AR *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: AR *bildtråd*

Underhalsen är ju en del av exteriören och hur en häst är skapt är ju till viss del genetiskt och till viss del miljö och tränings-betonat, precis som för människor. En underhals brukar ju betyda en bröstkorg som "faller" ner = svaga mag och bröstmuskler. Men hur mycket bröstkorgen tenderar att falla ner finns ju också genetiskt.

Ja, så kan det såklart vara :p kanske därför ena kusens underhals försvann kanonsnabbt medans den lite mer "välridnas" stannade kvar.. :crazy:

Skitsnygg häst, ser väldigt harmoniskt ut! :) Tror vi snarare ligger på nivån där hästen var riden ett halvår..

KL

Roligt att se bilder! vissa är ju helt magiska :love: väldigt inspirerande!

jag o pållen har väl nosat lite på AR o ibland tränar vi lite i den andan, ska försöka få tag på en tränare att träna för också. har inga bilder än men vi får se om jag vågar lägga ut dom här sen.. :angel:

Evis: Vad kul att se er!! Längtar till torsdag oxå!

Totola, jag kan lägga ut bilder på hästen som ett och tvååring, där underhalsen är mer framträdande än idag, efter mkt ridträning.
Ryggen är extremt lång, inte som man vill ha dem, långt bogparti och kors, utan lång länd= svag länd.
Rätt kul att prova sadlar. Man kan flytta dem ganska mkt längs ryggen.

Ca 10% plus på längden, vilket inte är en fördel i dressyren! Men vi tycker att dressyren hjälper hästen till att klara det han ska ganska bra och kan då utnyttja sin långa kropp till att lägga iväg jättefort. (bakbenen är rätt långa oxå)

Totola, jag kan lägga ut bilder på hästen som ett och tvååring, där underhalsen är mer framträdande än idag, efter mkt ridträning.
Ryggen är extremt lång, inte som man vill ha dem, långt bogparti och kors, utan lång länd= svag länd.
Rätt kul att prova sadlar. Man kan flytta dem ganska mkt längs ryggen.

Ca 10% plus på längden, vilket inte är en fördel i dressyren! Men vi tycker att dressyren hjälper hästen till att klara det han ska ganska bra och kan då utnyttja sin långa kropp till att lägga iväg jättefort. (bakbenen är rätt långa oxå)

Gör gärna det! ;)
Har ju själv en häst med liknande exteriör (även om jag tyckte farsans häst hade SÄMRE exteriör för ridning trots kort rygg och ingen särskilt markerad underhals pga lite klena framben och klen rygg) lång rygg, ponnyhöjd men 145cm i täcken. Markerad underhals, har "alltid" haft det enligt förra ägarna men den har som sagt gått ner en del så jag vet inte, överbyggd bak, ser dock inte så extremt ut men man märker att sadeln vill glida fram om man inte paddat upp.
Den har ändå lättare för sig känns det som än det betydligt kortare varmblodet som inte är överbyggd bak eller har tendens till underhals utan i princip tvärtom :p

Men känns det inte som att varmblodet (inte över lag, utan ditt ex) har andra problem än den långa överbyggda. Lixom att det sitter i andra saker än just exteriören.
För min korta kompakta fullblodsdam har ju skitlätt egentligen för att korta o samla sig, men har sämre arbetsmoral och mer stress, explosivitet och negativ stress som kan störa träningen. Även känsligare fysiskt och känner efter så in i bomben. -Aj oj, det känns liiite någonstans, då exploderar jag! Även dominansmässigt. Kallisarna vill ha en ledare, araben ska förhandlas med och kan sura och testa med listiga knep.
kallbloden med korta framben, långa ryggar o långa bakben kan uträtta stordåd pga sin arbetsvilja och tillgängligare energi.
Araben ska "krusas" medans kallbloden lyder och ger, ger och ger!

Sedan tycker inte jag att överbyggdhet eg är ett självklart problem. För så¨länge de kan vinkla sina bakben och mjukt bär med dom är de en tillgång och stör inte i ridningen.
Bland två stela hästar däremot, ser det bättre ut med en uppförsbacke än en nerförsbacke... Men det blir häftig sving från långa bakben som börjar bära! Kan kliva fram och verkligen röra sig mjukt!

Ja, så är det nog. Särskilt arbetsmoralen! ;) Snacka om krasch för självkänslan när min syster (som aldrig gått på ridskola och i princip aldrig "dressyrridit" de gånger hon ridit utan till största delen uteritter, och som hellre kör än rider) skulle rida varmblodet och den gick kanonfint! :eek: Han måste gilla hennes attityd bättre och/eller att han bjuder till lite extra när ryttaren inte kräver så mycket :p
Trodde inte att mitt arbete för hand (typ 10 minuters "jobb" i skritt 2-4 gånger i veckan som enda aktivering förutom att trava omkring lös i ridhuset då och då) hade gett något resultat, men uppenbarligen så orkade han en del ändå! ;)

Helt sjukt att min syster som för det första är totalt ointresserad av dressyrridning och för det andra mest nöjt sig med att start, stopp och vända sitter, rider omkring och övar på att ändra om böjningen mellan koner och flytta ut/in på volt (dvs svag öppna/sluta) på en ändå rätt "svårriden" häst :rofl:

Angående exteriören så ja, en sak kan jag peka på och det är att den är ganska "rak" i sina bakben, dvs har lätt att trampa fram bakbenen men svårt att vinkla bakbenen/bakdelen upplever jag med den exteriören. Men framförallt mentaliteten och att den har lite taskig kroppskontroll. Ju mer ryttaren kräver, desto mer testar den och tar de luckor den får till att ta över. Om den redan vet att den har överläge låter den folk hållas.

Kallblodet är precis som du beskriver - den VILL ha en ledare som säger åt den vad den ska göra :crazy: får den inte det så stressar den och blir otrygg, känner den att den har en ledare så blir den extremt samarbetsvillig och arbetsvillig (för mig kan det där variera lite från dag till dag, men just nu känns det som att den känner sig trygg med mig) och är väldigt förlåtande med att man ger knasiga direktiv ibland. Den försöker ändå och då ser man ju ett bra kvitto på vad man egentligen "sa" till hästen! ;) Har inte tänkt på att kallblod skulle vara så genomgående, men så kanske det är.
Angående de långa benen så var det en grej jag reagerade på när jag från första början kunde få lite bättre trav i kusen, att hästen (och benen framförallt :p ) blev mycket mer högrest och såg mycket mer långbent ut när man började få hästen att ta ut steget lite mer och "hänga" kvar mer i steget än i ponnytripptrav. Såg riktigt flott ut tycker jag! Ändå var det inte någon samling att tala om, såg bara trevligare ut än när de bränner på i övertempo med kort steg. Har sett när han galopperat fritt också att språnget kan bli riktigt snyggt när han sätter sig lite bak, så det *borde* ju gå att plocka fram i ridning också.

Senast ändrad:

Hej hopp!

Tänkte våga mig på att lägga ut några bilder! Min pappa var ingen vidare fotograf och det var mörkt, men jag kan väl ändå lägga ut de här bilderna, för skojs skull ;-)
Får väl uppdatera med bättre bilder sedan, antar jag! :)

Här vet jag inte riktigt vad vi gör, men... Skritt i alla fall :angel:
17231937.jpg

Verkligen kass kvalla.. Men men, man tager vad man haver!
17231938.jpg

"Fotografen" träffade nog lite fel.... :D
17231939.jpg

Och så en bild på henne från i somras..
13920193.jpg

Var väl allt från oss den här gången! =)

KL

Ett par nya bilder på mig och Ella. Pga underlaget fick vi ta det väldigt försiktigt, men i övrigt kändes hon ganska mjuk och fin :)

Kommentera gärna lite om ni vill :bow:

*kl*

lite nya men inte så bra bilder på mig o gamle svarten. lite inzommade så de blev lite gryniga

vi tränar inte direkt dressyr utan är kanske mest ute och rör på oss i kylan. (fast på ett akademiskt sätt...)

En lustig övergång från galopp till trav, hästen galopperar inte men är ännu inte helt i balanserad trav :rofl:
overgang_web640.jpg

en härlig galopp över ett frostigt fält, vi fick ingen riktigt bra start men galoppen blev ändå hyfsat rund, men inte så luftig som jag hade velat.
galopput_web800.jpg

galopp bakifrån
galoppbakifran_web800.jpg

Tack så mycket!:) Det är en Ecuyer fast just den är inte min jag har en svart:) Ja visst är den fin jag älskar den också:)

Tre bilder på mig och Pink....massa ridmissar men ändå lite mysiga tyckte jag..

travbanan.jpg

ppna.jpg

pinkgaloppar.jpg

Åh vad avendsjuk jag blir! Ni är så himla fina tillsammans :love:

Åh du är ju alltid så himla gullig mot mig! Du och ella är ju minst lika fina tillsammans!

KL

Ett par nya bilder på mig och Ella. Pga underlaget fick vi ta det väldigt försiktigt, men i övrigt kändes hon ganska mjuk och fin :)

Kommentera gärna lite om ni vill :bow:

Har hon svårare i högervarvet eller är det bara en ögonblicksbild? :p Ser väldigt fint och undersatt ut på sista bilden (kanske vinkeln som gör det också?) men på de andra ser det liite brutet ut i överlinjen, alltså att det inte riktigt hänger ihop. Lite konstig vinkling på bakbenet.
Hon är iaf lika snygg som vanligt! :)

har en lite kass bild på mej och mitt kallblod. allt annat har tyvärr försvunnit eftersom min dator kraschade.
index.php

Har börjat jobba mer och mer med galoppen på Moa, bild på det.
moatm8.jpg

Öppna på volt.. Halvt bra.
moatm6.jpg

moatm4.jpg

Måste skicka med denna också. Helt plötsligt gick det inte att koncentrera sig för då var det dags att posa för kameran:p
moatm5.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 471
Senast: Cattis_E
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 853
Senast: Miiikaela_
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat