använda lantbrukstjänst vid avlivning?

Sv: använda lantbrukstjänst vid avlivning?

Jag har använt Lantbrukstjänst i Skåne ett antal gånger under åren till både hästar och övriga djur på gården. Finns inget att klaga på tvärt om så när det inte varit så akut att ett djur legat med brutet ben eller liknade så den som kommit alltid gett sig tid att "hälsa" på djuret. Om det har varit möjligt ge det något gott så att djuren inte ska vara rädda/oroliga när det är dags att göra det. Dessutom har dom varit väldigt förstående mot ledsna djurägare.

Det tror jag inte. De ska väl finnas i hela landet eller?

Nej de finns i Skåne bara. Tyvärr.

Från hemsidan:
Vår personal är erfaren och utbildad och vi utför trotjänaravlivning i södra Sverige efter överenskommelse.

(Jag vet i ärlighetens namn inte hur lantbrukstjänst gör, men jag tror de kommer ensamma?) Eftersom de var tre(!) som kom ut och tog bort min häst behövde jag inte hålla honom själv, vilket kändes skönt, även om jag var med när det hände.

Här åker de själva i alla fall. Sen behöver man inte hålla i själv om man inte vill (men man får), då håller killen i. Antar det förutsätter en hyfsat lugn häst, men som "motvikt" så även min något spattiga ansåg på 30 sek att killen från Lantbrukstjänst var hans nya kompis.

Men jag skulle nog ändå vilja att någon annan än den som bultar håller hästen, så kan absolut se poängen och aspekten.

Ja, det hade nog gått att vara ensam med min häst också, för han var så upptagen med sin mathink att han inte brydde sig om något annat, men det kan ju vara tryggt när det gäller nervösa hästar. :)

Nej de finns i Skåne bara. Tyvärr.

Från hemsidan:
Vår personal är erfaren och utbildad och vi utför trotjänaravlivning i södra Sverige efter överenskommelse.

Trotjänartjänst är namnet på just det här företaget.
Men om man googlar trotjänaravlivning får man många träffar, i hela landet.

Trotjänartjänst är namnet på just det här företaget.
Men om man googlar trotjänaravlivning får man många träffar, i hela landet.

Fast trotjänaravlivning "betyder" inte så himla mycket mer än "icke-slakt av häst" har jag noterat. Så kan vara värt att tänka på om man ska anlita någon annan än de som diskuterats.

Fast det finns fler som sysslar med avlivning på ett etiskt och bra sätt.
Vi bor i Skåne, och vi har anlitat ett annat företag som utför trotjänaravlivning på ett alldeles utmärkt sätt.
Kroppen kremeras, och man kan välja separat kremering om man vill få tillbaks askan.

Absolut det finns flera med samma service, menade mer att ordet trotjänaravlivning använda väldigt brett så det gäller att kolla vad just den utförseln menar med ordet.

Helt klart.
Det gäller väl med alla, vad de än kallar sig: djurambulans, trotjänaravlivning etc.

Tack alla för de bra svaren! Lutar mer och mer åt lantbrukstjänst, ska ringa dom nästa vecka å se hur dom verkar på telefon.

Jag var med när en vän avlivade sin häst. Hon valde lantbrukartjänst och han som kom ut då var en riktig pärla. Så himla stabil och lugn och stod en stund och gosade med hästen innan det var dags. Hästen fann sig vid hans sällskap och jag hade inte behövt vara med om det inte hade varit för att jag lovat min vän.

När jag själv var tvungen att ta beslutet för min egen häst i januari valde jag också lantbrukstjänst och hoppades på samma lugna kille, jag önskar att jag hade haft hans namn. Jag fick en tid "mellan 14-17", mannen kom 17.30. En olidlig väntan. Han var när han väl kom riktigt okänslig och hade jag inte haft min vän där med mig vet jag inte vad jag hade gjort.

Tyvärr vet man ju aldrig vem det är som kommer, oavsett vilket sätt man väljer. Att gå på folks rekommendationer av specifika människor tror jag därför är bättre än att gå på firma. Jag vet att min finaste försvann med munnen full av äpple och gottis iaf, det lättar lite när jag tänker tillbaka på dagen.

Jag har båda bra och dåliga erfarenheter av avlivningar. Jag tror som andra sagt att det handlar mycket om vilken person det är. Har anlitat lantbrukstjänst och fått ett trevligt bemötande, en stabil och kunnig människa som verkligen kunde läsa hästen. Har också två gånger anlitat en annan firma som hade en mycket trevlig hemsida där det bland annat stod att de hade stor erfarenhet av hästar och att de också hade erfarenhet av att hantera människor i sorg. Den ena gången kom det två människor som hade problem med att få upp huvudet på hästen (som ville beta) för att kunna använda slaktmasken. Andra gången använde de undermålig utrustning för att lasta kroppen, vilket ledde till att jag fick kalla hem maken så att han fick göra det med lastmaskin... Så det jag vill säga är: gå på referenser från andra, inte på hur folk framställer sig själva...

Styrkekram till dig!

Jag valde trotjänaravlivning, som utgick från Eslöv. Det var hur bra som helst, lugnt och stilla. Han stod o kelade med hästen, innan jag gick därifrån. Min mamma var med under hela tiden och det hade gått lugnt till hela vägen.

Alltså, dem kan jag absolut rekommendera!

Vill bara säga att jag valde en man som hette Kjell Feldt. Han lite billiagare än trotjänartjänst.
Hon fick lugnande först ( även fast hon är en väldigt lugn häst) tyckte han va jättebra. Höll henne själv och hennes medryttare va oxå med. Va väldigt skönt att va med, för nu vet jag med säkerhet att hon va lugn in i det sista och stog å smaskade på liteäpplen medans det hände.

Jag beklagar förlusten o sorgen:(

Jag har precis använt stockholms nödslakt som gjorde den värsta händelsen i mitt liv till något gott.
Jag fick det exakt som jag önskade. Lika värdigt som om det vore Fonus personal.

Jag är lycklig mitt i tragiken.

Tog ut lantbrukstjänst häromdan för att hämta min gamla häst som självdog.
De kom ut inom två timmar efter det att jag ringde huvudkontoret=skönt.
Chauffören var proffsig och empatisk, lätt att prata med och skötte allt själv, även om det var riktigt krångligt att få ut kroppen ur stallet :(
Jag är mer än nöjd. Han utgick från varberg. Däremot var det ju inte avlivning det handlade om så det kan jag inte svara på. Men bemötande är viktigt också.

Om Kjell fortfarande är aktiv är han den bästa <3
Hade mina hästar i hans stall i flera år innan jag flyttade ft

Från Skåne, han är underbar.
Detta var alltså 2002 jag flyttade.
Han hade ett stall utanför Bunkeflo, gottorp.
Räddade hästar som skulle slaktas men var friska.
Vi räddade MÅNGA hästar, givetvis med ägarnas godkännande.
Han är den godaste människan där finns.

Hade min fjording och mitt varmblod hos honom i många år.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka