Är det ett ok pris?

Sv: Är det ett ok pris?

Jag betalar i kallhyra 1000:-,då ingår saltsten,kollamasken 2grr/år och ev avmaskning om det behövs,fri tillgång på spån,ridbana, utsläpp,lunchfodring och insläpp under veckorna,på helgerna delar vi på ut och insläpp,blir ett pass i månaden per häst.

Man kan köpa till täckeshantering för 100:- månaden.

Vi betalar 2,50:- kg per hö.

Kraftfoder fixar vi själva.

Man kan även köpa mockning för 50:-/dag om man inte kan/vill åka ut.

När stallägaren åker bort så ska vi i stallet hjälpas åt,vilket stallägaren sätter upp oss på schemalagda pass,dom som inte kan får byta med varandra,men vi har iallafall ett grundschema att gå efter.

Har 3 ridhus minst innom 1,5 mil,men man måste alltså lasta häst för att åka,inget man kan rida till.

Vi betalade nyss stallhyran,1700:-,då är det allt utom kraftfoder. Behöver inte göra mer än att åka dit när jag vill på dagen och mocka och ta hand om hästen,samt ett utsläpp på en Lördag.

Jag uppfattar inte riktigt vad du bor, men det har ju betydelse. Tycker det låter rimligt annars, men visst är det så som många skriver att arbetet man lägger får man inte betalt för.

Jag upplever att det är svårt att få ut vad det verkligen kostar, likaså att hitta foder till hyfsat pris om man inte har eget.

Min hyresgäst (har valt att ha bara en för jag vill inte ha jobbet och slitaget), betalar 1700/mån och då ingår kallhyra, stor box i nytt stall med bra luft, varm sadelkammare, varmt vatten, spolspilta, mycket bra ridbana, stora kuperade hagar, in- och utsläpp alla dagar, fri tillgång hösilage, alla fodringar men hon blandar själv mat och packar hö till morgon och kväll. Kraftfoder köper hon själv. Spån köper hon av oss. Mockar gör hon själv.

Är jag borta någon dag sköter hon mina hästar och vise versa. Om jag är borta nån längre tid betalar jag henne för att ta hand om allt i stallet, men det händer mycket sällan. Fungerar väldigt smidigt med denna hyresgäst, men har haft problem tidigare och då är det verkligen inte värt det.

Min erfarenhet är att skriva mycket tydligt kontrakt och gå igenom allt noga innan hyresgästen flyttar in. Har inte gjort det själv alla gånger, och råkat illa ut :crazy:

Jag bor mellan Kristianstad och Lund, men inte nära någon stad utan lite avsides, vilket påverkar priset skulle jag tro. Bor du nära Malmö men ändå har bra stall, hagar, ridbana osv skulle jag tro att du kan ta ganska mycket mer betalt än vad jag gör.

Jag stod innan i ett stall kring Vellinge, jättebra ridbana m hinder. Ridavstånd till ridhus (som iofs inte var speciellt tillgängligt) 5-10min köravstånd till flera ridhus. Jag betalde 1200:- i stallhyra. De tog alla pass men jag hjälpte till när de inte kunde och eller reste bort (tillsammans med ngn annan så jag gjorde verkligen inte allt! utan tex bara insläpp och kvällfodring)

Där jag står nu betalar jag 2500:- inkl strö 6 säckar halmpellets, hösilage (12kg). In/ut ingår vardagar, rullande schema helg. Det är skrittavstånd till ridhus och ridbana.

Så ja, det är absolut rimligt att ta betalt det du räknat på.

Senast ändrad:

Jag betalar 1700:- i månaden för in/utsläpp, alla fodringar, hösilage, halm o kraftfoder.
Täckesbyten, dem fixar i ordning allt foder, fixar vatten i hagarna osv. Så vi behöver bara åka dit o ta hand om hästen.
Vi har ridbana, som underhålls med harvning, dem saltar nu på vintern, där är hindermaterial. (20*60)
Det bästa av allt, är att vi har milslånga uteridmöjligheter med max 3 bilar under tiden ;)

Men det är samma där, när dem vill/behöver åka iväg, så är vi 3 som delar på alla sysslorna.
Detta händer sällan.

Där jag står med min häst ligger stallhyran på 1250kr i månaden, och det som ingår då är: Stora fina hagar, ridbana, alla fodringar och in/utsläpp, på/av med täcken. :laugh:

Vi har rullande helgschema och eftersom det står ca 10 hästar i stallet är det inte ofta man har helgen, och då har man endast en dag. Det man gör då är att morgonfodra, utsläpp och lunchfodra.

Vi köper hö av stallägaren, min äter ca 10kg om dagen och det blir typ 700kr månaden. :laugh:

Det var billigt. Som andra också har påpekat så vill jag faktiskt inte jobba gratis för att någon annan ska ha häst. :)

Nä, men kruxet är att det finns så mycket stall i närheten att det är ganska enkelt att flytta om man inte vill betala dem pengarna. Dessutom en del fullskötselstall med ridhus osv utan orimlig stallhyra.

Jag står själv i ett mindre stall med väldigt bra ridvägar i området (för att vara Malmö) och betalar såklart gärna för det. Det ingår halm, ensilage, in- och utsläpp varje dag, ridbana med lite hinder finns på gården, 2500:- vitt. Dock ganska trista hagar och jag vill gärna ha hästen på lösdrift så jag letar så smått.

Ska du kunna ta betalt får du ha ett stall i bra skick, ridbana och helst ridhus och kunna erbjuda ganska hög service. Själv tycker jag du ska satsa på bra, välordnad lösdrift eller active stable som inte finns i området, men det är väldigt stor efterfrågan märker jag.

Absolut ingen lösdrift. ;)
Jag måste inte hyra ut en box men det hade varit kul med någon mer i stallet.
Jag funderar också på att man ska ta 2500 inklusive allt utom kraftfoder men det känns vanskligt om hö- och torvpriserna går upp.
Bättre att ta 1000 i grundavgift och sen kan de köpa det andra genom mig till självkostnadspris.

Ah, kom igen, lösdrift! Jag flyttar in direkt, och jag är en bra hyresgäst som betalar i tid och gör vad jag ska;)

Hahaha...du kan få ha din lösdrift om du bygger den själv och nöjer dig med 2000 kvm hage. ;)

Hmm... Om du hårdgör så okej;)

Nä, men tillbaka till allvaret, har du hittat någon gård?

Det vet jag! Jag skulle jättegärna vilja veta vilka ställen runt Malmö som har de priser du beskriver, med ridhus, med service och hö & spån ingår.
Jag bor själv i Malmö, har stått uppstallad på flera olika anläggningar runt Malmö/Vellinge/Höllviken och även tittat på flera stall mot Skurup och ut åt det hållet, samt norrut. Men ingenstans har jag hittat ett stall med ridhus och service, som inte kostar minst 4000 kr/mån.... Så tips mottages tacksamt! :)

Nä, men kruxet är att det finns så mycket stall i närheten att det är ganska enkelt att flytta om man inte vill betala dem pengarna. Dessutom en del fullskötselstall med ridhus osv utan orimlig stallhyra.

Jag står själv i ett mindre stall med väldigt bra ridvägar i området (för att vara Malmö) och betalar såklart gärna för det. Det ingår halm, ensilage, in- och utsläpp varje dag, ridbana med lite hinder finns på gården, 2500:- vitt. Dock ganska trista hagar och jag vill gärna ha hästen på lösdrift så jag letar så smått.

Ska du kunna ta betalt får du ha ett stall i bra skick, ridbana och helst ridhus och kunna erbjuda ganska hög service. Själv tycker jag du ska satsa på bra, välordnad lösdrift eller active stable som inte finns i området, men det är väldigt stor efterfrågan märker jag.

Vad ar active stable?? *nyfiken*

Google är din vän, det finns på lite olika ställen men är inte jättevanligt än så länge.
---

Active Stable är en form av lösdrift som även passar utmärkt för ridhästar. Genom automatiskt utfodring kan vi anpassa fodergivorna för varje enkskild häst och det behöver dessutom inte bli bråk runt fodringarna. När Active Stable är klart kommer vi har fyra automatiska höstationer och en kraftfoderstation. Hästarna kommer få ett halsband med ett chip i runt halsen. När de går in i en höstation känner den av vilken häst det är, när den åt sist och hur mycket foder den ska ha. Hästarna står skyddade när de äter och kan inte störas av andra hästar.
---
http://www.stallhavang.se/stallet/active_stable.htm

Det vet jag! Jag skulle jättegärna vilja veta vilka ställen runt Malmö som har de priser du beskriver, med ridhus, med service och hö & spån ingår.
Jag bor själv i Malmö, har stått uppstallad på flera olika anläggningar runt Malmö/Vellinge/Höllviken och även tittat på flera stall mot Skurup och ut åt det hållet, samt norrut. Men ingenstans har jag hittat ett stall med ridhus och service, som inte kostar minst 4000 kr/mån.... Så tips mottages tacksamt! :)

Har funnits många men som sagt majoriteten har slutat hyra ut då det inte är lönt att ha jobbet när de inte får vettigt betalt för det, flera av dem har istället hyrt ut hela stallar till tävlingsryttare istället för att ta in enstaka hyresgäster.

Ut mot skurup (bor själv här ute) är det ännu billigare men här omkring finns nog inte ett enda större ställe med ridhus som fortfarande tar enstaka hyresgäster utan alla har gått över till att hyra ut sina stallar till tävlingsryttare med många hästar istället. Häromkring vet jag exakt vad hyrorna låg på innan de började hyra ut hela istället och de låg alla mellan 2.300-2.700 och då hade de ändå inte fulla stallar. En försökte ta 2.900 och fick inte en enda hyresgäst.......

För övrigt har vänner ner mot Höllviken tagit 2.700 i många år nu hyr inte de heller ut längre, hörde precis att nytt ställe där nere tar 3200 för riktigt fina stall så särskilt svårt lär det inte vara att hitta om man kollar de ställen som finns.

För övrigt har vänner ner mot Höllviken tagit 2.700 i många år nu hyr inte de heller ut längre, hörde precis att nytt ställe där nere tar 3200 för riktigt fina stall så särskilt svårt lär det inte vara att hitta om man kollar de ställen som finns.

Jag bor själv vid Höllviken och här finns inget stall med nya stallar som tar 3200.

Står i närheten av Dagstorpanläggningen i Hofterup. Årskort kostar 1850 om man jobbar 5 dagar. Finns allt från 2 ridhus till 2 utomhus dressyrbanor, 1 grus hoppbana och en gräs hoppbana + terrängbana.

Vad jag hör på folk så verkar man hamna runt 2500 i mån för box, strö, hö, kraftfoder, bra/ok hagar, in o utsläpp, fodringar osv. dvs allt utom mockning.

Jag "bor" lite längre ifrån än de flesta, å andra sidan jobbar de hemifrån där jag står vilket jag uppskattar mycket (inga problem med fodring och uppsikt under dagen plus de är urtrevliga och kan häst).

Vi tar stallet när de åker bort och om vi är där när det är dags t.ex. för insläpp/fodring osv.

Grunden inkluderar halm, vi köper hö ihop (som vi delar upp efter ungefärlig åtgång/häst) och kraftfoder/mineraler själva.

Du har ingen arbetskostnad i kalkylen. 3,50-4 kr/minut är det senaste jag hört att man ska räkna med. Tänk även på att inte bara fodring och in och utsläpp ska betalas utan även hag- och stallfix och annat som inte görs dagligen.

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 060
Senast: fio
·
Äldre Jag tycker det är kul att pyssla med mat, mackor och smörgåstårtor, och anser själv att jag är helt ok ( och kanske lite bättre än så)...
Svar
13
· Visningar
5 156
Senast: GotAsecret
·
Hästmänniskan Från november månad fick jag hem en häst till vårat stall pga osämja i ett annat stall där jag även själv red 2 hästar. Tjejen till...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 244
Senast: Jettan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 528
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?