Apporteringshjälp!!!

Sv: Apporteringshjälp!!!

Är det bättre att stå lite bortvänd, för att liksom visa lite ointresse eller vad man ska kalla det? Han är egentligen riktigt bra på apport, bara det att han inte vill lämna dummyn nära mig.

Ja för att visa sig icke-hotande! I början vände jag mig om helt och satt på huk med ryggen mot hunden. Berömde och klappade om och totalignorerade apporten. Själva avlämningen gjordes så odramatiskt som möjligt, det var ju inte DET hon gjorde bra utan det hon gjorde BRA var att komma in till mig med dummyn i käften och det var det som belönades.

Det kombinerat med att klicka in hur hon lägger apporten i min hand (gjordes i tv-soffan) resulterade i en kanonfin avlämning.

Okej. Då ska jag börja göra så både vid apport och sök, så kanske han börjar vilja lämna den hos mig istället för en bit bort.
Det lustiga är att ibland när jag stått mitt i huset och han fått söka dummyn så har han när jag lagt den i ena änden av huset lämant dummyn nära mig, men inte när jag lagt ut den i den andra änden av huset....

Minsann tror jag att poletten börjar trilla ner!!!
Jag svävar på små rosa moln just nu!
Har precis avslutat ett träningspass där min hund LÄMNAR apporten till mig!!!
Inte en meter ifrån utan, i min HAND!!
Helt galet:D:banana::banana::banana:
Video kommer såsmåningom, men min dator är inte snabbast på att ladda upp om man säger så!

Vi tar nu myrsteg, även fast vi tog ETT elefantsteg i rätt riktning;)
Just nu så sitter jag på backen för att hon inte på något vis ska känna sig hotad att lämna den.
Jag nöjer mig nu att hon lämnar av den direkt när hon kommer fram till mig, men vi kommer allt eftersom utöka att jag reser mig och att hon ska kunna hålla en stund vid mig, men som jag sa: MYRSTEG!!
Dock ser jag numera ljuset i tunneln:bump:

Vad kul, bra jobbat!! :D

Tänk på att inte ta apporten direkt när hon kommer in, utan klappa gärna om henne lite medan hon håller den och ta den sedan vid kommando. Uppmuntra att hon törs hålla den i din närhet. :)

Va bra. Film kanske? så vi kan se skillnaden:cool:

Ja jag använder klicker, och ja hon släpper när jag klickar.
Jag har försökt med det du säger utan att komma någonvart. Nu var det visserligen länge sedan jag provade det, kan helt klart vara värt ett nytt försök...

Du har lite dålig timing i klickandet. Jag tycker att du måste tima bättre. Vid minst 3 tillfällen klickar du när hon har ett dåligt bett alternativt släpper apporten helt. Okonsekvent med andra ord!

Om jag var du skulle jag sitta inomhus i lugn och ro med hunden sittandes brevid i utgångställning (så att du inte frontar henne) och erbjuda apporten.
Vid minsta nosande på den klickar du, belöna med GOTT godis (riktigt gott alltså) . Klicka gripande också naturligtvis, men så bara för en sekund..håll fortfarande i apporten när hon griper så att hon får ett motstånd! Locka henne dessutom genom att hela tiden röra apporten FRÅN henne så att du triggar jakten lite. När gripandet känns bra och hon håller i några sekunder kan du successivt lätta på din egen hand, minska trycket i ditt grepp och klicka när hon håller kvar fint trots detta. Utveckla det till att hon håller själv, hela tiden brevid dig och i en miljö som utelämnar störningar. När hon är trygg inne kan du göra samma övningar ute, gör det enkelt för henne så att hon inte tappar självförtroendet.

När hon har ett fint gripande brevid dig kan du prova att kasta apporten en liten bit, när hon hämtat den springer du bort från henne och ropar glatt att hon ska komma in med den. Bry dig inte om avlämnandeti början! Släpper hon så spring själv fram och ta apporten och släng igen, på så vis lär hon sig att den är värdefull. När hon är nära dig tar du bara emot den och berömmer. Utelämna klickern.

Jag ser även att din hund SER när du tänker klicka och hon lättar på trycket i munnen redan då. Försök vara mer stilla med dina händer.

Hoppas detta gjorde nytta! Lycka till :)

Vad kul, bra jobbat!! :D

Tänk på att inte ta apporten direkt när hon kommer in, utan klappa gärna om henne lite medan hon håller den och ta den sedan vid kommando. Uppmuntra att hon törs hålla den i din närhet. :)

Nu har hon börjat förstå att man kan vara nära matte MED apporten, så jag kommer ställa högre och högre krav på att hon ska kunna HÅLLA den kvar när hon kommer fram, med det menar jag att i början åkas tidern på med millisekunder så hon hinner förstå och framförallt LYCKAS!:D

Vi jobbar på den delen, det positiva med apportering är att man kan dela in den i så många etapper:laugh:
Nu börjar hon inse att hon kan röra sig mot mig med den i munnen, så nu ska vi utveckla det till att hålla den vid mig också:D

Åh just det, jag har lagt klickern åt sidan i detta momenten då jag kände själv att timingen blev alldeles tokig, lite för mycket att hålla reda på klicker, apport och godis:angel:

Delvis KL
Tänk om jag hade läst dina råd när jag började, skitbra råd!!
Ska ta till dem för att få gripandet bättre, då min fläckiga fröken har lite vekt grepp om apporten...
Sen tänkte jag smyga in och skryta lite :o:D
Jag köpte oss en metallapport häromdagen, när vi liksom ändå är på gång...
Det första jag mitt nöt gjorde var att låta henne tappa den så att det skramlade och sen blev den jätteläskig... :o:crazy:
Jag lät det bero, förvarade den bland hennes andra leksaker i hennes leksakskorg.
Idag kom damen och krävde lite hjärngympa, så jag chansade och tog fram smaskigt godis, klickern och metallen.
På 10 minuter så hade hon tagit den, både från handen och självmant samt håller den tills jag ber om den...:banana:
Älskade, underbara hund!!! :love::love:

Lite skryt, men också pepp :laugh:

Delvis KL
Tänk om jag hade läst dina råd när jag började, skitbra råd!!
Ska ta till dem för att få gripandet bättre, då min fläckiga fröken har lite vekt grepp om apporten...
Sen tänkte jag smyga in och skryta lite :o:D
Jag köpte oss en metallapport häromdagen, när vi liksom ändå är på gång...
Det första jag mitt nöt gjorde var att låta henne tappa den så att det skramlade och sen blev den jätteläskig... :o:crazy:
Jag lät det bero, förvarade den bland hennes andra leksaker i hennes leksakskorg.
Idag kom damen och krävde lite hjärngympa, så jag chansade och tog fram smaskigt godis, klickern och metallen.
På 10 minuter så hade hon tagit den, både från handen och självmant samt håller den tills jag ber om den...:banana:
Älskade, underbara hund!!! :love::love:

Lite skryt, men också pepp :laugh:

Härligt!!
Lägg gärna in film också, kul att se då vi haft ganska lika problem!

NU äntligen har jag lyckats lägga upp filmen från vårt första steg åt rätt håll:D
Innan ni ens säger något om avlämnandet här så belönade jag här enbart att hon gick till mig med apporten då det var ett gigantiskt steg i rätt riktning för oss!
Nu när hon insett att detär okej blir kraven högre att hon skall kunna hålla den vid mig och invänta kommando.

Men ett steg i taget!
http://www.youtube.com/watch?v=PA-h-gpseaQ

Härligt!

Men jag skulle (utifrån hur min hund funkar iof) berömma och uppmuntra mycket mer när hon är på väg in med apporten. Nu säger du bra när hon släppt den/när du ger godis. (visst använder du inte klicker nu? Hör inget iaf).

Nej jag hade inte klicker där. Anledningen att jag inte berömmer när hon är på väg in är att hon släpper apporten så fort jag berömmer, samma anledning till varför jag tatt bort klickern under det här momentet, minsta tecken på att jag ska klicka och hon släpper.

Jag tycker fortfarande att du ska börja om från början. Gripandet är undermåligt och det kommer du få jobba bakvänt med om du inte tar tag i det innan du börjar med fart och precision in. Har du inte ett tryggt gripande då kommer du sannolikt få mer problem. Poängen med apporteringen är ju inte att hon ska komma in och kasta den vid dina fötter, utan gripa stadigt från början tillslut och sitta rofyllt vid din sida när hon kommit in. Ett dåligt gripande drar många poäng!

Hänvisar till mitt förra inlägg om teknik, där hon får lära sig att hålla fast apporten ligger i din hand och inte släppa förrän du ger frikommando.

Jag tror hon kommer att apportera jättefint sen, så fort hon förstår poängen med att ha den där "dumma grejjen" i munnen :)

Nej jag hade inte klicker där. Anledningen att jag inte berömmer när hon är på väg in är att hon släpper apporten så fort jag berömmer, samma anledning till varför jag tatt bort klickern under det här momentet, minsta tecken på att jag ska klicka och hon släpper.

Av precis den anledningen måste du träna gripandet hos dig! :)
Du ska kunna berömma henne fast hon håller den, nu har det blivit omvänt och beröm betyder typ "loss" för henne. Ja, det fattar du ju säkert själv, men som för att förtydliga vad jag menar.

Yes jag håller med MrS, fokusera på gripandet. Som du sa är det så bra att apporteringen kan delas upp i olika delar, gripandet kan du träna separat. :)

Jag gjorde så att jag höll i apporten och klickade när hon grep den (att hon släppte gjorde inget det var inte det som var fokuset i övningen). Jag utökade sedan att hon skulle hålla längre innan klicket kom. Till slut kunde jag lägga in lite motstånd, att jag drog lite i apporten och det blev nästan lite dragkamp av det hela. Då SÖG hon på apporten! Efter det kunde jag släppa taget om apporten och belöna. Efter det släppa apporten men peta lite på den ungefär som att utmana lite, då blev reaktionen "nähä mig lurar du inte jag vet att jag måste hålla i den här för att få godis!".

Hänger du med? :)

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 290
Senast: Liran
·
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
992
Senast: Fruentimber
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 545
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka