Är det "fel" att backa...?

Matten

Trådstartare
Hej! har nu haft nuvarande häst i två år, och från att ha haft bara en växel (högsta :) ) så börjar han få ett helt register :) Mycket jobb och tålamod. Han har alltid haft en orolig mun, hållt på att slänga med huvudet osv. men detta är mer el. mindre historia. Jobbar just nu mycket med övergångar, vilket går jättebra! Han lyssnar bra för sitsen och jag använder handen så lite som möjligt, men ibland när det blir jobbigt hugger han tag i bettet och blir hängande kvar där, då brukar jag göra halt och backa (och gör detta för säte och lätt stöd i handen) honom ett par tre steg bara, och sedan framåt i trav. Detta fungerar super och han blir så mjuk och fin i munnen:). Men är det "fel" att göra så i "dressyrvärlden"? (Har tidigare, och med andra hästar använt mig av detta vid tex. lastning, och vid andra oönskade beteende)
Mvh. Matten

Sv: Är det "fel" att backa...?

Nej, det är inte fel. Precis så rider jag min också. Hon har en tendens att springa iväg och strunta i tillsittningarna. Då gör jag halt - lättar - ryggar, fram igen. Ibland behöver det repeteras flera gånger. Att rygga är väldigt lösgörande. Var bara noga med att hästen inte förekommer dig utan verkligen väntar och sedan ryggar.

Backning funkar som straffning, iallafall i NH. När hästen försöker tränga sig förbi ryttaren så backar man, för att såga: hallå? Jag är ledaren, flytta på dig.

Jag tror inte att NH menar bestraffning med ryggning utan korrigering? Som är samma inom vanlig dressyr som Rumpnissen beskriver ovan. Dvs man stannar o ryggar för att få hästen att lyssna.

Jag gör ofta det med hästar som vill ge sig iväg i galoppfattningarna, dvs fattar galopp-hästen sticker iväg, gör halt-rygga-fattar igen. Funkar på de flesta tycker jag.

Ok! Intressant att fler gör likadant:) Kan bara inte minnas att jag sett någon annan göra så i dressyrsammanhang däremot "hoppfolk", och därför tänkte jag att det kanske inte var "politiskt korrekt" :) eller att det kan ge negativa effekter när man kommer lite längre i utbildningen.
För övrigt när jag använt backning från marken så ser i alla fall inte jag det som bestraffning utan som ett val hästen kan göra- tex.gå in i släpet eller så kan du backa lite om du hellre vill det :)

Mvh. Matten

Nej, det är inte bestraffning. Hästen ska kunna flyttas åt alla håll. Man backar hästen om den ligger på framåt. För att säga "ge efter". Och man backar bara tills hästen ger efter.
Om hästen ligger på i sideled så flyttar man bort den i sidled.

En häst ska kunna backa utan att känna obehag. Dock är det inte en naturlig rörelse riktigt för ett flyktdjur som är skapt att springa framåt. Så hos vissa individer får man träna in att det känns ok.

TS: Så rider jag. Och jag har inte sabbat bjudningen i någon häst hittills genom det, trots att det är vad många säger att man riskerar göra.

Jag tycker det beror på hur ofta hästen hänger i bettet och på vilket sätt. Tar min häst bettet och springer iväg från allt så stannar jag och kanske backar. Men blir hon bara tung och seg och stum så aktiverar jag bakdelen genom att öka drivningen alt skickar iväg henne ordentligt så hon inte kan hänga kvar.

Jag tycker inte om att stanna stup i kvarten utan vill hellre få hästen att släppa genom att jobba bakifrån.

Men som sagt beror helt på hur hästen blir i munnen och hur ofta:)

Det beror säkert på vad man har för häst. Men anledningen till att jag tycker halt - ryggning fungerar så bra är just för att hästen börjar trampa med bakbenen och kommer över ryggen. Skulle jag göra som du gör med min skulle jag ha en häst som ligger på och ångar iväg ÄNNU mer.

Så, det beror säkert på vad man har för häst och hur den reagerar på olika saker.

Det som funkar för dig är rätt metod =)

och det finns ju som sagt mer än ett sätt att ta tygeln på med... jag använder sällan backning som metod uppsuttet (men gärna flytta sidvärts om den knör inåt ex.) vissa hästar som blir jättetunga i handen plötsligt brukar jag 'tappa' tygeln på 1 sek, ungefär som en häst som lägger hela vikten i handen på en när man kratsar, då tappar dom lite balansen och måste räta upp sig (man överraskar dom?). Men det är ju bara en metod som funkar på en av hästens metoder.. =)

knapplån

Jag har ridit westernridna hästar som ryggar lika snabbt som de kan trava frammåt. De har verkligen inte tappat framåtbjudningen, en framåtbjudning måste väl funka baklänges med? eller?

knapplån

Jag har ridit westernridna hästar som ryggar lika snabbt som de kan trava frammåt. De har verkligen inte tappat framåtbjudningen, en framåtbjudning måste väl funka baklänges med? eller?

En bakåtbjudning:idea:

Min dam är westerntränad, och bjudningen bakåt är då likvärdig den framåt här med, så länge man inte ryggar för hands, och hästen lyssnar för hjälperna tror jag knappast att det påverkar framåtbjudningen, handridning däremot kan ge ett jäkla tråkigt resultat.

Bättre då att rygga än att låta hästen hänga kvar och bli stum :)

Ja men precis ;) en bakåtbjudning! Det är ju en övning, och inte ett sätt att på något vis stoppa energin att gå någonstans. Energin går bakåt i detta fall, och inte framåt. Energin skall ju vara kvar. Däremot om hästen släpar benen efter sig räknas det inte som en riktig backning, det ska finnas energi!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 487
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 082
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka