Är det en en del i inlärningsfasen....

lakrits

Trådstartare
.....eller är hon bara väldigt envis?

Jag tränar nu lite trail hemma och bla. att backa genom ett L.
Om jag rider in i hindret och backar ut går det jättebra, inga problem.
Om jag däremot ställer upp henne för att backa in i hindret (som man ska göra) så går det inte alls.
Hon vill inte ställa upp sig framför och när jag får henne till att göra det så vill hon inte backa in mellan bommarna.

Backningen är inga problem alls annars. Jag har backat henne ett steg i taget och hon lyssnar. Vi kan backa flera steg och hon lyssnar.

Är detta en del i inlärningsfasen eller är hon envis och bara inte vill?
Jag tar tacksamt emot tips och råd när det gäller att backa genom hinder.

Sv: Är det en en del i inlärningsfasen....

Har samma problem med min dam.... Upplever det som att hon tycker att det är obehagligt att backa om man bara ställer upp, som om hon inte har kontroll över bommarna.
Brukar funger bra att ställa upp och då hon står bra, klappa om och rid därifrån. När hon ställer upp bra provar jag att backa ett steg in mellan bommarna, berömmer och rider ut, osv....
Om hon inte gör det jag vill ignorerar jag, dvs inga bestraffningar!
Tar lite tid och hon är fortfarande osäker men det går fortare för varje gång att få henne att hitta självförtroende nog för att våga backa.
Jag har iofs inte kommit till L:et än, hon blir hispig av bommarna bara, men jag tror på metoden! Lycka till!

Vanligt förekommande;)

Jag gjorde så att jag la ut flera bommar, som i ett stort kors och red in i mitten, flyttade bakdelen och backade in mellan ett par bommar, gick in igen och flyttade bakdelen igen en bit och så in mellan nästa bompar. Växlade hela tiden med att gå sidepass åt alla håll och gå framåt över och emellan. Det avdramatiserade själva bommarna på min kille jag hade då. Sen tog jag bort ett bompar åt gången så att det blev öppet åt ett håll men jobbade lika med de övriga och så tog jag bort ett bompar till o.s.v. Snart nog jobbade vi bara med ett par bommar och då satt det:D

Det är jätteviktigt att hästen är välarbetad och mjuk så att det inte finns några spänningar som stör själva ryggningen.

*kl*
Bommar i sig har inga problem med i vanliga fall...färgade som natur. När vi väl är i själva L:et så går det jättebra...det är själva inbackningen som är problemet.

Men det kan ju vara så att hon inte ser men vet att det ligger något där och inte har kontroll på det..som ni skrev.

Hmm...men jag får se om det går lösa på nåt vis....
Någon som vet hur det bedöms om man rider in och backar ut som en träning på en träningstävling?
Blir man nollad då?

Kanske beskrev det dåligt...:crazy:...

Alltså, du rider in i mitten och backar ut via bommarna som du lagt upp som ett kors. Det är ju oftast just när man vänder upp bakdelen till för att backa in mellan bommarna som hästen tvekar och trampar utanför. Man lurar hästen lite genom detta och så minskar man antalet bommar vartefter tills man bara har ett par bommar kvar och därefter kan man lägga dom i L eller nåt annat mönster.

Mitten i korset ska vara så stort att hästen utan problem ska kunna sno runt som i en box...och så ligger bommarna ut från det utrymmet och du rider in och backar ut genom bommarna...

Ok...tack :D.
Jag är med...ska prova detta under ridpasset i morgon.
Jag återkommer med hur det gick....

Hmmm, klurigt sto.. Men prova med en annan bokstav. Hon kanske bara har tröttnat på L. Kolla bara dom där fina dresyr kusarna som kutar runt med massa bett i munnen. Dom har en sabla massa bokstäver som ombyte inne på banan. Ta och prova med M eller kanske Z så kanske det går bättre.:idea:

åke/ långt ifrån western ryttare. Men gärna publik.

Så underbart befriande kommentar:rofl:... Klart du har en poäng där så Lakrits!!! Bygg ett par C och U som ombyte:bow:

Känner igen det där. min häst vägrade blankt att ställa upp och backa in mellan bommarna, rida in och backa ut gick bra precis som du sa. men att försöka få henne att ta ett steg rakt bak in mellan bommarna gick inte, hon trampade till höger eller vänster men inte rakt bak. Jag drog slutsatsen att hon blev osäker och inte tyckte om att inte kunna se exakt var hon satte bakhovarna. Jag gjorde så att jag med mycket tålamod började med att lägga bommarna med kanske 2 - 3 m mellanrum och backa emellan så att hon fick vänja sig vid att ha dem där på sidorna. Sedan minskade jag bara avståndet lite itaget tills det var på normalt avstånd igen och det tog faktiskt inte så lång tid nar man bara var lugn och konsekvent. jag jobbade även en hel del från marken först och bad henne backa in mellan bommarna, och även göra sidepass och allt annat från marken först också.

Hoppas det löser sig för dig, det är bara att ha tålamod och inte bestraffa bara korrigera eftersom det förmodligen är något som hon inte förstår eller är helt bekväm med än.

Lycka till // Anna-Maria

Eller kanske börja med grova bommar typ kraftiga granar för att sedan minska ner. Med stora saker vid sidan vill dom inte grna kliva över.

*kl*

Så..nu har vi övat igen och med bommarna bredare men icke sa nicke.
Hon tramsar och svänger hela tiden iväg rumpan åt ett annat håll.
Jag försökte rannsaka mig själv och försökte tänka på min vikt och hjälperna.
Det blev lite bättre det allra sista.
Jag ska återigen försöka i morgon...söndag börjar närma sig....och se hur det går då.

En domare sa förra tävlingen att det finns ett litet knep så man hamnar rätt mellan bommarna...någon som vet vad det kan vara för knep?

Jag gör så att jag rider fram till bommarna så jag står med bredsidan mot öppningen och sedan vänder jag henne tills hon står framför...sen backar jag.

Kan du backa in henne från marken? Alltså inte från ryggen? Kanske skall prova det några gånger och sedan prova från sadeln. Bara en tanke, du får säkert bättre tips av någon annan som kan detta.

Det sista jag gjorde idag var att backa henne från marken mellan bommarna.
Jag ställde även upp framför och vände från marken.
Det gick bra....hmm....alltså är det mitt fel kanske..jag ger henne fel signaler/hjälper med vikt och skänklar....

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 781
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 047
Senast: JohannaB
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 983
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 233
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist