Sv: AR *bildtråd*
Ja, så är det nog. Särskilt arbetsmoralen!
Snacka om krasch för självkänslan när min syster (som aldrig gått på ridskola och i princip aldrig "dressyrridit" de gånger hon ridit utan till största delen uteritter, och som hellre kör än rider) skulle rida varmblodet och den gick kanonfint!
Han måste gilla hennes attityd bättre och/eller att han bjuder till lite extra när ryttaren inte kräver så mycket
Trodde inte att mitt arbete för hand (typ 10 minuters "jobb" i skritt 2-4 gånger i veckan som enda aktivering förutom att trava omkring lös i ridhuset då och då) hade gett något resultat, men uppenbarligen så orkade han en del ändå!
Helt sjukt att min syster som för det första är totalt ointresserad av dressyrridning och för det andra mest nöjt sig med att start, stopp och vända sitter, rider omkring och övar på att ändra om böjningen mellan koner och flytta ut/in på volt (dvs svag öppna/sluta) på en ändå rätt "svårriden" häst
Angående exteriören så ja, en sak kan jag peka på och det är att den är ganska "rak" i sina bakben, dvs har lätt att trampa fram bakbenen men svårt att vinkla bakbenen/bakdelen upplever jag med den exteriören. Men framförallt mentaliteten och att den har lite taskig kroppskontroll. Ju mer ryttaren kräver, desto mer testar den och tar de luckor den får till att ta över. Om den redan vet att den har överläge låter den folk hållas.
Kallblodet är precis som du beskriver - den VILL ha en ledare som säger åt den vad den ska göra
får den inte det så stressar den och blir otrygg, känner den att den har en ledare så blir den extremt samarbetsvillig och arbetsvillig (för mig kan det där variera lite från dag till dag, men just nu känns det som att den känner sig trygg med mig) och är väldigt förlåtande med att man ger knasiga direktiv ibland. Den försöker ändå och då ser man ju ett bra kvitto på vad man egentligen "sa" till hästen!
Har inte tänkt på att kallblod skulle vara så genomgående, men så kanske det är.
Angående de långa benen så var det en grej jag reagerade på när jag från första början kunde få lite bättre trav i kusen, att hästen (och benen framförallt
) blev mycket mer högrest och såg mycket mer långbent ut när man började få hästen att ta ut steget lite mer och "hänga" kvar mer i steget än i ponnytripptrav. Såg riktigt flott ut tycker jag! Ändå var det inte någon samling att tala om, såg bara trevligare ut än när de bränner på i övertempo med kort steg. Har sett när han galopperat fritt också att språnget kan bli riktigt snyggt när han sätter sig lite bak, så det *borde* ju gå att plocka fram i ridning också.