Använder ni fölvakt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare black pearl
  • Startdatum Startdatum
Sv: Använder ni fölvakt?

Använder Birth alarm och kamera har fungerat super bra.

Ajdå, jag har en sådan liggande i en kartong här. Jag har visserligen vunnit den, så jag har inte lagt några pengar på den. Fast jag har två andra kameror som fungerat innan, så jag kanske sätter upp allihop så jag har henne övervakad från tre håll. De gamla kunde jag koppla till en avnlig TV och så byter den från den ena till den andra kameran med jämna mellanrum.
Kan man inte koppla HorseCam till en annan monitor än den som medföljer? För den är ju pytteliten. Däremot kan man ju ha den i bilen och släpet, vilket kan vara bra om man har sto och föl i släpet och kanske ett oroligt sto, men det har jag ju inte... :)

Jag har även testat svettdetektor, men den falsklarmade ibland och så blev jag så jäkla rädd när den satte igång.

Kamera är jättebra för man kan övervaka fölet även efter födseln och se att allt fortsätter att fungera efter att man gått in igen tex bajsa, kissa, dia regelbundet, lägga sig och resa sig mm. naturligtvis är man kvar på plats och ser att tarmbecket går och att den hittar spenen, men sedan brukar jag dra mig tillbaka.

Nu kan jag rapportera om vad jag tyckte om min nya Horse Cam.
Jag satte upp den i en lösdrift på ca 40 kvadrat och den täckte in ca 38 kvadrat. Var tror ni märren la sig och fölade???
Hur som helst vad et kanonbra bild så länge det var ljust ute. När det var kolmörkt blev det lite svårt att se ordentligt, men det gick och två gånger var hon ur bild så jag var tvungen att springa ut. Första gången falskt alarm, men andra gången visste jag att det var dags eftersom hon hade vandrat fram och åter hela natten.

Sto nr 2 fölade helt oväntat mitt på dagen i spöregn tre veckor innan beräknat datum så på henne hann jag aldrig prova kameran.
Däremot kunde båda stona med föl sedan gå ihop i den lösdriften och då kunde jag ha bra koll på dem inifrån sängen.

Jag tyckte den var helt OK, men jag har vunnit den och hade nog inte betalat så mycket pengar när man kan köpa betydligt billigare som fungerar lika bra.

Använder bara kamera och ligger inne och glor på skärmen. Svettdetektor skulle vara värdelöst för mej för hon blir inte varm ens...

Såg att tråden var igång igen och då det var jag som startade den en gång kan jag ju berätta hur det blev för min del.

Jag tog till mig alla bra råd och rättade det hela efter plånboken. Vi bor på egen gård och har bara ett par meter ner till stallet. Först monterade vi upp en gammal videokamera som fungerade så där. Det krävdes en liten svag nattlampa för att kunna se boxen nattetid. Åskan slog emellertid ut den och då kom jag ihåg att någon här i tråden gett tips om en övervakningskamera från Rusta. Vi köpte en sådan för någon tusenlapp och jag måste säga att den varit fantastiskt bra. Det syns väldigt bra även om det är mörkt, nu hade vi nattlampan igång i vilket fall. Ljud och bildkvalitet var super och det var bara att sappa mellan TV-kanalerna och fölboxen där man låg i sängen.

När fölis väl var född så hade vi igång den ett tag till för att se hur de betedde sig tillsammans. Jag kan verkligen rekommendera denna enkla och billiga variant till den som inte avlar i så stor skala. :)

Önskar jag bodde så till att det skulle funka, jag har 9 km till stallet och har barn så jag kan inte övernatta i stallet riktigt heller, vet inte hur jag ska göra :confused: Birth alarm är för dyrt att köpa för mig. Hade en plan att ev ha henne på ett stuteri på övervakning men det finns salmonella på häst i trakterna av det så jag vet inte om jag törs längre...

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 511
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka