är det farligt att klippa en gammal häst

Sv: är det farligt att klippa en gammal häst

16 år är inte alls gammalt för en finnhäst. Självklart kan du klippa bara du ersätter pälsen med täcke. Klipp inte över rygg och länd om du är rädd att hästen ska bli stel.

jag tror du missförstår mig, givetvis ska hon ha ägarens tillåtelse, (trodde det var en självklarhet för alla), det var mer ett utrop som, i likhet med alla andra som svarat i denna tråd, visar precis vad jag tycker.

Min isis(15år) som jag köpte i somras sas oxå av andra ägaren att han aldrig hade blivit klippt men tjit vilken päls han satte å han blev ju svettig av att busa lite i hagen m andra hästen så jag lånade en klippare å klippte halsen på halsen å han blev mycket mer nöjd å pigg. Han går på lösdrift å d har inte varit några problem han går sj in om d blir för jobbigt väder men oftast e han ute i ur å skyr å jag har inte sett han frysa alls... Han får fleece täcke m hals på sig efter varje rid tur för svettig blir han ju å d får han ha tills han e torr... Å han va så lugn vid klippningen oxå trodde han skulle bli lite rädd i allafall men han tittade bara lite skumt på klipparen å gillade inte sladden riktigt men han stod kvar så snällt :D Ursäkta d ble så långt :angel: Men kom med bra argument till henne å stå på dig :D

talade med min ridlärare (som oxå är ägare till min häst) då jag skulle vilja ha henne klippt, åtminstone halsen, magen där hon alltid blir svettig.

men min ridlärare hävdar att det inte går att klippa mer i vinter. att jag inte skall klippa henne då hon är så gammal (16 år i vår) för då blir hon sjuk då hon aldrig har blivit klippt

ville ju redan i höstas att de skulle börja täcka in henne så att hon inte skulle bli så lurvig (tänk er en shettispäls på en stor häst, massor med päls som aldrig torkar) med det har inte funkat. frågade med det samma varför de inte satt täcke på henne. har inte ens täcke på sig om det regnar

"hon har ju aldrig haft täcke, så det skulle bara bli en massa problem och då är det jag som får stå för veterinär"

men tycker ju så otroligt synd om henne, så fort man jobbar lite mer så blir hon genomvåt.

"dessutom är hon ju finnhäst, så de skall ju klara sig" att en anna finnhäst är helklipt i stallet och en tredje går med täcke på var ju en annan sak, för de har de ju alltid gjort

Eftersom ägaren är av en annan åsikt så är det inte mycket du kan göra. Du vill ju inte göra dig till ovän med ägaren om du vill behålla hästen.

Men visst går det att klippa sent. Bara man ser till att täcka därefter.

Du får väl ägna vintern åt skrittpromenader om hästen blir för svettig alt. se dig om efter en annan häst som får klippas och brukas ordentligt. Prata med ägaren igen.

/Tantan

16år är inhen ålder hah hmm....
jag tycker du ska klippa om hon blir så svettig när du rider.
vi har klippt vår 27åriga kille

Vad jag uppfattar av TS första inlägg så är både hon och ridläraren ägare till hästen?

Jag klippte min nordsvensk för första gången när hon var 22. Sedan fick hon klippas de 5 sista åren i sitt liv. Sista året, en gång i månaden. Hon njöt varje gång hon klipptes, det var en abnorm tät, krullig matta som krävde sina slipade skär.
Hon hade cushings syndrom.

Täcke fick hon sen äran att bära. Det var hon inte van vid. :D

*kl*
Jag klipper min ponny ett par gånger om året, pälsen växer även sommartid och hon tappar knappt någon på våren. Hon är 32...nä 33 blir hon ju i natt :idea:. Hon klipptes första gången när hon var 18 och blev tävlingshäst :D

tyvärr är jag inte ägare på hästen ännu, utan är meningen att jag skall ha henne på foder tills jag köper henne. vet dock inte hur mitt liv kommer att se ut till våren då pojkvänn blir klar med studier, ifall vid hamnar på annan ort, känns då oansvarigt att köpa om man inte vet säkert om framtiden, men det om det

hon hotade i princip med att klipp hästen du bara i nästa höst då hon är din, men skyll inte på mig om hon blir sjuk

Tror INTE du behöver oroa dig för att hon ska bli sjuk den dag du bestämmer själv o klipper henne! Lycka till!

hon hotade i princip med att klipp hästen du bara i nästa höst då hon är din, men skyll inte på mig om hon blir sjuk

Förstår inte varför hon skulle bli mer sjuk av att klippas - inte om hon täckas och sköts om väl, som ju hör till och är självklart? Hon kan lika gärna bli sjuk av att bli dyblöt av svett efter ridning om DET inte sköts rätt efteråt... Tror faktiskt att risken är större då!

Min häst (en nsv bruks) klipptes första gången då hon var 15-16år (halvklippning) och hade aldrig helelr haft täcke på sig. Inga problem! Hon fick bättre kondition och mådde bättre av det. Hon klipptes både helt och halvt resten av sitt liv, flera ggr udner vintersäsongen ändra fram till april, tills hon blev 22år gammal och fick avlivas pga spatt.

Ridläraren har bara fått för sig detta, inbillning!

Dessutom är inte en häst på 16år GAMMAL. Möjligen kan fullblod kallas gamla i den åldern men absolut inte sånna här raser... långt ifrån! Lite individuellt, så klart, men generellt sett INTE.
Se min 22-åring ;) - verkar hon gammal?? Klippt och kry o pigg (senare på året blev hon halt av spatt och fick avlivas men det är en annan sak, har inte med detta att göra):
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/DSC02255.jpg

åh, vilken otroligt vacker häst. o så stor skillnad från min. tror det blir nordpolen nästan med den pälsen hon har.

helt seriöst. sätter man handen på halsen hennes sjunker den ner så det blir ett "avtryck"

åh, vilken otroligt vacker häst. o så stor skillnad från min. tror det blir nordpolen nästan med den pälsen hon har.

helt seriöst. sätter man handen på halsen hennes sjunker den ner så det blir ett "avtryck"

Ja, tack, Polly var verkligen en som skiljde sig ur mängden! *saknar såå*

Klart att din har en jättetjock päls när den går utan täcke för det mesta. Det skulle Polly också haft!
Jag klippte henne tidigt på hösten (sep/början på oktober) första gången och sen hade hon täcke på sig dygnet runt (oftast samma täcke inne som ute, byttes bara när det blivit blött igenom).
Bara vanligt termotäcke, inget halstäcke eller nåt. Man ska inte behöva halstäcke även om man klipper hela halsen heller (OM inte hästen är väldigt frusen av sig) men för Pollys del tyckte jag att det räckte gott o väl att klippa halva halsen så jag höll mig till den klippningen. ;)

min gamling e 28 å han rakar vi =9 han sätter sån vinter påls å eftersom vi rider mkt så blir han svettig så jag tror inte de e någon fara alls.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 085
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 271
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka