Appropå blandningar

Sv: Appropå blandningar

Jag tycker faktiskt inte att renras aveln är så sund på många håll. :crazy:

Det håller jag helt och hållet med om. Men det försvarar inte oseriös blandras avel. Inom raserna så kan man vara med och påverka och driva igenom årgärdsprogram, mentaltester och liknande.

Senast ändrad:

Jag försvarar inte heller avel där man blandar border collie+pitbull+chihuahua och irländsk varghund.

Men tex min schäfer+labrador, det ser jag inget fel i!
Hans uppfödare var dock väldigt duktig och seriös, enligt mig.

Men att blanda kors och tvärs för att de är söta och man vill tjäna pengar är inte ok.

Jag har inte sett alla raser :o
Men har sett väldigt många osunda renraser.
Där det är konstig rygg och bakben, svårt att andas, svårt att föda, m.m.m.m.

Är det inte ganska många renrasiga som har samma problem då ??
Kan räkna på fingrarna fler renrasiga än blandraser som fått ta bort på grund av psyket ?

Visst kan renrsiga hundar ha samma problem men det är inte alls samma utsträckning som för blandraser.
Anledningen till att det är så många blandraser som blir knepp är för att dom är blaning av så pass olika indiver så det krockar liksom i skallen på dom.. Det har igentligen ingen betydelse hur många raser det är i en hund utan det beror på Vilka raser det är i en hund. sedan är det juh ganska självklart att destofler raser som bladas desto större risk att blanda in en ras/individ som inte passar ihop med dom övriga raserna. Och som med alltingannat så kan det gå bra men det är väl som att spela på lotto. varför channsa? alltså man channars juh alltid när man ta en ny hund för alla hundar kan juh bli knepp precis som mäniskor men man kan juh sålla lite bland dom som har större eller mindre channs att bli knepp. Desto mer blandingar = desto större channs att dom får problem med psyket. Men som jag har sagt väljer du att para en jakt hund med en jakt hund för att sedan blanda ihop en annan jakthund så kan man juh säkert blanda nästan hur mycket jakthundar som hällst utan att den får problem det är när man börjar blanda in andra mindre aktiva raser eller raser som har ett annat syfte som det ofta kommer problem, visst det kan också gå bra men chansen är då betydligt större att det inte går bra.,

Jag försvarar inte heller avel där man blandar border collie+pitbull+chihuahua och irländsk varghund.

Men att blanda kors och tvärs för att de är söta och man vill tjäna pengar är inte ok.
:bow:..............

Jag tycker dock sällan man ser sunda schäfrar på utställning.
Men jag tycker om dem när de har fin rygg och går ordentligt! Det är väl mer bruks som ser ut så?

Den första rasen som dyker upp annars är engelsk bulldog.
Mest pga andningen.. Det var ju en som dog av andningssvårigheter på något utställning. En fd stallkompis födde upp såna och fick göra kejsarsnitt på alla tikar för de kunde inte föda naturligt.

Bassets med sin "bassethälta" är väl inte heller så bra..

Jag vet inte heller vad alla raser heter, men har sett en hel del genom åren som jag inte tycker ser sunda ut.

Men varför blandades schäfer + labbe i ditt fall då om det inte var just för att "de var söta". BLir labben en bättre apportör med schäfer i sig eller vad?

Jag har inte sett alla raser :o
Men har sett väldigt många osunda renraser.
Där det är konstig rygg och bakben, svårt att andas, svårt att föda, m.m.m.m.

Men ändå är det just raser som ofta är hd-belastade som din uppfödare valde att blanda. Hur bedrog han/hon då till att raserna blev friskare?

Det har blivit väldigt trevliga hundar med bra temperament och han passar iaf mig utmärkt. Hans föräldrar är också trevliga individer.
Och tänk, ägaren säljer inte till vem som helst.. :grin:

Jag gillar verkligen inte renrasiga schäfrar, särskilt inte utseéndemässigt.

De blir inte friskare för att man avlar schäfer+schäfer :crazy:

Han har avlat i många år och har bra koll på mor och far och längre bak i stammen. Han har även röntgat föräldrarna.

Låt mig vara nöjd med mitt hundval utan att ifrågasätta.
Jag kan inte uppfödarens alla svar.

Det har blivit väldigt trevliga hundar med bra temperament och han passar iaf mig utmärkt. Hans föräldrar är också trevliga individer.
Och tänk, ägaren säljer inte till vem som helst.. :grin:

Jag gillar verkligen inte renrasiga schäfrar, särskilt inte utseéndemässigt.

Trevlig och trevlig, hd skrev jag.

Lustigt att någon som "verkligen inte gillar schäfrar" köper en schäfermix. DEt gjorde ju inget för att sudda ut mina fördomar direkt.

VARFÖR i hela friden ska man blanda schäfer/labbe?! Det finns inte ett enda vettigt argument för en sådan korsning. Inte ett enda.

Är hundarna såpass bra att de duger i renrasavel så varför inte använda dem i det?
Vilken funktion skulle en sådan korsning fylla?

Hur har hunden utvecklats ifrån de ursprungliga raserna? Är det en toppen apportör med schäfrens go och följsamhet? Är det en urusel apportör, halvdant följsam men en "sååååååå" trevlig familjehund? Vad gör hunden skiljd ifrån vad du hade fått om du köpte en renrasig schäfer eller en renrasig labbe?
Om du tycker hunden är vackrare eller inte spelar ingen roll, jag kollar inte på sådant.

Hur avlas föräldradjuren? Är det slumpmässigt valda, "sååååå trevliga", djur eller är de framtagna för att verkligen uppfylla ett syfta och komplettera varandra?

Han har avlat i många år och har bra koll på mor och far och längre bak i stammen. Han har även röntgat föräldrarna.

Men det är ju du som tar upp diskussionen. Jag hade ingen aning om att du hade en schäfer/labbe förrän du sa det. Om du ger dig in i diskussionen med din hund som argument kan du inte bara avsluta diskussionen för att någon tycker annorlunda.

Varför skulle vi inte ifrågasätta? Att folk köper valpar innebär att man stödjer den sortens avel.

Varför i hela friden köpte du en schäferkorsning om du inte gillar schäfrar - du kunde ha fått en som är precis som en schäfer?

Men om du påtalar din hund som en bra blandning måste de ju få ifråga sätta. Finns väl många andra som korsar dessa utan koll, och Gabbi undrade ju varför korsa labben med schäfer...ännu mer lustigt är det ju att du inte gillar schäferns utseende, de hade ju kunnat slagit igenom vid äldre ålder...

Vi har faktiskt inte tränat apport däremot spårning och det funkar utmärkt. Jag är inte intresserad av någon specifik träning eller tävling som det är just nu dock, han är mer en bra kompanjon.
Han kräver en del motion och aktivering, och funkar bra när han följer med hästarna på tur. För mig är han perfekt, trevligt, möjligtvis lite vek och ynklig ibland, men annars bra. Mycket möjligt att en schäfer kan erbjuda samma personlighet, men jag är inte intresserad av schäfrar.
Inte heller bara av utseénde, men nu lyckades jag få en hund med både personlighet, bra psyke och utseénde, och det är jättebra för mig iaf! :D

Han har 10-12 hundar själv, renrasiga schäfrar, samt "schabradorer" och 2 labradorer. Han avlar inte för att någon är puttegullegull, utan de ska ha något att föra vidare. En frisk hund med bra mentalitet helt enkelt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambon funderar på att köpa hund i år och jag hoppas kunna få lite råd av alla kunniga Bukare där ute. Sambon och jag har...
2
Svar
36
· Visningar
6 390
Senast: FannyoArre
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 079
E
Övr. Hund Läser trådar här där det ibland står om blandraser. Om folk som frågar om vilka som är dom bästa raser att blanda och vilka som inte är...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 998
Senast: Otter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka