Äppelrecept!

Boerperd

Trådstartare
Nu är hösten här och träden är fulla av äpplen! Men jag har inte en chans att göra av med alla...
Dela med er av era recept så att jag har en chans att ta tillvara på hälften åtminstonde!
 
Sv: Äppelrecept!

Smulpaj

200 g smör
2-3 äpplen
3 dl vetemjöl
1/2 dl socker

Nyp ihop vetemjöl, kallt smör och socker till en smulig deg. Skiva och lägg äpplena i en form, strö över degen och krydda med kanel och en smk socker till. In i ugnen 200 g ca 20 minuter. Servera med vaniljsås!
 
Sv: Äppelrecept!

Äppeltzatziki
ca 4 portioner

ca 2-3 äpplen
1/2-1 vitlöksklyfta
2,5 dl turkisk yoghurt

Skala och riv äpplena grovt. Pressa vitlöken och blanda allt med turkisk yoghurt.

Jättegott till exempelvis ugnsrostade grönsaker!
 
Sv: Äppelrecept!

Sambo brukar skala, kärna ur, smaksätta med socker och kanel och sen in i ugnen. Serveras med glass.

Supergott!
 
Sv: Äppelrecept!

Äpplen är även gott att ha i olika maträtter, typ grytor och liknande. Googla lite på internet så tror jag att du kan hitta goda recept :) Äpplemos kan du säkert också göra, det håller ju sig lite längre och är en uppskattad present att ge bort ;)
 
Sv: Äppelrecept!

Äppelmos?

Äppelsockerkaka i långpanna.

Frysa in färdigklyftade så det bara är att ta upp och slänga ihop en god äppelpaj senare i vinter.

vinterförvara om det är sånna äpplen som står sig.

Skala, klyfta och stek i smör med socker och kanel. SEn har man det till muffins, sockerkaka eller liknande tillsammans med en klick vispad grädde eller vaniljsås.

Eller så gör man som mig. :idea: Ställ upp ett bord med en skylt att folk får ta äpplena som ligger på bordet. Har redan lagt upp flera hundra totalt på bordet i år och det är kul att även andra kan få glädje av goda äpplen. :) Igår kom ett helt gäng och vips så försvann alla som låg på bordet. Var nog någonstans 60-80 äpplen kanske. :banana:
 
Sv: Äppelrecept!

Äppelmarmelad :d

Skala, kärna ur och lägg äpplen i en kastrull med kanelstång, vaniljstång och lite vatten. Koka tills äpplena är mjuka och kan mosas. Jag brukar låta lite bitar vara kvar.

Häll i lagom mängd syltsocker (det står på förpackningen hur mycket man ska ha) och koka någon minut tills sockret smält. Klart!

Jag hade nån tesked atamon i också eftersom äpplen gärna möglar eller mörknar annars.

Blir fint (och gott) om man har en vaniljstång i burken också. Perfekt gå-bort-present :)

Om man vill är det inte så dumt med nån matsked Calvados i också.

Passar jättebra till ostbricka eller på nygräddat bröd :d
 
Sv: Äppelrecept!

Musta. Plocka ett par kassar och lämna in till musteri. Frys musten eller tillsätt atamon och njut hela hösten och vintern. Eller gör äppelvin, som faktiskt kan bli riktigt bra. Jag tänkte försöka göra cider i år.

Brinnande kärlek: Koka riktigt potatismos. Stek strimlat bacon, hacka gul lök och äppelklyftor. Servera moset med baconröran ovanpå. Och persilja.

Just nu gör jag currygryta. Fräs curry i matolja, tillsätt köttfärs och strimlad vitkål, lök och mot slutet klyftade äpplen och lite grädde. Servera med ris.
 
Sv: Äppelrecept!

Det ska jag testa :)! Har samma "problem" som TS med många äpplen på trädet och allt för få idéer på vad man kan göra med dem...
 

Liknande trådar

Fritid Finns det fler norrskensjägare än jag här? Jag bor i södra landsändan men har ändå lyckats se två gånger på ett år. Ikväll är det lite...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
2 982
Senast: Takire
·
Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
10 847
Senast: Enya
·
Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
194
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp