Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Iom att disskusionen handlade om T-märkta xx-ston i SWB-aveln så kan man ju fundera vad ett antal starter (utan placeringar) är för prestation som bör tas tillvara i just SWB-aveln.
Jag har ett fullblodssto som vunnit flera lopp, och som varit placerad i alla hon varit med i. Inom sin genre är hon duktig - för att vara Sverige! Och det är just där skon klämmer för mig. Sverige är liksom bottenskrapet av galoppörerna. Hade mitt sto vunnit lopp i England eller på Irland...eller i Dubai...hade jag varit lite imponerad. Nu ska jag inte klanka ner på mitt sto, då hon faktiskt är väldigt fin och trots allt så har hon visat sig vara riktigt duktig i Sverige. Men vad har hon att tillföra den internationella galoppaveln? Svensk galoppavel har hon någonting att tillföra, men även om jag betäcker med de dyraste hingstarna så betalar köparna bättre för föl och åringar från auktionerna i England och Irland.Min erfarenhet är dock att de galopphästar som har framgångar som är goda inom sitt gebit inte hamnar i ridhästavel utan just inom sin ras och sin gren..
Tycker personligen att man får se från individ från individ.. Går ju inte att generalisera en hel ras...
Sen ska man inte rata fullbloden för att de har en stam man aldrig hört talas om eller för att de inte bevisat någonting inom varmblodsaveln tidigare. Fullblodsstammen är lite för stor för att man ska kunna alla.
Ja, det är ju detta jag har försökt att propagera för i denna tråden. Den mesta erfarenheten jag har av fullblod är inom galoppen på Irland, samt att fuxen på avataren var fullblod som jag tävlade ** fälttävlan i. Det är stor skillnad på fullblod och fullblod och man kan verkligen inte generalisera. Det är ungefär som att säga att alla svenska halvblod är precis likadana, fast gångra det med ett par tusen gånger om, eftersom det finns betydligt fler fullblod i världen jämfört med sv. halvblod.Men folk som inte är insatta tror att stammen är av ingen betydelse på mina ston![]()
trav?
![]()
Inom någon ridsportsgren då?Fullblod är ju ridhästar.