Apporteringshjälp!!!

simba_112

Trådstartare
Jag har ett ganska stort problem med min viting.
Apportering.
Med tanke på att vi precis har kommit igång med tävlandet i lydnaden så måste jag få ordning på detta!
Att hon nollar det i 1:an är inte hela världen då det "bara" ger max 10p, men ju högre upp i klasserna man kommer så blir det allt mer apportering.

Hon har inga som helst problem att bära föremål av olika de slag, hon kan ta vilket material som helst.
Problemet sitter snarare i att hon inte vill hålla saker nära mig.
Om hon har något i munnen och man kallar in henne så kommer hon, men ett par meter ifrån släpper hon föremålet och kommer själv.
Om jag lämnar över apporten till henne så spottar hon ut den på en gång.
Vi har kommit så pass lång att hon tar den från backen och sätter sig, mitt emot mig. Har därifrån lyckats få henne att hålla några enstaka sekunder.

Men hur fasen ska jag få henne att lämna apporten till mig??
Och sitta vid min sida med den i munnen??
Vi behöver HJÄLP!!

Film från i höstas:
http://www.youtube.com/watch?v=KPjCnDvdUE4

Sv: Apporteringshjälp!!!

Jag har lärt kelpien att trycka apportbocken i handen på mig (och hålla stilla i väntan på loss/klick). Började med nostarget i handen, och sedan när det satt utökat till samma beteende med apportbock i munnen. Kanske en idé?

Det skulle absolut vara en idé, MEN problemet kvarstår fortfarande att jag inte får henne att hålla apporten nära mig...

Hur har du lärt in de övriga delarna i apporteringen?

Hållandet, gripandet, bärandet.

Min erfarenhet är att många hundar släpper apporten för att inte "skapa konflikter! De är artiga när de släpper apporten en liten bit ifrån föraren.

Backa tillbaka i träningen och kör mer hålla och bära övningar som du efter en tids träning avslutar med lugna släppanden.

Lägg sedan ihop bära + släppande så får du strax ett bra avleverering.

/Swat

Efter att jag körde totalt fast och inte kom någonstans så började jag med att lägga apporten på backen och minsta intresse hon visade klickade jag för, utvecklade till dit vi kommit idag = hon tar den från backen, sätter sig och håller några sekunder.
Men så fort jag gör minst antydan att komma närmre henne för att ens få en chans till avlämnande så släpper hon innan:confused:

Jag har försökt men hon vill inte ta den ur min hand:crazy:

Till alla:
ALLA förslag är varmt välkommna då jag har fastnat och behöver lite brainstorming för att ta mig ur det:D

Backa backa backa. Sen måste du sluta att belöna henne när hon släpper. Inte i handen inget godis. Hon ska vara hos dej o lämna av. Som det är nu så går du mot henne lutar dej framåt o hon släpper o du belönar. Låt henne få tänka varför hon inte får godis. Jag skulle börja om från början. Använder du klicker? (hör inget har inget ljud på datorn) Då kan det vara så att hon släpper när du klickar? Ta bort klickern. Eller säger du bra duktig etc det är då för henne detsamma som släpp.

Jag gjorde så med Tudde att han kom med ett gose djur till mej. Eller så började jag leken. Då kastade jag den åt honom. Den leken gillar han. Han kommer tillbaka o bara spottade ut den. Då vände jag helt enkelt på mej eller tittade bort tills han lade den i handen/knät på mej. Inte i handen ingen fortsatt lek. Hade stora problem med att få honom att lämna i handen. Mkt pga att han är så aktiv. Provade massor med metoder men denna funkade bäst. Det var bara lek inga krav. Ville han att jag skulle leka med honom så fick han helt enkelt göra det jag ville.

Man får laburera lite men det viktigaste är ingen belöning om dom inte gör det du vill.

Jag hade samma problem med min tik och det var så som SWAT beskriver det, det är "artigt" att släppa ett föremål i närheten av dig för att inte "claima" det för egen del. Hunden undviker, på sitt sätt, att skapa konflikter på det viset.

Jag justerade mitt eget kroppsspråk, vände mig lite bort, och när hunden smög runt för att komma nära ignorerade jag helt apporten och bara lugnt berömde hunden. Till slut blev hon tryggare med att det var ok att gå nära med apporten i munnen och då kunde jag börja göra som vanligt igen.

Hur ser ditt kroppspråk ut när hunden kommer? Står du rakt emot hunden, tittar på den och kanske t.o.m. lätt framåtböjd?

För att befästa lämnandet klickade jag in det.
Apporten på golvet, hunden tog den och skulle successivt närma sig min utsträcka hand. Funkade super. Se till att ha supergodis så hunden blir motiverad!

Ja jag använder klicker, och ja hon släpper när jag klickar.
Jag har försökt med det du säger utan att komma någonvart. Nu var det visserligen länge sedan jag provade det, kan helt klart vara värt ett nytt försök...

Hmmm... har aldrig riktigt tänkt på det..
Jag brukar annars vara väldigt noga med mitt kroppsspråk gentemot hundarna, men faktiskt vet jag inte hur jag brukar vara vid just det momentet..
I vanliga fall har jag aldrig det problemet med just den här hunden att hon reagerar på om jag tittar rakt på henne, snarare tvärtom att hon vill ha min blick fäst på sig. Men det kan mycket väl vara så som ni säger att hon vill undvika konflik om apporten för plötsligt är det ju ett föremål med i bilden:idea:

Kroppsspråk, lungt beröm med rösten, kanske undvika klickern ett tag i träningen med apport då den bara leder till att hon släpper vid minsta antydan till klick...

Men det kan mycket väl vara så som ni säger att hon vill undvika konflik om apporten för plötsligt är det ju ett föremål med i bilden:idea:

Kroppsspråk, lungt beröm med rösten, kanske undvika klickern ett tag i träningen med apport då den bara leder till att hon släpper vid minsta antydan till klick...

Ett föremål som hon ju mycket väl vet att du vill ha, och vad gör hundar när någon kommer och claimar ett föremål...? De släpper. (Eller sticker... :p)

Ett föremål som hon ju mycket väl vet att du vill ha, och vad gör hundar när någon kommer och claimar ett föremål...? De släpper. (Eller sticker... :p)

Nu när du säger det känns det ju hur solklart som helst!
Jag kan inte fatta att jag inte tänkt på det tidigare, kan ju också tillägga att hon är väldigt förarvek och matte gör man liksom vad som helst för..:)

Se, vad bra att det finns kloka bukare, utomstående som kommer med kloka råd och idéer:D
Tack!

Jag hade samma aha-upplevelse en gång i tiden tack vare buke! :D Hoppas det ska fungera bättre, återkom och berätta hur det går.

Jag hade samma aha-upplevelse en gång i tiden tack vare buke! :D Hoppas det ska fungera bättre, återkom och berätta hur det går.

Absolut!
Dock blir det ingen träning förrän eventuellt torsdag, jobbar imorgon (dygn) och nu snarkar hon som en gris då vi kört trickträning:D

Men nu blir jag nästan lite rädd, eller vad man ska säga :D ha ha!
Jag har haft samma problem med Häxa!
Idag satt det tävlingsmässigt för 1:a gången!
Jag började med avlämnandet, hade en grymt bra grej att byta med och var helt enkelt sjukt envis och tålmodig...
Sen hade vi JÄTTEKUL när hon lämnade i handen på mig.
Mitt största problem var att hålla fast apporten, vilket jag löste med klicker inomhus...
Nu ska vi jobba vidare så att hon blir säker på det, idag märkte jag vilken skillnad i attityden när hon fattade vad jag ville ha av henne!
Snacka om motiverad :D
Steget från hållande, avlämnande och gripande var för sig till att göra det tävlingsmässigt var faktiskt inte så långt som jag trodde från början :)
Nu har jag jobbat med detta sedan i augusti, så ingen tror att jag gjorde allt detta igår! ;) :D

Har läst Maria Hagströms bok, och tagit till mig mycket som jag verkligen fick "Wowkänsla" på när jag omsatte det i praktiken.

Senast ändrad:

Jag hade samma problem med min tik och det var så som SWAT beskriver det, det är "artigt" att släppa ett föremål i närheten av dig för att inte "claima" det för egen del. Hunden undviker, på sitt sätt, att skapa konflikter på det viset.

Jag justerade mitt eget kroppsspråk, vände mig lite bort, och när hunden smög runt för att komma nära ignorerade jag helt apporten och bara lugnt berömde hunden. Till slut blev hon tryggare med att det var ok att gå nära med apporten i munnen och då kunde jag börja göra som vanligt igen.

Hur ser ditt kroppspråk ut när hunden kommer? Står du rakt emot hunden, tittar på den och kanske t.o.m. lätt framåtböjd?

För att befästa lämnandet klickade jag in det.
Apporten på golvet, hunden tog den och skulle successivt närma sig min utsträcka hand. Funkade super. Se till att ha supergodis så hunden blir motiverad!

*kl*

Min hund tycker jättemycket om apport. Han skuttar ofta iväg. Men han lämnar den ofta ca en meter ifrån mig, ibland mer. Har prova säga "håll fast" men då släpper han på en gång. Har försökt träna lite på "håll fast" mest med dimmyn, men då vill han inte hålla i den, så det år vi väl träna mer på.
Jag stor oftast rakt mot hunden och tittar på honom. Ibland har jag varit lite bortvänd och då har han ibland kommit närmare, men även några enstaka gånger när jag tittar på honom har han lämnat dummyn vid mina fötter. Men oftast lämnar han den en bit ifrån och så blir det pekande på dummyn för att han ska lämna den närmare.
Är det bättre att stå lite bortvänd, för att liksom visa lite ointresse eller vad man ska kalla det? Han är egentligen riktigt bra på apport, bara det att han inte vill lämna dummyn nära mig.

Hahaha, men du, jag fick plötsligt en jättebra idé!
Tror att ni behöver flytta till Gotland så att du kan visa exakt hur du gått till väga och så får jag en chans att träffa din Häxa:love::D

Skämt åsido, så är jag helt övertygad att om jag bara får henne att inse att hon faktiskt kan hålla apporten nära mig så kommer allt lossna.
Bara vi tar oss över det hindret!

Men nu blir jag nästan lite rädd, eller vad man ska säga :D ha ha!
Jag har haft samma problem med Häxa!
Idag satt det tävlingsmässigt för 1:a gången!
Jag började med avlämnandet, hade en grymt bra grej att byta med och var helt enkelt sjukt envis och tålmodig...
Sen hade vi JÄTTEKUL när hon lämnade i handen på mig.
Mitt största problem var att hålla fast apporten, vilket jag löste med klicker inomhus...
Nu ska vi jobba vidare så att hon blir säker på det, idag märkte jag vilken skillnad i attityden när hon fattade vad jag ville ha av henne!
Snacka om motiverad :D
Steget från hållande, avlämnande och gripande var för sig till att göra det tävlingsmässigt var faktiskt inte så långt som jag trodde från början :)
Nu har jag jobbat med detta sedan i augusti, så ingen tror att jag gjorde allt detta igår! ;) :D

Har läst Maria Hagströms bok, och tagit till mig mycket som jag verkligen fick "Wowkänsla" på när jag omsatte det i praktiken.

Äsch! De är ju du som emigrerat ;):laugh: ha ha!
Hör av dig om du är i närheten vetja! Det vore himla kul att träffa ditt gäng också!

Klart att det kommer att lossna! När hon fattar vad du vill kommer du också att stå tårögd med ett åsneflin på läpparna och tala om för din hund att den är världsbäst!:love: :D

Just detta med förarveka hundar o böja sej framåt har jag erfarit. Min Golden är extremt förar vek o vill helt enkelt inte göra fel. Funderade länge o väl varför hon hade så dålig fart mot mej vid inkallning vid ställande/ läggande samt vid apportering men speciellt vid ställande läggande. En träningskompis såg det. Jag lutar mej lite framåt o tittar på henne. Hon ser det som ett hos o tror hon gjort fel. Så numer så står jag rak o tittar över henne när hon kommer mot mej.

Ett tips vid apporterinte o hon backar o sätter sej kan vara att du helt enkelt vänder dej om så att hon måste gå runt till din framsida. Tänk på kroppshållningen eller sitt ner själv.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 290
Senast: Liran
·
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
992
Senast: Fruentimber
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 545
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka