Är det här OK?

K

Kimz0r

På kvällen den 23 november var jag ute på promenad med min lilla valp, då drygt tre månader gammal.

Halvvägs på vår lilla runda träffade vi på en kille med en valp i storlek med min. Killen frågade om de fick hälsa, och det är ju alltid bra för valpar att träffa andra valpar, så javisst. Vår valp älskar alla hundar, människor, barn och katter och ställde villigt upp på lek. Som så många gånger tidigare när han träffat hundar så viftade han på svansen och lade sig på rygg. Helt plötsligt flög den andra valpen rakt på min hund, morrade aggressivt, högg mot strupen och vill inte släppa. Min valp, som aldrig är rädd för någonting, skriker av rädsla och smärta. Killen slet bort sin hund från min, och min drog sig tillbaka med svansen mellan benen. En gång tidigare hade jag sett min valp med svansen mellan benen, det var när en dobermannkorsning blev lite för närgången och då tog det en sekund innan min valp var sitt vanliga positiva själv. Den här gången var han märkbart skakad och det var första och enda gången jag sett min valp rädd.

Min hund hämtade sig snabbt och var oskadd, men det kan inte vara okej eller stå rätt till när en hund har ett så aggressivt beteende redan i valpstadiet? Valpen kan inte ha varit äldre än åtta-tio veckor.
 
Sv: Är det här OK?

Det är det har jag menar. Varför släpper man fram ens valp till okända hundar överhuvudtaget? Det finns faktiskt valpar och unghundar som ser hur söta ut som helst, men kan bli idioter. Hoppas du lärde dig något av detta. Jag släppte enbart fram min hund till hundar inom vår omgivning. Hundar jag kände samt ägare likaså.

Och jag har med träffat sådana där osäkra valpar som försöker döda en annan valp. Tror inte det är direkt vanligt, men visst förekommer det.
 
Sv: Är det här OK?

Jag brukar försöka känna av ägarna och hunden och det här verkade positivt. Alla andra hundar han träffat har varit kopplade, den här var det inte. Det var det första misstaget och självklart har jag lärt mig av det. Men faktum kvarstår, det kan inte stå rätt till om en så liten valp gör ett sådant anfall?
 
Sv: Är det här OK?

Som jag skrev, det är nog inget vanligt men det förekommer. Och i 9/10 fall chansar jag på är det osäkerhet. Men rätt till, nja det tycker jag inte.
 
Sv: Är det här OK?

Ja, innan dess hade jag genomgående positiva upplevelser av hundar och deras ägare, valpen har massor av kompisar i alla åldrar och storlekar.
 
Sv: Är det här OK?

Det är därför ( precis som Aliide skriver ) som man aldrig släpper ihop sin hund ( valp ) med någon man bara möter på promenaden för första gången.. För mycket kan gå så fel och det är inte värt besväret som kan uppkomma om man får en rädd hund...

Men om Valpen som du mötte gjorde som du beskrev så för att svara på din fråga: Troligtvis väldigt osäker
 
Sv: Är det här OK?

Alltså jag måste bara få säga vad jag tycker menar inget illa och vill inte verka vara någon som vet bäst eller något sådant.

Men herregud!
Det är DJUR
Dom bråkar så är det likadant som oss människor.
Min hund tex. hon hatar vissa hundar och älskar andra.
Inte fan är hon farligt aggressiv för det inte ^^
Hunden kanske gillade din hund först och tyckte sen att din hund va för på eller nått.
Hunden behöver inte vara/ bli aggressiv för det!
Överdriv inte så mkt det är så typiskt alla att överdriva när det gäller sånt och jag blir såååååååå less.

Min hund har en liiiiiten hundkompis ( min hund är en Landseer ) och första gången dom träffades så bråkade hon lite med han sen blev dom vänner och sen efter några månader en gång då vi va ute so blev det bråk och min hund hoppade på hennes.
Men det va antagligen av någon speciell orsak tror knappast att hon hoppa på honom bara för att.
Hur som helst så är dom BÄSTA VÄNNER nu igen.

Slutsats: Hundar bråkar och blir vänner igen precis som vi människor ( iaf oftast )

Så chilla!! :D
 
Sv: Är det här OK?

Nej, jag tänker inte chilla eftersom jag faktiskt inte överdriver. Min hund har en jämnårig kompis som han har rykt ihop ordentligt med, jag vet hur det ser ut när hundar bråkar. Min valp har träffat på massor av hundar och även de mest negativt inställda har iallafall förvarnat. Det gjorde inte den här. Den flög rakt på min valp, högg i strupen, morrade och vägrade släppa. Utan förvarning.

Min hund var inte speciellt på heller. Han höll lite avstånd och lade sig på rygg.
 
Sv: Är det här OK?

Det handlar om en 8-10 veckors valp som hugger aggressivt mot strupen och det är väl i mina ögon ett lite mystiskt beteende....

Att valpar bråkar/fightas är en sak, men inte att hugga mot strupen och vägra släppa...
 
Sv: Är det här OK?

Alla är inte lika så är det.
Om den valpen nu va aggressiv så är den väll det den behöver inte förbli det.
Visst det kommer alltid ligga kvar i generna eftersom att det antagligen ligger i hans arv.

Kan oxå bli så att hunden inte kommer få träffa andra hundar han kanske kommer bli en sån hund som vill vara/leva ifred.

Det finns tex. en häst som jag känner till som inte kan gå ihop med andra hästar.
Han sparkar och hugger dom och br¨kar hela tiden och han är inte försiktig precis heller.
Den hästen är en häst som inte gillar andra hästar han vill vara för sig själv ha en egen hage äta själv leva själv.
Men han är inte ett dugg aggressiv mot nått annat djurslag eller något!


Jag vet vad ni kommer skriva:

" Det är faktiskt en 8-10:e veckors valp vi pratar om inte nån häst! "
 
Sv: Är det här OK?

Jag skrev för ett tag sen att man håller sin hund för sig så slipper man sånt här. För du gör bara din hund en björntjänst o släppa fram den till Pleti o Kleti o ena är snäll den andra inte. Skaffa några som han får träffa sen inga mer. Då kommer du inte få problem med att han ska hälsa på allt o alla. Tänk du som snart ska på utställning allt annat än du kommer o vara rolig då, vill du ha det så fine släpp fram han till allt o alla. SKA hunden gilla dig mest av allt ja håll han för dig själv.
 
Sv: Är det här OK?

Om den är så aggressiv vid 8-10 veckor vet jag inte om jag vill veta hur aggressiv den kommer att vara när den blir äldre.

Och ja, det är en hund vi pratar om, inte en häst. En hund ska kunna umgås med andra hundar och kanske först och främst människor utan att försöka ha ihjäl dem.

Vad händer när den aggressiva valpen träffar på ett barn?
 
Sv: Är det här OK?

Ett flockdjur väljer väl inte att vara för sig själv heller. En häst/hund har inte den kapaciteten att kunna tänka så.
 
Sv: Är det här OK?

Ja, så gör vi numera. Han har några kompisar som han får hälsa på men annars får han inte hälsa på några hundar och ytterst få människor. Och alltid kopplad! Redan innan det här hände var jag selektiv och jag gjorde en felbedömning då.
 
Sv: Är det här OK?

Det var som andra säger dumt att låta dom hälsa, men det är lätt att vara efterklok. Fast nu är du ju en erfarenhet rikare:idea: ;)
 
Sv: Är det här OK?

Men ååååhh fatta hunden behöver inte vara aggressiv mot barn!
Av vilken orsak skulle den va det?
Kanske om barnen skriker och skrämmer hunden ^^

På dej verkar det som att bara för att hunden visade sig aggressiv en gång ( ? )mot din hund, så kommer den alltid visa sig aggressiv och inte bara mot hundar utan mot barn och vuxna osv.
Har jag rätt?
 
Sv: Är det här OK?

Jag undrar bara vad som är fel i huvudet på en valp som reagerar så i så låg ålder. För det kan ju inte stå rätt till. Och står det inte rätt till så kommer det eventuellt att gå ut över fler hundar, samt barn och människor.
 
Sv: Är det här OK?

Det är inte säkert att det kommer göra det.

"Felet" är antagligen det att det ligger i arvet.
Dvs. Valpens föräldrar har haft mycket eller lite aggressivation i sig och fört vidare det till sin avkomma.

Där har du det mest sannolika svaret på det som du kallar " felet i huvet på valpen".
 
Sv: Är det här OK?

Hundar ska inte vara spontant aggressiva, valpar ska inte oprovocerat ge sig på andra valpar. En valp som visar sig underlägsen - som min hund ofta gör för hundar som är mindre än honom i storlek - och bjuder in till lek ska inte bli påhoppad och biten i strupen. En valp som leker ska inte bita hårt som fan och vägra släppa.

Och varför skulle inte valpens beteende gå ut över andra hundar. Eller t.o.m. barn?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 599
Senast: fixi
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
16 626
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 313
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp