vem och vilka man kan lita på.

PRECIS..!!! Jag känner mig ju heldum liksom när de sa att de var onödigt.. Men vad kan hända egentliugen om man ta ett bak. prov?? Merän att man få svar på om hon ha nån infektion eller inte?? Kan de skada stoet på nåt vis??

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083
  • Artikel Artikel
Dagbok Anonymt nick, och nej jag vet inte om personen är just mytoman, jag vet bara att hon ljuger om väldigt mycket. En vän har i många år...
Svar
12
· Visningar
1 237
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros