AR *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: AR *bildtråd*

Åh, vad kul att ha praktik hos honom! Du måste ha lärt dig massor! :love:
Ingen aning om höjden... jag är 162, så han kanske är strax under 160? 158 nåt?

Några från i somras:love:

galopp44.jpg

Spanskskritt22.jpg

trav33.jpg

pinkskrittar.jpg

Då får jag väl tvinga dig då:angel:;)

Lägger in ett par HEELT frivilligt! ;) (klicka för större bilder)

Här är lille kaninen.

Jobbar honom bara för hand för tillfället, och egentligen inte så "seriöst" utan i uppmjukande och aktiverande syfte. Det här var första gången på evigheter som vi testade sluta (svårt med skolor när man inte har staket eller sarg att hänga sig på! :eek: ).

Bara så man ska få se lite av huvudet också utan matte ivägen;

Min "riktiga" häst.

Ber om ursäkt för bristen på hjälm - glömde totalt bort det, men använder hjälm till 99,99%!
Den här dagen tränade vi mest framåt/nedåt och avslappning. På den här bilden är han ju inte särskilt samlad, rätt framtung snarare, men för ändamålet var den rätt lyckad! :)

Senast ändrad:

Fina hästar! vad är det för några? jag tycker det ser fint och avslappnat ut:)

Tack så mycket:) Jag har Flyger här på buke med mig:D vi fotar varandra:) Sen är det nästan omöjligt att få dåliga bilder med den naturen!:love:

Pålle 1 är ett 14-årigt varmblod som jag har hand om. Han är himla söt! :)

Pålle 2 är min egen, en liten kallblodstravare på 15 år. Har varit ridhäst ca 3 år och jag har haft honom ca 4 månader. Har fått jobba massor bara på att varva ner och få kontakt med kusen så just nu är jag stolt bara över att kunna bestämma att man rider ett helt ridpass i skritt och hästen inte tar ett endaste travsteg! :rofl: Han har en underbar trav som vi ska jobba på igen så snart styrkan i skritten blir lite bättre.

Ok:) det var trevlig modell på din häst och ser fint ut:) det är ju jättebra med bara skrittpass imellanåt.. det gör jag också och även min tränare och det är verkligen jättenyttigt tycker jag:) Lägg gärna in mer bilder;)

Jag har svårt att hitta fotograf under ridpassen- är oftast ensam i stallet. Men det finns faktiskt rbild från ett pass i sensommras. Eg. kanske inte nått att visa upp men vad sjutton;)

Har för mig att det är en öppna vi är ute efter... Och vad jag gör har jag ingen aning om:angel:

PDRM0108.jpg

lite OT, men en icke-insatt som jag har en liten fråga :D
Vad är anledningen till att man vill rida med en hand? Vad ska man göra med den fria handen alltså? :)

ur ridkonstens tradition, där man använde högerhanden till att bära vapnet.
Men det är ganska praktiskt och lämnar hästen mer ifred i munnen om vi människor som gärna fipplar på med händerna samlar tyglarna i ena handen och rider mer med sitsen o mindre med handen.

Kan ibland ta tränstyglarna i vänsterhanden för det är en skön känsla att inte kunna greja på utan måste rida fram hästen till sökningen med sits o effektiva hjälper.
-Inte få bort motstånd med för mkt lirkande utan ta det bakifrån lixom..

Då jag ser "vanlig" kandarridning tycker jag det kan se mindre bra ut att det finns kontakt/tryck i stången hela tiden. Rider jag på stång vill jag ha lite Hempflingkänsla, alltså då ska hästen kunna bära sig på hängande stångtygel, inte ha kontakt i den tygeln hela tiden, för då blir det lätt för mkt påverkan i nacken och sämre verksamhet genom ryggen.
-Tycker o tror jag i dagsläget iaf.
Har gärna som mål eller variation att i framtiden rida mina på en hand och stång, men med hängande tygel! Casual dressyr lixom! :)

Okej tack för svaret! Rider själv western och där strävar man ju efter enhandsfattning för att med den andra handen kunna göra alla praktiska saker; Öppna grindar, bära saker, kasta lasso osv osv.
Ville bara kolla om det hade någon praktisk mening! :) Tycker ibland att den vanliga engelska ridningen (inte ar) gör en massa saker, men dom har ingen aning om varför.

Ville bara kolla om det hade någon praktisk mening! :) Tycker ibland att den vanliga engelska ridningen (inte ar) gör en massa saker, men dom har ingen aning om varför.

Fast så blir det ju. Ingen ridning eller körning (med något enstaka undantag) KRÄVER hästar i dagsläget, rider och kör gör vi för nöjes skull. Sen kan man hitta på ett syfte, som att man inom western ska rida kofösarridning trots att man inte ska arbeta med att valla kossor med hästarna! ;)

Själv rider jag iofs inte med en hand för tillfället för att jag själv tycker det är svårare att hålla sig rak när man ska flytta handen i sidled beroende på vart/hur man vill att hästen ska gå :p men håller med om att på stång rider man på lös tygel som utgångsläge. Tycker inte det är ett bett som lämpar sig för konstant kontakt med hästmunnen hur lätt och fin hand man än skulle ha. Men det kanske är en smaksak.

Ja som lusidor sa så red man ju med en hand för att bära vapnet med den andra och numera håller man ju spöet med högerhanden. Hela ridsättet är ju uppbyggt på att man ska rida på en hand:) och det är ibland lättare med en hand än med två och ibland verkligen inte:D
Men egentligen är det nog mest ur historisk synpunkt som man vill behålla det och att man just Ska vara så duktig så man kan rida på en hand och det där med spöet då som är uppåt så man ska kunna nå hästen på alla ställen.. det är ju svårt med två handsfattning:D
Så lite ur praktisk synpunkt som i western som du sa också:)

Med risk för att spåna ut rejält OT, det där är PRECIS det jag lärt mig med stången. Att det är ett mål att sträva mot, ett kvitto på vad häst och ryttare kan snarare än att stången skulle vara ett "fusk" till att få hästen kröka på nacken t ex.
Nu använder jag ju själv för tillfället stången som "fusk" för att hästen är under omskolning för tygeln och förstår vanligt tränsbett alldeles för dåligt (lyssnar i regel på mycket små signaler i stången men på tränsbett blir det dragkamp, lär hellre om till bettlöst än "lär om" tränsbettet med tanke på den rejäla felinlärningen sen tidigare). Men inte sjutton känns det lättare att rida med för det, tvärtom. Blir mycket svårare att styra och rakrikta och kräver att man lär sig hålla koll på sitsen - helst skulle man såklart haft bra koll redan från början :o kräver mycket mer i form av eftergift och stadig hand även om man oftast har lös tygel.

hehe ja precis:) Om man rider på enhandsfattning på blank stång så märker man ju hur hjälperna ska fungera.. tex som hur man ska föra bogarna det är lätt att man gör fel på två handsfattning. Min häst hatar tränsbett så jag rider alltid med stång på han och det gillar han jättemycket, varför inte ha ett bett som fungerar istället för att sitta att kämpa med ett tränsbett som båda bara hatar?
Jag tycker faktiskt man lär sig mycket mer och hur det ska vara när man rider på stång... sen gör ju inte alla det men många som jag har träffat iaf:)
Många saker blir mycket svårare med stång som tex böjningen men många saker blir mycket lättare som tex en eftergiven häst och man måste rida med mindre hjälper:)
Så varför inte rida på ett bett där man slipper dragkamp lixom:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 471
Senast: Cattis_E
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 853
Senast: Miiikaela_
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka