Är det en rättighet att ha häst?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Thisiswhy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 440
  • Visningar Visningar 35 523
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

I min värld är inte barn en hobby. Blir illamående av att folk jämför människor med hästar.

Om vi inte ska ha barnbidrag tycker jag inte att vi ska ha socialbidrag till människor som inte kan ta tag i sig själva och ha en vilja om att försörja sig själva.

Jag har ögon och ser hur samhället ser ut och ser hur barn lider och inte får det dom behöver alltid.

Jag tycker att barnen ska få bidraget och att alla dessa pengar ska gå till barnen och det tror jag inte att det gör i ALLA familjer idag. Och det är det som är fel.

Men hur menar du nu? Hur vet du att inte barnbidraget går till barnet? Barn kostar långt mycket mer per månad än vad som ges ut i barnbidrag, nu är det några år sedan jag hade barnbidrag till våra döttrar kostade långt mycket mer än 950 kr per månad.:D Jag lovar.

Nu så fördelades barnbidraget inte alltid precis lika mellan barnen, en månad så krävde den ena lite mer av något och månaden därpå så var det den andra osv.

Jag har ett alldeles pinfärskt exempel på hästar där ägaren förmodligen tycker det är en rättighet att ha häst.
Lever på ruinens brant under misserabla former och detta har under lång tid gått ut över hästägandet, nä, då är det ingen rättighet. Magra, lusiga och tjoho, till på köpet en dräktig.
Man hoppas vederbörande kommer till insikt i detta fall och att vissa av dessa hästar också kan få ett bättre öde.

Har lite svårt att förstå varför en del skaffar fler ungar, hästar, hundvalpar, katter m.m när man inte klarar ta hand om sig själv och sitt egna???
Jag hoppas jag inte anses fördomsfull:cool:.

Fast ibland är det lite tråkigt när man anses som en sämre hästägare för att man inte lägger pengar på equiterapet varannan vecka, köper den dyraste trailern, står i det flottaste stallet med spån till knäna, dyraste specialfodret m.m:crazy:.

Nä, lagom är bäst och att man har ett gott och sunt djurtänk.

Gör ekonomi och psykisk ohälsa att hästens väl och ve blir lidande, då är det ingen rättighet.
Har man däremot marginaler att ändå ha kvar sin häst, Då kan den mycket väl vara ett "stöd" och ge ork att kämpa vidare.

Amen to that:bow::bow:

knapplån

Någon skrev dessutom att samhället inte ska behöva ta hand om t ex barn. Varför ska barnen lida om rötägg till föräldrar valt att sätta dem till världen?

Vi lever i en demokrati, vi har genom våra röster valt att vi vill ha vårt samhälle uppbyggt på ett visst sätt. Vi har valt att ta hand om de svaga i vårt samhälle, det gillar jag.

Återigen - jämför för i helvete inte djur med barn och påstå inte att barn är en hobby, det är ju sinnessjukt:mad:

I min värld är inte barn en hobby. Blir illamående av att folk jämför människor med hästar.

Nej jag håller med dig att barn inte är en hobby, MEN barn eller inte är ett val man gör själv och inget tvång finns på den punkten. Som ansvarig blivande förälder tycker jag nog att man bör sätta sig in i vad det verkligen kostar att skaffa och ha barn, problem som finns idag är just att man inte har förstått hur mycket tid och pengar barn faktiskt kostar. Just pengabiten kan regleras, men aldrig den tid som barn tar i anspråk.

Absolut bör man tänka både och och två gånger innan man sätter barn till världen, du tog inte hand om mina barn så jag vill inte ta hand om dina.;)

Tja, när folk säger "Ja, vi skulle egentligen vilja ah bättre hö men har inte råd", "nu har vi köpt en häst till trots att vi inte har råd" eller folk som ständigt klarar att de har svårt att klara ekonomin och så plötsligt har de köpt häst också då antar jag att de inte har råd, men det kanske är fel?
Men hur ser hästarna ut då? Är dom tunna och ser eländiga ut? Ser dom undernärda ut? För kraftfoder vilket man måste köpa om höt inte räcker till är betydligt dyrare att ge hästen. Jag har egentligen inte heller råd med häst, jag tar mig råd istället, så när folk frågar mig hur jag har råd säger jag att jag egentligen inte har det. Ska jag leva ett normalt liv skulle jag aldrig kunna ha pengar över till en häst.

Självklar löses inte allt av pengar, det förstår vi nog båda två. Men när ex. en ridskola tvingas ge sina hästar dåligt hö och inte har råd att ha sadlar som passar till hästarna p.g.a. folk inte vill betala mer än max 100 :- för en lektion då blir hästarna lidande.
Då kanske ridskolan bör se över verksamheten istället. Alla ridskolor jag gått på har jag betalat minst 150-160kr per lektion och då är det 45-60min och man har varit minst 10 pers i gruppen. Privat betalar jag närmare 400 kr för en lektion, jag har aldrig sett en ridskola som tar 100kr per lektion. Sen så rider jag övht inte mer på ridskolor som inte har helt fräscha hästar med muskler och hull, vilket faktiskt inte många har ens på dom dyra ridskolorna.

Man behöver inte var Einstein för att inse att A kommer inte kunna ta ut många kr/h.
Finns det ens några uppfödare som lever helt på uppfödningen? Ett fåtal möjligtvis annars föder man oftast upp för att man tycker det är kul, inte för att tjäna pengar på det för det vet alla att man inte gör, precis som med hunduppfödning, inget man blir rik på utan det kostar nästan mer än vad man tjänar in.

Självklart blir du inte världens bästa hästägare genom att vara rik. Men en hästägare som har råd att sko/verka sin häst, ge den mat och kontakta vet. vid behov är i alla fall i mina ögon en "bättre" hästägare än den som inte kan det.
Det du beskriver är ju snudd på vanvård om man struntar i det, sköter man inte hästen så ska man inte ha häst hur rik eller fattig man än är. Och det har fortfarande inte med pengarna i sig att göra utan mer på vad det är för människa som äger hästen. Har man så lite känsla att man kan med att strunta i sånna saker så ska man övht inte ha några djur. Man kan inte säga att fattiga inte har råd med sånt till hästen, jag är fattig och har ändå råd att ge min häst det han behöver.

Men är du fattig och inte har råd med häst men ändå har häst då tycker jag du är ute och cyklar. Och om du har pengar så det precis räcker till mat och bostad så finns det inte mycket att prioritera på.

Och jag tror fortfarande det är otroligt få som lever på det sättet att dom knappt har råd med sej själva och i den situationen köper hästar, jag tror faktiskt inte det. Och hamnar man i kriser och är en vettig människa så kan man lösa dom utan att det går ut över hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Grundstommen i vårt samhälle är att föräldrar tar hand om sina barn, i andra kulturer så tar sedan barnen hand om sina föräldrar på gamla dar. Men det är bara glöm och dröm här i Sverige, det är då vi kan lämpa över ansvaret på andra istället när det blir obekvämt.:grin:

Huvudansvaret ligger på föräldrarna, om inte dessa kan ta sitt ansvar så ska samhället ta över ansvaret. Sedan delar vi på skola, sjukvård osv. Men det gör ju även de föräldrar som fortfarande arbetar och betalar skatt.

Jag håller helt med dig om att föräldrarna har ansvar för barnen. Men det finns föräldrar som inte vill eller av olika orsaker inte kan ta hand om barnen. Då tycker jag inte att barnen ska behöva lida för det.

Alla barn är allas barn!

Jag håller med om att man inte sätter barn till världen om man inte har förutsättningar för det. MEN saker kan ju hända i livet som gör att det kan bli tufft ekonomiskt osv och det är i DET man inte kan jämföra barn med hästar.

Självklart finns det barn som far illa.MEN att detta skulle bero på att föräldrarna snor barnbidraget lär det knappast bero på. Att barn inte får vad de behöver har oftast andra orsaker än ekonomiska. Du förstår alltså inte hur mkt ett barn kostar?

jo jag vet att barn kostar men det finns de som tar av barnbidraget för att betala annat än för barnet.

Om vi inte ska ha barnbidrag tycker jag inte att vi ska ha socialbidrag till människor som inte kan ta tag i sig själva och ha en vilja om att försörja sig själva.

Jag har inte sagt att det ska bort utan jag säger att det ska gå till barnet och inte för föräldrarna. Ett eget konto till barnet där alla pengar går oavkortat till barnet.

Men för FAN! Vilken värd lever du i? Barn kostar mer än 1000 kr i månaden! Föräldrar kan inte göra annat för dom pengarna, dom räcker inte ens! Barnbidraget går till barnen!

Men hur ser hästarna ut då? Är dom tunna och ser eländiga ut? Ser dom undernärda ut? För kraftfoder vilket man måste köpa om höt inte räcker till är betydligt dyrare att ge hästen. Jag har egentligen inte heller råd med häst, jag tar mig råd istället, så när folk frågar mig hur jag har råd säger jag att jag egentligen inte har det. Ska jag leva ett normalt liv skulle jag aldrig kunna ha pengar över till en häst.

Ja, hästarna ser ut som skit. Hade de sett ut att må bra ut hade jag ju inte behövt bry mig ett dugg, eller hur?

Då kanske ridskolan bör se över verksamheten istället. Alla ridskolor jag gått på har jag betalat minst 150-160kr per lektion och då är det 45-60min och man har varit minst 10 pers i gruppen. Privat betalar jag närmare 400 kr för en lektion, jag har aldrig sett en ridskola som tar 100kr per lektion. Sen så rider jag övht inte mer på ridskolor som inte har helt fräscha hästar med muskler och hull, vilket faktiskt inte många har ens på dom dyra ridskolorna.

Du verkar ha haft en väldig tur! Grattis :laugh: Men jag har sett flertalet ridskolor där det inte sköts som det ska. Och ja, lektioner som kostar runt hundralappen förekommer, ändå klagar folk.

Finns det ens några uppfödare som lever helt på uppfödningen? Ett fåtal möjligtvis annars föder man oftast upp för att man tycker det är kul, inte för att tjäna pengar på det för det vet alla att man inte gör, precis som med hunduppfödning, inget man blir rik på utan det kostar nästan mer än vad man tjänar in.
Nej, det finns inte många som lever på uppfödning, just för att det är dåligt betalt.

Det du beskriver är ju snudd på vanvård om man struntar i det, sköter man inte hästen så ska man inte ha häst hur rik eller fattig man än är. Och det har fortfarande inte med pengarna i sig att göra utan mer på vad det är för människa som äger hästen. Har man så lite känsla att man kan med att strunta i sånna saker så ska man övht inte ha några djur.
Det kan jag hålla med om men tyvärr finns det något som heter att bli "hemmablind". Har ett ex. på en häst vi tog hand som var snudd på vanvårdad då ägarna inte hade haft råd att verka, avmaska och fodra ordentligt. Efter att vi hade haft denne i några månader kom ägaren och hälsade på sin häst. Då såg h*n hur fin hästen var och först DÅ insåg h*n hur hon behandlat sin häst. Förövrigt är detta en mycket duktig människa som gjorde ett misstag. Skulle du komma till denna gård nu skulle du troligtvis inte tro att det var samma människa och jag känner definitivt inte igen hästen!

jag är fattig och har ändå råd att ge min häst det han behöver.
Förlåt, men jag pratar inte om dig. Om du har råd att ha häst trots att du är fattig (vad är egentligen fattig?) så GRATTIS! Men jag pratar om de som inte har råd med häst men ändå har det. Har man inte råd med de mest basic till sin häst ska man enligt mig inte ha häst.

Och jag tror fortfarande det är otroligt få som lever på det sättet att dom knappt har råd med sej själva och i den situationen köper hästar, jag tror faktiskt inte det. Och hamnar man i kriser och är en vettig människa så kan man lösa dom utan att det går ut över hästen.
Vi har uppenbarligen olika erfarenheter på denna punkten.
Vad är det som säger att det bara är "vettiga människor" som köper hästar?

konstigt då att det är folk på tex lyxfällan som inte har råd med mat till barnen.. då kan inte barnbidraget gå oavkortat till barnen

Självklart kostar barn mer än 950kr/månad eller vad nu barnbidraget är idag, men faktum kvarstår att man får bidrag för något man själv valt att skaffa som i allra högsta grad kan liknas vid en hobby... Vilket jag inte tycker ska behövas, eller borde finnas.

Jag håller med, till viss del. Skillnaderna är väl
1. häst skaffar man alltid frivilligt, barn kan ju komma lite mer oväntat.
2. En häst kan man sälja/avliva.

Men jag håller helt med, i den bästa av världar skulle bara de som har råd skaffa barn. Nu är det ju tyvärr inte så och när barnet väl är satt till världen är det lite sent att vara smart.

Fast i nästan alla fall i lyxfällan mår barnen bra och får mat.
Idioter finns det inom alla grupper. Men folk som inte ger barn mat är en minoritet och därför går det inte att säga att det är så samhället ser ut i dag och syfta på att föräldrar snor barnens pengar.

konstigt då att det är folk på tex lyxfällan som inte har råd med mat till barnen.. då kan inte barnbidraget gå oavkortat till barnen

Du har snöat inne på detta barnbidrag, har det ens fallit dig in att föräldrarna redan har betalat för sina barn att dra ytterligheter som lyxfällan det är då vi pratar om en annan typ av föräldrar/människor. Dessa personer ligger förmodligen mycket nära att få sina barn omhändertagna också, så då blir inget barnbidrag alls.

Mitt liv hade skrumpnat ihop till en torr liten grå dammboll om jag inte hade häst. Jag måste ha det för att leva :D.

Ja just det, lyxfällan representerar alla föräldrar:grin:

Det finns alltid rötägg som utnyttjar systemet, men vi kan ju inte bygga samhället på att alla andra ska lida för det:confused:

Det går inte att säga svart och vitt ang en häst, eller annat djur för den delen. Många gånger kan ett djur hålla uppe en människa. Många är så snabba med att döma någon som är i ekonomisk knipa utan att ens kolla på helheten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 406
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 301
Senast: Edla
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 296
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Starlink
  • Sytråden del 4
  • Facebook har låst kontot

Hund, Katt, Andra Djur