Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har ögon och ser hur samhället ser ut och ser hur barn lider och inte får det dom behöver alltid.
Jag tycker att barnen ska få bidraget och att alla dessa pengar ska gå till barnen och det tror jag inte att det gör i ALLA familjer idag. Och det är det som är fel.
I min värld är inte barn en hobby. Blir illamående av att folk jämför människor med hästar.
Men hur ser hästarna ut då? Är dom tunna och ser eländiga ut? Ser dom undernärda ut? För kraftfoder vilket man måste köpa om höt inte räcker till är betydligt dyrare att ge hästen. Jag har egentligen inte heller råd med häst, jag tar mig råd istället, så när folk frågar mig hur jag har råd säger jag att jag egentligen inte har det. Ska jag leva ett normalt liv skulle jag aldrig kunna ha pengar över till en häst.Tja, när folk säger "Ja, vi skulle egentligen vilja ah bättre hö men har inte råd", "nu har vi köpt en häst till trots att vi inte har råd" eller folk som ständigt klarar att de har svårt att klara ekonomin och så plötsligt har de köpt häst också då antar jag att de inte har råd, men det kanske är fel?
Då kanske ridskolan bör se över verksamheten istället. Alla ridskolor jag gått på har jag betalat minst 150-160kr per lektion och då är det 45-60min och man har varit minst 10 pers i gruppen. Privat betalar jag närmare 400 kr för en lektion, jag har aldrig sett en ridskola som tar 100kr per lektion. Sen så rider jag övht inte mer på ridskolor som inte har helt fräscha hästar med muskler och hull, vilket faktiskt inte många har ens på dom dyra ridskolorna.Självklar löses inte allt av pengar, det förstår vi nog båda två. Men när ex. en ridskola tvingas ge sina hästar dåligt hö och inte har råd att ha sadlar som passar till hästarna p.g.a. folk inte vill betala mer än max 100 :- för en lektion då blir hästarna lidande.
Finns det ens några uppfödare som lever helt på uppfödningen? Ett fåtal möjligtvis annars föder man oftast upp för att man tycker det är kul, inte för att tjäna pengar på det för det vet alla att man inte gör, precis som med hunduppfödning, inget man blir rik på utan det kostar nästan mer än vad man tjänar in.Man behöver inte var Einstein för att inse att A kommer inte kunna ta ut många kr/h.
Det du beskriver är ju snudd på vanvård om man struntar i det, sköter man inte hästen så ska man inte ha häst hur rik eller fattig man än är. Och det har fortfarande inte med pengarna i sig att göra utan mer på vad det är för människa som äger hästen. Har man så lite känsla att man kan med att strunta i sånna saker så ska man övht inte ha några djur. Man kan inte säga att fattiga inte har råd med sånt till hästen, jag är fattig och har ändå råd att ge min häst det han behöver.Självklart blir du inte världens bästa hästägare genom att vara rik. Men en hästägare som har råd att sko/verka sin häst, ge den mat och kontakta vet. vid behov är i alla fall i mina ögon en "bättre" hästägare än den som inte kan det.
Men är du fattig och inte har råd med häst men ändå har häst då tycker jag du är ute och cyklar. Och om du har pengar så det precis räcker till mat och bostad så finns det inte mycket att prioritera på.
Självklart finns det barn som far illa.MEN att detta skulle bero på att föräldrarna snor barnbidraget lär det knappast bero på. Att barn inte får vad de behöver har oftast andra orsaker än ekonomiska. Du förstår alltså inte hur mkt ett barn kostar?
Om vi inte ska ha barnbidrag tycker jag inte att vi ska ha socialbidrag till människor som inte kan ta tag i sig själva och ha en vilja om att försörja sig själva.
Självklart kostar barn mer än 950kr/månad eller vad nu barnbidraget är idag, men faktum kvarstår att man får bidrag för något man själv valt att skaffa som i allra högsta grad kan liknas vid en hobby... Vilket jag inte tycker ska behövas, eller borde finnas.
konstigt då att det är folk på tex lyxfällan som inte har råd med mat till barnen.. då kan inte barnbidraget gå oavkortat till barnen