Jag är benägen att hålla med. Någon sa något om att gå tillbaka till som vi levde för 100 år sedan och jag bara... öh, ja, det går liksom inte att sticka under stol med att industrialiseringen tagit med sig mycket av ondo. Däribland kapitalism som såklart vill att vi ska konsumera, konsumera, konsumera. Och så är vi där vi är nu, väldigt många lever i överflöd och få vill tänka på om det egentligen är nödvändigt för att ha ett bra och givande liv.
Jag fattar att jag förmodligen kommer med åsikter som är radikala både för Buke och för samhället i stort, men att kasta ikull en kapitalistisk världsordning är absolut inte lika med att vi backar bandet till 1900-kallt eller tidigare. Men kanske det kan vara tillräckligt för att klimatkrisen kan bromsas ner och ge jorden en chans att återhämta sig. Det är ju trots allt storföretagen som ligger bakom en enorm mängd av utsläppen.
Jag säger inte att någon här följer den typen av ideologi, men hela grejen med att peka fingret på befolkningen istället för de stora aktörerna? Klassiskt snack från ekofascister. Och det är så otroligt obehagligt att se folk helt okritiskt sprida det vidare.
Ja det är ju definitivt politiker och industri som måste göra något åt det här, inte medelsvensson. Men industrin har ju ett intresse i att folk tror att det är medelsvenssons problem och har ägnat mycket marknadsföring åt att se till att alla tycker det. Speciellt oljebolagen och deras lanserade fotavtryck.
Håller med. Lägger till.
Det var ju ingen som sa att medelsvensson skulle lösa Coronakrisen.
typ-medelsvensson får faktiskt lova att låta bli att flyga över gränser och måste gå till sin chef och begära att få jobba hemma. Det är medelsvenssons ansvar att ha ekonomi nog att ta ett tiotal karensdagar nu i Coronatider, vi tänker inte göra insatser där. Vi tänker inte rekommendera något från statligt håll det är faktiskt vars och ens ansvar att lösa Coronafrågan eftersom det faktiskt är var och en som orsakar den genom att vara i samhället och ha fötts. Vi tänker inte sätta in extra resurser i sjukvården utan det får sjukhusen lösa själva om de kan och vill. Trycket på tjänsten vård kommer öka och då växer sjukhuset organiskt. Trycket på tjänsten död kommer att öka och begravningsentreprenörerna kommer att nyanställa för att täcka upp. Medelsvensson kan ringa till sitt läkemedelsbolag och be det att ta fram ett vaccin och sedan ringa den lokala vaccinationsbyrån och be att de tar in det vaccinet om det kommer. Det är faktiskt marknadsekonomi och om tillräckligt många vill ha vaccin så kommer det att bli ett vaccin. Om medelsvensson i tillräcklig mängd ringer sina lokala handlare och ber att de ber att kunderna håller avstånd i tillräcklig mängd kommer marknadsekonomi göra att de lokala handlarna ser till att det blir köer utanför alla butiker och begränsat antal inne i butiken. Om medelsvensson ringer sitt transportbolag och ber dem se till att bara ha halva mängden biljetter så att det blir luftigt så ska det också lösa sig.
Det är faktiskt Medelsvensson som är i samhället och Corona är den enskilde medelsvenssons problem! Konsumentmakt!
Vi politiker har faktiskt inte mer ansvar för samhället än någon annan. Om folket hade velat ha en Coronaavig regering kunde de valt en sådan i förra valet. Om det inte finns ett anticoronaparti så kan folket skapa ett anticoronaparti och om tillräckligt många röstar på det partiet så kanske vi gör något åt Corona om det kommer i regeringsmakt om tio+ år.
Och håller med här också.
Vi har faktiskt haft en teknisk utveckling, vi kan ta ett snedsteg mot bättre annorlunda, inte bättre mer. Våra barn kanske kan ha det bättre men med andra prylar och på ett annat sätt än bara flyga mer, köra mer, använda kläderna kortare tid i större mängd och äta mer och äta mer importerat. Det kanske finns ett annat -bättre, än det. Där man flyger ibland osv.
(Jag menar herregud, hur slutar jag äta fisk som fiskas upp för att gå till minkar? Slutar äta mink? Slutar bära minkpäls? liksom på riktigt? Säljs ens minkpälsarna bara i Sverige och Danmark? Trots att våra politiker låter 6 fartyg dammsuga våra vatten på fisk. Det är ju som att tja låta någon få betalt för att förstöra gräsmattor så att personen kan använda produkten till att kväva akvariefisk. Rundgång utan någon som helst nytta. Utom lön för vad kan det vara 600 personer?)