Apportering

G

Gefjun

Har läst att det är bra att börja med den medans hunden är valp. Vad behöver jag? Apportbock eller apportpinnar? När används vad? Vilket är det bästa, att hunden sätter sig framför och avlämnar apporten för att sedan gå runt eller att den direkt går runt till vä.sidan och avlämnar där?

Sv: Apportering

det spelar inte så stor roll vad du väljer att apportera. bara det inte är obehagligt att ha i munnen. lär först att sitta med apporten, sedan gå fot, kalla in och till sist en hel apportering. tycker avlämnande vid sidan är snyggast och det minskar risken för för tidigt släppande.

Tack! Så det går att använda något annat till apport också? Typ en knut eller något bara för att träna in själva momentet?

det som är risken me att använda en knut el. liknande är att hunden gärna biter på den.
men träna gärna apportering med en massa olika föremål,bestick tex,så att hunden tidigt lär vsig att det inte är så obehagligt att bära metallföremål.
Tänk bara på att träningen ska vara lustfylld med valpen! Den ska tycka det är kul att apportera!
lycka till!

Man tager ett styck pinne/vedträ/leksak o kastar... vovve hämtar o får puss... :love:

Man går o hämtar tidningen, vovve nosar o får hålla, får puss o beröm, det är jättekul, vovve kan koncentrera sig lite längre varje gång... Vovve bär tidningen/posten från brevlådan o hem till dörrn. :D

Good Luck!

Tack! Tänkte inte använda knut, det var det enda jag kom på i skrivande stund för att få fram om jag kan använda andra saker än apporter. Knutar leker hon ju med nu så det vore ju inte smart.
Bra, då kan jag använda bestick, det ska jag testa!

Ahh.. får hämta ved i styvfaderns vedskjul! Burit post har hon gjort och det är kul. Stolt som bara den!

jag skulle dock akta mig för att börja med metallföremål. låt det komma senare när hunden har en god apporteringslust så den klarar att det känns lite läskigt.

Senast ändrad:

Ok, då ska jag vänta med det. Ska köpa en apportbock sen, men tyvärr så har vi ingen djuraffär här. :cry: Tack för rådet!

Jag skulle tänka så här: vad är momentet apport? För mig innebär det att hunden tar ett föremål som jag visar på, och håller fast det tills jag säger något annat. Har man väl lärt in det spelar det inte någon roll var föremålet befinner sig, alltså innebär inte apportering att springa och hämta ett föremål.

Med min retriever lärde jag först in att hålla fast i föremålet, sedan att hämta det och sätta sig vid min sida, och så satte jag ord på det sist.

Har hämtat en liten vedpinne som hon ska hålla fast i nu. Hon har nu fattat att hon ska ta den i munnen, men inte att hon ska hålla den kvar där. Hon tycker ialla fall att det är kul att lära sig nya saker och klura ut vad det är matte vill egentligen.

Då har du ju en bra början! Nu ska hon lära sig att hålla fast den lite längre varje gång - ända tills du säger till. Variera längden varje gång.

Tycker saker o ting ska vara meningsfullt... min vovve hjälper mig att bära posten/tidningen (Vi går o hämtar den o den ska hem). Om vi har varit o handlat o jag har händerna fulla med matkassar, så tar han nycklarna från bilen till dörren etc.

Att be honom göra saker bara för att jag säger så, känns lite... militäriskt. Jag vill att han ska tänka själv o se varför... Numera plockar han nycklarna/tidningen ur handen på mig; "de kan jag ta; jag vet vart vi ska.." :D

Javisst, men vi har ju alla olika åsikter om vad som är meningsfullt...inte sant? Ingen hund gör ju saker bara för att man säger det, det ligger i de allra flesta fallen en inlärningsprocess bakom. Själv försöker jag utnyttja den till att skapa en bra kontakt med hunden, det spelar ingen större roll vad man väljer att lära in egentligen.

Men om man nu väljer att lära hunden att tex apportera, så kan man lika gärna göra det rätt från början, det sparar mycket frustration och man slipper rätta till felaktigheter senare. Jag tränar gärna tävlingslydnadsmoment med mina hundar, inte för att tävla, utan för att ha ett mål att uppnå. Även om det är vägen till målet som är intressant och givande.

Nu har jag köpt en apportbock. Hon tycker att den är jättekul! Vi tränar nu på att hon ska hålla i den. Jag klickar detta så ibland håller hon ända tills hon får klicket, men ibland släpper hon den innan. Då får hon inget beröm utan hon får ta den igen.

Jag tar GÄRNA emot fler tips och råd, även om hur man går vidare!

Det jag lägger störst vikt vid när jag tränar apportering är att hunden ska kunna hålla föremålet i alla lägen. Fortsätt därför med själva hållandet tills det sitter som berg. Klicker är jättebra att använda på hundar som inte är apporteringsbenägna av naturen.

När hunden kan hålla långa stunder när den sitter så kan du gå över till att hundne ska kunna gå, sitta och ligga med apporten. Många hundar släpper vid tempoväxlingar. Först då jag kan gå fot med hunden och köra den mesta lydnaden och den fortfarande håller apporten så tränar jag in själva hämtandet. Det blir inte så krångligt då eftersom hunden vet att apport betyder bära och hålla fast. Den kan då springa hur långt eller kort som helst och hämta föremål.

Själv körde jag apportering hemma i soffan ett bra tag innan vi flyttade oss ut på plan.

En grej som vi missade med våran, om du vill att den ska kunna apportera fåglar så träna in det nu... Våran avskyr att få fågelfjädrar i munnen...

Nu applicerar du mänskligt tänkande på hunden. För hunden kan bärandet av en meningslös pinne vara otroligt meningsfullt. För oss är det slöseri med tid, men för hunden är det jobb.

Hunden har dessutom inte den tankeförmågan att den kan koppla ihop fulla händer med att vara tvungen att bära. Det är knappast så att den inser att dina kassar hindrar dig från att bära nyckeln själv.

Tack så mycket för ditt svar! Ska då träna vidare på att hon ska hålla fast den längre stunder.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 764
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 790
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
871
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama