Sv: Apportering
Jag börjar faktiskt med metallapporten innan träapporten, eftersom valpar gärna bär på allt möjligt medan äldre hundar kan tycka att metallen är otäck. Dessutom slipper du tugg. I början brukar jag bara köra byta-lekar med valpen med alla möjliga föremål och när den är äldre börjar apporteringsträningen (hålla och gripa, att komma och lämna saker har valpen ju redan lärt sig i byta-leken).
Du undrade när apporter resp. apportpinnar används. Träapporten används i brukslydnad fr.o.m. appell och i tävlingslydnad fr.o.m klass 2. Pinnarna används i spår (hunden ska markera alla den hittar) och i tävlingslydnad klass 3 och elit (hunden ska apportera den pinne som har förarens doft). Dessutom används en metallapport i tävlingslydnad klass 3 och elit och i elitklass bruks, och en tung apport (4 kg för stor hund) i högre och elitklass bruks.
Om att avlämna framför eller vid sidan: Fördelar med att avlämna framför är att hunden får en rak ingång till dig, och att risken för att tappa apporten minskar. Framförallt när det gäller den tunga apporten – dessutom sparar det på ens knäveck om hunden kommer in fel
Nackdelen med att avlämna framför är att risken för ett snett sittande ökar när hunden sedan kommenderas in till sidan. Fördelar med att avlämna vid sidan – tja, man slipper kommendera in hunden. Nackdelar: Hunden kan börja svänga redan när den hämtat apporten och springa i en halvcirkel till dig för att få en lättare sväng, risken att hunden tappar apporten ökar.
Mina nuvarande hundar kommer direkt in till sidan, men nästa hund kommer nog att få lämna av apporten framför mig.