Är det en rättighet att ha häst?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Thisiswhy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 440
  • Visningar Visningar 35 523
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Det går inte att säga svart och vitt ang en häst, eller annat djur för den delen. Många gånger kan ett djur hålla uppe en människa. Många är så snabba med att döma någon som är i ekonomisk knipa utan att ens kolla på helheten.

Fast ofta så räddar ju försäljningen av hästen personen från den ekonomiska knipan, och det kan hjälpa människan att komma upp på ytan igen.

Så många fokuserar på att de i ekonomisk knipa måste behålla hästen för att må bra, och tänker inte på att de kan börja må bättre om de kommer ur den ekonomiska knipan.

Det kanske är ur den synvinkeln man måste se på helheten.

Jag med, jag skulle prioritera ner det mesta för att behålla dom. Skulle bo billigt, äta billigt, sälja bilen och ta bussen (eller cykeln). Lappa och laga kläder. Slutat röka har jag redan gjort ENBART för att ha råd att ha häst. Jag rökte för lika mycket som min häst kostar varje månad, nu köper jag hö för pengarna istället och rider, mkt bättre för hälsan.

Precis. Skulle det krävas att jag gav upp allt som inte var "livsnödvändigt" skulle jag göra det, hellre häst än det där lilla extra, hästen är ju min guldkant på tillvaron och inte alls lika med biobesök, "lite dyrare" mat eller liknande.

Förstår inte alls hur du kan tycka det är "barnsligt och lågt". Tycker snarare det tyder på enorm omognad och naivitet att inte se likheterna i ansvar och kostnader.

"...när barnet är fött är det en egen individ i samhället som vi ska ta hand om."

Det här gör mig oxå förbannad. Om du väljer att sätta ett barn till värden, vilket du gör för din egen vinnigs skull, för barnet väljer inte att födas, det är du som väljer att föda det, så får du stå för konsekvenserna av ditt val, det ska inte samhället göra. Jag har lika lite lust att betala skatt för att du ska kunna ha ett barn du inte har råd med, som jag har för att betala kriminellas datorer i fängelserna. Det är ditt ansvar som föräldrer att kunna ta hand om det barn du valt att föda, ingen annans. Föräldrar som lägger ansvaret på samhället, lärare osv osv är om någon otroligt omogna och ansvarslösa.

Hur är det med din lust att betala skatt för att alla som har råd att hålla sina barn och trots det får barnbidrag?

Naturligtvis ska lärare ta ansvar för barnen, hur tänker du här?

Hur tänker du ifrågan om föräldrar som har råd men lite tid för sina barn då? Är de bättre föräldrar eller tror du att många av dessa barn kommer belasta samhället för eller senare pga av sin kärlekslösa uppväxt med saknade föräldrar?

Vad är din lösning på det problem du blir så upprörd över?
Vilka ska få tillåtelse att skaffa barn och hur ska det regleras och vilka kontroller bör göras?

Självklart kostar barn mer än 950kr/månad eller vad nu barnbidraget är idag, men faktum kvarstår att man får bidrag för något man själv valt att skaffa som i allra högsta grad kan liknas vid en hobby... Vilket jag inte tycker ska behövas, eller borde finnas.

Oj, jag har då aldrig kännt mig som att mina föräldrar hade mig som en hobby och därför skaffade mig?

Barnbidraget är på 1050 kr per månad.
Och ges till alla som har barn i sin vård oavsett ekonomisk situation.

Idag finns väldigt många olika bidrag till saker man sjäv valt att skaffa, Eu bidrag till jorbruk, starta eget, studier, idrott etc..
Tycker du alla bidrag ska bort eller är det barnen och deras föräldrar som är roten till allt det onda?

Självklart kostar barn mer än 950kr/månad eller vad nu barnbidraget är idag, men faktum kvarstår att man får bidrag för något man själv valt att skaffa som i allra högsta grad kan liknas vid en hobby... Vilket jag inte tycker ska behövas, eller borde finnas.

Fast nu tänkte du väl inte hela vägen?

Varför skaffade dina föräldrar dig då?

Jo för att de VILL ha barn.

Varför skaffar vi en häst?

Jo för att vi vill ha en häst.

Blir man gravid kan man ta bort det, det finns INGENTING som säger att man MÅSTE föda barnet.

Det finns INGENTING som säger att man måste ha en häst.

Människor är också djur.

Man skaffar barn av egen fri vilja, för man måste inte skaffa barn.
Skaffar man barn ska man ha råd att försörja det utan bidrag, skaffar man en häst ska man ha råd att försörja denne utan bidrag.

Om jag fick bestämma skulle man själv få välja vad sin skatt skulle gå till.
Tex att 1 gång om året får man bestämma hur stor del av sin skatt som ska gå till olika områden som skola, vård/omsorg, polis, brandkår osv.
Då skulle det ju tydligt synas VAD människor vill satsa sina skattepengar på och vad vi vill bidra med till vem/vilka.

Då har alltså inte folk rätt att leva som behöver tex socialbidrag? Inga bidrag till ngn?

Blir man gravid kan man ta bort det, det finns INGENTING som säger att man MÅSTE föda barnet.

Människor är också djur.

Skaffar man barn ska man ha råd att försörja det utan bidrag, skaffar man en häst ska man ha råd att försörja denne utan bidrag.

Tex att 1 gång om året får man bestämma hur stor del av sin skatt som ska gå till olika områden som skola, vård/omsorg, polis, brandkår osv.
Då skulle det ju tydligt synas VAD människor vill satsa sina skattepengar på och vad vi vill bidra med till vem/vilka.

Du är medveten om att barn skaffar man inte som man skaffar häst va?
Det är en liten annorlunda procedur för att bli med barn och ibland är det ett medvetet val och ibland sker det oplanerat.

Människor är djur ja och precis som alla andra djur så ligger det i instinkten att skaffa barn, just för mänsklighetens fortlevnad.
Det är inte riktigt jämnförbart att vilja skaffa barn och vilja skaffa häst.

Hur tycker du de föräldrar som mycket väl hade råd att skaffa barn och sen drabbades av tex sjukdom och fick sämre ekonomi, ska dessa tvingas adoptera bort barnen, sälja dem eller ska både föräldrar och barn avlivas som vi gör med andra djurslag?

Förhoppnisngsvis så tänker inte alla lika egoistiskt som du, utan de flesta skulle satsa sina skattepengar på framtiden och barnen.

Jag tror de flesta som tänker till lite är för ett samhälle där alla ha lika värde, där vi jobbar mot hemlöshet och fattigdom och faktiskt inte har slumkvarter med skjul och människor som dör hemma för de inte har råd med sjukvård, barn som svälter ihjäl pga av att föräldrarna förlorade jobbet...

Då har alltså inte folk rätt att leva som behöver tex socialbidrag? Inga bidrag till ngn?

Men ska man skratta eller gråta? Socialbidrag kan ju aldrig vara ett självändamål utan mer som en hjälp i nödens stund, eller hur.

Du är medveten om att barn skaffar man inte som man skaffar häst va?
Det är en liten annorlunda procedur för att bli med barn och ibland är det ett medvetet val och ibland sker det oplanerat.

Människor är djur ja och precis som alla andra djur så ligger det i instinkten att skaffa barn, just för mänsklighetens fortlevnad.
Det är inte riktigt jämnförbart att vilja skaffa barn och vilja skaffa häst.

Hur tycker du de föräldrar som mycket väl hade råd att skaffa barn och sen drabbades av tex sjukdom och fick sämre ekonomi, ska dessa tvingas adoptera bort barnen, sälja dem eller ska både föräldrar och barn avlivas som vi gör med andra djurslag?

Förhoppnisngsvis så tänker inte alla lika egoistiskt som du, utan de flesta skulle satsa sina skattepengar på framtiden och barnen.

Jag tror de flesta som tänker till lite är för ett samhälle där alla ha lika värde, där vi jobbar mot hemlöshet och fattigdom och faktiskt inte har slumkvarter med skjul och människor som dör hemma för de inte har råd med sjukvård, barn som svälter ihjäl pga av att föräldrarna förlorade jobbet...

Jag köper inte en häst om jag inte har råd och jag skaffar inte heller barn om jag inte har råd.

Det är ALLTID ens eget val att välja att sätta ett barn till världen eller ej, det kan du då inte beskylla någon annan för!

Om jag blir med barn och inte har råd att försörja det så tas det bort innan det gått för långt.
Det kan man faktiskt göra och det tycker jag är att ta ansvar för både barnet och sina medmänniskor, varför ska jag och andra betala för att någon annan är rent av oansvarig?

Nej jag säger inte att man ska sälja eller avliva barnen då får man sälja allt man äger och har.

Jag föraktar inte heller människor som blir sjuka, det är faktiskt en av få grupper jag skulle se till att mina skattepengar hamnar hos om jag skulle få välja själv.
Sjuka människor ska få hjälp, däremot inte alla "sjuka" som faktiskt kan jobba mer eller mindre.

Dock ser jag inte varför man ska rädda människoliv till varje pris det tycker jag faktiskt är fel.

Då har jag ändå jobbat inom vården i många år och tycker om människor och vill såklart att alla ska ha det så bra som möjligt.
Dock tycker jag ändå att man ibland ska ge sig vad gäller behnadlingar mm precis som man gör med djur.

Jag är inte ett dugg ego, däremot tycker jag att människor ska TÄNKA INNAN de handlar och gör saker.
Idag behöver man då inte ta ansvar för något, man kan skaffa barn har man inte råd får samhället betala osv.
DET ÄR FEL och det går inte att komma ifrån i mina ögon iaf.

Är du seriös? Hur många känner du som frivilligt blir arbetslösa eller sjukpensionärer? Socialbidrag handlar om akut hjälp för en livssituation som inte är planerad, till skillnad från barnbidrag, tex.

Människor är också djur.

Så du tycker alltså att fattiga människor skall tvingas att begå abort? Vem skall bestämma vem som är tillräckligt rik för att ha råd att skaffa barn? Du? Var skall gränsen gå för att man skall få skaffa barn? Om man blir gravid och sedan arbetslös skall man då tvingas utföra en abort? Vem skall tvinga kvinnan att göra detta? Du?

Det är ju rena Hitlerfasoner det här ju. Skall vi skicka de olydiga färäldrarna som skaffar barn fast de inte har råd till läger där de programeras om så att de blir bra och lydiga föräldrar igen? Eller rättare sagt de är ju inte föräldrar längre för antingen har man tagit barnen ifrån dom och/eller tvingat kvinnan att utföra abort. För säkerhets skull så har man också tvångsteriliserat personerna så att inte samma misstag upprepas.

För er som har lyckats glömma detta så är faktiskt vårat samhälle beroende av barn. Barnbidraget kom en gång i tiden som ett försök att utjämna samhällsklyftorna. En av anledningarna till att alla får barnbidrag är för att ingen skall kunna pekas ut som fattig.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Istället för att gnälla på barnbidraget så borde alla vara stolta att här i Sverige så är ingen tvungen att välja bort sina barn för att man inte är rik. Man är inte tvungen att sälja sin åtta åriga dotter till en bordell för att få pengar så att man har råd att köpa mat till sina andra barn.

Att klasssamhället i Sverige är så pass obetydligt att alla faktiskt kan skaffa barn även om man inte tjänar miljoner.

Att det faktiskt finns ett samhälle som griper in och tar hand om barnen när föräldrarna inte kan.

Vad skulle hända om väldigt få personer skaffade barn? Jo det skulle bla inte finnas någon som betalar era pensioner så att ni fortfarande skall ha råd att ha häst (eller leva överhuvudtaget) när ni blir gamla.

Mvh

Tora

Jag köper inte en häst om jag inte har råd och jag skaffar inte heller barn om jag inte har råd.

Det är ALLTID ens eget val att välja att sätta ett barn till världen eller ej, det kan du då inte beskylla någon annan för!

Om jag blir med barn och inte har råd att försörja det så tas det bort innan det gått för långt.
Det kan man faktiskt göra och det tycker jag är att ta ansvar för både barnet och sina medmänniskor, varför ska jag och andra betala för att någon annan är rent av oansvarig?

Nej jag säger inte att man ska sälja eller avliva barnen då får man sälja allt man äger och har.

Jag föraktar inte heller människor som blir sjuka, det är faktiskt en av få grupper jag skulle se till att mina skattepengar hamnar hos om jag skulle få välja själv.
Sjuka människor ska få hjälp, däremot inte alla "sjuka" som faktiskt kan jobba mer eller mindre.

Dock ser jag inte varför man ska rädda människoliv till varje pris det tycker jag faktiskt är fel.

Då har jag ändå jobbat inom vården i många år och tycker om människor och vill såklart att alla ska ha det så bra som möjligt.
Dock tycker jag ändå att man ibland ska ge sig vad gäller behnadlingar mm precis som man gör med djur.

Jag är inte ett dugg ego, däremot tycker jag att människor ska TÄNKA INNAN de handlar och gör saker.
Idag behöver man då inte ta ansvar för något, man kan skaffa barn har man inte råd får samhället betala osv.
DET ÄR FEL och det går inte att komma ifrån i mina ögon iaf.

Okey, så din toppen braiga ide är att endast rika ska få skaffa barn och sen kanske de fattiga då kan ta hand om deras barn när de sätter karriären före tid med barnen? :idea:

Det är ju återigen så att barnbidraget är barnens rättighet oavsett föräldrarnas ekonomiska situation.
Så det är inget försörjningstöd till fattiga, utan en mänsklig rättighet.

Jag förstår inte alls vilken verklighet du lever i?
Förlorar man jobb och blir fattig, så har man inte råd att hålla hög levnadsstandard, utan då måste man förr eller senare sälja allt, det sker ganska automatiskt.
Men då är man ju fattig och ska inte ha barn enligt din tankevurpa, så hur löser man det då när allt är sålt och pengarna slut?

Naturligtvis ska man tänka innan man väljer att sätta ett barn till världen, å andra sidan är jag väldigt glad och tacksam att vi haft turen att födas i ett samhälle som har skyddsnät och där inga barn ska behöva gå hungriga eller behöva jobba på gatan för att få mat.

Jag undrar hur du tänkt det skulle gå till att välja ut vilka som ska få skaffa barn och inte, vad är kraven för att få bli förälder?
Hur gör vi med de som inte ska få bli föräldrar? Är det tvångssterilisering, eller bara förbjuda fattiga att ha sex??

Nog är det väl lite mer påfrestande att genomgå en abort jämfört med att inte köpa häst?

Jag menar bara att varför ska folk få socialbidrag när de inte tycker att andra ska få barnbidrag?
Jag är så jäkla trött på att folk jämför hästar och barn.

För att det inte är samma sak. Barn är fortfarande frivilligt att skaffa, liksom hästar.

Varför kan man inte jämföra hästar och barn? De kräver båda mycket omvårdnad av en och är levande, tänkande varelser. Skillnaden är att det är lagligt att sälja hästar så länge du står som ägare, men sälja barn ska man väl inte göra :p Det betyder emellertid inte att du bör skaffa någondera om du inte klarar av att hålla dem med dina egna pengar, dvs utan hjälp av bidrag. Därav min jämförelse.

Nog är det väl lite mer påfrestande att genomgå en abort jämfört med att inte köpa häst?

Men det är ju en felaktig jämförelse och troligtvis inte vad pulkaskur menade. Alltså, det borde ju inte handla om abort vs hästköp utan snarare barnlöshet vs hästlöshet, om du förstår vad jag menar?

För att det inte är samma sak. Barn är fortfarande frivilligt att skaffa, liksom hästar.

Varför kan man inte jämföra hästar och barn? De kräver båda mycket omvårdnad av en och är levande, tänkande varelser. Skillnaden är att det är lagligt att sälja hästar så länge du står som ägare, men sälja barn ska man väl inte göra :p Det betyder emellertid inte att du bör skaffa någondera om du inte klarar av att hålla dem med dina egna pengar, dvs utan hjälp av bidrag. Därav min jämförelse.

Nu förstår jag varför det blir så märkligt, du tycker skillnaden mellan en häst och ett barn är att man inte får sälja barn...:idea:

*Ridå*

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 406
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 301
Senast: Edla
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 296
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Starlink
  • Sytråden del 4
  • Facebook har låst kontot

Hund, Katt, Andra Djur