Används det för lite fullblod i halvblods aveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mydia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 102
  • Visningar Visningar 7 338
Sv: Används det för lite fullblod i halvblods aveln

Eftersom jag är helt okunig om detta så får jag lov att fråga er som vet,finns det någon sådan fullblodshingst med hoppstam som är godkännd för halvblodsavel. Annars får man väl söka sig sig till hingstarna i fullblodsaveln och då får väl avkomman grå papper, har jag förstått det hela rätt? Ni som är insatta kommer det att visas någon fullblodshingst på bruksprovet och om så är fallet,vad sorts hingst är det?

Bacarat xx DVH 887 är anmäld.

Hans danska 30-dagarsprov är inte lysande
Dansk Varmblod 30-dages test Vilhelmsborg 05-11-03
Resultat: BESTÅET
Træningsleder Dommer Testrytter
Ridelighed: 7.5 7.0 6.5
Kapacitet: 6.5 6.5
Skridt: 7.0 8.0
Trav: 6.0 6.5
Galop: 7.5 7.5
Springkapacitet: 6.0 7.5
Springteknik: 6.0 7.5
Samlet resultat: 694.8;
Ridelighed/gangarter/springning: 714.7 / 692.4 / 677.3

Herning
05-03-2006
Beskrivelse:
Storrammet, ædel hingst af særdeles god type. Kønt hoved. Passende lang, velansat, lidt kraftig hals. Lang, skrå skulder. Velmarkeret, lang manke. God overlinie. Middellangt, velformet, muskuløst kryds. Lemmerne jævnt føre og tørre, vinklede bag og flade hove for. Svingende bevægelse for, snæver bevægelse bag. Bevægelsen særdeles god i skridt, god i trav og galop.
Krop: 9-8-9-8
Lemmer: 7-6
Bevægelse: 8-7-7
Helhed:8

4 års DSA springning - kvalifikation
Dato: 25-06-2006
Rapportvis: Springteknik: 6.50
Kapacitet: 7.00
Ridelighed: 7.00
Gennemsnit: 6.83
Fejl: 7.40
I alt: -0.57
Placering: 0

07-03-04
Vilhelmsborg
Beskrivelse:
Passende stor fuldblodshingst af særdeles god type. Kønt hoved, velansat hals. God skulder og manke. God overlinie, velformet kryds. Lemmerne lidt fine, fransk h. for, indfodet v. for, snæver bag, vinklede haser. Små hove. Lidt mere længde og regelmæssighed ønskes i skridt. Ret god trav, svingende for. God galop med god balance.
Krop: 9 8 8 8
Lemmer: 6 7
Bevægelse: 6 7 8

Detta är vad jag hittade på HesteData. Jag vet inte ifall han startat inom galoppen.

Lät ju inte så kul.
Esteban xx...vad säger ni om honom?
Han är tydligen den mest använda fullblodshingsten i holsteiner förbundet de sista 6-7 åren.
En av hans avkommor blev också den dyrast fölungen på holsteiner auktionen 2002.(läser innantill)
Personligen gillar jag inte hans kors något vidare, men i övrigt ok.
Vet någon vad han fått för poäng när han gick proven?
Han är ju godkänd inom 7 "förbund" eller vad man ska säga.
Har själv endast tävlat löp om jag förstått rätt??

En av hans avkommor blev också den dyrast fölungen på holsteiner auktionen 2002.(läser innantill)
Fast sådant där tror jag aldrig på. Det är oftast hingst-ägaren som köper fölet till ett överpris bara för att marknadsföra sin egen hingst. Det har hänt massor med gånger på Irland när ägarna och hingststationen försökte marknadsföra Lux Z. Såååå tråkigt eftersom man manipulerar marknaden.

Ok. Men jag tror ju på siffrorna från holsteiner förbundet ang mest anv fullblodshingst. Det vinner dem ju inget på att ljuga om.
Vet ingen några bruksprovs siffror på honom?

Om Esteban från HesteData

Avlsforbund: DV
Sted: Herning
Dato: 08-03-1998

Beskrivelse: Passende stor, ædel fuldblodshingst af god type. Udtryksfuldt hoved. Kort nakke. Velansat hals. Særdeles god skulder. Velmarkeret manke. God overlinie, dog lidt stram lænd. Velformet kryds. Lemmerne jævnt føre og tørre. Bevægelsen god. Avlsgodkendt for 1998.
Krop: 887
Lemmer: 67
Bevægelse: 67
Helhed: 8

Sted: Vilhelmsborg
Dato: 27-03-1999
Beskrivelse: Passende ædel fuldblodshingst af god type. Udtryksfuldt hoved. Kort nakke. Velansat hals. Særdeles god skulder. Lang, velmarkeret manke. God overlinie. Velformet kryds. Lemmerne jævnt føre og tørre, lidt fransk forstilling. Bevægelsen særdeles god, vid bag.
Avlsgodkendelse for 1999.
Krop: 887
Lemmer: 67
Bevægelse: 68

Hingstekåring
Sted: Herning
Dato: 12-03-2000
Beskrivelse: Fuldblodshingst af god type. Udtryksfuldt hoved. Kort nakke og velansat hals. Særdeles god skulder. Lang velmarkeret manke. God overlinie. Velformet kryds. Lemmerne jævnt føre og tørre. Lidt fransk forstilling. Bevægelsen særdeles god. Fløjhingst år 2000. Kåret frem til 2. delkåring år 2005.
Krop: 8-8-7
Lemmer: 6-7
Bevægelse: 6-8

Hingstekåring
Avlsforbund: Oldb.
Sted: Vilhelmsborg
Dato: 21-10-2000
Beskrivelse:Passende stor hingst af god type. Passende dybde og bredde. Kønt hoved. Lidt lavt ansat hals. Særdeles god skulder og manke. Ret god overlinie. Lang lænd. Velformet kryds. Lidt tynde lår. Lemmerne fine, lidt udtået højre for. Små hove. Bevægelsen kort og uelastisk i skridt, jævn god i trav, ret god i galop.
Krop: 8 7 9 7
Lemmer: 7 7
Bevægelse: 5 6 7
Helhed: 7
Bascule løsspringning:7
Benteknik løsspringning:7
Smidighed/elasticitet løsspringning:6
Kapacitet løsspringning:7

Hingstekåring
Avlsforbund: Trak.
Sted: Odense
Resultat: KÅRET
Dato: 29-11-2000
Beskrivelse: Fuldblodshingst af god type, storrammet og vellinieret. Middellang hals. Kønt hoved. Velmarkeret skulder og manke. Let fundament. Bevægelsen energisk, rummelig, taktfast med god undergriben. Fremragende galop.
Type: 8
Bygning: 7
Bevægelsens korrekthed: 7
Rummelighed: 9

Och på konferansen i helgen togs ämnet upp - och herregud vad massa olika åsikter det finns om fullblodens vara eller icke vara i SWB aveln:eek:

Argumenetn var många... mkt fler än jag trodde fanns faktiskt.

Alla verkade dock överens om att de fullblod som var av högsta klass var ett tillskott till aveln.

Men alla "kackel" som inte klarat av att löpa osv, och sedan sätts i avelsboxen hos SWB tillför ingenting...(?)

Att det finns andra raser som är högställda och ädla, och att det blodet är mkt bättre prestationsmässigt, och kan ersätta fullblods% istället...

Att fullblodsrasen inte utvecklats i takt med övriga ridraser.

Att avelframstegen tävlingsmässigt i princip stod still för svenkt warmblod under 1970-1990, under den period där mkt fullblod blandades in...

Att många hade så dåliga hovstatusar att de inte borde användas

OSV i alla oändlighet känns det som...

Dessa argument gällde INTE vid ren fälttävlansavel dock!

Observera att detta är ngt jag bara förmedlar, inte mina egna personliga funderingar.

Delvis knapplån

VAD klassas som prestation för ett xx-sto som endast varit på banan? Antal starter, xx antal kronor?
Sen kan väl jag också tycka att anledningen till t-märkning har betydelse. Det kan ju vara ett trauma och inte dålig hållbarhet som är orsaken.
Lika viktigt på SWB stona. Känner till flera ston som t-märkts tidigt och satts i avelsboxen..
Tysk, fransk, holländsk, brittisk avel har ju inte stått still pga fullblodsinslag utan det kanske är pga att fel hingstar varit verksamma här hemma samt till fel ston.

Senast ändrad:

Jag tycker som vanligt att detta med fullblod i halvblodsavel är superspännande och nödvändigt. Framför allt när dte pratas om vilka vi ska ha.
Jag sällar mig till skaran som önskar en vettig anglohingst, men jag vet int evilken, för dåligt påläst. Vilka x- eler xx-hingstar som finns utomlands och vid liv fyller de kraven ni satt upp? Personligen kan jag tycka att det är synd att Heraldik gått ur tiden, och det finns ju fler. Upptäcker vi för sent att fullbloden tillför vad vi önskar, och att hingsten då av någon anledning inte är tillgänglig?
Jag tror absolut att en del drar sig för att betäcka med fullblod eftersom det ofta blir svårare att sälja, tyvärr.
U

Hmmm, har följt denna disskution med intresse eftersom jag har ett hbl sto av den lite tyngre typen som jag planerar att betäcka i vår, fölungen ska säljas. Har haft en fbl hingst på henne förut, Le Mans xx, vilket blev mycket bra, står nu i valet o kvalet mellan Mr Carrera xx o ett par hbl hingstar som anses som förädlare.
Tycker själv om fbl i hblaveln men om det blir svårare att sälja, då vete katten..... :confused:

Oj, detta kanske blev knapplån??

knapplån

Alla verkade dock överens om att de fullblod som var av högsta klass var ett tillskott till aveln.

Godkända hingstar: JA Triangelmärkta ston utan prestation: NEJ

Sen kan väl jag också tycka att anledningen till t-märkning har betydelse. Det kan ju vara ett trauma och inte dålig hållbarhet som är orsaken.
Lika viktigt på SWB stona. Känner till flera ston som t-märkts tidigt och satts i avelsboxen..

Jag tycker också att det bör gälla alla hästar, fullblod som halvblod, och andra inom deras respektive raser. En häst som inte är av hög kvalitet ska inte in i aveln vare sig i sin egen eller en annan ras. Givetvis kan man vara ännu mer kritisk till de som ska in i en annan ras för att förbättra (men har verkligen fullbloden den positionen nuförtiden, som en skild ras när man tänker på halvblodsavel, inte individmässigt). Jag skulle liksom förutsätta detta i starten av en diskussion angående fullblodets vara eller icke vara i halvblodsavel...men det kanske bara är jag (och ni).

Godkända hingstar: JA Triangelmärkta ston utan prestation: NEJ

Kan tillägga till det jag skrev tidigare att om det trinagelmärkta stoet utan prestation har en utmärkt stam med prestationer i är hon intressant i mina ögon. Har drägglat över ett sånt som jag tyvärr inte har råd att hålla.

Kan tillägga till det jag skrev tidigare att om det trinagelmärkta stoet utan prestation har en utmärkt stam med prestationer i är hon intressant i mina ögon. Har drägglat över ett sånt som jag tyvärr inte har råd att hålla.

Självklart finns det det triangelmärkta ston som kan vara värdefulla i SWB-aveln. Och särskilt i FT-aveln (som Ancan skrev).

Vad hingsthållarna reflekterat över är den ökande mängden triangelmärkta xx-ston av stam som aldrig tillfört SWB-aveln ngt positivt.

OBS! Jag refererar vad som sagts.

sen kan man inte bara ifrågasätta stona utan också val av hingst till dem samt avkommornas första år samt träning.

Jag har inte ngn större kunskap om galopp och galoppträning men för mig så känns det rent logiskt som att det är en enorm påfrestning på löphästarna, att jämnställa med elitidrottsmän samt alla vet ju hur skadligt höga hastigheter kan vara iom maximal belastning.
Jag känner inte heller många elitidrottare som inte har känningar och varningar både här och där men i motsats kan uttrycka detta i ord..
Så har en häst startat och gjort ett antal godkända starter så tycker jag att det är en större prestation än om ett halvblod har gjort ngr starter i lätt klass dressyr eller hopp.
Tycker nog att man ska vara mer skeptisk kring alla t-märkta SWB-ston som inte håller för ridning..

Sedan kanske man inte skall säga att alla hästar som inte håller för tävling på lätt nivå har dålig hållbarhet. Tyvärr ligger inte nivån på alla som rider och "utbildar" hästar på en sådan nivå att de KAN rida hästen på ett schysst (juste? hur stavar man?) sätt som hjälper hästen att bära sig på ett sätt så den belastar sig så korrekt som möjligt. En del ryttare rider inte alls på en vecka eller 2, sedan blir det 2-3 timmars hård träning i ridhuset för att sedan stå i en liten hage i ett par veckor innan nästa ridpass och kanske en tävling dagen efter. Hovslagarmissar och annat kan också ställa till mycket skada, så man kanske ska fundera på mer varför skadorna uppkommit än att direkt dömma ut ett sto. Är benställningen uppenbart dålig och stoet inte hållt, då är det en annan historia. Det är så mycket inom ämnet hållbarhet. En häst kan ha haft upprepade ledinflammationer med en ryttare, och med nästa är den kärnfrisk, för att kasnke få tillbaka inflammationerna om det blir ryttarbyte igen. Allt är inte genetiskt, men absolut att man ska se upp för det som är det.
U

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 573
Senast: dobbis
·
Avel Hej! Börjar med att be om ursäkt om jag gör några fel då det här är mitt första inlägg :) Har läst många gamla trådar och vet att det...
2
Svar
21
· Visningar
2 878
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 398
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 760
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka