använda lantbrukstjänst vid avlivning?

Sv: använda lantbrukstjänst vid avlivning?

Jag var med vid en avlivning där det var lantbrukstjänsten som utförde det hela. Han som som avlivade var rätt okänslig, pratade och skrattade som om att det inte vore någonting alls att mista sin vän. Men förhoppningsvis är väl inte alla människor sådär. Avlivningen gick snabbt men det kändes lite groteskt när hästen lyftes upp med hjälp av en lyftkran och slängdes ned i en container med andra kadaver. Det kändes så ovärdigt även fast hästen var död vid det laget.

Jag håller med dig att det kanske inte känns så värdigt att se sin bästa vän (eller kroppen) dumpas i en container efteråt, och själv brukar jag undvika att titta, men jag är ändå nyfiken på hur det skulle göras på ett värdigare sätt?
Det är ju inte bara lantbrukstjänst som gör så, djurambulansen vinschade in min häst i deras fordon efteråt, men jag var som sagt inne i stallet och undvek att titta på, eftersom jag vet att det kan se otäckt ut.
Hästar är stora djur och det skulle väl i princip vara omöjligt att göra på något annat vis, tänker jag.

Har varit med vid lantbrukstjänst/nödslakt några gånger och fördelen med dem är att det är smidigt då dem sköter det mesta runt om också ink bortforsling av kroppen, det räcker altså med en enda kontakt istället för flertalet vilket kan vara ganska så påfrestande i beslutsfattandet.
Nackdelen kan vara att tiden kan skjutas på om de får in akuta avlivningar.

När de väl varit på plats är dem jättekompetenta, lugna och kan hantera hela situationen på ett bra sätt är min erfarenhet.
De har nästan alltid kommit två pers och även erbjudit att man inte behöver vara med alls om man inte vill/att man får välja vad man vill vara delaktig i och inte. De tar god tid på sig att berätta och gå igenom allt runtikring och vad som kommer hända, frågar när man är redo etc så inget blir överraskande även för djuret. Har hästen varit stressad har man fått ta en kort promenad eller hämta en hink med en massa gotta i om det har behövts tex.

Containerlastningen har jag valt att inte titta på då hanteringen känns otäckt..dock blir det ju väldigt svårt att hantera så mycket vikt på ett snyggt/värdigt sätt överhuvudtaget därför har jag valt att inte medverka på det då det är tillräckligt överväldigande allt annat.

Senast ändrad:

Jo det har du förvisso rätt i. Men om djurambulansen tar hand om hästkroppen ligger den väl inte tillsammans med andra kadaver? Eller har jag fel?

Nej, det har du förstås rätt i :), bokar man någon annan brukar de åka på en resa i taget såvitt jag vet.
Jag missade den biten i ditt inlägg (att det var det du reagerade på) och tänkte att det var själva ilastningen, och den är ju som sagt svår att undvika.

Jo det har du förvisso rätt i. Men om djurambulansen tar hand om hästkroppen ligger den väl inte tillsammans med andra kadaver? Eller har jag fel?

Den hamnar bland andra kadaver sen, du ser det bara inte hemma. OM du inte begärt kremering vilket är mycket dyrare.

Hej! Hittade denna tråd och tyckte det var onödigt att starta en ny då jag vill ha svar på en fråga angående lantbrukartjänst:

Hur lång tid innan avlivningen bör man ringa? Jag har ett lite äldre halvblodssto här hemma som skadade senan på senaste hoppträningen, hon blir inte bättre (JA! Veterinären är inblandad) Och jag har nu beslutat att ta bort henne. Hon har ju ont och haltar lite men det är inget som är jätteakut, hon mår bra, är pigg och glad men vill ändå inte att hon ska gå för länge nu när ja fattat beslutet. Jag vill att dom kommer någon gång måndag-onsdag nästa vecka, behöver man ha mer framförhållning? tänkte ringa idag eller i helgen. Förstår ju att dom tar de akuta först.

Förlåt om jag är lite förvirrad... men det är första gången jag har med detta att göra och tycker det är oerhört jobbigt!

Hej! Hittade denna tråd och tyckte det var onödigt att starta en ny då jag vill ha svar på en fråga angående lantbrukartjänst:

Hur lång tid innan avlivningen bör man ringa? Jag har ett lite äldre halvblodssto här hemma som skadade senan på senaste hoppträningen, hon blir inte bättre (JA! Veterinären är inblandad) Och jag har nu beslutat att ta bort henne. Hon har ju ont och haltar lite men det är inget som är jätteakut, hon mår bra, är pigg och glad men vill ändå inte att hon ska gå för länge nu när ja fattat beslutet. Jag vill att dom kommer någon gång måndag-onsdag nästa vecka, behöver man ha mer framförhållning? tänkte ringa idag eller i helgen. Förstår ju att dom tar de akuta först.

Förlåt om jag är lite förvirrad... men det är första gången jag har med detta att göra och tycker det är oerhört jobbigt!

Först, beklagar.
De kör specifika dagar i respektive område. När du ringer "växeln" så tar de emot uppgifterna osv. Sen lägger de ut det på den som kör i ditt område. Hen kontaktar sen dig och ni bestämmer tillsammans dag.
Här t ex hämtar de oftast måndagar och torsdagar. Brukar sällan vara problem att komma med på "nästa hämtningsdag" men det är ju bättre vara ute i lite god tid.

Så i ditt fall skulle jag ringa idag. Då borde det gå att få till må - ons nästa vecka. Ring inte i helgen. Om man ringer när själva chaufförerna inte jobbar, då läggs det ju fortfarande ut men chauffören hör inte av sig förrän hen jobbar igen. Så det är bättre du ringer idag.

Tack för ditt svar.

Jag har en kompis som ska ta hand om hästen och sambon om mig, så fort vi fått ihop schemat i nästa vecka så ska jag ringa. Ok, vad bra! Jag tänkte köra allt i samma paket. Vill inte att hon ska ligga kvar på gården efteråt.

Inget ont som för något gott med sig. För 3 år sedan fick mitt sto ett föl, jag träffade henne när hon var 1 och jag har inte sett henne sedan dess. Jag var och tittade på henne i onsdags då hon är till salu! Jag har första ching på henne, uppfödaren (som ägde min nuvarande häst innan) kontaktade mig. Så då får jag i alla fall behålla halva hästen fast i en annan kropp! Så går hon igenom besiktningen så får hon följa med hem!

Tack för ditt svar.

Jag har en kompis som ska ta hand om hästen och sambon om mig, så fort vi fått ihop schemat i nästa vecka så ska jag ringa. Ok, vad bra! Jag tänkte köra allt i samma paket. Vill inte att hon ska ligga kvar på gården efteråt.

Inget ont som för något gott med sig. För 3 år sedan fick mitt sto ett föl, jag träffade henne när hon var 1 och jag har inte sett henne sedan dess. Jag var och tittade på henne i onsdags då hon är till salu! Jag har första ching på henne, uppfödaren (som ägde min nuvarande häst innan) kontaktade mig. Så då får jag i alla fall behålla halva hästen fast i en annan kropp! Så går hon igenom besiktningen så får hon följa med hem!

Men åh vad fantastiskt med fölet :love:

Vill du lantbrukstjänst tar bort, eller ska du ta ut veterinär och avliva och sen låta lantbrukstjänst hämta? Om det sista är det ännu mer anledning ringa i tid iom att det är fler personer man måste "samköra" då.

Missade andra stycket... Jag vill att lantbrukartjänst gör allt. Det blir lättast då så behöver jag inte riskera att hon blir kvarliggande.

En fråga till: det står att man kan sms:a men det finns bara ett exempel på hur ettsms för mjölkko ska se ut på deras hemsida. Jag ringde inte idag då kompisen inte visste sitt schema för nästa vecka. Nu vet hon och nu vet jag även när dom kan komma...

Missade andra stycket... Jag vill att lantbrukartjänst gör allt. Det blir lättast då så behöver jag inte riskera att hon blir kvarliggande.

En fråga till: det står att man kan sms:a men det finns bara ett exempel på hur ettsms för mjölkko ska se ut på deras hemsida. Jag ringde inte idag då kompisen inte visste sitt schema för nästa vecka. Nu vet hon och nu vet jag även när dom kan komma...

Man kan smsa för häst med tydligen. Men jag har alltid ringt så vet inte hur det fungerar med sms.

Hej,
Jag har nu tagit beslutet att avliva min fina häst som har börjat samla på sig både den ena och andra krämpan som cancer , bestående hälta och foderpackningar utan dess like..

Har varit i kontakt med försäkringsbolaget och de håller med.

Men nu till det svåra.. vem ska man välja att utföra det hela?
Har hört mkt bra om några privata trotjänartjänster, men de är över 1000kr dyrare än alternativet att ta ut lantbrukstjänst. Men dom har jag inte hittat några" recensioner" av.

Så är det någon som använt sig av dom? Hur var det? Står ju inget på hemsidan flrrutom pris.

Hoppas verkligen någon kan hjälpa mig med detta, har ju bara en månad på mig nu när jag fått beslutet från försäkringen...

Vill inte:(
[/LIST]

Vilka har du inte hittat recensioner av? lantbrukstjänst? räcker med att söka på Buke så hittar du. Det är ju olika som kör i olika län, men du hittar omdömen från norr till söder och till 99% är folk supernöjda. Så även jag. De är fantastiskt bra på lantbrukstjänst. Professionella och med förståelse för det känslomässiga.

Jag har bokat via nätet. Fungerar smidigt tycker jag, och man slipper det jobbiga samtalet även om de som kör här är helt underbara. Jättetrevluga, deltagande utan att pjoska och så himla fina med hästarna både före och efteråt.

Jag kommer inte välja något annat sätt för framtida hästar.

Någon som har koll på dom som avlivar i göteborgtrakten? Något tips om vad man ska välja? Vill gärna att dom tar med sig häst direkt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka