Jag anser i alla fall inte att man är oseriös bara för att man köper en billig häst!!
Det tycker inte jag heller! Oseriös är man snarare om man inte sköter det inköpta djuret ordentligt!
Exempel ur Kung Tulles liv:
Min första ponny var 6 mån vid köpet, renrasig welsh sec B full stam, kostade hela 900:-, har haft honom i 25 1/2 år.
Min andra ponny var 8 år vid köpet, renrasigt russ med full stam, då problemponny. Kostade 2000:- plus 100:- för sadeln. Är 32 år nu.
Nordsvensk 1,hingst köptes som 2 åring för 3100:-+moms, renrasig dock efter icke premierad hingst. 12 år nu.
Nordsvensk 2 (far till nr 1), hingst köptes för 18 st griskultingar vid 40 kg vikt, omräknat till pengar var detta då kring 7000:-, renrasig full stam. 16 år nu.
Alla dessa hästar har varit mycket billiga OCH har nästan aldrig varit sjuka och dessutom fina bruksdjur, utom gammelrusset som e pensionerad, men han var en mycket bra ponny i yngre dagar.
Som sagt priset säger mest om hur girig säljaren är, inte mycket om hästens kvalitet. Det finns tex halvblod som kostar 100000:- som är "sämre" än ett billigt halvblod för 30000:- -FAKTISKT!
/KT