Appropå blandningar

Sv: Appropå blandningar

Fast chansen är större att det finns en hjälpsam och tjatig uppfödare till en renrasig valp! Då en renras oftast kostar dubbelt så mycket är risken för impulsköp mindre, dessutom!

Jag tycker att blandraserna i 1 årsåldern som annonseras ut för omplacering talar sitt tydliga språk.

(ingen kan allt från början men chansen att det inte blir katastrof är ju enormt mycket större om du köper en renras från en seriös och kunnig uppfödare!)

:bow:

Alla dessa blandraser (ja, finns även renrashundar i denna kategori, men i majoritet är de inte...) som deras ägare blivit superallergiska mot runt 1.5 - 2.5 års åldern.... Konstigt att just dessa åldrar skapar så mycket allergener :angel:

Och alla stackars förstagångshundägare som tror att de mixade rasegenskaperna inte kommer att spela någon roll, för de kommer ju ta så bra hand om sin hund, trots att de inte kan något om träning eller vad de olika raserna kan komma att kräva... :(. Intentionerna är ju oftast så fina, men det kan ju gå farligt snett utan kunskaper....

Ja det här med blandraser slutar ju aldrig förvåna mig.

Träffade en tant utanför matbutiken som stod där med sin hund. Tyckte hunden såg väldigt märklig ut. Som en schäfer med ALLDELES för korta ben. Så jag frågade vad det var för något. Jo mamman var ju då schäfer/border collie/labrador (rätt vanlig blandras har man ju märkt i det sista) och pappan han var 100% väst göta spets! Nog att man förstår att detta inte var ett resultat av planerad parning. Men jag blev riktigt mörkrädd...

Jag såg i stan en gång en blandis,schäfer/wlesh corgi..haha,den hade jättekorta ben och schäferns svanslängd..Svansen var nästan längre än hunden:eek:

När jag var liten fick jag en valp.
Detta var ur en kull med "misstag" ..
Det var korsning Strävhårig tax/Drever.

När bågon frågade mig vad jag hade för hund så blev svaret "Drivtax"!:D

För ett antal år sedan hade far min en strävhårig tax, och en Drever..
Drevern var galen (och hade dessutom de absolut fulaste ögonen jag sett på en hund...Gula...)..
Farsan skulle avliva drevern, men han hann och producera valpar innan han gick hädan...

2 Valpar blev det.
Men den ena dog tyvärr.

Oskar hette han, och när han växte upp så fick han päls som trimmades likt den strävhåriga taxen.
Under detta var han randig!!

Inget att sträva efter i den korsningen...
Inte heller i den korsningen han har nu: Drever /Smålandsstövare.

Vet inte varför han köper dessa korsningar...
I förhoppning om en bra jakthund kanske??

*sucka*

Jag är lite förtjust i blandraser, jag är inte någon rent igenom hun-människa, men jag älskar hundar.

Jag skulle INTE köpa en sådan hund.

Men allvarligt så tror jag inte att man tänker med annat än plånboken i de fall sådana här korsningar blir till.
Man köper en billig blandrastik och en billig blandrashane och sätter igång och få valpar så fort tiken börjar löpa, det blir många tusenlappar om man får säg, 6 valpar i varje kull.

Och eftersom man ändå inte kan vara med i skk så behöver man inte följa deras regler utan kan ta så många kullar per år som tiken kan bli dräktig med också forsätter man ta kullar tills tiken inte längre kan få några fler kullar:(

Så tror jag vissrligen inte att de flesta blandis"uppfödare" tänker. Det är nog snarare så att de tycker sig ha en gullig och snäll hund och det har kompisen också. Då måste ju valparna också bli det :idea:

Uja de tycker alla vi med renras också att de finns...

inte
För att ni antagligen är blinda och insnöade på vad ni tror är bäst.
Korkat, tycker jag.

Fast chansen är större att det finns en hjälpsam och tjatig uppfödare till en renrasig valp! :idea: Då en renras oftast kostar dubbelt så mycket är risken för impulsköp mindre, dessutom!

Jag tycker att blandraserna i 1 årsåldern som annonseras ut för omplacering talar sitt tydliga språk.

(ingen kan allt från början men chansen att det inte blir katastrof är ju enormt mycket större om du köper en renras från en seriös och kunnig uppfödare!)
Självklart är det så!Jag har en blandras (schäfer/labrador) vars uppfödare röntgat föräldrar och alltid haft bra kontakt med oss, så de finns dock även inom denna "värld".
Jag stödjer INTE på något vis korkad avel varken med renraser eller blandraser, men vissa blandraser blir riktigt fina hundar de också, det är dumt att dra alla över en kant.

Jag har haft både renras och blandras, ser inget fel i någon av dem, såvida båda görs med ansvar och inte bara för pengar.

Såg en rottweiler/pekingnes för ett par veckor sedan.
Det såg som en rottweiler/engelskstaffekorsning med pekinseben. Dessutom hade den ett cherryeye och såg allmänt grotesk ut.
:rofl:

:bow:

Alla dessa blandraser (ja, finns även renrashundar i denna kategori, men i majoritet är de inte...) som deras ägare blivit superallergiska mot runt 1.5 - 2.5 års åldern.... Konstigt att just dessa åldrar skapar så mycket allergener
Och bara för det måste man dra alla över en kant? :crazy:
Många renraser som också säljs vid den åldern.
Men chansen är ju större att okunniga köper konstiga blandraser, och som sagt så stödjer jag inte såna märkliga gatukorsningar.

Så tror jag vissrligen inte att de flesta blandis"uppfödare" tänker. Det är nog snarare så att de tycker sig ha en gullig och snäll hund och det har kompisen också. Då måste ju valparna också bli det
Men det är väl klart de blir! :angel: Bara lite.. märkligt psyke också kanske, men det spelar ju ingen roll! De är ju såååå söta :love::crazy:
Känner igen det tänket från hästvärlden också.

Antagligen, beroende på hur du menar.

Om du syftar på att jag skrev ni så menar jag inte ALLA renras ägare, utan just de som tror att allt annat är skit.

men vissa blandraser blir riktigt fina hundar de också, det är dumt att dra alla över en kant.

Absolut, jag har träffat massor med trevliga blandraser. Tyvärr har jag träffat fler blandraser som fått avlivas pga att de psykiskt inte fungerat.

Synd att chansa, tycker jag.

För att ni antagligen är blinda och insnöade på vad ni tror är bäst.
Korkat, tycker jag.

Nej, däremot kan jag (och många andra) undra över syftet med att korsa olika raser..

Självklart finns det underbara blandisar, jag arbetar med sånna varje vecka på min BHK, samtidigt kan jag inte se anledningen till hur det korsas..? Man kan fundera redan vid 2 ras korsningar, men när de börjar bli 3-5-7 raser i en hund då blir jag rädd!

Absolut, jag har träffat massor med trevliga blandraser. Tyvärr har jag träffat fler blandraser som fått avlivas pga att de psykiskt inte fungerat.

Då handlar det ju nog oftast om konstiga blandningar med många raser, eller raser med väldigt olika beteénden?
Och det stödjer jag inte riktigt.

men när de börjar bli 3-5-7 raser i en hund då blir jag rädd!
Det håller jag med, när det blir för många i en.

Vad månade bliva av dessa i en och samma jycke måntro :confused:

Schäfer, New Foundland, Old English Sheepdog, Golden, Border Collie, Norrbottenspets, Karelsk Björnhund, Gråhund, Stövare och Laika.

10 olika raser, lite bruks, lite stort, lite vall och en massa olika jakt och de flesta av raserna har ju som bekant HD-problem..

Ja, jag upphörs aldrig någonsin att förvånas :eek:

Undrar som vanlig vad tanken bakom sådan här avel är?? :crazy:

Dom får säkerligen valparna såld för en ordenlig slant för tyvärr värkar det vara mode i att ha så många raser som möjligt i en åh samma hund. Tänker då närmast på några vänner som hadde två odenliga blandraser som tjuvparade sig. Valparna lades ut på blocket för typ 5-6000 och folk ringde som galna. Dagen efter var alla valparna sålda och många av dom vart sålda till södra sverige (det här var här i norrland).
I valparna kunde du finna blandannat (kommer inte ihåg alla raser), Pudel, schäfer och björnhund + 2 eller 3 raser till som jag inte kommer ihåg.
ska kanske även nämnas att fadern till valparna fick avlivas några månader senare för att dom ansåg att hans psyke inte var stabilt.

Hitta här
SANY0038.jpg
gissa raserna.

Ja, man har ju märkt att vissa blandraser är annorlunda. En gammal man som är bekant med mig förlorade sin älskade tik i början av sommaren, min syster hade då skaffat en hund som var blandning av lucernstövare, schillerstövare och Labrador, detta var en omplacering. Mannen tog över hunden och det är den LATASTE hunden jag varit med om. Ligger helst i bilen och sover hela dagarna, vill inte följa med ut och köra hästarna (Enstaka tillfällen).

f.ö så när de tog honom som omplacering så kom han från ett hem med typ 7 hundar. Alldeles för vuxna valpar, denna hunden som var 3 år och bott hos ett gammalt par tidigare och hundarnas mamma som också är mamma till gamle mannens hund.

Detta låter flamsigt men jag suger på¨att beskriva utan att blanda in namn. :angel:

Lat, eller apatisk?

Aktiva hundar som inte får någon vettig sysselsättning kan antingen bli hyper och s.k. problemhundar eller så blir de apatiska grönsaker och hyllas som de "lugnaste och raraste hundar som aaaaaldrig gör en fluga förnär!"
Få lyckas nog hålla sig vettiga där mellan.

Vad månade bliva av dessa i en och samma jycke måntro :confused:

Schäfer, New Foundland, Old English Sheepdog, Golden, Border Collie, Norrbottenspets, Karelsk Björnhund, Gråhund, Stövare och Laika.

10 olika raser, lite bruks, lite stort, lite vall och en massa olika jakt och de flesta av raserna har ju som bekant HD-problem..

Ja, jag upphörs aldrig någonsin att förvånas :eek:

Undrar som vanlig vad tanken bakom sådan här avel är?? :crazy:
Det kan nog bli en hund ???
Jag har en blandis
Hon är lugn och trygg älskar att spåra (har godkänt anlag och Öppen klass) , jagar inte vilt när hon är lös iskogen mm .Hon är frisk och kry och har alltid varit det . Det var inte en planerad parning men hon var lika välkommen till världen för det
OCH NU KOMMER NI SVIMMA ...
det är 14 raser i henne och ganska liknande dom som du nämner . Är så jäkla trött på att höra det här tjatet om blandraser att folk inte vet vad dom köper , dom har hälsoproblem , är mentalt störda mm mm mm . Visst det finns oseriösa uppfödare av blandraser men dom är nog ganska få ??
"Nu leker vi: hur många raser kan vi pressa in i en individ innan vi glömmer bort hur många det var??"

¤ Suck ¤

Människor som köper Blandraser är ju inte ALLTID så på det klara med vad detta innebär. Har nu en bekant som köpt en valp åt barnen - Labrador-Dalmatiner-Drever. Man knäpper sina händer och ber en bön att det ska gå bra...

Vad är det för skillnad på att köpa en blandis och en renrasig hund ?? Det krävs väl lika mycket kunskap och planering som att köpa en renrasig hund. Inte alltid på det klara med vad det innebär säger du ?? Dom som jag har träffat som har blandras har varit helt klara med vad det innebär liksom dom som har renrasiga. Vi träffar på både renrasiga och blandrasiga hundar ganska ofta då min sambo driver Hundjaktskola och är viltspårdomare

/ Skrållis som dessutom har 3 renrasiga hemma (Pointer , Weimaraner och Jämthund)

Senast ändrad av en moderator:

Är det inte ganska många renrasiga som har samma problem då ??
Kan räkna på fingrarna fler renrasiga än blandraser som fått ta bort på grund av psyket ?

Vad är det för skillnad på att köpa en blandis och en renrasig hund ??

Köper man en renrasig så har man ett lite större hum om vad det är man faktiskt får, med tanke på mentalitet, sjukdomar, hur valpen och föräldradjuren har hållits osv. Dessutom stödjer man SKK och deras arbete för att främja kontrollerad och seriös avel på sunda och rastypiska hundar.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambon funderar på att köpa hund i år och jag hoppas kunna få lite råd av alla kunniga Bukare där ute. Sambon och jag har...
2
Svar
36
· Visningar
6 390
Senast: FannyoArre
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 079
E
Övr. Hund Läser trådar här där det ibland står om blandraser. Om folk som frågar om vilka som är dom bästa raser att blanda och vilka som inte är...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 998
Senast: Otter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka