Sv: Är det en rättighet att ha häst?
Du är medveten om att barn skaffar man inte som man skaffar häst va?
Det är en liten annorlunda procedur för att bli med barn och ibland är det ett medvetet val och ibland sker det oplanerat.
Människor är djur ja och precis som alla andra djur så ligger det i instinkten att skaffa barn, just för mänsklighetens fortlevnad.
Det är inte riktigt jämnförbart att vilja skaffa barn och vilja skaffa häst.
Hur tycker du de föräldrar som mycket väl hade råd att skaffa barn och sen drabbades av tex sjukdom och fick sämre ekonomi, ska dessa tvingas adoptera bort barnen, sälja dem eller ska både föräldrar och barn avlivas som vi gör med andra djurslag?
Förhoppnisngsvis så tänker inte alla lika egoistiskt som du, utan de flesta skulle satsa sina skattepengar på framtiden och barnen.
Jag tror de flesta som tänker till lite är för ett samhälle där alla ha lika värde, där vi jobbar mot hemlöshet och fattigdom och faktiskt inte har slumkvarter med skjul och människor som dör hemma för de inte har råd med sjukvård, barn som svälter ihjäl pga av att föräldrarna förlorade jobbet...
Jag köper inte en häst om jag inte har råd och jag skaffar inte heller barn om jag inte har råd.
Det är ALLTID ens eget val att välja att sätta ett barn till världen eller ej, det kan du då inte beskylla någon annan för!
Om jag blir med barn och inte har råd att försörja det så tas det bort innan det gått för långt.
Det kan man faktiskt göra och det tycker jag är att ta ansvar för både barnet och sina medmänniskor, varför ska jag och andra betala för att någon annan är rent av oansvarig?
Nej jag säger inte att man ska sälja eller avliva barnen då får man sälja allt man äger och har.
Jag föraktar inte heller människor som blir sjuka, det är faktiskt en av få grupper jag skulle se till att mina skattepengar hamnar hos om jag skulle få välja själv.
Sjuka människor ska få hjälp, däremot inte alla "sjuka" som faktiskt kan jobba mer eller mindre.
Dock ser jag inte varför man ska rädda människoliv till varje pris det tycker jag faktiskt är fel.
Då har jag ändå jobbat inom vården i många år och tycker om människor och vill såklart att alla ska ha det så bra som möjligt.
Dock tycker jag ändå att man ibland ska ge sig vad gäller behnadlingar mm precis som man gör med djur.
Jag är inte ett dugg ego, däremot tycker jag att människor ska TÄNKA INNAN de handlar och gör saker.
Idag behöver man då inte ta ansvar för något, man kan skaffa barn har man inte råd får samhället betala osv.
DET ÄR FEL och det går inte att komma ifrån i mina ögon iaf.