använda lantbrukstjänst vid avlivning?

Jag törs nog lova att lantbrukstjänst alltid tar med sig hästen direkt.

Det är så vitt bara vid avlivning av veterinär och liknande som man kan få ha kroppen liggande kvar till hämtning, och då av lantbrukstjänst.

Det finns säkert andra lokala bolag som utför samma tjänster, men jag rekommenderar som alltid lantbrukstjänst.

Nu är iallafall tid och allt bestämt. Dom tar med sig kroppen direkt och verkade väldigt trevliga och vettiga på telefon. Kör inte in med bilen osv så inte häst riskerar att bli stressad..känner nog mig relativt trygg.

Har en liten fundering på ämnet, måste någon hålla hästen eller ordnar de det själva?
Vill gå innan själva skottet och inte vara med då eller när de lastar kroppen men behöver veta om jag ska försöka hitta någon som kan hjälpa mig..

Har en liten fundering på ämnet, måste någon hålla hästen eller ordnar de det själva?
Vill gå innan själva skottet och inte vara med då eller när de lastar kroppen men behöver veta om jag ska försöka hitta någon som kan hjälpa mig..
Ring och fråga den som kommer , så får du rätt svar .

Jag brukar inte vilja vara med själv, utan har därför bett en vän komma hit och hålla hästen.
Bilen som kommer är enbart bemannad med en chaufför och jag kan inte tänka mig att denne skulle ens försöka bulta hästen samtidigt som hen håller i snöret.

För mig är själva avlivningen de viktigaste.. Mitt djur ska ha ett bra avslut på livet huvudet ner i en smarrig hink med favvomaten så hon tänkte på nått fint. Sedan pang...borta.
Vad som sedan händer med hennes skal(kropp) är för mig helt oviktigt, om hon vinchas in bärs in eller ligger på ett flak bryr jag mig inte om.
Själva själen av hästen är ju i himlen.
Min förra häst vart mat och skänket till forskning och hon fick en underbart fin avlivning men varför slänga saker man kan ta vara på?
Jag själv har skrivit på att när jag dör så vill jag donera bort alla organ plus resten till forskning.
samma sak gäller för mina djur.. de ska också bidra till forskning så de djur som lever kan få hjälp när de blir sjuka i framtiden.

Så jag skulle välja de billigast alternativet för själva avlivningen är densamma... behöver man dock ha en fast tid och inte kan boka om så får man betala extra för den tjänsten helt enkelt.

När dagen är inne för min nuvarande häst får även hon bidra till forskning=)

Vill du inte höra skottet så hade jag inte ens lett fram hästen så att den började äta. Jag gjorde så att jag ledde fram min häst till hans matskål och där lämnade jag grimskaftet till min vän och sedan gick jag. Dock så hann jag inte särskilt långt då jag hörde detta "skott". Jag hade gärna sluppit höra det.

Han som tog bort hästen sa att han gärna väntat på att jag skulle hunnit längre bort men han ville inte ta risken att missa rätt tillfälle..jag hann dock relativt långt bort ändå men det var ett ganska högt ljud. Börjar hästen veva lite med huvudet eller liknande så sa han att det inte gick och därför tog han chansen när den fanns.

Jag kan tänka mig att dom kan hålla hästen själva faktiskt om den är lugn att hålla själv. Efteråt så åkte vi direkt, allting är ju klart med betalning och så så man måste inte vara med när dom lastar på hästen.

Här håller de helst hästen själv. Jag har inte behövt vara med vid någon avlivning/bultning, om jag inte själv velat. De tar tag i grimman för att ha kontroll över huvud och bult.

Men ring och fråga, generellt behövs ingen extraman vid skottet.

Mjo, men tänkt om någon visste eftersom det kräver viss förberedelse..

Just därför ska du ju prata med den personen som kommer .
Ingen här vet ju hur personen från lantbruksrtjänst vill ha det , som du ser får du olika svar .
Ring dit så får du rätt svar och vet hur du ska förbereda dig .
Betala direkt när han kommer så är det gjort .
Många kramar Mia

Tror det är lite olika, men säg att du inte vill vara med vid skottet så de kan komma två stycken.

Mjo, men tänkt om någon visste eftersom det kräver viss förberedelse..

Jag har hållit hästen vid avlivning åt flera kunder och vänner, du kanske har nån som kan hjälpa dig hålla? Det är aldrig bra att vara helt ensam och hantera bultpistolen ifall något händer bör nån kunna hålla hästen så det går att ladda om.

Alla bultningar jag varit med på som utförts av lantbrukstjänst har gått otroligt bra, de är väldigt professionella och bra på att hantera både folk och hästar.

Tack för alla svar!
Ska samla mig lite och ringa någon dag.
Sambon kan inget om hästar men får nog ställa upp om det krisar, ponny är snällare än ett lamm så borde inte vara något problem.

Jag önskar att det hade varit jag som höll Geysir, även fast jag vet att han var med människor han kände och att han inte brydde sej om lastbilen då jag gick fram till platsen med honom. Det har inte gått en dag utan att jag önskat att jag hade varit med hans sista minut. Men om jag måste avliva en häst igen och får möjligheten att välja igen tog jag Lantbrukstjänst igen, otroligt bra kille som kom och smidigt med bokning och betalning. Ett extra plus att han drog av Geysir skorna efteråt så han slapp gå dit barfota, älsklingspåjken

Min var redan död när lantbrukstjänst kom och det var samma kille som förut så jag visste att han var trevlig att ha göra med. Han tog av skorna efter att jag och min kompis tagit adjö av hästen. Ingen stress fast jag visste att han tog min på bokning samma dag.
De kan jag rekommendera.

Tack för alla svar!
Ska samla mig lite och ringa någon dag.
Sambon kan inget om hästar men får nog ställa upp om det krisar, ponny är snällare än ett lamm så borde inte vara något problem.

Jag tog bort min med bult och lantbrukstjänst. Han som utförde det var otroligt proffsig. Egentligen hade jag inte behövt hålla, han fixade det själv men eftersom jag ville så fick jag.
Betalning klar innan, han frågade om jag ville vara med (vilket jag ville, jag höll i grimskaftet). Han sa att jag skulle stå ett par steg ifrån och backa ett par extra steg när han visade att han skulle skjuta. Eftersom de kan falla lite hur som helst. Han sa att efteråt får jag klappa hejdå om jag vill och sedan ville han att jag skulle gå rakt därifrån och inte titta tillbaka. Jag löd.

Eftersom hästen kunde vara lite flängig med huvudet och lätt huvudskygg mot främlingar bad jag honom stryka henne över pannan några sekunder innan han sköt. Han strök stadigt och självsäkert, tog tag med sin ena hand i grimmans sida, Chili mumsade musli. Han nickade åt mig, jag nickade tillbaka, backade och sedan föll hon. Jag klappade, sa nej när han frågade om jag ville ha grimman och gick därifrån ledsen men väldigt lättad. Gick hur bra som helst och det kunde inte blivit bättre! Det var rentav fint och jag är jätteglad att jag var med.

Sambon (inte mer hästvan än att han gosat häst och packat höpåsar då och då) var med och stod några meter bort. Han berättade i efterhand att han blev lite chockad över vilken kraftig kroppsreaktion det blev när hon sköts. Hon hoppade liksom rakt upp, fällde ihop benen och så duns ner på sidan. Det gick väldigt fort såklart och han var liksom inte beredd på att det skulle se ut så. Och på hur stor och tung kroppen plötsligt var. Han var lite skakad efteråt pga det, tänker att det kan vara bra att förbereda din sambo på det ifall han blir den som får hålla.

Jag brukar inte vilja vara med själv, utan har därför bett en vän komma hit och hålla hästen.
Bilen som kommer är enbart bemannad med en chaufför och jag kan inte tänka mig att denne skulle ens försöka bulta hästen samtidigt som hen håller i snöret.

Är nog olika. Även här är det bara en, men han brukar fråga om man vill vara med eller om han ska göra det själv. Jag har hållit alla mina utom senaste. Där pallade jag inte. Jag var på plats, men jag stod några meter ifrån, och höll inte i. Killen höll själv i utan problem. Och även när jag hållit i så har killen hållit i grimman precis vid bultandet han med.

Så som andra sagt - man måste nog ringa den som kör just hos ens själv och höra.

Är nog olika. Även här är det bara en, men han brukar fråga om man vill vara med eller om han ska göra det själv. Jag har hållit alla mina utom senaste. Där pallade jag inte. Jag var på plats, men jag stod några meter ifrån, och höll inte i. Killen höll själv i utan problem. Och även när jag hållit i så har killen hållit i grimman precis vid bultandet han med.

Så som andra sagt - man måste nog ringa den som kör just hos ens själv och höra.
Det här med att hålla själv eller inte, är hästen såpass krånglig att det inte går att hålla den själv så bultar dom ändå inte. Han som tog bort min häst sa att det var extremt viktigt att hästen höll huvudet stilla och att den inte riskerade att flaxa iväg..så på det sättet så tror jag faktiskt att dom mycket väl kan bulta själva utan problem. Det enda den som står brevid gör är ju egentligen bara att hålla i grimskaftet ev håller i en hink.

Vill tillägga att jag bokade på nätet - efter suverän telefonkontak. Ungefär på sin höjd en halvtimme efter bokningen ringde chauffören J upp och vi bestämde dag och cirkatid. Han var otroligt proffsig, mer än man kan säga om mej.... Han svarade på mina frågor och gjorde mej så trygg jag nu kunde bli. Så, tack Johnny på Lantbrukstjänst, du är guld värd och mycket mer därtill för så många av oss!!!

Jag har haft alla möjliga ute som bultat djur iom jag jobbat i kostall och fått ta en del avlivningar för mina kompisar som inte pallat med men det genomgående är att alla är lugna , trevliga och tar stor hänsyn till djurägaren.
Dom vill ju helst se att den som står med djuret inte är hyfsat lugn och samlad och om det inte skulle vara fallet så fixar dom det själv.
Jag har alltid haft valet att vara med eller inte vid både ko och hästavlivningar och om jag valt att inte vara det så hade dom stått själva. Däremot har jag alltid stått med för det blir ju givetvis smidigare om man är två.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka