Används det för lite fullblod i halvblods aveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mydia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 102
  • Visningar Visningar 7 338
Sv: Används det för lite fullblod i halvblods aveln

Klart att det finns olika individer. Själv är jag lite emot aveln på slätgaloppörer i varmblodsaveln som ni sysslar mycket med här i Sverige. De är ofta långa och lågställda. Tar man istället hoppgaloppörerna så har du en "bättre" exteriör för sporthästavel. Dock tror jag aldrig att det skadar med fullblod i stammen, men det beror ju på vad man vill göra med hästarna. Jag som håller på med hoppning och fälttävlan vill ha kvicka, kloka hästar som klarar av lite push utan att det slår över. Fullbloden har den egenskapen tycker jag, men det beror ju givetvis på vad för fullblod man inriktar sig på.

Håller med dig i vartenda ord!:bow:

Jag tror att kimmis87 har en poäng i att det känns för dyrt och omständligt för hingstägaren att visa, jämfört med betäckningsfrekvensen för fullblodshingstarna. Jag skulle gärna se att det fanns fler att välja på, av alla tre varianter, men vill inte att kraven sänks.

Måste bara fråga... har du läst någonstans att J Julius gått svår klass ? Tveksam till om det stämmer, men Samsara definitivt gjorde det.

Min favorit bland fullbloden är nog Come Fast II 1003, men han är visst inte tillgänglig längre...
Någon som vet varför??

ComeFast är inte längre så fertil därför har vi valt att inte ha honom i avel. Det är problemet med fullblodshingstar när de blir äldre, först blir sperman kortlivad, och lämpar sig inte för transport, sedan duger den inte ens till naturlig betäckning.
Vi har ju även fullblodsston i avel, och ska jag välja så betäcker jag hellre halvblodsston med fullblodshingstar än tvärtom. Fullblodsstona är oftast mer svårfödda när de ger di, de är ofta mer stressade runt sina föl, hantering vid betäckning/transportering till seminstation mm. Och jag tycker att vi använder alldeles för lite fullblod i halvblodsaveln. Att ha trakehner som ersättning för fullblod tycker inte jag är något alternativ.

måste själva kraven sänkas bara för att tiden och kostnaden sänks?

annars är det ju som med elcatero, han gick ju in på meriter... men hur många är det som har galopperat lika länge som honom?? inte många väl?

jag har ingen anning.... men jag vet att om jag skulle ha en arabhingst skulle jag gärna visa för halvblod, om det inte vore för den enorma kostnaden....

Senast ändrad:

Jag vet faktiskt inte hur ekonomin för bruksproven ser ut, så jag kan inte svara på om man behöver ändra hela bruksprovet för att få ner kostnaden. Om så är fallet vill jag tydliggöra att det inte är min önskan. Det får hellre vara hårda krav och dyrt, än sänkta krav och billigt, om det är de två möjliga alternativen.

Det kan nog vara svårt att komma in på meriter. För hoppning och dressyr finns det ju fastställt exakt vad som krävs för att komma till bedömning pga prestation, medan (om jag förstått rätt) löpmeriter bedöms mer flytande för att ta hänsyn till hingstens ålder etc. Men det är ju en möjlighet åtminstone. Däremot vet jag inte om t.ex distans överhuvudtaget kan räknas, vilket ju isåfall sållar ut många presterande araber.

Sedan finns det en möjlighet att komma in via avkommeprövning, men det är nog ännu färre hingstar som har tillräckligt många presterande avkommor (i rätt discipliner?).

Knapplån!
Förra året kostade fas 1 12500:- o fas 2 samma sak. 25000:-
Sen tillkommer uppstallning ca 2 v, eget boende o resa ner.
Antagligen måste man även ha en proffsryttare som visar hingsten o som matchar den före...åtminstonde 8 månader innan(läste det i artikeln om Katarina Torstensson förra året;hon som blev 2007 års bästa visare på bruksprovet).
Då börjar du hamna i summor runt 100000:-.
Visst kan du komma undan billigare.
Du kanske bor därnere o inte behöver uppstallning o egen logi. Du kanske kan visa hiongsten själv, då du har den kunskap som krävs. Men du är ändå uppe i ordentliga pengar.
MEN nu är det ju så att man visar på rådgivande bedömning först o det är inte dyrt. Där får man antingen avslag eller blir ekommenderad vidare. O då får man ju iaf en vägledning om det är värt alla pengar.

Kimmis
Kraven ska absolut inte sänkas på vare sig araber eller hbl för att komma igenom godkända. Det bruksprov som idag finns på arabsidan är ett skämt o säger ingenting om hingstens ev ridbarhet eller temperament.
Den arabhingst som släpps igenom bland hbl ska i min mening ha klarat de hårda krav som ett hbl bruksprov är. Kan tycka att den inte ska behöva hoppa lika högt o att man kan anpassa avståndet efter dens storlek lite.
Men å andra sidan måste en arabhingst vara minst 155cm för att få verka i hbl aveln o då ska en bra hopphingst kunna länga o korta sig.Titta på Mynta o Jappeloup.
Ska de tas in på meriter så ska det vara meriter som faktiskt visat på hållbarhet(då alla nog är klara med hur arabvärlden kört sig själva i botten, med den avel de för idag).
Den skit som sprids bland araberna med cystor osv utan att föreningen gör det minsta lilla åt det...det vill varken rp eller hbl ha in i sitt avelsarbete.Avel på klass III hingstar eller hingstar med 4 på benen.
Men om jag födde upp en bra arabhingst så skulle jag nog visa den på rådgivande iaf. Men jag anser inte arabaveln värd att hålla på med i dagsläget. Trots att jag äger 2 araber själv;)
Medalj hade jag gärna sett att vi kunde använda inom hbl aveln.
I hans unga år blev Cecilia B tillfrågad om de inte fick ha honom inom trakehener(står still i skallen hur det stavas)aveln, men hon nobbade då.Idag är han gammal, men de har meriter i dressyr. O han har mycket bra gång o exteriör, o han nedärver sig starkt.
Hade jag ett 170sto hade jag inte tvekat att använda Medalj ox.

Tillägg!
Förstå mig rätt...jag anser att araben har fördelar gentemot det engelska fullblodet som jag tycker är önskvärda inom hbl aveln. MEN jag anser att de ska hårdgranskas innan de släpps för hbl aveln.

Tack för hjälpen med summorna!

För övrigt så håller jag ju med, bra araber är önskvärda också i halvblodsaveln. Dåliga araber (hästar överhuvudtaget) är inte önskvärda inom någon avel.

om du läser vad jag har skrivit lite nogrannare skulle jag bli glad!

jag skriver att kraven inte ska sänkas, men däremot kostnaden!

jag håller med dig om att arabaveln är ett skämt idag! jag ska själv betäcka mitt arabsto i vår och har letat i ca 1,5 år utan att hitta det jag söker och det är skrämmande!

mina krav är då bra resultat på ustställning OCH avelsvärdering samt att den är riden och har bra meriter där... finns det nån sån? jag har inte hittat nån tyvärr.... ch jag har inte ens speciferat med en speciell gren...

så du... läs lite nogrannare nästa gång, jag är för höga krav, men att betala 24 000 när man kanske får 2 halvblodston/år som mest känns inte riktigt som att det är värt mödan... och jag tror att många håller med mig i det!

Jag läste ordentligt o om du vill dra ner antalet dagar o vad de ska visa så anser jag att du vill sänka kraven o att de ska släppas igenom lättare än hbl. Sv hbl har idag ett av de kortare bruksproven jämfört med tysklands alla bruksprov o Hollands.
Skulle vi sänka antalet dagar o tester ännu mer skulle vi bara sänka vårt rykte på sv hbl utomlands. Då skulle ett sv bruksprov bli ett skämt o det vill vi inte.
Om araben ska verka inom hbl aveln idag så ska den in på meriter alt klara samma bruksprov som hbl hingstarna. Och testryttare, domare o ridhus osv är ju inte billigare för arabhingsten än hbl hingsten. Så jag tycker det är självklart att avgiften ska vara lika för alla.
Sen är det ju inte hbl avelsvärderingsnämnds intresse om arabhingsten får färre ston eller inte. Det är upp till hingstägaren om man tycker det är värt kostnaden.
På en bra hbl hingst kan det vara det med råge.
Ta Corlensky G som fick 257ston första året a´8000:-(ca)
2 064000kr...minus div avgifter o moms.
Medans det finns nygodkända hbl hingstar som får knappt 10 ston också.

Medans en arabhingst inte alls får så många ston.
Kanske 2-3 om året a´6000:- =12000-18000:-
MEN om den klarat hbl bruksprov så finns det stor chans att det fixar rp bruksprov också. De lämnar ibland dispans på storlek.
Så då kanske man kan få 2-3 st om året där också.
Plus arabston.
Men de kommer aldrig bli lika lönsamt för arabhingstägarna.

fast om de kommer in på meriter så är det väl inte samma summa vi pratar om, eller? jag har ingen aning igentligen...

vaad räknas som meriter då?
i hoppning och dressyr är det svårt för araben att hävda sig, dels med tanke på storlek, och dels för att araber inte ska röra sig som ett halvblod helt enkelt.

i distans finns det många hållbara hästar, men man ställer ju inte alls samma krav på en distanshäst som en dressyr häst tex.

sen är det ju galopp som är kvar, eller?

eller kan man gå in på meriter från distansen? någon som vet?

jag har inte skrivit nåt om att dra ner antalet dagar (jag vet för övrigt inte hur många dagar det är)

sen är ju en annan skillnad, araber växer långsammare än halvblodet, är det då rimligt att ställa samma krav på araben i så ung ålder? araben är ofta inte färdigväxt förens 6-8 års ålder... om man ska ställa stikt samma krav så kanske man ska vänta ett/några år till på araber...

knapplån:

*upprepar mig som en papegoja*

Vad gäller godkännande via meriter så är det så att det krävs vissa meriter för äldre hingstar för att de ens ska vara visningsberättigade på bruksprovet. Sen när de väl är på plats så är det ändå hingstens egenskaper som värderas - HAR han alls något att tillföra aveln? Det är inte nödvändigtvis så att en hingst är avelsmaterial bara för att han råkar ha tävlat svår klass i "vilken-gren-det-än-må-vara".

vad är det då för meriter som räknas inom tex distans??
finns det några riktlinjer för det?

Vad gäller fullblodsraserna så finns nog inga absoluta krav på vad de ska ha presterat, om de tävlat i något annat än dressyr eller hoppning. Man får nog kontakta AVN skulle jag tro...

Ja det är ju inte riktigt miljömedvetet att flyga hästar jorden runt,bara omständigt skulle jag vilja säga. Vore det inte bättre om man började skicka sperma istället. Nu vet jag ju inte så mycket om vare sig flygningar,flygplan eller hur hästar upplever detta men är det inte förenat med vissa risker, det är klart olyckor händer ju när man transporterar med bil och båt också.

Både Phaeton* och Shiva de loup* lämnade mkt temperament till sina avkommor...kanske var inte Sverige moget för det "franska blodet" för 10-15 år sedan?...

Phaeton var ingen rolig hingst, generellt sett är det inget fel på franska hästars psyken.

Kimmis,
Jag tror inte att man skulle satsa på att få en arab genom nålsögat för att locka halvblodsston, utan för att marknadsföra sig inom den egna rasen.

En arab kan vara så många olika saker och bra utställningshästar och galloppörer är inte alltid bra ridsportshästar. Har en hingst klarat av halvblodens, ridponnys eller angloarabernas bruksprov, så är han av god sporthästmodell. Den bedömningen måste göras av någon som ser med sporthästögon och inte med arabhästögon.

Eftersom man kan föda upp araber med många olika avelsmål, så är det bra med hästar som har bedömts efter olika kriterier. Att en bra arab, rätt använd, skulle kunna gagna halvblodaveln är en bonus (fast riktigt hur bra arabblodet kan vara, skulle de flesta nog bara inse när det var utspätt till 1/4 eller 1/8). Att ge någon form av fribiljett till undermåliga arabhingstar, det gagnar däremot ingen.

PS var inte orättvis mot Elcatero - han gjorde bruksprovet. Han godkändes inte via någon smygväg.

Jag tycker också att hingstarna skall avlägga ett godkännt bruksprov eller bli godkända på sina meriter. Jag förstår att det inte är vidare lönsamt för hingstägarna att visa fram sina hingstar om de blir så att de kanske bara får 3-4 ston men jag tycker att det är synd eftersom jag tror och hoppas att både anglon och araben har en plats i halvblodsaveln.De har också sina fördelar och fina sidor som är värda att föra vidare- problemet är väl att hitta dessa hingstar och att få stoägarna att pröva nya vägar- att annvända dessa hingstar. Fullblodet har ju redan en plats i halvblodsaveln men kanske borde utbudet bli större, någon skrev att man borde annvända sig mer av hinderhästar finns det någon sådan hingst godkänd här-jag kan inget om galoppsporten och vilken hingst som tävlat vad :confused:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 573
Senast: dobbis
·
Avel Hej! Börjar med att be om ursäkt om jag gör några fel då det här är mitt första inlägg :) Har läst många gamla trådar och vet att det...
2
Svar
21
· Visningar
2 878
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 398
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 760
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II