Används det för lite fullblod i halvblods aveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mydia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 102
  • Visningar Visningar 7 338
Sv: Används det för lite fullblod i halvblods aveln

hur tycker du en bra sportmodell ser ut då?

jag personligen vet inte varför "folk" vill ha dem i halvblods aveln, jag håller bara på med araber ooch skulle i dagsläget bara vilja ha renrasiga araber, inget annat.

anledningen till att jag fastnade för araber är tempramentet, kanske är det därför man vill ha in dem i halvblodet? jag vet inte...som sagt

Jag har inte skrivit nåt om att dra ner antalet dagar (jag vet för övrigt inte hur många dagar det är)
Detta skrev du i tråden...kopierat.
"om det hade varit billigare att avelsvärdera för halvblod så hade nog fler hakat på, om det tex bara hade behövts exitör bedömmning och sedan temprament/användbarhet på några dagar istället som det är nu så hade det nog funnits några fler att använda med!"

Det kan jag bara tolka som om du vill ha ner antalet dagar o kraven eftersom de inte ska behöva göra alla delar.

Sen är ju en annan skillnad, araber växer långsammare än halvblodet, är det då rimligt att ställa samma krav på araben i så ung ålder?
araben är ofta inte färdigväxt förens 6-8 års ålder... om man ska ställa stikt samma krav så kanske man ska vänta ett/några år till på araber...
Detta skulle jag vilja veta vad du fått den faktan ifrån??? Något du hört sägas?? Faktum är ju att fullbloden är tidigare utvecklade än hbl.De som går löp rids in tidigt...varför skulle man inte kunna göra det med en som ska användas till dressyr, hoppning?Jag vet flera arabmänniskor som sitter in sina redan som 2.5 år.Tror bara att det är en lysande ursäkt för att inte börja jobba den unga hästen.
Det finns rön som säger att man ska börja belasta hästens skelett tidigt för att få en hållbar häst.När skelettet växer kan det också anpassa sig efter att bära en ryttare o för den uppgift den ska utsättas för. När den rids in vuxen ökar skaderisken mångdubbelt.Hur ska skelettet anpassa sig om det redan är färdigvuxet?Det leder oftast till slitageskador på ligament osv.
Nej araben mår inte dåligt av att börja jobba i samma tid som hbl...bara man använder sunt förnuft o inte jäktar fram det.

PS.Ingen ras är färdigvuxen förrän ca 8 års ålder...men inga andra raser väntar tills dess med inridningen.Det är som om barn inte skulle få sporta före 20 års ålder.Ds

Senast ändrad:

Phaeton var ingen rolig hingst, generellt sett är det inget fel på franska hästars psyken.

Det har jag inte påstått heller... Jag trodde "alla " här inne visste att jag är förespråkare för månmga franska linjer.

Det är absolut inte samma sak att ha "fel på psyket" som att vara allert, vaken och kvick...ngt som jag tycker de franska hingstarna är över lag....

Är väl tur att det inte släpps igenom araber med simplare krav än de andra hingstarna? Vad finns att vinna på ett sånt förfarande?

Fast Buisness* hade ju varit ypperlig att släppa igenom! Finns inget halvdant med honom

Klart att det finns olika individer. Själv är jag lite emot aveln på slätgaloppörer i varmblodsaveln som ni sysslar mycket med här i Sverige. De är ofta långa och lågställda. Tar man istället hoppgaloppörerna så har du en "bättre" exteriör för sporthästavel. Dock tror jag aldrig att det skadar med fullblod i stammen, men det beror ju på vad man vill göra med hästarna. Jag som håller på med hoppning och fälttävlan vill ha kvicka, kloka hästar som klarar av lite push utan att det slår över. Fullbloden har den egenskapen tycker jag, men det beror ju givetvis på vad för fullblod man inriktar sig på.

Eller varför inte godkänna några sprinter istället??? De fullblod som godkäns i halvblodsaveln är till 99% långdistansare och inte sprinter.

Ser man i England så använder man sig av sprinter eftersom de har mer "explosiv" muskelmassa och är kortare

jag har inte skrivit nånting om när de ska ridas in! jag tycker som dig, ridas in tidigt men i väldigt små mängder. däremot vill jag inte påfresta unghästen tidigt, det är enhelt annan sak.

du kan inte jämföra arab och engelskt fulblod, du kan få komma o titta på min 3 åring, hon ser inte ut som e färdig häst nånstans, hon ser ut som fullbloden gör när de är 1,5 eller nåt sånt. och jag kan lova att halvbloden ser mkt mer färdiga ut, det är bara att du tar en titt i trådarna på grundutbildning.

vad gör de med hingstarna när de prövas? jag har ingen anning... men jag gissar på att de testas hårt redan som 3 åringar, en arab är inte färdig för den uppgiften då!

araber ser ofta tydligt ut som unghästar fram tills att de är 6-7 år det gör inte halvblod.

delvis kl.

Som tidigare nämnt så går vårt sto till xx-hingst.
Homme d Honneur närmare bestämt. "Hörde" att han skulle vara fransk eller är det bara namnet:)?

Vi får helt enkelt vara överens om att vi inte är överens.
Tycker det pjoltas överlag med araberna .
Gå ut o titta på ett 3 årigt hbl o du hittar ingen som är färdig eller ser färdig ut.
Efter 3 är det många som växer en hel del till om inte på höjden så definitivt på bredden.
Det jag menar är att även om de inte växt färdigt i muskelmassa o på höjden så innebär det inte att de inte kan utsättas för den prövning det innebär med kvalitets eller bruksprov. Bruksprovet kan göras mellan 3-5års ålder beroende på när man anser att hingsten är mogen för det. Om inte araben skulle vara mogen för det vid 5 så tycker jag det vara oerhört konstigt. Framförallt när de får starta distans då....eller har jag helt fel nu?
Visst är brukprovet en rejäl prövning, kanske mest mentalt...iaf om man tränat hingsten på rätt sätt innan.
Jag tror att en bra arabhingst med rätt träning o med rätt ryttare(alltså med samma förutsättningar som de andra hingstarna) mycket väl kan vara mogen o klara av bruksprovet runt 4-5 år.
3 åringarna testas ju dessutom inte alls lika hårt som 4-5 åringarna. Men måste därför göra om provet antingen som 4 eller 5 -åring.

araberna går väl även löp tidigt, precis som de engelska fullbloden?

i distans får man börja tävla när hästen är 6 år... det är bara CL som man får starta som 5 åring och då är det mkt strikt om hur hårt man får rida!

jag har ingen anning om tex hur högt hästen ska kunna hoppa om man testar dem som 5 åringar, du får gärna upplysa mig! jag vet inte hur högt hästen behöver vara utbildad för att klara proven, det får du oxå gärna upplysa mig om!

jag funderade på att visa mitt sto på 3 års för halvblod just för att jag tycker att arabernas bedömmningar är ett skämt, tyvärr hittar jag ingen som löshoppar i närheten... så där är vi helt överens!

angående hur snabbt de växer så finns det väl ingen forskning, så där handlar det bara om personlig erfarenhet.

araberna får inte starta löp förens 3 års ålder

Det har jag inte påstått heller... Jag trodde "alla " här inne visste att jag är förespråkare för månmga franska linjer.

Det är absolut inte samma sak att ha "fel på psyket" som att vara allert, vaken och kvick...ngt som jag tycker de franska hingstarna är över lag....

Bra, för det finns en väldigt negativ bild av franska hästar i Sverige tycker jag.

Och som sagt, jag tror inte Phaeton var någon bra representant, har sett många "lustiga" avkommor efter honom.

Här hittar du hingstreglementet o vad som gäller.
http://asvh.se/regelmenten/hingstreglemente.pdf

Tycker du gör helt rätt att visa ditt sto som 3 åring.:bow:
Önskar att fler arabägare skulle göra det så de faktiskt vet vad de stoppar in i avelsboxen.Tyvärr finns det ju dem som vet att de har en 24p o ändå avlar med den:crazy:

Om araben får starta löp som 3 åring alltså det år den fyller 3. Så är det nog fler som startar innan de kommit till sin 3e födelsedag.(alltså födda i maj o startar i tex feb). Dessutom lär de ju vara tränade innan tävling så då är de med största sannolikhet inridna som 2 åringar på hösten.(2.5år).
Kan de starta då o sen gå löp flera år...så är det säkert ingen fel att rida in dem tidigt.
Då är de lika redo som andra raser.

Ibland när jag tar upp 3 års test o kvalitets i arabtråden så kan jag känna att det skylls på att de inte är klara då för att man inte tror man kanhävda sig mot hbl. Men det är ju en individuell bedömning.
Visst många av hbl har proffs ryttare men även sina egna ryttare som visar. Men för hbl hänger det ju lite mer på visningen än om man skulle visa sin arab.Det är ju årgångschampionat osv.

nu verkar det ju dock som att det inte blir nån visning då jag inte har löshoppat henne en enda gång!! hon är hoppad på töm ca 80 cm och hoppad på...e... följa john?? ca 80 där med...

men jag måste hitta nån som löshoppar i närheten typ NU om det ska bli nåt... ridningen är jag inte bekymrad över, hon är riden 5 ggr och kan skritt trav och galopp och naturligtvis svänga stanna och backa med... sen är hon oxå inkörd, men inte körd på 6 mån åtminstone...

i övrigt är hon visad på utställning med 90 poäng.

vad jag vet så går araberna ytterst få lopp som 3 åringar, men det kan kanske nån annan svara bättre på!

Bra, för det finns en väldigt negativ bild av franska hästar i Sverige tycker jag.

Och som sagt, jag tror inte Phaeton var någon bra representant, har sett många "lustiga" avkommor efter honom.

Då passar jag en än gång på att tala om hur fin han är att ha i andra/tredjeled istället.
När hans temperamnet spätts ut lite... inte alls dumt...

Det finns ju ett antal sådana hingstar som faktiskt gör sig bättre som morfädrar än som fädrar - Phaeton* är absolut en sådan enligt mitt tycke.

Jo han är född i Frankrike, hingsten ser ju trevlig ut, tyvärr så har jag ingen aning om vad han har lämnat vare sig i fullblods eller halvblodsaveln. Kanske någon annan här vet mer om honom.

du kan inte jämföra arab och engelskt fulblod, du kan få komma o titta på min 3 åring, hon ser inte ut som e färdig häst nånstans, hon ser ut som fullbloden gör när de är 1,5 eller nåt sånt. och jag kan lova att halvbloden ser mkt mer färdiga ut, det är bara att du tar en titt i trådarna på grundutbildning.
Och som jag sagt tidigare kan man inte jämföra fullblod med fullblod om de har olika inriktningar. Slätgaloppörerna är tidigare i utvecklingen, medans hoppgaloppörerna är som vilka andra sporthästar som helst. De tävlas inte förrens de är 4 år gamla.

Att man börjat rida in slätgaloppörerna har med att göra att slätgaloppen kommer ifrån Asien, där unghästarna växer "bättre" eftersom det är så varmt. Det är därför de stora asiatiska galoppindustrierna, tex Gadolphin, låter fölen födas på Irland eller i England för att när de är avvanda flyga över de till Dubai. Där går de tills de är 2-åringar och sedan flygs de tillbaka till England och Irland och tävlar. Jämför man en 2-åring som är född och uppvuxen på Irland och en som är född på Irland men uppvuxen i Dubai så är det stor skillnad på dem i storlek och färdighet. Men det är pga att unghästarna på Irland behöver tänka på att hålla värmen på vintern. Trots att betet och fodret är bättre på Irland så är de gynnande klimatförhållandena i Dubai en så stor bidragande faktor att det lönar sig att flyga hästarna över halva världen en gång om året.

Att man rider in svenskfödda 2-åringar tror jag inte alls är så positivt faktiskt! Man måste tänka på ursprunget bakom seder och bruk innan man implementerar det på sig själv.

Slätgaloppörerna är dessutom lite mindre i storlek än hoppgaloppörerna. Det är skillnad på typer i fullbloden.

Tack! Jag kikade på hans avkommor på atg och han har en miljonär men i övrigt var det inte så stora summor i vinstpengar. Vet dock inte hur länge han varit i avel. Där fanns 41 avkommor.
Vet att han bla har ett avkomma som på treårs fick 10 på galoppen samt 8-8 på skritt och trav... Ska leta vidare:)

Jag håller med dig om att hinderhästarna är väldigt trevliga ofta är de ju dessutom upp emot 1.70 och lite bättre ridhäststorlek än de som går slätlöp (som kan vara under 1.60). Dessutom måste de ju kunna hoppa vilket är en fördel om man vill avla hopphästar. Men de är väl inte lika vanliga i Sverige? De jag träffat på bodde i England och hade tävlat point-to-point i sin ungdom.

Kan inte du importera någon trevlig hingst från Irland :angel: ?

Men de är väl inte lika vanliga i Sverige? De jag träffat på bodde i England och hade tävlat point-to-point i sin ungdom.

Kan inte du importera någon trevlig hingst från Irland :angel: ?
Tyvärr har jag inte någonstans att hålla hingst, men det hade kanske varit ett alternativ. Dock, hade jag tagit in en hingst från Irland hade det inte varit ett fullblod.

Jag har ett irländskstammat sto som är född på Irland och kom hit som 1-åring. Hon har både slät och hoppstam, vilket gör henne lite förvirrad tror jag. Dock är hon bra exteriört och har ett superbra tramp i bakbenen! Man står och njuter när man tittar på henne när hon travar i hagen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 573
Senast: dobbis
·
Avel Hej! Börjar med att be om ursäkt om jag gör några fel då det här är mitt första inlägg :) Har läst många gamla trådar och vet att det...
2
Svar
21
· Visningar
2 878
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 398
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 760
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka