Är det många som INTE blir dräktiga i år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GoldenSam
  • Startdatum Startdatum
Sv: Är det många som INTE blir dräktiga i år?

*lånar*

För oss är det ett fullkomligt katastrofår vad gäller aveln.

Vi har betäckt fem av våra ston och har ännu INGET dräktigt!!! Och detta med tre ston som brukar fungera som klockor...och sedan två treåringar som ju naturligtvis är osäkra kort..

Så...nog har det gått kring 60-70.000 kronor hittills kanske..

Visst är det roligt med avel och hästar....:))))

Men skicken och det som har med den felaktiga hingsten ska du ju inte betala för!! Du betalar för det som fungerar. Hingsägaren ska inte tro att den ska få betalt för skick eller sperma som uppenbarligen inte fungerar!! Man kan ju inte sälja felaktiga produkter och sen tro att man får betalt för dem!! :grin:

Eftersom jag är omtalad hingstägare så känner jag att jag bör förklara ett och annat. Jag har inte haft ansvar för skick och spermakontroll. Allt sådant lämnades till en ansvarig hingststation. Jag har inte fått några pengar utan bara haft utgifter för detta. Har ändå erbjudit gratis betäckning till berörda stoägare via naturlig betäckning.

Jag ska seminera mitt sto för 3:e gången nu i veckan. Jag har gett upp hoppet, men vi få se. Känns tråkigt men så är det ibland, tyvärr. Min svärmor fick betala närmare 15 000:- förra året och då blev hennes sto inte dräktig.

Här går det också trögt, har försökt två gånger nu och är jätteless på att ha henne borta (fri betäckning).:(. Jag hoppas verkligen att det tar sig denna gång!
Lycka till alla ni som kämpar i år!

Jag ska seminera mitt sto för 3:e gången nu i veckan. Jag har gett upp hoppet, men vi få se. Känns tråkigt men så är det ibland, tyvärr. Min svärmor fick betala närmare 15 000:- förra året och då blev hennes sto inte dräktig.

Jag glömde ju skriva att det är De Noir som jag försöker få henne dräktig med. Om hon ej blir dräktig i år med honom skulle ni då våga försöka med han nästa säsong igen???

Eftersom jag är omtalad hingstägare så känner jag att jag bör förklara ett och annat. Jag har inte haft ansvar för skick och spermakontroll. Allt sådant lämnades till en ansvarig hingststation. Jag har inte fått några pengar utan bara haft utgifter för detta. Har ändå erbjudit gratis betäckning till berörda stoägare via naturlig betäckning.

Hingsten har f.ö visat att han fungerar på naturlig betäckning varför stoägarna blivit erbjudna det alternativet utan kostnad. Tråkigt att sådant här skall tas på forum innan man som berörd hingstägare blir kontaktad.

Det skrev den som skrev om hingsten också citat
"Efter 3:e gången ringde hingstägaren upp och förklarade att han inte kunde stå på semin - inget sto hade tagit sig!
Jag var givetvis välkommen på naturlig, men det var just det jag INTE ville med ett 18 årigt sto med föl vid sidan i norrland."

*lånar*

För oss är det ett fullkomligt katastrofår vad gäller aveln.

Vi har betäckt fem av våra ston och har ännu INGET dräktigt!!! Och detta med tre ston som brukar fungera som klockor...och sedan två treåringar som ju naturligtvis är osäkra kort..

Så...nog har det gått kring 60-70.000 kronor hittills kanske..

Visst är det roligt med avel och hästar....:))))

Men det är ju helt SANSLÖST!!Hur kan det bara gå så illa! Är det olika hingstar och stationer eller? Hur gör nu nu? Har ni bytt hingstar eller kör ni på enligt grundplanen?
Stackars er!:(:(:(

Jag hade bytt hingst om stoet ej blir dräktig med honom på en hel säsong. Antar att ni provtagit, ev. behandlat stoet osv..

Det är knepigt då jag både pratat med hingstägaren och mailat och hon anser inte att hon gjort något fel.

Jag frågade det första jag gjorde om sperman var bra och det sa hon att den var enligt alla koller.
Det var den säkert, men han fungerade inte på semin visades det sedan.

Det enda hon hade att erbjuda mig var att jag skulle få komma på naturlig betäckning och då slippa betala språngavgift. Igen.
Det tycker jag är SJÄLVKLART vilket jag sa.

Men nu kan jag inte komma på naturlig och känner inte heller för att sitta och köra 90 mil enkel väg och betala ytterligare.

Jag kan förstå henne på ett sätt - staionen tar ju språngavgiften och hon får bara fölavgiften. Så hon har inte fått ett öre av mig hittils, men jag har fått surt acceptera att hennes hingst inte kunde stå på semin och det var upp till stationen att vara snälla och "ta över" hennes kunder.

Men det är lika förbaskat jag som bli drabbad av att hennes hingst inte håller måttet! :mad: Alla dessa skick ska alltså JAG betala, när jag är helt 100 på att mitt sto hade klarat sig med ETT bra skick på den första brunsten.
Min veterinär känner till mitt sto sedan många år tillbaka och hon har alltid tagit sig på 1:a, i år såg inget konstigt ut och hon har haft jättefina ägg.

Ja ja. Vad ska man göra? Har man inga rättigheter?

Vi har pratats vid.
Jag belyser bara problemet.

Din hingst fungerar säkert jättebra på naturlig så ingen skall rädas att åka till dig, men på semin (vilket vi diskuterar här) fungerade han alltså inte alls.
Nu ska han ju inte stå på semin mer så det är ju inget att hymla om?

Alltså, på naturlig är han säkerligen jättebra.

*halvt knapplån*
Nu undrar jag rent allmänt. Vad skall man göra som hingstägare? Det är många faktorer som spelar in för att få ston dräktiga på semin: sperman, spermahanteringen, säsongen, skicket, hingststationen, seminveterinären och stoet.

Om en hingst fungerar eller ej går inte att veta innan man provat. Om alla tester är gjorda skall då en hingstägare sitta och ersätta alla stoägare som betäckt med dennes hingst för deras utgifter trots att denne ej sett ett öre???

Hur skall det vara ekonomiskt möjligt?

Att vara sjysst och återbetala för betalade skick/språng är en helt annan sak.

Fy. Ofta känns det som så att när oturen väl börjat så blir man förföljd av den ett bra tag. Var det olika hingstar ni använde?

Jag vill bara tillägga: Det stationen hade att erbjuda var att jag fick ta valfri hingst för samma pengar och skickkostnaderna för den hingst som ej fungerade hänvisade de till hingstägaren.
Så ska det stå.

Jag vill bara tillägga: Det stationen hade att erbjuda var att jag fick ta valfri hingst för samma pengar och skickkostnaderna för den hingst som ej fungerade hänvisade de till hingstägaren.
Så ska det stå.

När hingstar står på semin, så skall spermans kvalitet kollas av semin stationen där hingsten töms, men på den semin stationen som stoet står på sparar man två droppar och kontrollerar spermans kvalitet efter semineringen.
Så, om hingsten inte fungerar på semin, så borde någon har sett det på sperman.

Rätta mig om jag har fel.

Jag håller med helt och hållet. Allt jag hört var att återrapporterna var bra, tills min egen seminvet. fick sperma hon inte ansåg vara tipptopp (dock ingen dålig kvalitet f.ö).

Jag hade bytt hingst om stoet ej blir dräktig med honom på en hel säsong. Antar att ni provtagit, ev. behandlat stoet osv..

Provtagit??!! Jag litar helt på veterinären de ha på stationen att han vet vad som skall göras m.m. Han har inte sagt ett knyst om provtagning eller dyl. Vi ha språngavg tillgodo från förra säsongen när min svärmors sto ej blev dräktig med denne hingst och i o med att hennes sto inte va ung och ej fått föl innan så trode vi hon ej blev dräktig pga det, så min skulle ju lätt bli dräktig i år, trodde vi.... Hm, kanske kan byta till en annan hingst på samma station.. Vi få se hur det går. Hon kanske tar sig nu..

Senast ändrad:

Prata med ansvarig på seminstationen, nog måste väl bakterieprov tas om stoet ej blir dräktig? Annars tar du en annan station nästa år helt enkelt. Jag gjorde också misstaget ett år att använda en station som bara glatt seminerade på, inga prover togs - inget sto blev dräktig. Den stationen använder jag aldrig mer.

Självklart kollas sperman när stoet ska insemineras.
Den var inte så bra de första gångerna, sedan ändrade de spädningen och den blev ngt bättre. Minns inte procenten.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083
  • Artikel Artikel
Dagbok Anonymt nick, och nej jag vet inte om personen är just mytoman, jag vet bara att hon ljuger om väldigt mycket. En vän har i många år...
Svar
12
· Visningar
1 237
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka