En enkel förklaring är att många inte har samma tro som du verkar ha på att jorden ska gå under eller att levnadsvillkoren ska försämras påtagligt inom de närmaste generationerna. Jag skaffar gärna barn och ser framför mig att det mest sannolika är att mina barn kommer att ha ännu bättre förutsättningar än jag, i en värld där fattigdom kommer att minska, sjukdomar man idag dör av kommer att gå att bota och levnadsstandarden kommer att höjas ytterligare. Sedan kan förstås allt från kärnvapenkrig till meteoritnedslag till en ännu mer dödlig pandemi inträffa och det är klart att vissa saker kommer att påverkas av klimatförändringar, men för mig är ändå det mest sannolika att det mesta kommer att fortsätta att bli bättre. (Det är uppenbart att vi har helt olika syn här och jag tror inte att det är någon poäng med att ge sig in i en debatt om planetens framtid, men det är en förklaring till varför man kan tänka annorlunda om barn utan att vara sadist eller ha det minsta dåligt samvete över att sätta barn till världen.)