Appropå blandningar

Sv: Appropå blandningar

Kan räkna på fingrarna fler renrasiga än blandraser som fått ta bort på grund av psyket ?

Och efter 26 års hundägande, 11 års uppfödande och 11 år inom hundvård = ett antal 1000 hundar har passerat, så har jag erfarenhet av betydligt fler blandraser med taskig mentalitet och hälsa än renraser..

Köper man en renrasig så har man ett lite större hum om vad det är man faktiskt får, med tanke på mentalitet, sjukdomar, hur valpen och föräldradjuren har hållits osv. Dessutom stödjer man SKK och deras arbete för att främja kontrollerad och seriös avel på sunda och rastypiska hundar.

:bow:
Med en rasbeskrivnings som säger ungefär hur en hund blir kan man välja bort dessa som förmodligen inte kommer passa in i ens liv.

Sen tror jag att om man haft hund förut, och är erfaren kanske man inte tycker det är så speciellt att ha en hund "med två olika inriktningar" och kan tillgodo se deras behov. Men en första hund ägare har inte den erfarenheten och MÅNGA, inte alla, men många med blandras (som inte var insatt i varför de köpte just sin blandras) klagar över beteenden m.m som är helt rastypiska för den ena rasen i hunden...vad tänker man med då?

Är det inte ganska många renrasiga som har samma problem då ??
Kan räkna på fingrarna fler renrasiga än blandraser som fått ta bort på grund av psyket ?

Min mammas man jobbade aktivt med omplaceringshundar i flera års tid. 95% av alla omplaceringar var blandraser och inte ens 50% av dem omplaceringsbara.

Och nej, jag har svårt att se hur du kan få en mentalitetkrock hos en renrasig hund.

Tyvärr verkar det också så, att många som köper Blandras dessvärre inte har en ANING om Hundars beteende och natur och de olika rasernas beteenden och mentalitet. Man vill ha en Hund i familjen, den får inte kosta skjortan, den ska vara gullig och fin. I stan finns en kull ursöta blandisvalpar, mamman är gullig och rar. Vips är man hundägare!
Nej, inte alla beter sig såhär, men tillräckligt många. De som forskar kring en speciell ras, letar uppfödare, besöker uppfödare, betalar en större summa, är OFTAST mer insatta, mer belästa och har större insikt.
INTE ALLTID är det såhär, jag vet,. men jag ser det, ofta. Ofta barnfamiljer där barnen tjatat sig till en egen hund.

Senast ändrad:

Lat, eller apatisk?

Aktiva hundar som inte får någon vettig sysselsättning kan antingen bli hyper och s.k. problemhundar eller så blir de apatiska grönsaker och hyllas som de "lugnaste och raraste hundar som aaaaaldrig gör en fluga förnär!"
Få lyckas nog hålla sig vettiga där mellan.

Han är verkligen inte apatisk. Han trivs med livet och är glad hela tiden, social hund, men gillar att sova i bilen. Ibland får man inte ens ut han ur bilen för att han älskar den så mycket. Så fort man ska iväg så kommer han som skjuten ur en kanon och ska in, lägger sig därbak och sover. Han har även mycket kompisar, bland annat en goldentik och en annan blandrastik och de leker ganska ofta.

Jobba på ett hundstall i ett par veckor så kommer du fördömma oseriös blandrasavel lika hårt som vi andra.

Vad är det för skillnad på att köpa en blandis och en renrasig hund ?? Det krävs väl lika mycket kunskap och planering som att köpa en renrasig hund. )

Nej, det är ett av de stora felen. Det krävs nämligen inte särskilt mkt kunskap och planering alls att surfa in på blocket, välja sitt närområde och kolla ut en gullig valp. Det är nästan så jag känner för att göra en undersökning, hur snabbt jag kan "boka" en valp över telefon.

Jag har inte sagt något om att jag tycker det är okej med oseriösa säljare av blandraser likaså uppfödare , men blandraser isig tycker jag inte att det är något större fel på
Det är lika viktigt att som säljare av blandrasvalpare som säljare av renrasiga att välja rätt köpare ...

Min upplevelse är att många hundar tas bort pga av psyket , (även renrasiga alltså) men kanske många fler hade fått leva hos rätt köpare . Det finns fel köpare inom den renrasiga aveln också . Det är som sagt lätt att prata för sig ..men inte alltid lika lätt att sedan stå för det och det är ju lika svårt för en sälajre av renrasiga hundar som en med blandraser att upptäcka detta ?

Så du menar för att jag ringer till en uppfödare till en SKK uppfödd hund presenterar mig , talar om vad jag ska hunden till och att jag är seriös (efter att ha läst några sidor på internet och "lärt" mig om rasen ) så är jag en mer seriös köpare ??? Och uppfödaren är en mer seriös säljare en blandrasäljaren ??

Nej det anser inte jag ... Det är både säljarens och uppfödarens uppgift att se till att hunden får ett gott hem ..ovasett ras!
Sen kan man betala hur mycket pengar till Kennelklubben som helst

Då har vi två olika erfarenheter ...enklare en så blir det inte. Du har din och jag min .

Håller med om att det finns sådana fall absolut , det har du helt rätt i och jag håller med om din åsikt där. Men som sagt läsa sig till , fråga mm innan man köper hunden gör ju en inte alltid till den perfekta hundägaren om det nu handlar om en blandras eller inte. Jag hade aldrig haft hund inan jag köpte min blandistik ..och inte hade jag heller läst något om dom raserna det handlar om . Hunden köptes av goda vänner så jag kände till förädrarna det är allt men det gör mig nog till en av dom här oseriösa köparna av blandraser som idag har världens underbraste hund ?

Så du menar för att jag ringer till en uppfödare till en SKK uppfödd hund presenterar mig , talar om vad jag ska hunden till och att jag är seriös (efter att ha läst några sidor på internet och "lärt" mig om rasen ) så är jag en mer seriös köpare ??? Och uppfödaren är en mer seriös säljare en blandrasäljaren ??

Ja just det, precis så menar jag.

Visst det finns oseriösa uppfödare av blandraser men dom är nog ganska få ??
Det är nog ganska många, och tyvärr så drar det skit över dem som faktiskt inte är oseriösa idioter.

Dessutom stödjer man SKK och deras arbete för att främja kontrollerad och seriös avel på sunda och rastypiska hundar.
Jag tycker faktiskt inte att renras aveln är så sund på många håll. :crazy:

Jag har inte sagt något om att jag tycker det är okej med oseriösa säljare av blandraser likaså uppfödare , men blandraser isig tycker jag inte att det är något större fel på
Det är lika viktigt att som säljare av blandrasvalpare som säljare av renrasiga att välja rätt köpare ...

Min upplevelse är att många hundar tas bort pga av psyket , (även renrasiga alltså) men kanske många fler hade fått leva hos rätt köpare . Det finns fel köpare inom den renrasiga aveln också . Det är som sagt lätt att prata för sig ..men inte alltid lika lätt att sedan stå för det och det är ju lika svårt för en sälajre av renrasiga hundar som en med blandraser att upptäcka detta ?

Ungefär 95% av all blandrasavel är I mitt tycke oseriös.
De som är seriösa är tex raser som inte är skk godkända men som har seriösa stamböcker, viss prestationsavel och tex X registreringar.

Nej det anser inte jag ... Det är både säljarens och uppfödarens uppgift att se till att hunden får ett gott hem ..ovasett ras!
Sen kan man betala hur mycket pengar till Kennelklubben som helst

Begreppet "seriös avel" innefattar inte bara att se till att hunden får ett bra hem. Det är så mycket mer än så. Bland annat att ha ett bra mål med aveln, att se till att valparna är sunda både mentalt och fysiskt, och i mina ögon även att föda upp renrasiga, SKK-reggade hundar.

Håller med om att det finns sådana fall absolut , det har du helt rätt i och jag håller med om din åsikt där. Men som sagt läsa sig till , fråga mm innan man köper hunden gör ju en inte alltid till den perfekta hundägaren om det nu handlar om en blandras eller inte. Jag hade aldrig haft hund inan jag köpte min blandistik ..och inte hade jag heller läst något om dom raserna det handlar om . Hunden köptes av goda vänner så jag kände till förädrarna det är allt men det gör mig nog till en av dom här oseriösa köparna av blandraser som idag har världens underbraste hund ?

Ja, att du faktiskt är så naiv att du inte läser på om raserna som ingår gör dig oseriös.

Vad visste du om rasbundna sjukdomar, om problem inom rasen, om raserna egenskaper och mentalitet? Hur kollade du upp sjukdomsbakgrund och liknade om du inte läst på och visste vad du skulle leta efter?

Vad ville du få fram då? Du kan ju inte neka till att ett av SKK's mål faktiskt är att främja avel på sunda hundar.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambon funderar på att köpa hund i år och jag hoppas kunna få lite råd av alla kunniga Bukare där ute. Sambon och jag har...
2
Svar
36
· Visningar
6 390
Senast: FannyoArre
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 079
E
Övr. Hund Läser trådar här där det ibland står om blandraser. Om folk som frågar om vilka som är dom bästa raser att blanda och vilka som inte är...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 998
Senast: Otter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka