Baka matbröd - enklare än du tror!

Det man trycker ut från hålen ska självklart gräddas! Ungarna älskar de små mini-bröden.

IMG_2805.jpeg
 
Bakar kalljästa grahamsfrallor. Då jag inte har plats för en hel plåt i kylen så har jag löst det att jag bakar ut en fjärdedel av degen och gör frallor av.. Resterande del av degen får jäsa i bunke och bakas ut imorgon. Då har vi iallafall frallor som är färdiga att skjutsas in i ugnen till frukosten. :d
 
Jag skulle behöva hjälp med felsökning. När bröden kommer in i ugnen så jäser de lika mycket undersidan som på ovansidan och brödet blir ballongformat istället för att få en platt undersida. Bröden blir goda och luftiga - men ruskigt fula.

IMG_2181.jpeg
 
Jag skulle behöva hjälp med felsökning. När bröden kommer in i ugnen så jäser de lika mycket undersidan som på ovansidan och brödet blir ballongformat istället för att få en platt undersida. Bröden blir goda och luftiga - men ruskigt fula.

Visa bifogad fil 147689
Nä, de är superfina. Men om de jäser en stund utanför ugnen och sen kommer in i ugn som är rejält varm med både värme över och under så borde de få en platt undersida. Kommer du underfund vad det är vill jag gärna veta för såna vill jag baka.
 
Snittar du dem så de kan jäsa utan att spricka sönder?

Ja, de är snittade och har inte spruckit, men det blir liksom inget snyggt snitt kvar, utan det sträcks bara ut när brödet höjer sig.

Brödet är kalljäst. Kan det vara att det inte var helt färdigjäst när jag välte upp det på plåten så att det expanderade lite väl mycket inne i ugnen?
 
Nä, de är superfina. Men om de jäser en stund utanför ugnen och sen kommer in i ugn som är rejält varm med både värme över och under så borde de få en platt undersida. Kommer du underfund vad det är vill jag gärna veta för såna vill jag baka.

Det är för snällt sagt!
Nu stod de en timme utanför kylskåpet innan jag satte in dem, men kanske de fortfarande var lite för kalla? Ugnen var värmd till 275 grader (sänktes till 250 vid insättning) och gräddades på hett bakstål.
 
Jag skulle behöva hjälp med felsökning. När bröden kommer in i ugnen så jäser de lika mycket undersidan som på ovansidan och brödet blir ballongformat istället för att få en platt undersida. Bröden blir goda och luftiga - men ruskigt fula.

Visa bifogad fil 147689
jag har samma problem(?), mina bröd blir goda men inte snygga. Fulare än dina, som ändå ser ut att vara snyggt formade, det lyckas jag inte heller med. Felsökning pågår lite halvt för min del (goda bröd är ändå det viktiga, utseendet är underordnat). Jag tror att bollformen kan ha att göra med att brödet inte har nånstans att expandera: om skorpan stelnar innan brödet har expanderat klart så växer det på undersidan, där skorpan inte hunnit stelna än.
Jag har följande saker att testa:
- ånga i ugnen så att skorpan inte stelnar för fort (hindrar att det spricker).
- använd inte varmluft, det gör tydligen att skorpan stelnar fortare
- spänningen i brödet måste vara rätt för att det ska kunna expandera snyggt och bli ett öra. Huuur man lyckas med detta vet inte jag, det är skitsvårt
- jag tror att jag ofta har lite för hög hydrering, vilket försvårar formningen
- snittet ska vara djupt och 45 grader
- ska vara lagom jäst, varken under eller överjäst (huuur igen)
 
jag har samma problem(?), mina bröd blir goda men inte snygga. Fulare än dina, som ändå ser ut att vara snyggt formade, det lyckas jag inte heller med. Felsökning pågår lite halvt för min del (goda bröd är ändå det viktiga, utseendet är underordnat). Jag tror att bollformen kan ha att göra med att brödet inte har nånstans att expandera: om skorpan stelnar innan brödet har expanderat klart så växer det på undersidan, där skorpan inte hunnit stelna än.
Jag har följande saker att testa:
- ånga i ugnen så att skorpan inte stelnar för fort (hindrar att det spricker).
- använd inte varmluft, det gör tydligen att skorpan stelnar fortare
- spänningen i brödet måste vara rätt för att det ska kunna expandera snyggt och bli ett öra. Huuur man lyckas med detta vet inte jag, det är skitsvårt
- jag tror att jag ofta har lite för hög hydrering, vilket försvårar formningen
- snittet ska vara djupt och 45 grader
- ska vara lagom jäst, varken under eller överjäst (huuur igen)
Ni har konstiga problem med era fina bröd. Mitt problem är mer att de blir lite väl platta mot botten av plåten. Jag vill ha ballonger!

IMG_6660.jpeg

De här är bra, men en del blir för platta och hade mått bra av mer ”ballong”.
 
jag har samma problem(?), mina bröd blir goda men inte snygga. Fulare än dina, som ändå ser ut att vara snyggt formade, det lyckas jag inte heller med. Felsökning pågår lite halvt för min del (goda bröd är ändå det viktiga, utseendet är underordnat). Jag tror att bollformen kan ha att göra med att brödet inte har nånstans att expandera: om skorpan stelnar innan brödet har expanderat klart så växer det på undersidan, där skorpan inte hunnit stelna än.
Jag har följande saker att testa:
- ånga i ugnen så att skorpan inte stelnar för fort (hindrar att det spricker).
- använd inte varmluft, det gör tydligen att skorpan stelnar fortare
- spänningen i brödet måste vara rätt för att det ska kunna expandera snyggt och bli ett öra. Huuur man lyckas med detta vet inte jag, det är skitsvårt
- jag tror att jag ofta har lite för hög hydrering, vilket försvårar formningen
- snittet ska vara djupt och 45 grader
- ska vara lagom jäst, varken under eller överjäst (huuur igen)

Bra tanke det där med att det blir skorpa innan det har hunnit expandera färdigt! Jag ska jobba med dina tips.
 
Jag skulle behöva hjälp med felsökning. När bröden kommer in i ugnen så jäser de lika mycket undersidan som på ovansidan och brödet blir ballongformat istället för att få en platt undersida. Bröden blir goda och luftiga - men ruskigt fula.

Visa bifogad fil 147689
När vi bakade mer som bakade vi alltid i gryta. Lite mer meck men snygga bröd blev det. När vi misslyckades var det ofta pga snitten.
 
Jag gjorde kalljästa havrefrallor (Camilla Hamids recept) som blev otroligt goda!

Jag brukar göra ett bröd med störst andel vete- och mindre del grahamsmjöl, är det bara att byta ut graham mot havre?
Sitter någon på ett bra recept med havre i annars?
I frallorna var det mjölk, medan i brödreceptet är det vatten.
 
Jag gjorde kalljästa havrefrallor (Camilla Hamids recept) som blev otroligt goda!

Jag brukar göra ett bröd med störst andel vete- och mindre del grahamsmjöl, är det bara att byta ut graham mot havre?
Sitter någon på ett bra recept med havre i annars?
I frallorna var det mjölk, medan i brödreceptet är det vatten.
Kolla receptet i inlägg #23 från @warg. Ett riktigt guldrecept! 👍 Jag bakar hellre på havre än grahamsmjöl då det blir fluffigare och saftigare.
 

Liknande trådar

Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g...
2
Svar
27
· Visningar
3 446
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp