Används det för lite fullblod i halvblods aveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mydia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 102
  • Visningar Visningar 7 338
Sv: Används det för lite fullblod i halvblods aveln

Jag sa inte att de har dålig hållbarhet utan jag sa att jag tycker att en löphäst som kommer till start och löper ett antal godkända löp gör en större bedrift.. Det finns nog en och annan tränare som inte heller vet hur opimal träning och individanpassad träning skall läggas upp...

Tror dock att den största anledningen till hållbarhetsproblematiken ligger i det du skriver (förare med bristande kunskap), oavsett om det är löphästar, ridhästar, travhästar mm..
Sen har kanske ökningen av ridhus och ridbanor inte endast varit pos. då hästarna inte rids lika varierat och i alla väder längre..en tanke bara.

Senast ändrad:

Iom att disskusionen handlade om T-märkta xx-ston i SWB-aveln så kan man ju fundera vad ett antal starter (utan placeringar) är för prestation som bör tas tillvara i just SWB-aveln.

Jag saknar ju som sagt en angloarab i svensk halvblodsavel,då vill man ju veta finns det någon anglohingst i landet som har vad som krävs för att bli godkännd för halvblod eller är det så att man kanske måste söka sig utanför Sveriges gränser för att hitta denna hingst.
Själv är jag ju inte särskilt insatt i vilka anglohingstar som finns i landet.

Iom att disskusionen handlade om T-märkta xx-ston i SWB-aveln så kan man ju fundera vad ett antal starter (utan placeringar) är för prestation som bör tas tillvara i just SWB-aveln.

Vad har ett sto med placeringar att tillföra?

Mina spekulationer kring starter var endast utifrån om det var en fråga om hållbarhet...

(Sen ställde jag tidigare en fråga om vad som räknas som merit för ett xx-sto om hon inte tidgare gått som ridhäst..)

Då handlar det snarare om vad de har att tillföra oavsett om de är t-märkta eller inte? Om jag har förstått det rätt så har kanske inte en lyckad löphäst kanske inte alltid den mest ändamålsenliga exteriören för swb-avel?
Men som sagt jag är inte så insatt utan tycker att det är ett intressant ämne.
Min erfarenhet är dock att de galopphästar som har framgångar som är goda inom sitt gebit inte hamnar i ridhästavel utan just inom sin ras och sin gren..
Tycker personligen att man får se från individ från individ.. Går ju inte att generalisera en hel ras...

Sen givietvis måste man ju, som jag tidigare nämnt, se till anledningen till t-märkningen..

(får väl belysa att jag själv inte har ett t-märkt fullblodssto i avel.)

Senast ändrad:

Rena anglo hingstar som är godkända finns Business x, Kilroy x, Pheáton x och Shiva du Loup x de 2 sistnämda finns bara tillgänglig på FAI och jag tror att åtminstone Shiva används enbart till x, xx eller ox ston, men vet ej säkert, har för mig jag läst det någonstans.

Sen har det funnits en fransk anglohingst som haft betäcknings tillstånd för ASVH; Fandzi de St Paul x heter han och var tillgänglig för ASVH 2006, hittar honom dock inte för 2007.

Min erfarenhet är dock att de galopphästar som har framgångar som är goda inom sitt gebit inte hamnar i ridhästavel utan just inom sin ras och sin gren..
Tycker personligen att man får se från individ från individ.. Går ju inte att generalisera en hel ras...
Jag har ett fullblodssto som vunnit flera lopp, och som varit placerad i alla hon varit med i. Inom sin genre är hon duktig - för att vara Sverige! Och det är just där skon klämmer för mig. Sverige är liksom bottenskrapet av galoppörerna. Hade mitt sto vunnit lopp i England eller på Irland...eller i Dubai...hade jag varit lite imponerad. Nu ska jag inte klanka ner på mitt sto, då hon faktiskt är väldigt fin och trots allt så har hon visat sig vara riktigt duktig i Sverige. Men vad har hon att tillföra den internationella galoppaveln? Svensk galoppavel har hon någonting att tillföra, men även om jag betäcker med de dyraste hingstarna så betalar köparna bättre för föl och åringar från auktionerna i England och Irland.

Vad har hon då att tillföra varmblodsaveln? Hon har ett superbra temperament, hon är exteriört korrekt med plus för fina ben, hon är hållbar eftersom hon gått alla de löpen hon gjort och hållt sig frisk. Den skadan hon har idag är från hagen när hon vilade. *typiskt* Hon har även en fin galopp och en bra skritt. Men pluset är hennes trav där hon verkligen får benen under sig och arbetar. Plättlätt tycker hon.

Sen ska man inte rata fullbloden för att de har en stam man aldrig hört talas om eller för att de inte bevisat någonting inom varmblodsaveln tidigare. Fullblodsstammen är lite för stor för att man ska kunna alla.

Sen ska man inte rata fullbloden för att de har en stam man aldrig hört talas om eller för att de inte bevisat någonting inom varmblodsaveln tidigare. Fullblodsstammen är lite för stor för att man ska kunna alla.

:bow:

Många är helt omedvetna om att det finns dressyr, hopp och fälttävlans stammade fullblod :o

Jag har tex ett med mycket goda hoppgener, ett annat med goda FT och dressyr gener och ett tredje med fantastiska hopp och FT gener. Men folk som inte är insatta tror att stammen är av ingen betydelse på mina ston :crazy:

Låter som hon kan ha en hel del att tillföra! Blir spännande att se vem du väljer åt henne:)

Men folk som inte är insatta tror att stammen är av ingen betydelse på mina ston :crazy:
Ja, det är ju detta jag har försökt att propagera för i denna tråden. Den mesta erfarenheten jag har av fullblod är inom galoppen på Irland, samt att fuxen på avataren var fullblod som jag tävlade ** fälttävlan i. Det är stor skillnad på fullblod och fullblod och man kan verkligen inte generalisera. Det är ungefär som att säga att alla svenska halvblod är precis likadana, fast gångra det med ett par tusen gånger om, eftersom det finns betydligt fler fullblod i världen jämfört med sv. halvblod.

Tyvärr så är det lite att prata för döva öron :crazy: åtminstone för de jag har pratat med..

En bekant skulle köpa en häst förra året, en som ska kunna gå 140- hopp iaf, de hittade en Robin Z avkomma som hade xx-morsa och då undrade jag om stammen och sa att jag kunde forska lite hur välstammad modern var för hoppning men det var inget intressant att veta, fullblod som fullblod resonerades det.

Egentligen finns det väl ingen annan ras som har presterat lika bra som fullbloden inom ALLA grenar. Det finns väl inte någon gren som fullbloden inte gör bra ifrån sig i?!

Inom någon ridsportsgren då? ;) Fullblod är ju ridhästar.

jo jag vet, men nu syftade jag på renrasiga fullblod... :cool:

Den amerikanska travaren är väl rakt nerstigande från fullbloden i princip om jag minns rätt.

Inom någon ridsportsgren då? ;) Fullblod är ju ridhästar.

Distans och western? Om vi talar om engelska fullblod, då.

Att vara bra i hoppning, dressyr och fälttävlan är det ju ganska många raser som lyckats med.

Distans är det väl många fullblod i. Western har kanske inte en så stor andel fullblod, om man enbart räknar den engelska.

Dock funkar de även inom polo, polocross, gymkhana, rävjakt, rodeo, tjurfäktning, mfl. Ser inte varför ett fullblod inte hade varit lysande på tex tornerspel och liknande.

Nu säger jag inte att andra raser inte lyckas inom andra delar, jag säger bara att andelen fullblod som har lyckats måste vara ganska så hög jämfört med andra raser. Det är tex inte speciellt många fjordingar som har klarat av alla ovanstående, eller adrenner. Att varmbloden till stor del faktiskt är fullblod är ju av en anledning.

Nu ska jag inte propagera för fullbloden, även fast jag tycker att det är en jätterolig och användbar ras. Och speciellt som avelssto. Man kan stoppa det mesta i ett fullblodssto och det blir en godkänd avkomma med ordentliga papper. Quarter, ridponnier, alla varmblodsraser såsom svenskt halvblod, holsteiner etc. Man har mycket mera möjligheter med ett fullblodssto i aveln, än man har med en annan ras.

Fast att jämföra med fjording och ardenner är kanske inte riktigt rättvist, jag tror inte att det går att kombinera tungt skogsarbete med hoppning och dressyr på något vettigt sätt. Ardennern är ju heller ingen ridhästras. Fullblodet är ju en usel arbetshäst, exempelvis, och skulle knappast klara att jobba i skogen. Jag tror inte heller att de skulle komma till sin rätt i bruksridning, och inom körsporten har de väl inte heller visat framfötterna?

Har inte sett så många engelska fullblod i distanssporten, i alla fall inte på elitnivå? På lägsta nivå finns nog alla raser, men det gäller väl de flesta grenar?

Fast det har funnits renrasiga fullblod som gått på travbanor i Sverige för inte allt för länge sedan

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 573
Senast: dobbis
·
Avel Hej! Börjar med att be om ursäkt om jag gör några fel då det här är mitt första inlägg :) Har läst många gamla trådar och vet att det...
2
Svar
21
· Visningar
2 878
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 398
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 760
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka