Vi har absolut noll resurser till att förklara enskilda tentaresultat. Jag tänker att det säkert är så på fler ställen. För en kurs med 400 studenter har man 40 timmar för kursledning, det ska räcka till planering, studentkontakter, koordinering av lärarlag, schemaläggning, konstruktion, summering och inrapportering av två tentor (med sammanlagt 500 skrivande studenter), framställning av kursmaterial, konstruktion och rättning av fx-uppgifter för studenter som nästan klarat kursen, uppdatering av kurswebb, kursutveckling, bedömning av begäran om omprövning av kursresultat, etc.Jag har ju läst (väldigt grundläggande) juridik på två olika lärosäten under våren och sommaren. Skillnaden är enorm, på det ena stället förklarar man vad man gjort för fel och hur man skulle ha löst problemet. På det andra konstateras det att man gjort fel.
Inte ens när man är underkänd på en tenta får man veta varför eller vad som var fel, varje fråga har en poäng men inte minsta antydan till varför det blev 0 eller full pott.
Inte superlätt att plugga till omtentan då
(Jag är på alla föreläsningar på plats och de som ges via internet och gör min del av grupparbetena.)
För examinering av kursen får man 30 minuter per student. Det ska räcka till feedback och rättning av seminarieuppgifter samt tentarättning, så där finns heller inga resurser att hämta till individuell feedback på resultatet.
Det man kan få är en betygsmotivering, men då går man inte igenom enskilda tentasvar.
Senast ändrad: