Apropå de nya stofamiljerna..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tabitha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 2 625
Sv: Apropå de nya stofamiljerna..

Några frågor från en som inte är så insatt.:angel: Stamboksförde mitt sto när hon fick sitt förra föl. Men när får man "använda" numret? För registreringshandlingarna för nya fölungen så vill de ju bara ha mammans reg.nummer. Vad är det egentligen jag har betalat för?

Sen bara en undring om någon vet vilken stofamilj hon (Amielle) tillhör när hon är U.Kelly 18240 u.u Pondora 20074 u.u.u. Doriette10900
Har läst någonstans att Doriette är en ganska framstående dam?
Roligt om någon vet lite sådär på rak arm...

Ditt sto tillhör en (ännu?) inte numrerad stofamilj som slutar med hingstarna Elegant - Roger - Kurfursten - Figaro - Serieux (u. Freja ox). Stoet Dianette 9165 var född 1968, grskm och 153 cm. Hon föddes hos Florence Stephens i Vislanda och ägdes sedan av Axel Strömbeck i Vollsjö. Hon premierades ELIT 1989 och erhöll ASVH:s förärvningsplakett samma år. Enligt stamboken lämnade hon hela 18 avkommor. De flesta av dessa var e. Pontus 497. Här kan du söka info om halvblods prestationer: http://ihbc.se/app/servlet/ShowRid46ny

Om ditt sto stambokfördes mellan 2001-2005 skall hon ju komma med i det supplementbad som omtalas i tråden. Det är väl ungefär den användningen man får av stamboknumret ;) samt att man samlar avkommepoäng som senare kan ligga till grund för en höjning av värdebokstaven..

Pontus - Maraton är det många hästar som är efter så att bara nämna dessa, eller Pablo xx, ger ingen ledtråd till vilken stofamilj din foderhäst tillhör.
För stofamiljer har ingenting med hingstar att göra, inte mer än att man kan säga att stofamiljen är motsvarighet till en hingstlinje.

Det som gäller när man ska ta reda på vilken stofamilj hästen tillhör (alla tillhör en stofamilj, numrerad eller onumrerad) är att titta på din hästs mamma, mormor, mormors mor, mormors mormor osv.
Helst så långt ner som det bara går.

Säg att du har ett sto, hon får stoföl som i sin tur får stoföl - då har du en stofamilj.
Hingstar och valackar tillhör stofamiljen, men kan inte bidra till fler familjemedlemmar, för det kan bara stona göra.

Blev det lite klarare?

Har hittat på nätet och vad jag förstod tillhör hon F.1 - Kamburg-Familjen.
Vet du något om den familjen?

Stofamilj 36 heter Amuratha-familjen efter stoet Amuratha 2126 född 1926 i Hannover och importerad till Sverige som treåring.

Om de sista namnen i stammen slutar med Pollux-Lord Major och Brunte !! då? Är det ngn som vet stofamilj?

Nejdå, vi riktiga nördar vet vilka hingstar som ligger i botten på varje stofamilj;)

Nejdå, vi riktiga nördar vet vilka hingstar som ligger i botten på varje stofamilj;)

Haha, det ska vara du till det;)

Vi vanliga dödliga då:eek:

Förresten, jag letar lite på nätet efter "min" familj, Esperödsfamiljen, nr 13, finns det någon sida där någon vänlig själ har samlat info?

kl

Vad är det för kriterie för att få bli en ny stofamilj månntro? Jag har lagt ner lite tid på att kartlägga min häst från första kända stoet, och jag har hittills fått fram 188 ättlingar varav t ex 2 godkända hingstar, varav en är elit och den andre A, och många tävlingshästar, borde inte det räcka?

Liknande trådar

Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
923
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 735
Senast: ildiko
·
IT & mobiler Jag måste köpa nya hörlurar, trådlösa och inte alltför dyra. Någon som kan tipsa? Jag vill inte köpa billig skit heller.. Lyssnar på...
Svar
10
· Visningar
492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • SWB, hög ridbarhet och hög hållvarhet?
Tillbaka