Sv: Är det ett ok pris?
Hmmm ja jag upptäckte också min felräkning.
Är det bättre att sätta ett lägre pris och sen får de köpa hö av mig? Så om man vill ha 8 kg så betalar man för det och om man vill ha 15 kg så betalar man för det.
Jag är mest rädd för att de tar mer än de betalar för.
Eftersom det kommer att stå fem hästar på gården så kommer jag att försöka köra storbalar eftersom priset då blir lägre.
Nu är inte jag någon mattematisk stjärna... Men om du räknar på 2 kr/kg så blir det 600kr /mån om man drar ett snitt på 30 dagar i månaden.
Lägg sen till det arbete som småbalshanteringen innebär. (gäller i viss mån även storbal) Det skall in och det skall staplas och det skall helst täckas av något så det håller sig. Det arbetet brukar inte inackorderingar stå i kö för att få delta i.
Vad du än gör... så räkna inte för lågt på något... Ha marginal uppåt på alla kostnader... Annars kommer du att märka samma sak som jag gjorde när jag hade inackorderingar. Du sponsrar andra människors hästägande med både pengar och tid... Tid som du egentligen vill lägga på dina egna hästar.
Säg att du tar ut 500 kr i månaden för grovfoder. Och så kostar det dig egentligen 600 kr i månaden. Låt oss låtsas att du har 4 st inackorderingar.. Enkel mattematik visar då att du går back med 400 kr i mån.
Mitt tips är att INTE ta ett fast pris för grovfoder. Din foderleverantör kan ju ändra priset uppåt och nedåt beroende på tillgång och skördeår... Har du avtalat ett fast pris för foder med inackorderingarna så kan du sitta i en rävsax om leverantören plötsligt vill höja priset.
Hmmm ja jag upptäckte också min felräkning.
Är det bättre att sätta ett lägre pris och sen får de köpa hö av mig? Så om man vill ha 8 kg så betalar man för det och om man vill ha 15 kg så betalar man för det.
Jag är mest rädd för att de tar mer än de betalar för.
Eftersom det kommer att stå fem hästar på gården så kommer jag att försöka köra storbalar eftersom priset då blir lägre.