Är det ett ok pris?

Narcissa

Trådstartare
Jag sitter och räknar väldigt mycket på väldigt många olika saker just nu och just nu kollar jag över detta med inackorderingar lite. Vad anser ni om detta och verkar det rimligt?
Skulle detta kunna vara rimligt beräknat?
Kallhyra 1000 kr
10 kg hö 500 kr
Torv 5 balar i månaden a 80 kr= 400 kr
Dvs att den totala kostnaden för hyresgästen skulle vara 1900-2000 kr i månaden?
Är det då rimligt att ställa som krav att jag tar alla utfodringar och in- och utsläpp men att hyresgästerna måste ställa upp när jag är bortrest?

Sv: Är det ett ok pris?

Det tycker jag låter rimligt. Tror många är beredda att betala bara dom får servicen. Finns det ridbana el ridhus som ingår?
själv betalar jag per mån:
500kr stallhyra (box,kallvatten och hagar ingår)
500kr hösilage 10 kg/dag
100kr spån(extremt billigt pga kontakter)

vi är 7 i stallet som delar på 4 fodringar om dagen. så ca 4 pass i veckan. finns ingen bana el ridhus

Tack för svaret.
Ridbana ska ingå och givetvis bra hagar mm. Kraftfoder vill jag att de köper själva. Lägger kanske på någon 100-lapp för containertömning mm men jag tycker ändå att det är ett bra pris.

Beror nog lite på vart du bor bla. och vad det finns för ridmöjligheter.
Såg nu att ridbana ingick..

Själv betalar jag 2200 för stall med ridhus, utsläpp och 9 kg hösilage/dag+ 1 spånbal i veckan.

Jag bor i sydvästra Skåne så här är allt dyrt. ;)

Tvärtom skulle jag vilja säga jämfört med alla andra lika "tätbefolkade" områden.

Titta på vad uppstallning kostar runt göteborg tex så inser du att skåne ligger väldigt lågt i priserna, troligen pga att det finns så enormt mkt anläggningar här nere dock har ju väldigt många slutat att ta in inackoderingar just för att det inte ens går att kostnadstäcka med dagens priser på foder.

Är det då rimligt att ställa som krav att jag tar alla utfodringar och in- och utsläpp men att hyresgästerna måste ställa upp när jag är bortrest?

Om du sköter allt bör du ta lite för skötseln med. Sen kan du inte räkna med att folk kan när du reser bort och allt sköts. Då är det bättre ha nån du kan ge pengar till som sköter det när du är borta.

Sett såna planer gå i stöpen för folk.. ofta!

Hyfsat rimligt, inte under 2000 kr/månad för stor häst skulle jag ta. Om du tar den summan hela året rakt av dvs, ska du dra av under sommarmånaderna bör du gå upp mot 3000kr/månad snarare.

Tack för svaren. 3000 i månaden känns mycket eftersom jag inte har eget ridhus och de måste köpa ridhuskort om de vill.

Jag tror ändå att jag kommer att lägga priset på 2100 i månaden.

Gylle- Jo nära Malmö och Lund så kostar det ganska mycket.

Jag reser bort ytterst sällan och då är det någon helg här och var. Tänkte att man kunde ha det så istället för stalltjänster. Eller tror ni att det blir svårt?

Tack för svaren. 3000 i månaden känns mycket eftersom jag inte har eget ridhus och de måste köpa ridhuskort om de vill.

Jag tror ändå att jag kommer att lägga priset på 2100 i månaden.

Gylle- Jo nära Malmö och Lund så kostar det ganska mycket.

Inte jämfört med vad det kostar i andra delar av landet, inte ens ställena med ridhus lyckas få 3000 i månaden likvärdiga ställen tex runt göteborg kostar ca 2000 mer i månaden.
Sen att vi som alltid har hållit till här nere tycker att det blir dyrt nära städerna är ju en sak men det är ju för att ingen kan ta någonting alls betalt knappt en bit ut från städerna och mer eller mindre skänker bort stall och arbete om de vill ha inackoderingar.

Blir ju lite missvisande när man frågar om prisnivå om man då säger att det ligger på hög nivå här för det gör det inte.
Vet några som slutat ta inackoderingar nära malmö/lund för det går icke att få ut mer än 2.500 även om det finns ridhus och fina hagar och för den summan är det inte lönt att ha bryet och slitaget att ha inackoderingar så de har slutat. Idag skall helst alla tjänster såsom täckesbyte o dyl ingå men betala för det vill ingen, naturligtvis skall det vara varmvatten och tvättmaskin odyl men samma sak där det får inte kosta något extra.

Räknade lite på grovfoderpriset.... Här omkring där jag bor så får man betala minst 2.50kr/kg Alltså är det foderpriset du räknat på väldigt billigt. Har du så pass billigt grovfoder?
Tar du eget grovfoder eller får du hemkört/hämta?

Sen vet jag av erfarenhet att det blir mer jobb än man räknat med när man har inackorderingar. Jag skulle inte skämmas för lägga på några hundralappar för arbete, slitage, hagmaterial, el, m.m

Att du sköter det dagliga är ju något som de får acceptera. Och precis som någon annan skrev så skulle jag rekommendera att du har en utpekad person som tar över när du skall bort. Mot ersättning förstås.

Nja det stämmer inte. Jag har haft mina hästar inackorderade alla år och ett stall med ridhus mm kostar en bra bit över 3000, snarare 4000. Kanske inte är så där nere där du bor.

Hmmm..ok. Jag har köpt in hö till en av mina hästar och det kostade 1,30 kg i storbal då. I småbalar blir det absolut dyrare. Jag har räknat 2 kr/kg och 10 kg om dagen.

Nja det stämmer inte. Jag har haft mina hästar inackorderade alla år och ett stall med ridhus mm kostar en bra bit över 3000, snarare 4000. Kanske inte är så där nere där du bor.

Hur har du lyckats hitta någon som är så dyr ? Vet ingen runt Malmö som ligger så högt i alla fall eller neråt den dyra hörnan av sydvästskåne där jag är uppväxt i alla fall.
Hörde så sent som häromdagen om en med nybyggd anläggning som försökt ta 3200 och det var segt att hyra ut trots att den ligger helt rätt till med mkt fina stallar med stora boxar och nytt ridhus med bra underlag, fullservice inkl allt.

Jag har bara stått i stallar som kostar över 3000 om de har ridhus. Nu har jag en av hästarna i ett stall som tar en bra bit över 3000 och det är inget lyxstall direkt.

Hmmm..ok. Jag har köpt in hö till en av mina hästar och det kostade 1,30 kg i storbal då. I småbalar blir det absolut dyrare. Jag har räknat 2 kr/kg och 10 kg om dagen.

Nu är inte jag någon mattematisk stjärna... Men om du räknar på 2 kr/kg så blir det 600kr /mån om man drar ett snitt på 30 dagar i månaden.

Lägg sen till det arbete som småbalshanteringen innebär. (gäller i viss mån även storbal) Det skall in och det skall staplas och det skall helst täckas av något så det håller sig. Det arbetet brukar inte inackorderingar stå i kö för att få delta i.

Vad du än gör... så räkna inte för lågt på något... Ha marginal uppåt på alla kostnader... Annars kommer du att märka samma sak som jag gjorde när jag hade inackorderingar. Du sponsrar andra människors hästägande med både pengar och tid... Tid som du egentligen vill lägga på dina egna hästar.

Säg att du tar ut 500 kr i månaden för grovfoder. Och så kostar det dig egentligen 600 kr i månaden. Låt oss låtsas att du har 4 st inackorderingar.. Enkel mattematik visar då att du går back med 400 kr i mån.

Mitt tips är att INTE ta ett fast pris för grovfoder. Din foderleverantör kan ju ändra priset uppåt och nedåt beroende på tillgång och skördeår... Har du avtalat ett fast pris för foder med inackorderingarna så kan du sitta i en rävsax om leverantören plötsligt vill höja priset.

Senast ändrad:

Oj ni ligger i lä!

I stockholm tar de allt mellan 3500 oxh 6000kr för stallplats med ridhus och olika faciliteter...

Jag föreslår att du rabatterar (kraftigt) för en person som sedan har ansvaret när du är iväg. Att denna person blir väl informerad om hur åtagandet ser ut.

Av erfarenhet vet jag att när "alla" har samma ansvar är det ingen som kan/vill när det väl kommer till kritan.

Jag tycker det låter extremt billigt men jag vet inte hur priserna ut hos dig. Jag betalar 3600 för ungefär samma tjänster som du skrev.

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 060
Senast: fio
·
Äldre Jag tycker det är kul att pyssla med mat, mackor och smörgåstårtor, och anser själv att jag är helt ok ( och kanske lite bättre än så)...
Svar
13
· Visningar
5 156
Senast: GotAsecret
·
Hästmänniskan Från november månad fick jag hem en häst till vårat stall pga osämja i ett annat stall där jag även själv red 2 hästar. Tjejen till...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 244
Senast: Jettan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 528
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve