Använder ni fölvakt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare black pearl
  • Startdatum Startdatum
Sv: Använder ni fölvakt?

det är inte aktuellt än, blir inte förrän till nästa år, men man vill juh ha funderat på sådant innan :angel: vårt stall har inget fikarum och sadelkammaren blir för liten på längden. Tussi kommer betäckas nu i mars/april så om det går som det ska så blir det ett tidigt föl = kallt som undan för frusna lilla mig. Har dock funderat på om man ska sova över fast då vill man juh ha lite koll så att man inte sover på stallet i veckor. Tror inte det skulle uppskattas på jobb ;)

Roligt att läsa alla svaren!

Görel, det var nästan så tårarna kom när jag läste ditt inlägg (blödig som man är):angel:.

Det här med larm till mobilen verkar ju vara ett bra alternativ om man har dem ute mycket. Är det väldigt dyrt att skaffa?

Min dam ska föla mitt i sommaren och då lever pållarna uteliv hos oss men det kanske är att föredra att ta in dem på kvällarna då det närmar sig för säkerhets skull?

Tror jag kommer att sitta i givakt hela sista månaden oavsett vad man köper för teknik!

Vårt sto var ute i hagen hela tiden och fölade ute. Vi fick låna ett rum och en säng hos stallägarna och satte klockan varannan timme, inga tekniska hjälpmedel, så vi gick ut i hagen med ficklampa och kollade på nätterna. Hagen var avspärrad så hon kunde inte gå så långt iväg. Oftast kom hon när hon såg att jag kom ut, eller så stod hon och hängde vid ligghallen. Om vädret är OK så tycker jag att det är en stor fördel om de kan föla ute. Mer plats för stoet att gå runt på, lägga sig, resa sig etc och inga väggar eller kanter som fölet kan klämmas mot.

Eftersom våran gård ligger 8km från huset så har jag övervakning via datorn. Jag har löst det med att jag "hackar" mig in på min stalldator där jag har webbkamera uppkopplad. Tycker det fungerar alldeles utmärkt men det krävs lite tekniska prylar. I och med att jag kan titta när som helst så har man goda chanser att pricka in fölningen. Förra året startade jag kameran ca 2 månader innan beräknad fölning för att lära mig se ett mönster på mitt sto nattetid, mycket intressant. Funderar på att starta kameran igen nu när jag ska skilja av åringen för att se hur hon reagerar på att stå själv utan mamma.

nej, vi kliver upp och tittar till när det börjar närmar sig.
på jobbet har vi fölvakt men med tanke på att det är många som har haft ett föl utan att det ar sagt till och alla dessa falslarm så tycker jag det är onödigt.

KL
Jag bor 7,5 km från stallet och har valt att sova i fikarummet, det ligger väg i väg med mina stons boxar. Jag riggar kameran några veckor innan utsatt datum, kollar stona varje kväll och när jag ser att det närmar sig så sover jag över i stallet. Ställer kl så jag kan titta upp skärmen för att sedan somna om. Har ljudet på så jag hör ifall något händer.

Har varit med om hästar som fölar ståendes samt ston som inte blir svettiga alls så jag skulle inte lita på vissa fölvakter.
Känner mina ston så väl nu att jag hitills har prickat rätt på dagen 23 av 25 fölningar.

:laugh:Många goda råd har strömmat in men jag undrar lyckas ni pricka in fölningen eller har det skett i ensamhet (man vet ju att de är lite luriga och kan knipa utan att avslöja sig) trots all möda som lagts ner i att vakta dem.

Tror jag kommer att ta in dem veckorna innan då det ska ske men man kanske får se lite till väder och vind i sommar. Jag har fått för mig att det är trevligast för stona att få föla utomhus men då borde det vara svårare att hålla koll på dem. Nu bor vi i och för sig på en hästgård med hagarna precis utanför fönstret,

Jag har stoet tillsammans med min gamle "flockledarvalack" som är väldigt förståndig och snäll (bara han får bestämma):angel:. De har en nära relation och hon blir alltid orolig om inte han är på plats. Därför har jag fått för mig att de kanske kommer att må bäst av att vara tillsammans även då det närmar sig för henne och då fölet kommit. Kan tänka mig att han kommer att vara en extra "fölvakt" och visa om något är på gång. Tror ni det är en bra idé att ha dem ihop hela racet? Eller ska jag dela dem innan?

Har idag övervakningskamera funkar super, som sagt man vaknar av minsta ljud, har haft svettdetektor men haft ett sto som den bara inte fungerade på, vågar inte ha stona ute natt tid vid fölningsdax, har varit med om för mkt trassel med det. 1 år hade jag fakriskt kopplat in vår gamla videokamera som övervakningskamera, då låg jag i ett rum brevid, annars hade det blitt alldeles för långa sladdar, men det funkade bra! Om man inte bor nära så skulle jag bo i stallet :) men Birth alarm verkar ju funka kanon, vet faktiskt inte hur det funkar. Det finns ju övervakningskamera att hyra om man vill det gjorde vi nåt år innan vi skaffa egen.

Jag har prickat in mitt stos båda fölningar och jag tror att det är för att jag känner henne så pass väl.

Båda gångerna har hon fölat på kvällen, ena gången startade det 00.15 och andra 22.30, innan hästarna har somnat, och jag har funbderat över om hon kommer fortsätta bete sig på samma sätt. Någon som har erfarenhet av sto som fölat väldigt olika tider på dygnet eller håller de sig någorlunda till samma del av det?

Mitt sto har fölat 07.15 och 09.00 hos kvinnan som leasade henne tidigare. Vet ej när hon fölat de tre första fölen så jag är naturligtvis spänd på om hon tänker fortsätta med morgonfölningar- Det är ju rätt skönt... ;)

kl
Jag har för i år införskaffat mig en kamera sk. HorseC*m. Har en tjock tegelvägg som stör så därför har jag antenn på både stallet och på huset.
Man kan ju koppla in upp till 4 kameror till samma mottagare och jag tänkte då höra med er som har samma märke hur ni gjort.
Fick svar från återförsäljaren att om man skulle ha en till kamera behövde man också en till kabel och antenn till stallet....!!!!
Tycker det låter lite krångligt, skall de som då har 4 kameror i sitt stall även ha 4 spretande antenner på stallknuten?:grin:
Går det inte att koppla in sig på samma sändande antenn?

Jag köpte en sån förra året, och jag blev besviken, tyvärr.
Med allt krångel med antenner, sladdar och skruvande så hade jag förväntat mig högre kvalite, och gärna lite bättre vidvinkel.
Nu börjar snart fölningssäsongen, och jag fasar för att få det att fungera, jag blir aggresiv på riktigt när det krånglar med teknik...
Min urgamla kamera, som bara sattes upp och i med en stickkontakt fungerade minst lika bra.

För att svara på frågan har jag fattat det som att ÅF har rätt, antennerna sänder väl på olika frekvenser, eller vad det heter....

Jag köpte en sån förra året, och jag blev besviken, tyvärr.
Med allt krångel med antenner, sladdar och skruvande så hade jag förväntat mig högre kvalite, och gärna lite bättre vidvinkel.
Nu börjar snart fölningssäsongen, och jag fasar för att få det att fungera, jag blir aggresiv på riktigt när det krånglar med teknik...
Min urgamla kamera, som bara sattes upp och i med en stickkontakt fungerade minst lika bra.

För att svara på frågan har jag fattat det som att ÅF har rätt, antennerna sänder väl på olika frekvenser, eller vad det heter....

Ajdå, jag har en sådan liggande i en kartong här. Jag har visserligen vunnit den, så jag har inte lagt några pengar på den. Fast jag har två andra kameror som fungerat innan, så jag kanske sätter upp allihop så jag har henne övervakad från tre håll. De gamla kunde jag koppla till en avnlig TV och så byter den från den ena till den andra kameran med jämna mellanrum.
Kan man inte koppla HorseCam till en annan monitor än den som medföljer? För den är ju pytteliten. Däremot kan man ju ha den i bilen och släpet, vilket kan vara bra om man har sto och föl i släpet och kanske ett oroligt sto, men det har jag ju inte... :)

Jag har även testat svettdetektor, men den falsklarmade ibland och så blev jag så jäkla rädd när den satte igång.

Kamera är jättebra för man kan övervaka fölet även efter födseln och se att allt fortsätter att fungera efter att man gått in igen tex bajsa, kissa, dia regelbundet, lägga sig och resa sig mm. naturligtvis är man kvar på plats och ser att tarmbecket går och att den hittar spenen, men sedan brukar jag dra mig tillbaka.

Senast ändrad:

Hmn, det var ju inte riktigt det svaret jag önskade att höra...det blev genast mycket dyrare.
Mina ston är beräknade med tre veckors mellanrum och det första gick över 2 veckor sist och den andre 5 dagar, vilket gör att fölningarna ligger ganska nära varandra.
Tanken var ju att slippa klä på sig och gå ut för att kolla (och inte störa stona i onödan på nätterna). Första stoet visade inga som helst förvarningar innan fölning sist utan där hade jag rena rama turen att jag bestämde mig för att gå ut och titta till henne en sista gång på kvällen. Två timmar innan var det helt som vanligt....
Ja, ja...jag hoppas då att det första stoet får nära sin beräknade tid så jag kan flytta över kameran till sto nummer två sedan.
Lyckas man sen få två tusenlappar till övers som man inte har den blekaste aning om hur man ska spendera (händer det..:grin:?), kan man ju ta sig en funderare på en till kamera med det som skall till.

Min tanke var också som Jarrah att se att det fungerar en tid efter fölning.

Har använt svettdetektor de senaste 12 åren och inte missat en enda fölning.Känns jobbigt med kamera man måste ju kolla hela tiden och kan inte sova.Min fölvakt är super även på ston som inte blir svettiga-räcker med att de blir lite varma.I början hände det att den falsklarmade men har nu lyckats ställa in den så den funkar perfekt.Rekommenderas verkligen!

Har använt svettdetektor de senaste 12 åren och inte missat en enda fölning.Känns jobbigt med kamera man måste ju kolla hela tiden och kan inte sova.Min fölvakt är super även på ston som inte blir svettiga-räcker med att de blir lite varma.I början hände det att den falsklarmade men har nu lyckats ställa in den så den funkar perfekt.Rekommenderas verkligen!

Håller verkligen med! När man lyckas ställa in känsligheten rätt så är detta perfekt för nattsömnen:)

Med Birth Alarm har man larm i mobilen när stoet lägger sig.
Jaqg tycker det är överlägset. Ligger jag i sängen när mobilen larmar så kollar jag i kameran.
Dagtid, när stoet är i hagen, går man dit och tittar, eller ringer nån granne om man inte är hemma.

Jo det verkar överlägset, tyvärr även i pris...

det är inte aktuellt än, blir inte förrän till nästa år, men man vill juh ha funderat på sådant innan :angel: vårt stall har inget fikarum och sadelkammaren blir för liten på längden. Tussi kommer betäckas nu i mars/april så om det går som det ska så blir det ett tidigt föl = kallt som undan för frusna lilla mig. Har dock funderat på om man ska sova över fast då vill man juh ha lite koll så att man inte sover på stallet i veckor. Tror inte det skulle uppskattas på jobb ;)

Husvagn :idea:

Eftersom våran gård ligger 8km från huset så har jag övervakning via datorn. Jag har löst det med att jag "hackar" mig in på min stalldator där jag har webbkamera uppkopplad. Tycker det fungerar alldeles utmärkt men det krävs lite tekniska prylar. I och med att jag kan titta när som helst så har man goda chanser att pricka in fölningen. Förra året startade jag kameran ca 2 månader innan beräknad fölning för att lära mig se ett mönster på mitt sto nattetid, mycket intressant. Funderar på att starta kameran igen nu när jag ska skilja av åringen för att se hur hon reagerar på att stå själv utan mamma.

Hur mer exakt har du gjort? Jag har 9 km till stallet och funderar som bäst på hur jag ska lösa saken inför hennes fölning i vår. Vad krävs det för utrustning?

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 511
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka