Är det fel av mig att skaffa hund?

H

Hannisen

Jag är så sugen på att skaffa en hund. Pluggar mitt sista år nu och har verkligen tid för en valp nu när det är dags att skriva uppsats. Min sambo är också intresserad och kommer vara delaktig även om jag kommer ha huvudansvaret. Jag har inte haft egen hund tidigare men har kunniga människor runt omkring mig.

Min tvekan ligger i att jag inte vet vilket typ av jobb jag kommer ha när studierna är klara. Vill ju inte att hunden ska behöva vara så mycket ensam. Troligen kommer jag ha ett jobb med vanliga kontorstider. Min sambo jobbar 6-14 så det betyder att den skulle behöva vara själv hemma ca 6 timmar. Lägger gärna ner mycket tid både på kvällar och helger på hunden.

Var är era hundar på dagarna? Är det fel att skaffa hund med dessa förutsättningar?
 
Sv: Är det fel av mig att skaffa hund?

Jag kommer också ha de förutsättningarna längre fram. Så jag fixar det med dagmatte :)
 
Sv: Är det fel av mig att skaffa hund?

Jag tycker inte 6 timmar blir för läng för en vuxen hund!!! Så skaffa valp du bara, nu när du har bättre tid för den!! Vår vovve är ensam hemma 4-8 timmar om dagen och vi har ingen dagmatte!! Så länge du läser på ordentligt om hundar(Fennell, Hallgren t.ex) och aktiverar den tillräkligt så klarar ni er säkert bra!! Lycka till!!!:)
 
Sv: Är det fel av mig att skaffa hund?

Du kommer säkert få olika svar och det här är min åsikt.

Bara för att en hund inte visar sitt missnöje ( ex: biter sönder saker, kissa inne m.m ) så betyder inte det att den trivs med tillvaron..

Att låta hunden vara ensam 6 timmar ( eller mer ) någon enstaka gång i bland får ju helt enkelt gå, mina vovvar har fått vara ensamma längre om det varit tiktigt akut.

Men 6 timmar, 5 dagar i veckan tycker jag är för mycket, du har ju dock tid att lösa det så det är ju toppen.

Som Lenis skriver, dagmatte/husse ?
 
Sv: Är det fel av mig att skaffa hund?

Jag tycker inte heller att hunden ska behöva vara ensam så mycket. Förhoppningsvis löser det sig när jag ska börja jobba, men jag vet ju inte det säkert. Känns tråkigt att behöva avstå från hund för att det eventuellt kan bli problem i framtiden. Det går ju aldrig att förutspå. Kanske kan dagmatte/husse vara en lösning. vart hittar man en vettig sån?
 
Sv: Är det fel av mig att skaffa hund?

Dagmatte eller daghuss tror jag inte är svårt att hitta. Var ute i god tid så du hinner kolla upp personen i fråga ordentligt först.

Annars finns det gott om hunddagis.

Jag är samma sits som du. Skaffade hund för ett år sedan och om ett och ett halvt år börjar jag jobba som sjuksköterska. Det får lösa sig då men min hund ska inte behöva vara hemma många timmar varje dag i veckan.
 
Sv: Är det fel av mig att skaffa hund?

Vår hund är ensam i lägenheten på dagarna. Nu när vi bor i samma stad som jag pluggar i så är han bara ensam ca. tre timmar åt gången. Han klarar, om det behövs, mer. Sex timmar är inga problem, det som KAN hända då är att det händer någon liten olycka inne, vilket ju är förståeligt. Han sover mest när han är ensam.
 
Sv: Är det fel av mig att skaffa hund?

Till TS

Om du tror att du hinner med uppsats och valp är upp till dig men jag hade inte hunnit det. Jag hade hund bara året dock när jag började med min uppsats. Men med flera personliga orsaker och även med uppsatsen som en liten del i det hela är hunden tillbaka hos uppfödaren för omplacering. Jag rekomenderar det inte...

Men detta är mina åsikter och jag hade ju mer som spelade in oxå...

Snälla tänkt två ggr så du inte tar dig vatten över huvudet...
 
Sv: Är det fel av mig att skaffa hund?

jag vet att uppsatsen kräver mycket jobb, men fördelen är att jag kan göra mycket hemifrån och lägga upp min tid själv. Med andra ord som det passar hunden. Vilken annan period i livet skulle lämpa sig bättre för att skaffa hund? Möjligtvis när man blir pensionär, men så länge vill jag inte vänta. Jag har ju som sagt en sambo som kommer vara delaktig också.
 
Sv: Är det fel av mig att skaffa hund?

Mannen skriver uppsats och jobbar heltid parallellt med valpen. Vi är ju faktiskt två. :)
 
Sv: Är det fel av mig att skaffa hund?

Jag man kan inte förutspå framtiden, men man måste inse innan man skaffar hund att man exempelvis kan behöva tacka NEJ till ett jobb för hunden skull ( om man inte kan lösa det på annat vis )

Men du har ju 1 år på dig att lösa den eventuella siutaionen och om du dessutom förlikar dig med tanken på att ev kanske behöva offra ett "bättre" jobb så tycker jag helt klart att du kan börja se dig om efter en uppfödare.

Jag tycker det är perfekt att kombinera hund med plugg, jag har mer flexibel tid och inte lika styrd som om jag skulle jobba heltid ...

Lycka till /C
 
Sv: Är det fel av mig att skaffa hund?

Det hade kunnat vara jag som hade skrivit den här tråden då jag går i precis samma tankar och val. Är jättesugen på en hund och pluggar första året på uni vilket gör att jag har minst 2 år kvar till examen vilket gör att jag är mycket flexibel och kan göra mycket hemifrån. Sambon pluggar sista året nu och det är väl han är också sugen på hund, men tycker inte att det är rätt tidpunkt just nu.

Frågan är ju om man ska skaffa hund nu medan man har tid, och då ha en hyffsat "färdig" hund när det blir tid att börja jobba eller om man ska vänta och se sina jobbtider och då skaffa en valp, när man antagligen inte alls har samma tid. Knepigt.
 
Sv: Är det fel av mig att skaffa hund?

alltså, bara du/ni känner att ni hinner med hunden så den inte blir lidande så tycker jag det låter helt OK att ni köper en hund. Skulle det finnas dagar som man har lite mindre tid så kanske ni känner någon som skulle ta hand om hunden, förutsatt att personen vill det vill säga ;)

Ha det så kul med den kommande hunden! :)
 
Sv: Är det fel av mig att skaffa hund?

Ojdå! Jag har skrivit 2 uppsatser och jag kan säga att jag hade haft tid att ha hund under båda. Det handlar nog mest om hur man lägger upp arbetet...
 
Sv: Är det fel av mig att skaffa hund?

Hade hund när jag skrev uppsatts och häst med för den delen. Om man bara planerar osv så går det. Men man får ju vara beredd på att anstränga sig en hel del såklart.

Har turen att ha en moster att lämna hund hos när det blir längre stunder som de ska vara ensamma. Men oftast pusslar jag och sambo ihop det. Som längst lämnar jag mina vuxna hundar i 5h. Dock bara vid enstaka tillfällen så är det så många timmar alla vardagar så skulle nog jag skaffa mig en bra dagmatte.
 
Sv: Är det fel av mig att skaffa hund?

Om man inte har extrem skrivkramp tar det ju i allafall inte MER än 40timmar i veckan att skriva uppsats (har två c-uppsatser bakom mig), och dessutom kan man ju fritt planera sin tid. Tvärtom, självstudier tycker jag är ett utmärkt tillfälle att skaffa valp.

Jag är kanske helknäpp, eller så hade vi turen att få en snäll och glad valp, men efter att ha läst, bl a här, hur fruktansvärt jbbigt det ska vara med valpar blev jag mycket, mycket överraskad över att det inte varit speciellt komplicerat hittills.

Till TS: skaffa du hund! Du har btid på dig at lösa det hela, och även om det inte är någon bra permanent lösning, så klarar de flesta hundar 6 h ensamma någon gång i bland, t ex om dagmatten får förhinder, eller det är en dag i veckan det inte går att lösa. Ensamträna långsamt och försiktigt bara!

Lycka till!
 
Sv: Är det fel av mig att skaffa hund?

svårt det där... jag menar även om du har ett jobb med arbetstider som passar bra för hund ( i mitt fall jobbar jag kväll, min sambo dag så vi går om varran 4 dagar i veckan, sen jobbar jag en del helger och då är han hemma) så kan man ju bli uppsagd och tvingas till att söka andra jobb.. Och så länge man är beroende av A-kassa så måste man ju ta det man får.. Man kan altså inte tacka nej för att man har hund! Då får man helt enkelt lösa det på nått sätt.. Den situvationen kan man ju aldrig skydda sig imot...

Det går att lösa problematiken med dag-matte, hunddagis.. Finns möjligheter.. När man väl står inför problemet så löser man det på något sätt.. Det är nog bara du som kan känna om det är rätt eller fel.. Är man tillräckligt intresserad och har vilja så ordar det sig.. För man hittar alltid lösningar om man bara vill.
 
Sv: Är det fel av mig att skaffa hund?

När vi skaffade vovve tog mamma med sig henne till jobbet helt enkelt. Nu bestämmer hunden själv om hon vill åka med och jobba eller inte. Antingen hoppar hon in i bilen eller så går hon till ytterdörren. Mamma jobbar mkt hemmifrån (egen företagare=friheter :rofl: ) eller efter 11.00 och vi ungar kommer vid 15.00. Så ser det ut hos oss.
Jag tror det är olika hundar faktiskt.
 
Sv: Är det fel av mig att skaffa hund?

Till flera som svarat:

Är det bara våra C-uppsatser som kräver att man är i skolan 5 heldagar i veckan?? samt att jag har 1,5 timmes enkel resväg därav att jag tyckte att det kändes kört...Hade jag oxå kunnat vara hemma nästan varje dag dessa 8 veckor hade jag nog tyckt att det passar med att skaffa hund....
 
Sv: Är det fel av mig att skaffa hund?

Det låter väldigt annorlunda mot den universitetsvärld jag minns. Varför måste du sitta på skolan när du ska läsa litteratur och skriva uppsats? Låter opraktiskt.

Om förutsättningarna är sådana är det ju självfallet inte valpläge.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 542
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 188
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 334
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp