Är det ett ok pris?

Sv: Är det ett ok pris?

Nu är inte jag någon mattematisk stjärna... Men om du räknar på 2 kr/kg så blir det 600kr /mån om man drar ett snitt på 30 dagar i månaden.

Lägg sen till det arbete som småbalshanteringen innebär. (gäller i viss mån även storbal) Det skall in och det skall staplas och det skall helst täckas av något så det håller sig. Det arbetet brukar inte inackorderingar stå i kö för att få delta i.

Vad du än gör... så räkna inte för lågt på något... Ha marginal uppåt på alla kostnader... Annars kommer du att märka samma sak som jag gjorde när jag hade inackorderingar. Du sponsrar andra människors hästägande med både pengar och tid... Tid som du egentligen vill lägga på dina egna hästar.

Säg att du tar ut 500 kr i månaden för grovfoder. Och så kostar det dig egentligen 600 kr i månaden. Låt oss låtsas att du har 4 st inackorderingar.. Enkel mattematik visar då att du går back med 400 kr i mån.

Mitt tips är att INTE ta ett fast pris för grovfoder. Din foderleverantör kan ju ändra priset uppåt och nedåt beroende på tillgång och skördeår... Har du avtalat ett fast pris för foder med inackorderingarna så kan du sitta i en rävsax om leverantören plötsligt vill höja priset.

Hmmm ja jag upptäckte också min felräkning. ;)

Är det bättre att sätta ett lägre pris och sen får de köpa hö av mig? Så om man vill ha 8 kg så betalar man för det och om man vill ha 15 kg så betalar man för det.

Jag är mest rädd för att de tar mer än de betalar för.

Eftersom det kommer att stå fem hästar på gården så kommer jag att försöka köra storbalar eftersom priset då blir lägre.

Ja så har jag också tänkt faktiskt. Kanske i stort bara någon 100-lapp för boxen och sen får de givetvis betala foder och strö. Jag får fundera hur jag ska göra.

Hmmm ja jag upptäckte också min felräkning. ;)

Är det bättre att sätta ett lägre pris och sen får de köpa hö av mig? Så om man vill ha 8 kg så betalar man för det och om man vill ha 15 kg så betalar man för det.

Jag är mest rädd för att de tar mer än de betalar för.

Eftersom det kommer att stå fem hästar på gården så kommer jag att försöka köra storbalar eftersom priset då blir lägre.

Att var och en betalar för de faktiska antal kg som hästen har i sin foderstat är ju kan ju upplevas som mer rättvist. Likas så om man har en häst som skall ha mer än det som ingår... Svårt bara då kostnaden kommer att bli olika för alla hästarna.

Problemet med att hyresgästerna tar mer än det de betalar för har du ju oavsett om det ingår in priset eller inte. Lösningen på det är ju att du, precis som du skrev i ursprungsinlägget, är att du själv sköter fodringarna. Eller i alla fall packar påsarna till varje häst.

Problem med "svinn" har du ju oavsett om det är småbalat hö eller storbal.

Av de fem hästarna som skall stå uppstallade ... Hur många av dem är dina?

Som sagts i tråden tidigare... Att ha inackorderingar är ingen dans på rosor. Oavssett hur man löser det hela. finns ju alla möjliga varianter. Jag har dock den erfarenheten att det oftast "kostar mer än det smakar"... Dels allt extra jobb som inackorderingarna innebär... samt att hästägare generellt är ovilliga att betala vad det faktiskt kostar att ha häst.

Jag tar inte emot inackorderingar vintertid längre just för allt extra jobb innebär mindre tid för mina egna hästar. Jag tar emot beteshästar på sommarhalvåret.. Men vintertid är det bara mina egna hästar i stallet.

Ja jag har inte heller helt bestämt mig om jag ska ha inackorderingar. Det kan ju vara rätt skönt att sköta stallet precis som man vill utan att någon ska ha ögonen på en hela tiden.

Tre av hästarna är mina egna.

Man tjänar ingenting annat än osämja på att vara billig.
Då drar man till sig folk som inte har råd - och därvid följande problem.
Och tid är också pengar. Räkna åtminstone ut vad din timlön skulle behöva vara m fodring in o utsläpp osv om du skulle behöva intäkten för försörjningen - även om du inte tar ut den så är det bra att ha det i ryggen när du ska sätta priset.

Vad skulle ni ta för detta isf?

Boxplats
5 balar torv i månaden
Stor upplyst ridbana
Stora hagar
Alla fodringar och in-och utsläpp utom när jag behöver hjälp (ett fåtal ggr om året)
Foderautomat i hagen
300 meter till ridhus där det kostar 500 kr i månaden att rida.
Man köper exakt så mycket hö man vill ha direkt av mig.

kl*
Jag ska byta stall nu snart, och i det nya kommer jag betala 1400 för halm, hö och boxhyra+morgonfodringar, ridbana och superfina, stora hagar. Sjukt billigt ;)

Boxplats
5 balar torv i månaden
Stor upplyst ridbana
Stora hagar
Alla fodringar och in-och utsläpp utom när jag behöver hjälp (ett fåtal ggr om året)
Foderautomat i hagen

När jag har haft inackoderingar har jag räknat så här:

1000 kr "kallhyran" dvs vatten, el, försäkring,mm samt fodringar
500 kr In & Utsläpp

Sen har jag skrivit i kontrakten att man kan köpa till tjänster så som mockning, täckesbyte mm. Så att inte de tar för givet att man ska byta täcken, ta av lindor mm. Helgerna har gått på schema.

Har ni hittat gård nu? :)

Tycker jag är helt rätt taktik. En prislista för tjänster utöver det som ingår i hyran. Då blir det inte "jamen det är synd om mig, min häst är sjuk, ska du dessutom ta extra betalt av mig" (vilket jag hört från ett par olika håll i olika stallar när man stått inackorderad).

Då behöver heller inte någon känna sig utnyttjad eller ha dåligt samvete för att fråga. Det är praktiskt att ha en sistatid för beställning av tjänsterna, t ex dagen innan (vissa har annars en förkärlek att ringa 22:30 och meddela att de inte kommer ut innevarande kväll, kan någon gå ut och mocka och packa foder?)

Boxplats
5 balar torv i månaden
Stor upplyst ridbana
Stora hagar
Foderautomat i hagen

500kr/mån för att rida i ridhus :eek: Stämmer verkligen det?? Låter hutlöst dyrt

Japp det stämmer men man kan lösa kort också som gäller ett år och kostar 2500.

Vi betalar 1700.- i månaden och då ingår ut/insläpp, alla fodringar, spån, hö(fri tillgång i hagen + så mkt som hästen behöver i boxen över natten), mockning, täckesbyten, upplyst ridbana, fina ridvägar och ofta även ridsällskap :) Stallägaren kollar dessutom snabbt över hästen och kratsar ur hovarna vid in/utsläpp och hör av sig direkt om det är något.

Vi har "stallhelg" var fjärde helg då vi mockar och städar hela stallet(lät stort men det är bara 4 boxar :P ) men ägaren sköter fortfarande fodringar, in/utsläpp osv om hon är hemma vilken hon brukar vara.

Anledningen till att det är så billigt är för att dom vill att vi ställer upp när dom åker iväg. Dom brukar inte åka så ofta och inte heller mer än 1vecka. När dom åker iväg så är vi 3 "familjer" som delar på skötseln och stallägaren sätter upp ett schema i god tid där vi får skriva upp oss när vi kan. Det funkar super hos oss!

Det måste vara jättesvårt att sätta ett pris! Vi betalar bara 50.- mer nu än när vi stod i ett annat stall där vi skötte allt själv(mocka, köpa spån/hö osv) + hjälptes åt med in/utsläpp.

Priset beror ju mycket på vad som finns i närheten och vad som ingår :)

Det var billigt. Som andra också har påpekat så vill jag faktiskt inte jobba gratis för att någon annan ska ha häst. :)

Jag betalar 2500 kr kallhyra, sedan ca 1150 kr för 12 kg hösilage, med strö inräknat landar min stallhyra på drygt 4300 i månaden exklusive kraftfoder. Då står jag söder om Stockholm med eget ridhus och ridbana men med helkollektiv... Usch för att bo här....

Som jämförelse så betalar jag just nu 3200 kr i månaden för fri tillgång hösilage, alla in- och utsläpp samt alla fodringar utom kvällsfodringar (som ligger på schema fördelat på oss typ 35 hyresgäster). Tillgång till ridhus, ridbana och skrittmaskin samt möjlighet att köpa till mockning, täckesbyten, lindor på/av o.s.v. En del kollektivt arbete i form av städområden, städdag osv.

Jag kommer om en knapp månad flytta till ett mindre stall med bara tio hästar där jag kommer betala 2500 kr i kallhyra för alla utsläpp, alla fodringar, tillgång till ridhus och ridbana och täckesbyten. Intag av sin egen häst sköter man själv. Ingen möjlighet att köpa extra tjänster. Ingen städning eller annat liknande ansvar att sköta.

Båda stallen ligger på Hisingen i Göteborg, det senare tämligen ocentralt då det ligger en mil typ från närmsta busshållplats.

Boxplats
5 balar torv i månaden
Stor upplyst ridbana
Stora hagar
Foderautomat i hagen

Jag bor ju i Örebro och jag tror ändå hyrorna här är rätt bra i pris. Jag hade nog kunnat tänka mig betala runt 1800 kr.

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 060
Senast: fio
·
Äldre Jag tycker det är kul att pyssla med mat, mackor och smörgåstårtor, och anser själv att jag är helt ok ( och kanske lite bättre än så)...
Svar
13
· Visningar
5 156
Senast: GotAsecret
·
Hästmänniskan Från november månad fick jag hem en häst till vårat stall pga osämja i ett annat stall där jag även själv red 2 hästar. Tjejen till...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 244
Senast: Jettan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 528
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst